Diffuser panels achter speakers

Started by Nlmike, February 7, 2022, 15:16:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

katwax

Quote from: Nlmike on February  9, 2022, 13:31:24
Thanks. Acoustiek is niet echt een makkelijk onderwerp hehe
Dat viel mij ook op en ben dan ook enkele keren terug moeten beginnen met plannen.
Uiteindelijk het gewoon opgesplitst in fases, waarbij ik in de eerste fase een zo breed mogelijk (grootste stuk) al wou aanpakken -> bij mij was dit dan het laten plaatsen van spanplafond.
Ik wist dat het zeker nog niet helemaal zou zijn zoals ik wou, maar langs de andere kant als ik al niet eerst een (groot) deel zou aanpakken kon ik ook niet verder om verder te finetunen.

Dus ik zou niet direct trachten om het allemaal uit te zoeken voor je begint, maar neem al het "simpelste" deel eruit en daarna kan je een volgende stap nemen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

rower

Ik heb 6 diffuser panelen op het plafond tussen de voor speakers en luister positie. Het verschil dat dit geeft is dat je soundstage groter wordt en als je je ogen sluit het lijkt dat je kamer een stuk groter is. Ook lijkt het nu meer dat de muziek zich achter de speakers afspeelt. Daarvoor had ik al diffuser absorption combinatie achter mijn speaker van vicoustic daar zijn mijn diffusers ook van overigens. Het geluid werd rustiger met meer controle in het gehele toon gebied en haalt de scherpte uit je hoge tonen, ik heb daar later nog zaken als bass traps aan toe gevoegd alleen voor de voorste hoeken die het bonken van de subwoofer verminderen en heb daar nog twee absorptie panelen achter mijn center aan toegevoegd. Ik heb in mijn huiskamer nog meer akoestiek aanpassingen en ben ook nog niet klaar. Wat ik hiermee wil zeggen dat met iedere keer je wat panelen plaatst op de goede plek dan wel je geluid beter en gecontroleerd wordt het gaat lijken of dat je bij een live show aanwezig bent en je krijgt geen fatique meer in je oren. Je moet alleen niet denken dat je met een paar diffusie panelen je ineens een super geluid gaat krijgen, en ook weet ik niet precies wat enkel alleen diffusie achter je speakers doet ik zou hier persoonlijk een mix van absorptie en diffusie van maken omdat je anders misschien toch last krijgt van teveel scherpte en fatique in je oren.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

jahtari

Ik zou zeggen begin met veel absorptie en plaats diffusie op enkele cruciale plekken, lees 1e reflectie en achter je.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Pathos

Vaak zie je dat diffusors en basstraps in een beperkt aantal kleuren verkrijgbaar is. Hier een link met nette panelen ook in meerdere kleuren en volgens mij voor een best nette prijs;

https://i4studio.nl/studio-products/studio-equipment/akoestische-panelen/
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

mmuetst

Quote from: Pathos on February 14, 2022, 17:29:20
Vaak zie je dat diffusors en basstraps in een beperkt aantal kleuren verkrijgbaar is. Hier een link met nette panelen ook in meerdere kleuren en volgens mij voor een best nette prijs;

https://i4studio.nl/studio-products/studio-equipment/akoestische-panelen/
Bedankt voor de link!
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Pathos

Hier nog een link met veel mooie oplossingen basstraps, diffusors en absorptie panelen voor nette prijzen.

www.takustik.com
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.