Diffuser panels achter speakers

Started by Nlmike, February 7, 2022, 15:16:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nlmike

Hi,

Diverse malen gezien dat mensen diffuser panels achter speakers plaatsen, en zelfs als voorkeur hebben tov reguliere panelen her en der. Ik begreep eruit dat omdat de geluidsweerkaatsing min of meer gesloopt wordt en omdat het dan zeg maar gescrambeld in je oor aankomt, de brein het wegfiltert.

Iemand ervaring mee? Is voor een huiskamer 2 speaker setup.

Type wat ik zag waren die ongelijk afgezaagde blokjes hout.

Cheers
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

Peerless Monster

Had je ze hier al gezien?
Ik heb ze zelf ook hangen. En iedereen roept er over:
https://soundoriginals.nl/
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

kappa9

Ik ben er ook wel in geïnteresseerd.

Als eerste omdat ik het er waanzinnig cool uit vind zien en als tweede omdat ik hoop dat het een verbetering brengt qua akoestiek en als gevolg daarvan een verbetering in de weergave.

Maar.

Hoe weet je nu welke je nodig hebt?
Eerst meten uiteraard maar waar moet je dan op letten?

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

PascalP

Quote from: Peerless Monster on February  7, 2022, 16:21:49
Had je ze hier al gezien?
Ik heb ze zelf ook hangen. En iedereen roept er over:
https://soundoriginals.nl/

Zeer kundige kerel volgens mij, ook al vaker over gehoord
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Peerless Monster

#4
Quote from: PascalP on February  7, 2022, 16:57:36
Zeer kundige kerel volgens mij, ook al vaker over gehoord

Zeker weten. Lekkere Brabo net als ik. Hij heeft het ontzettend leuk voor elkaar.
Ik heb ooit 2 diffusors bij hem gekocht en ik heb nog steeds contact met hem.
Ik heb hem overigens gewezen op het feit dat hij sponsor kon worden van dit forum, dus ik mag ook lekker reclame voor hem maken ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

PascalP

Quote from: Peerless Monster on February  7, 2022, 17:01:08
Zeker weten. Lekkere Brabo net als ik. Hij heeft het ontzettend leuk voor elkaar.
Ik heb ooit 2 diffusors bij hem gekocht en ik heb nog steeds contact met hem.
Ik heb hem overigens gewezen op het feit dat hij sponsor kon worden van dit forum, dus ik mag ook lekker reclame voor hem maken ;).

Goede bekende van me heeft ook een aantal diffusors van hem aan de achterwand, niks dan lof voor zijn kunde en vakmanschap als ik hem mag geloven :)
Wil als we straks verhuisd zijn ook eens contact met hem opnemen voor de nieuwe ruimte.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Peerless Monster

Quote from: PascalP on February  7, 2022, 17:46:11
Goede bekende van me heeft ook een aantal diffusors van hem aan de achterwand, niks dan lof voor zijn kunde en vakmanschap als ik hem mag geloven :)
Wil als we straks verhuisd zijn ook eens contact met hem opnemen voor de nieuwe ruimte.

Vanuit mijn optiek een vakman!
De blokjes sluitenallemaal goed aan en zijn zo haaks als het moet zijn.
Maar hij heeft nog veel meer dan die skylines. Kijk maar eens naar die waveforms. Waarschijnlijk wel orijzig, maar zo gaaf!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

denoontje

Die waves zijn echt cool.

Heb je bijzonder kunstwerk in de woonkamer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

SpeedyAndré

Grappig dat hij de 'waveweaver' van Toine nu maakt (1D QRD N11), wel tegen iets andere prijs  :hehe:
Ik heb destijds Toine's laatste voorraad overgenomen, die staan achter de R90's (even hoog) en de center.
Zonder deze panelen zouden de speakers voor een betonnen muur staan.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Nlmike

Quote from: Peerless Monster on February  7, 2022, 17:01:08
Zeker weten. Lekkere Brabo net als ik. Hij heeft het ontzettend leuk voor elkaar.
Ik heb ooit 2 diffusors bij hem gekocht en ik heb nog steeds contact met hem.
Ik heb hem overigens gewezen op het feit dat hij sponsor kon worden van dit forum, dus ik mag ook lekker reclame voor hem maken ;).

Wat merk je voor verschil?
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

Nlmike

Quote from: kappa9 on February  7, 2022, 16:30:28
Ik ben er ook wel in geïnteresseerd.

Als eerste omdat ik het er waanzinnig cool uit vind zien en als tweede omdat ik hoop dat het een verbetering brengt qua akoestiek en als gevolg daarvan een verbetering in de weergave.

Maar.

Hoe weet je nu welke je nodig hebt?
Eerst meten uiteraard maar waar moet je dan op letten?

Groet Joost

Ja dat is ook mijn vraag. Aantal keer recht achter de luister plek gezien, maar ook direct achter speakers. Voor ik weer ga investeren is het wel handig om te weten of het echt iets merkbaar doet, of dat het puntjes op de i zijn in een al akoestisch bewerkte ruimte :)
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

mmuetst

Er zijn op internet wel ontwerpen te vinden voor DIY panelen die laten zien hoe je de blokjes moet zagen en samen moet stellen. Dit scheelt een sloot geld t.o.v. een kant en klare paneel (en misschien ook leuk om zelf te maken). Je moet wel handig zijn. Goede oren maar twee linker handen zijn niet helpvol  ;)
Ik moet zelf toegeven dat ik een hork ben als het daar op aankomt. Maar zal nooit opgeven om gewoon zelf iets te knutselen (dan heb je nog meer lol en plezier aan je akoestische aanpassing).
Zal eens kijken wat ik kan vinden aan info op het web  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jahtari

Quote from: Nlmike on February  7, 2022, 15:16:52
Hi,

Diverse malen gezien dat mensen diffuser panels achter speakers plaatsen, en zelfs als voorkeur hebben tov reguliere panelen her en der. Ik begreep eruit dat omdat de geluidsweerkaatsing min of meer gesloopt wordt en omdat het dan zeg maar gescrambeld in je oor aankomt, de brein het wegfiltert.

Iemand ervaring mee? Is voor een huiskamer 2 speaker setup.

Type wat ik zag waren die ongelijk afgezaagde blokjes hout.

Cheers
Waarom dan geen absorptie? Lijkt me een stuk rustiger voor je oren.

Verder wordt het wel erg duur als je enkele m2 wilt bedekken op deze wijze.

Thomann heeft overigens goedkopere diffusers van dit soort.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

mmuetst

Quote from: jahtari on February  8, 2022, 07:20:41
Waarom dan geen absorptie? Lijkt me een stuk rustiger voor je oren.

Verder wordt het wel erg duur als je enkele m2 wilt bedekken op deze wijze.

Thomann heeft overigens goedkopere diffusers van dit soort.
Dat is niet altijd de ideale akoestiek. Een ruimte die teveel gedempt is kan saai klinken. Ook hier speelt smaak een rol. Wat de één saai vind, vind de ander weer prettig.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Berry76

Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

PascalP

#16
En hier ook nog een mooie link voor de QRD diffusors van Toine  :)
https://dngmns.home.xs4all.nl/rb_dif.htm#:~:text=De%20QRD%2Ddiffuser%2C%20ook%20wel,nog%20in%20de%20weg...
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

mmuetst

#17
Quote from: Berry76 on February  8, 2022, 07:36:06
Hier een site met uitleg van Alpha Audio
project-zelfbouw-audio-diffuser

Heb je HTML code even aangepast voor de goede link:
project-zelfbouw-audio-diffuser
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Berry76

Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

katwax

#19
Quote from: mmuetst on February  8, 2022, 07:35:25
Dat is niet altijd de ideale akoestiek. Een ruimte die teveel gedempt is kan saai klinken. Ook hier speelt smaak een rol. Wat de één saai vind, vind de ander weer prettig.
Haha teveel gedempt, ga je toch echt wel je best moeten doen en bekom je niet met een paar panelen.
Tevens voor diffusors om goed te werken met ze "ruimte" hebben , als dit nogal dicht tegen je luisterplek is hebben ze weinig nut.
Ik zou persoonlijk altijd eerste beginnen met abosorptie.

Tevens zeker zo belangrijk is dat je weet welke freq je moet/wil aanpakken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Timvg

De meest courante diffusiepanelen hebben een niet zo groot werkgebied, veelal ergens tussen de 1000 en de 4000Hz.
Een luidspreker gemeten op 180° zal (tenzij je een omnidirectionele straler hebt) van nature al een sterke afval in het hoog hebben. De meeste problemen die veroorzaakt worden door interferentie met de voorwand worden dus veroorzaakt door wat er zich in het laag afspeelt - daarvoor is (voldoende dikke) absorptie nodig. Diffusie heeft daar geen enkel praktisch nut.

Anderzijds klopt het wel dat teveel demping (en ook op de verkeerde plaatsen) de kamer onaangenaam kán maken. Dat hangt ook wat van je voorkeur af. Ik gebruik voldoende absorptie op de voor en achterwand, absorptie geschrankt (lateraal) boven oorhoogte, aangevuld met diffusie op oorhoogte (lateraal) alsook diffusie naast de absorptie op de achterwand.

kappa9

Quote from: katwax on February  8, 2022, 11:53:17
Tevens zeker zo belangrijk is dat je weet welke freq je moet/wil aanpakken.

Dus meten met bijv. REW. staat aan het begin van evt. akoestische aanpassingen uitvoeren. Anders voelt het ook als 'maar wat doen'.

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

katwax

#22
Quote from: kappa9 on February  8, 2022, 13:55:26
Dus meten met bijv. REW. staat aan het begin van evt. akoestische aanpassingen uitvoeren. Anders voelt het ook als 'maar wat doen'.

Groet Joost
Ja inderdaad meten of laten meten, alhoewel dat je met de afmetingen van de ruimte, type materiaal en plaatsing ook al in de buurt kunt komen blijkbaar.
Echter blind zomaar iets plaatsen kan mogelijk leiden tot weinig voordeel.
Nu langs de andere kant als je begint met breedbanderige absorptie dan ga je er 9/10 keer ook wel genoeg voordeel uit doen en kan je nadien kijken wat je nog kan/moet aanpakken.
Zelf heb ik gemeten, bleek dat ik over het algemeen overal wel wat kon gebruiken om mijn RT (uitdooftijd) omlaag te krijgen -> ben begonnen redelijk breed door een akoestisch plafond te steken -> dit deed al heel veel
Echter omdat ik nu dat bereik had aangepakt legde dit een staande golf bloot in het hoog, die er voordien waarschijnlijk ook al was maar omdat de rest ook niet al te best was verborgen was. Nu dit was in het hoog en vrij simpel aan te pakken door structuur aan te brengen aan 1 van de wanden waartussen de golf zich bevond.

Dan is er natuurlijk het echt laag (onder 200) dat heeft op zich zijn eigen aanpak nodig en valt niets aan te doen met de breedband toepassingen. Hiervoor moet je meten welke freq het probleem is en dan zaken naar oplossing voor die specifieke freq.

Ps teveel is vaak veel moeilijker dan te weinig, doe alvast niet te weinig, want met testen met enkele panelen tov volledig plafond was het verschil groot en zeker niet teveel.
Dus ik zou aanraden om zeker niet te weinig oppervlakte te nemen.

(Dit is mijn persoonlijke ervaring/kennis)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Nlmike

Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

mmuetst

Quote from: Nlmike on February  9, 2022, 13:31:24
Thanks. Acoustiek is niet echt een makkelijk onderwerp hehe
En dan kom je bij het moeilijkste gedeelte, je partner overtuigen dat die "lelijke"panelen echt nodig zijn  ;D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.