StarScream's Dedicated Home Theater 7.2.4 (zolder)

Started by StarScreaM90, February 6, 2022, 17:56:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerjan1994

Hele mooie ruimte  :inlove:
Merkte je veel verschil met die wedges ?

StarScreaM90

Quote from: Ryvm on February  7, 2022, 12:23:13
Toen ik van Marantz receiver (als preamp) naar een Lexicon(=arcam) pre/pro ging vond ik dat een enorme stap voorwaarts!

Verder hebben we nog niet echt gelezen hoe je de thuisbios zelf ervaart, en wat je beter zou willen zien/horen[emoji16]

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

De processor zal waarschijnlijk als eerste vervangen worden, omdat daar imo de meeste winst te behalen valt. Daarnaast ben ik ook nieuwsgierig naar Auro-3D, zeker omdat mijn speakers in deze configuratie zijn opgesteld. In principe zijn mijn huidige speakers al een goede basis waarmee ik de komende jaren mee vooruit kan. Maar mocht ik ergens een goede deal tegenkomen voor Arendal surround speakers of subwoofer, dan wil ik dat niet aan mij voorbij laten gaan  :smile:. Het klinkt nu al best goed, maar ik moet nog een keer de tijd nemen om alles 'goed' af te stellen.
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro

StarScreaM90

Quote from: Gerjan1994 on February  7, 2022, 20:35:00
Hele mooie ruimte  :inlove:
Merkte je veel verschil met die wedges ?

Dankje! Veel verschil is een groot woord, maar het heeft wel effect. Althans, de ruimte was nog behoorlijk leeg toen ik de wedges heb opgehangen, dus heb het niet kunnen meten. maar je merkte wel dat er minder echo was.
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro

StarScreaM90

Het is weer tijd voor een upgrade. Online heb ik een deal gesloten voor twee versterkers; IOTAVX AVXP1 (7-channels) die ik van het weekend ben gaan ophalen bij Grobi.tv in Duitsland. Wat zijn dat zware versterkers zeg (ongeveer 30k per stuk)! Het koste wat moeite om ze uiteindelijk in mijn bios te krijgen, maar het is gelukt. Op mijn 'wishlist' stond eigenlijk een Emotiva XPA-7, maar omdat ik zulke goede verhalen gehoord heb over de AVXP1 en het nogal scheelt in prijs heb ik toch besloten voor IOTAVX te gaan. Dit betekent dat de Emotiva BasX A3 (model 2021) beschikbaar komt. Als iemand interesse heeft, stuur me een pm.

Op dit moment heb ik de Denon X3700H in pre-amp 'mode' gezet en zijn de Front, Surround en Height speakers elk voorzien van 110Watt (8ohm). Er zijn dus nog 3 kanalen over die ik uiteindelijk wil gaan gebruiken voor het 'Bi-ampen' van de frontspeakers, zodat zij 220Watt ontvangen. De receiver en de versterkers zijn nu verbonden met RCA kabels (RUconnected), omdat de Denon X3700H geen XLR outputs heeft. Ik weet ook niet zeker of XLR een betere audiokwaliteit geeft? Anyway, de eerste indrukken van de IOTAVX zijn goed. Ik moet ze nog wel grondig testen en Audyssey XT32 uitvoeren, dus ben benieuwd! Ik merk alleen wel dat er een zachte 'zoom' uit alle speakers komt als ik de versterkers aanzet. Ik heb nog geen research gedaan wat mogelijk de oorzaak kan zijn, maar mochten jullie een idee hebben, let me know!
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro

reza

Mooi hoor!
Ik heb zelf ook naar deze versterkers zitten kijken, lijkt me erg goed voor het geld.
Ik kijk uit naar je bevindingen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

PascalP

mooie versterkers inderdaad, zeer mooie prijs/kwaliteit verhouding ook!
Veel plezier ermee  :headbanging:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jahtari

Benieuwd naar je ervaring met deze versterker upgrade!

Zoek zelf nog altijd wat dit zou brengen met mijn Denon X4500. Lijk nu niks te missen bij films, en stereo weergave is apart.

Brengt dit meer dynamiek, autoriteit ( :D), kwaliteit?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

MarKath

Een zachte zoem kan duiden op een aardlus.
Ik weet niet hoe jou set is aangesloten maar daar kaneen oorzaak in zitten.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

JeroenGRT

Mooie HT zo! Ben nog wel benieuwd of je in het verleden Klipsch als center en fronts hebt gehad? Bewust voor de Arendal gekozen ipv alles van hetzelfde merk/serie? Wat vond je van de interne versterking van de denon? Ik merk zelf eigenlijk niet zo dat de amp van de denon 3700 tekort komt dus ben benieuwd wat de reden is van aparte eindversterkers. Wel fraaie eindversterkers trouwens!
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

belgiansound

 Wow zeer mooie setup! De kleinste ht ruimte die ik al gezien heb, hoe bevalt het? Heb je genoeg roop gain voor je subs in die kleine ruimte? Wel altijd "nearfield" uiteraard :clapping:

Ik droom er stiekem ook van, we hebben ook een extra kleine ruimte van 4x6m op zolder, maar dacht altijd dat het te klein zou zijn. Ik moet ook nog eerst andere projecten afronden :tounge2:

StarScreaM90

Quote from: JeroenGRT on April 16, 2022, 19:57:29
Mooie HT zo! Ben nog wel benieuwd of je in het verleden Klipsch als center en fronts hebt gehad? Bewust voor de Arendal gekozen ipv alles van hetzelfde merk/serie? Wat vond je van de interne versterking van de denon? Ik merk zelf eigenlijk niet zo dat de amp van de denon 3700 tekort komt dus ben benieuwd wat de reden is van aparte eindversterkers. Wel fraaie eindversterkers trouwens!

Bedankt Jeroen! Ja klopt, ik heb de Klipsch RP-600M (L+R) en RP-600C (C) gehad als front speakers en daarnaast de Klipsch SPL-120 subwoofer. Uiteindelijk wil ik helemaal overstappen naar Arendal, want dat zijn voor mij de ultieme 'end-game' speakers  :angel:. De interne versterking van Denon X3700H was voldoende om 9 speakers van Klipsch aan te sturen, maar dat komt natuurlijk ook omdat de speakers van Klipsch een hoge gevoeligheid hebben. De speakers van Arendal hebben een wat lagere gevoeligheid en hebben dus ook wat meer power nodig! Dus het is ook alvast op de toekomst gericht. Daarnaast had ik sowieso een eindversterker nodig om 11 speakers aan te sturen en daarom heb ik de Emotiva BasX A3 aangeschaft (die overigens nog te koop is). Hierbij merkte ik een kleine verbetering in audio (detail) van de front speakers. Later zou ik graag de Denon X3700H willen vervangen voor een voorversterker/processor en dan heb ik natuurlijk minimaal 11-kanaals versterking nodig  :tongue2:
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro

JeroenGRT

Hoe zou je de klankverschillen omschrijven tussen Klipsch en Arendal?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

vik

Ik schat zo ongeveer een Celine Dion (Arendal) vs Daffy Duck (Klipsch)  :D

Quote from: JeroenGRT on April 20, 2022, 21:53:12
Hoe zou je de klankverschillen omschrijven tussen Klipsch en Arendal?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

StarScreaM90

Quote from: MarcelHLX on April  5, 2022, 18:22:33
Een zachte zoem kan duiden op een aardlus.
Ik weet niet hoe jou set is aangesloten maar daar kaneen oorzaak in zitten.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Marcel, bedankt voor je bericht. Één versterker en receiver is aangesloten op groep 1. De andere versterker is aangesloten op groep 2. De versterkers staan in verbinding met de receiver d.m.v. RCA kabels (RUconnected). Ik heb geprobeerd de versterkers en receiver allemaal op groep 1 en of groep 2 te plaatsen, maar dat had geen resultaat. Ook heb ik gebruik gemaakt van een iFi Audio DC Blocker & GND Defender, maar ook dit werkte niet. Als ik de switch op de versterkers omzet van RCA naar XLR, dan is de lichte zoom/buzz niet meer te horen over de speakers (logisch), maar hoor je het nog wel heel zachtjes uit de versterkers komen.... Het is overigens niet heel erg storend, maar in stille scenes is wel duidelijk aanwezig. Zijn er nog meer opties die kan uitproberen?

Ps, dit probleem had ik niet met de Emotiva BasX A3.
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro

StarScreaM90

Quote from: jahtari on April  5, 2022, 12:34:59
Benieuwd naar je ervaring met deze versterker upgrade!

Zoek zelf nog altijd wat dit zou brengen met mijn Denon X4500. Lijk nu niks te missen bij films, en stereo weergave is apart.

Brengt dit meer dynamiek, autoriteit ( :D), kwaliteit?

Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de ruimte en de speakers die je hebt. Als je nu denkt weinig te missen, dan zal het waarschijnlijk ook niet veel meerwaarde hebben. Eerlijk gezegd vind ik het ook lastig beoordelen of het meer dynamiek, autoriteit of kwaliteit brengt. Wellicht is mijn ruimte wat te klein, maar ik heb het gevoel dat alles iets zuiverder klinkt (op hogere volumes) en de overgang tussen stil en luid beter is (dynamiek). Maar ik heb het helaas niet naast elkaar kunnen beluisteren. Overigens vergelijk het nu met de Emotiva BasX A3, want mijn huidige LCR speakers heb ik nooit gespeeld via de Denon X3700H.
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro

StarScreaM90

Quote from: belgiansound on April 18, 2022, 15:39:38
Wow zeer mooie setup! De kleinste ht ruimte die ik al gezien heb, hoe bevalt het? Heb je genoeg roop gain voor je subs in die kleine ruimte? Wel altijd "nearfield" uiteraard :clapping:

Ik droom er stiekem ook van, we hebben ook een extra kleine ruimte van 4x6m op zolder, maar dacht altijd dat het te klein zou zijn. Ik moet ook nog eerst andere projecten afronden :tounge2:

Bedankt! Hij bevalt heel goed, ik maak er ook veel gebruik van! Het kan alleen best warm worden op zolder. Ik heb wel een mobiele airco, maar het is niet fijn film kijken als dat ding zo hard staat te loeien :P. De room gain is inderdaad niet heel hoog. Beneden in de woonkamer heb ik een Sonos Subwoofer staan en die doet het op dat vlak veel beter. Maar dat wil niet zeggen dat de bas niet goed klinkt/voelt. Overigens komt binnenkort mijn tweede Arendal 1723 1S Subwoofer binnen, dus ben heel benieuwd hoe die samen gaan klinken  :angel:!

Hopelijk kun jij ook snel je droom gaan waarmaken  ;D! Dan zal ik het op de voet gaan volgen!
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro

Gerjan1994


StarScreaM90

Ja! Ik zal binnenkort weer een update geven, want er is in de tussentijd nog meer veranderd.
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro

Gerjan1994

Quote from: StarScreaM90 on November 29, 2022, 12:19:31
Ja! Ik zal binnenkort weer een update geven, want er is in de tussentijd nog meer veranderd.
Ik ben benieuwd  ^^

StarScreaM90

#44
Update 25-12-2022

Inmiddels is de tweede Arendal 17123 1S Subwoofer binnen gekomen en heeft hij de SVS SB-2000 Subwoofer vervangen. Omdat bij Arendal de 'Woofer' aan de zijkant zit heeft deze wat meer ademruimte nodig (minimaal 8 cm) en kon ik hem niet naast mijn tv-meubel plaatsen. Hierdoor kwam hij wat meer naar voren te staan, waardoor ik aan beide kanten van het meubel ruimte overhield. Ik heb toen bij Ikea nog een extra 'Besta' kastje gehaald, zodat ik nu bijna over heel de lengte van de muur kastruimte heb. Het middenconsole had bewust geen kastdeurtje, zodat ik met de afstandsbediening eenvoudig de Receiver en Blu-ray speler kon bedienen. Alleen na een tijdje begon de verlichting van de displays mij toch te storen. Ik heb toen een infrarood verlenger gekocht, zodat ik mijn apparaten kon bedienen in een gesloten kast. Om het kijken van films nog aangenamer te maken, heb ik de bovenkant van de center speaker en het tv-meubel beplakt met zwart velours. Met name het witte licht van ondertiteling, dat best veel licht reflecteert terug de kamer in, wordt nu voor een groot deel geabsorbeerd. Ook heb ik de speakergrills op de front speakers gezet, zodat je nog meer naar een zwarte muur zit te kijken.

Hoewel mijn tweede Arendal subwoofer nog niet helemaal was ingespeeld, ben ik een beetje gaan experimenteren door hem ook aan de voorkant te zetten. Optisch vind ik dit er veel beter uit zien en qua sound viel het ook niet tegen. Overigens gaf dit achter de stoelen wat meer loopruimte wat in de praktijk veel fijner is. Ik heb het verschil in geluid niet meer kunnen meten met mijn MiniDSP UMIK-1 en 2x4 HD, want die heb ik uiteindelijk verkocht. Maar niet zonder reden..... Ik had het gevoel dat het in mijn kleine ruimte weinig tot geen effect had. Ik heb er tientallen uren tijd ingestopt, maar na kalibratie miste ik (bij het kijken van films) altijd die 'punch'. Een andere reden is omdat er bij mijn nieuwe processor een kalibratie microfoon bij zit. Ja, jullie lezen het goed, een nieuwe processor: de Anthem AVM70!!!

Wat een top een apparaat is dat, zeker in vergelijking met de Denon X3700H. Wat mij gelijk opviel was de kwaliteit van het geluid en de werking van de surround speakers. Het geluid is zoveel meer 'immersive'. Het lijkt net of de surround speakers voorheen niet aan hebben gestaan. Als ik kijk naar mijn vorige upgrades (speakers, subwoofers, externe versterkers), dan heeft dit zeker het grootste verschil gemaakt.   

Ook waren de stoelen toe aan vervanging. Één zitting begon een beetje door te zakken en (kraak)geluiden te maken. Daarnaast zijn ze ook wat lastiger te verplaatsen. Ik ben toen op het forum gaan rond struinen naar nieuwe betaalbare stoelen en ben toen bij de JYSK Fauteuil Hovborg uitgekomen. Ik zag deze stoelen bij zowel Kamidioblitz als Martijnst1990, en vond ze er heel goed uitzien (bedankt mannen). Voordeel van deze stoelen is dat ze ook in een ligstand kunnen. Ik moet alleen nog een bijzettafeltje vinden voor de drankjes en afstandsbedieningen  :colgate:

Nu wil ik eigenlijk nog mijn Height speakers verplaatsen, door ze aan het plafond te bevestigen en ze te richten naar het midden van de twee stoelen. Ik heb het idee dat best veel informatie langs mij heen gaat, omdat de tweeters veel te hoog zijn gericht. Alleen ik moet nog bedenken hoe ik dat ga doen, omdat ik het liefst niet in het (gipsplaat)plafond wil schroeven. En er zijn, zover ik weet, geen 'mounts' te vinden voor de Klipsch RP-500SA.

Voor nu wordt het lekker genieten van de huidige setup!  :popcorn:
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro


reza

Blijft voor mij toch echt jammer dat deze ruimte geen projector heeft..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Gerjan1994

Quote from: reza on December 25, 2022, 16:39:24
Blijft voor mij toch echt jammer dat deze ruimte geen projector heeft..
volgensmij kun je ook niet heel groot projecteren lijkt mij. Dan zou ik ook voor een goede grote tv gaan.  :coffee:

reza

2.75 breed. Mooi scherm van 2.10, kan geen tv tegen op  :tounge:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

Quote from: reza on December 25, 2022, 19:06:54
2.75 breed. Mooi scherm van 2.10, kan geen tv tegen op  :tounge:

100% mee eens...
257cm breed en zitafstand van 240cm moet makkelijk kunnen en absoluut een meerwaarde zijn.
Acoustic doek en een zo breed mogelijk 16.9 scherm pakken met on wall speakers erachter.
Als je bv 220/240 breed kan dan is dat echt perfect en zal een pak meer beleving geven.

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek