ENO ethernet filter ervaringen

Started by Theodorus, February 8, 2022, 23:07:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Theodorus

Enige tijd geleden zag ik een positieve recentie door Hans Beekhuyzen van het ENO ethernet filter en de bijbehorende ethernet kabel. Nu heb ik mijn streaming al aardig op orde door gebruik te maken van een audiofiele switch (Silent Angel) met een lineaire voeding, een Pink Faun Lan isolator en hoogwaardige AQ cat700 bekabeling (Carbon & Forest). Verder gebruik ik de Sotm SMS 200 ultra neo streamer en een HoloAudio Spring 3 KTE Dac.
Mijn vraag is of er forumleden zijn die ervaring hebben met de ENO ethernet filter 3n kabel, en mischien in kunnen schatten of deze voor mij een significante verbetering zullen brengen die in verhouding staat met de (forse) investering? Op Audiogon wordt er al flink over gesproken, maar ik mis inzichten van Nederlandse gebruikers.
Basis:  Troels Gravesen Seas CNO-4, Townsend supertweeters, Naim NAP 250 new classic, HoloAudio Spring 3 KTE, Mano Ultra Mk3
Stroom: Audioquest Niagara 3000, Audioquest Thunder, Tornado en Monsoon, aparte stroomgroep met Siemens Cartridge en Audio Magic Ultimate Beeswax en Pink Faun fuse, GigaWatt LC- Evo installatiekabel, Farad Super3
Netwerk: Audioquest Carbon en Forest kabels, Cisco N220 switch met ocxo en fibrer (2x) , NA ENO filter, Tubulus Concentus i2s kabel

katwax

Geen idee, maar welke ****verkoper heeft je CAT7 verkocht? Doet niets beter dan cat6a, buiten dat cat7 eigenlijk niet echt herkent is en dat cat8 de feitelijke opvolger is voor cat6a.

Wil hier zeker geen gezever over kabels beginnen, maar het is een schande dat ze je CAT7 hebben aangesmeerd.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Roeru117

Ik ken het filter zo niet, maar ben wel benieuwd of dat nog veel toevoegt. Vooral gezien je al een Silent Angel en een Pink Faun in gebruik hebt.

Quote from: katwax on February  8, 2022, 23:24:35
Geen idee, maar welke ****verkoper heeft je CAT7 verkocht? Doet niets beter dan cat6a, buiten dat cat7 eigenlijk niet echt herkent is en dat cat8 de feitelijke opvolger is voor cat6a.

Wil hier zeker geen gezever over kabels beginnen, maar het is een schande dat ze je CAT7 hebben aangesmeerd.

Volgens mij heb je dat sowieso als je een netwerkkabel van Audioquest gebruikt. Die zijn bijna allemaal CAT7.

ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

CZ79

Die Cat700 is gewoon een hele nette kabel tegen een nette prijs. Belden cat7 is ook zo'n kabel die erg netjes is en voor een keurige prijs verkrijgbaar.
Dus wat maakt het nu uit of dat cat6 of catnogwat is
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

PascalP

Ook gerenommeerde fabrikanten als Belden leveren Cat7 hoor, verschil tussen Cat6a en Cat7 is inderdaad zeer beperkt en zoals je zegt is het geen erkende standaard.

Niet dat je dat in een thuisinstallatie merkt of je Cat6a/7/7a hebt, maar verschil is er op papier althans wel ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jahtari

De echte klapper maak je pas als jouw kabel naar de buurtverdeelkast wordt vervangen door een audioquest, de gordijnen gaan dan pas echt open.  :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Robbo

Ik las in een interview op hifi.nl met Grimm Audio over hun MU streamer. Dat zij cat5e adviseren. Afscherming kan blijkbaar ook weer problemen introduceren en het had geen voordelen.

https://hifi.nl/artikel/28663//Review-Grimm-Audio-MU1-deel-III.html

katwax

Quote from: cz79 on February  9, 2022, 07:35:39
Die Cat700 is gewoon een hele nette kabel tegen een nette prijs. Belden cat7 is ook zo'n kabel die erg netjes is en voor een keurige prijs verkrijgbaar.
Dus wat maakt het nu uit of dat cat6 of catnogwat is
Mja het zegt veel over de speciale audio netwerkkabels als ze al geen standaard willen gebruiken :)

Wat zou zo'n ENO filter eigenlijk doen?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

CZ79

Quote from: katwax on February  9, 2022, 09:21:28
Mja het zegt veel over de speciale audio netwerkkabels als ze al geen standaard willen gebruiken :)

Wat zou zo'n ENO filter eigenlijk doen?
Naast vele andere (gerenommeerde) merken die dit ook doen dus (o.a. Draka, Belden)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

Quote from: Robbo on February  9, 2022, 08:58:28
Ik las in een interview op hifi.nl met Grimm Audio over hun MU streamer. Dat zij cat5e adviseren. Afscherming kan blijkbaar ook weer problemen introduceren en het had geen voordelen.

https://hifi.nl/artikel/28663//Review-Grimm-Audio-MU1-deel-III.html

Quote
(1)Als elektronica goed ontworpen is, dan hebben met name kabels die gebruikt worden binnen het digitale domein geen tot nauwelijks invloed. Een goed ontworpen elektronisch apparaat, zoals de MU1, is in hoge mate ongevoelig voor wat allerlei aangesloten kabels doen. De MU1 is aangesloten op het thuis-computernetwerk. Netwerkkabels maken geen geluidsmatige verschillen. Dat kan niet, want bits zijn bits. (2)Over een computernetwerk wordt namelijk geen analoog muzieksignaal gestuurd, maar een code.

Bij (1) hebben ze wel gelijk, neemt niet weg dat je ook met kabels in het digitale domein zoveel mogelijk als het kan storingen buiten wil houden.
Bij (2)  :-X man man .

Quote
(3)Jitter op het netwerk (die echt levensgroot is) speelt geen enkele rol. (4)Jitter speelt alleen een fundamentele rol bij de omzetting in de converter.
Bij (3) klopt dat idd, jitter in het digitale domein ...
Bij (4) is dat ook de enige echte reden. Daarom wordt er ook genoeg gebufferd om dit op te lossen.

Quote
Het is op deze plaats waar de Grimm-technologie excelleert en zorgt voor een geluidsmatige voorsprong.
Ach dat deed mijn 15 jaar oude Touch al  ;D
En met heel veel succes.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Quote from: cz79 on February  9, 2022, 09:39:48
Naast vele andere (gerenommeerde) merken die dit ook doen dus (o.a. Draka, Belden)
Tuurlijk en enkel maar omdat het verkoopt en de meeste consumenten toch niet weten wat het nu wil zeggen, maar wel denken CAT7 moet beter zijn dan CAT6.
Echter is het in dit geval dus zeker niet zo, want bv bij CAT6 is er vastgelegd waaraan deze minimaal moet voldoen, terwijl men voor CAT7 hier nooit is uitgekomen dus kan een leverancier er gewoon een label CAT7 op zetten, maar je eigenlijk zorgen dat hij nog minder "deftig" is dan een CAT4.

Als je als gerenomeerd merk dan toch een netwerkkabel wil maken in de hoge CAT, doe dan een CAT8 hiervoor is duidelijk vastgelegd waaraan die moet voldoen. (Blijft wel de vraag of die niet meer issues gaat geven dan een CAT6 omdat het altijd S/FTP is)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Gerald

Quote from: Theodorus on February  8, 2022, 23:07:48
... en mischien in kunnen schatten of deze voor mij een significante verbetering zullen brengen die in verhouding staat met de (forse) investering? Op Audiogon wordt er al flink over gesproken...
Nee. Alle "signaalverbeteringen" vóór de DAC zijn zinloos.
Hifiberry - Sonneteer Campion - Sonics Aguilla

Theodorus

Jammer dat er nu een discussie ontstaat over cat7 VS cat6 kabels, daar was het mij niet om te doen. Hopelijk reageert iemand die werkelijk ervaring heeft met het ENO filter. Overigens dat alles voor de dac geen invloed heeft is vrijwel zeker genoteerd door iemand die daar zelf geen ervaring mee heeft opgedaan. Zowel de audiofiele switch en de voeding daarvan alsmede de PINK Faun filter hebben in mijn situatie een forse positieve invloed op het geluid.
Basis:  Troels Gravesen Seas CNO-4, Townsend supertweeters, Naim NAP 250 new classic, HoloAudio Spring 3 KTE, Mano Ultra Mk3
Stroom: Audioquest Niagara 3000, Audioquest Thunder, Tornado en Monsoon, aparte stroomgroep met Siemens Cartridge en Audio Magic Ultimate Beeswax en Pink Faun fuse, GigaWatt LC- Evo installatiekabel, Farad Super3
Netwerk: Audioquest Carbon en Forest kabels, Cisco N220 switch met ocxo en fibrer (2x) , NA ENO filter, Tubulus Concentus i2s kabel

katwax

Quote from: Theodorus on February  9, 2022, 19:50:26
Jammer dat er nu een discussie ontstaat over cat7 VS cat6 kabels, daar was het mij niet om te doen. Hopelijk reageert iemand die werkelijk ervaring heeft met het ENO filter. Overigens dat alles voor de dac geen invloed heeft is vrijwel zeker genoteerd door iemand die daar zelf geen ervaring mee heeft opgedaan. Zowel de audiofiele switch en de voeding daarvan alsmede de PINK Faun filter hebben in mijn situatie een forse positieve invloed op het geluid.
Wat doet die ENO filter? Is dit dan om de Pink Faun filter te vervangen?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Gerald

Quote from: katwax on February  9, 2022, 19:52:22
Wat doet die ENO filter? Is dit dan om de Pink Faun filter te vervangen?
Van de website van de fabrikant (https://www.networkacoustics.com/eno/):
ENO filters out electrical noise which would otherwise be delivered via the ethernet cable into your sensitive audio equipment. ENO Filters do not modify the data stream in any way, as they are a purely passive device
Ze geven zelf al aan dat de data niet verandert. Je hebt het dus niet nodig.
Hifiberry - Sonneteer Campion - Sonics Aguilla

vergeerr72

Quote from: Gerald on February 10, 2022, 08:17:24
Van de website van de fabrikant (https://www.networkacoustics.com/eno/):
ENO filters out electrical noise which would otherwise be delivered via the ethernet cable into your sensitive audio equipment. ENO Filters do not modify the data stream in any way, as they are a purely passive device
Ze geven zelf al aan dat de data niet verandert. Je hebt het dus niet nodig.
Als het wel je data zou aanpassen heb je hem niet nodig.  Interessant apparaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Gerald

Quote from: vergeerr72 on February 10, 2022, 08:26:43
Als het wel je data zou aanpassen heb je hem niet nodig.  Interessant apparaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
Maar de enige manier waarop zo'n apparaat het geluid kan verbeteren is door de data aan te passen. En dat is natuurlijk onzin, want zo'n apparaat weet niet wat er aangepast moet worden om het te verbeteren.

Kortom, veel geld voor een apparaat dat niets moet doen. Dat gaat ook heel goed zonder zo'n apparaat.
Hifiberry - Sonneteer Campion - Sonics Aguilla

vergeerr72

#17
Het gaat om de rotzooi die meelift met deze data, niet de data zelf.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Gerald

Quote from: vergeerr72 on February 10, 2022, 08:45:42
Het gaat om de rotzooi die meelift met dezedata, niet de data zelf.

Eén van de voordelen van digitale transmissie ten opzichte van analoge, is dat je geen last hebt van die rotzooi.
Hifiberry - Sonneteer Campion - Sonics Aguilla

jahtari

Quote from: vergeerr72 on February 10, 2022, 08:45:42
Het gaat om de rotzooi die meelift met deze data, niet de data zelf.
Die processor/dac kan toch enkele de digitale data lezen, niet de rotzooi?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

vergeerr72

#20
In mijn ervaring heeft mijn dac in ieder geval last van invloeden van buiten. Nu is het ook een convertor zonder conventionele dac chip. De data wordt volgens mij goed ontvangen,   mijn veronderstelling is dat na de conversie het analoge signaal nog steeds beïnvloedt wordt.

Daarnaast zitten er tussen mijn dac en mijn ethernetkabel nog de volgende zaken:  streamer, amanero usb port etc

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Gerald

#21
Quote from: vergeerr72 on February 10, 2022, 09:14:42
...   mijn veronderstelling is dat na de conversie het analoge signaal nog steeds beïnvloedt wordt....

Bedoel je door de ruis op de ethernetkabels?

Ik weet niet wat voor verbinding je tussen je streamer en je dac hebt, maar het zal waarschijnlijk geen ethernet zijn. Je ethernetverbinding komt in je streamer binnen en wordt dan omgezet naar een datastroom voor je dac. In de streamer heeft 'ethernetruis' geen invloed op die conversie. Die ruis verdwijnt gewoon.

Een dac heeft een goede voeding nodig, maar ik ga ervan uit dat, in apparaten die van zichzelf al een voeding hebben, die voeding goed is.

Van de Pi 3B, die volgens mij in jouw streamer zit, weet ik dat er wel eens problemen zijn met de USB-uitgang. Die schijnt niet helemaal te voldoen aan de USB-specificaties. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of dat betrekking heeft op het signaal of de voeding die uit de poort komt.

Edit: typo's
Hifiberry - Sonneteer Campion - Sonics Aguilla

katwax

Quote from: Gerald on February 10, 2022, 13:00:31
Bedoel je door de ruis op de ethernetkabels?

Ik weet niet wat voor verbinding je tussen je streamer en je dac hebt, maar het zal waarschijnlijk geen ethernet zijn. Je ethernetverbinding komt in je streamer binnen en wordt dan omgezet naar een datastroom voor je dac. In de streamer heeft 'ethernetruis' geen invloed op die conversie. Die ruis verdwijnt gewoon.

Een dac heeft een goede voeding nodig, maar ik ga ervan uit dat, in apparaten die van zichzelf al een voeding hebben, die voeding goed is.

Van de Pi 3B, die volgens mij in jouw streamer zit, weet ik dat er wel eens problemen zijn met de USB-uitgang. Die schijnt niet helemaal te voldoen aan de USB-specificaties. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of dat betrekking heeft op het signaal of de voeding die uit de poort komt.

Edit: typo's
De Alo USbridge Signature heeft een "addon" om net die usb aan te pakken "The focus of the device is to lower the noise on USB bus. We chose an excellent USB hub IC (TI) and a separated Ethernet to USB Ic (Axis)."

Wat betreft de ruis gaat dit inderdaad over "rotzooi" die analoog mee lift op de kabel en die dan ook analoog blijft door alle toestellen gaat en zo de speaker bereikt. Dit toestelletje (ENO) zou dit eruit filteren.
Natuurlijk kan er daarna in de keten terug "rotzooi" meeliften.

Mijn mening is dat we voor het geld dat de meeste uitgeven aan hun DAC wel mogen verwachten dat ze die rotzooi gewoon droppen aan de ingang en dan heb je al deze "prutsen" niet nodig.

Volgens mij die de ENO hetzelfde als de Pink FAUN, dus 2 zo'n toestellen lijkt mij overbodig.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

vergeerr72

#23
Quote from: Gerald on February 10, 2022, 13:00:31
Een dac heeft een goede voeding nodig, maar ik ga ervan uit dat, in apparaten die van zichzelf al een voeding hebben, die voeding goed is.

Quote from: katwax on February 10, 2022, 13:34:32
Mijn mening is dat we voor het geld dat de meeste uitgeven aan hun DAC wel mogen verwachten dat ze die rotzooi gewoon droppen aan de ingang en dan heb je al deze "prutsen" niet nodig.
Verwachtingen nekken je altijd  ;)
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

katwax

Quote from: vergeerr72 on February 10, 2022, 13:39:43
Verwachtingen nekken je altijd  ;)
True.
Uit ervaring weet ik dat de Kii Control (en DAC's in Kii), alsook Ayre QB-9 USB DSD dac aan deze eisen voldoen  :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543