Aanschafadvies phono versterker

Started by PascalP, February 5, 2022, 15:52:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GuidoK

Quote from: mmuetst on February 10, 2022, 17:14:50
Ik vraag me trouwens af of je een mm cartridgebody kan combineren met Audio Precision meetapparatuur?
Ja natuurlijk, je kan 'm er gewoon tussenknopen.
Zo'n meetkast is eigenlijk niets anders dan een signaalgenerator en een digitale oscilloscoop.
Maar voordat je een meting gaat doen, moet je altijd nadenken wat de elektrische parameters (dus R,L en C) zijn van ingang en uitgang wil je dat je meting representatief is voor de situatie hoe het apparaat toegepast gaat worden.
De in- en uitgangen van zo'n AP testkast zijn natuurlijk geoptimaliseerd om een zo'n groot mogelijke bandbreedte te hebben. Dus extreem lage capaciteit, extreem lage inductie en een lage outputimpedantie en een hele hoge inputimpedantie.

Knoop je er een element tussen, dan ben je natuurlijk net zoveel het element aan het meten als de phonopre, maar dat is andersom natuurlijk ook het geval; zoals de metingen nu staan ben je ook net zo goed de AP testkast aan het meten als de phonopre.
Dat is iets waar je nooit onderuit komt.
Voor een aantal metingen zou het daarom interessant zijn als deze met verschillende inductieve lasten gemeten wordt; bijv. 0,25H, 0,5H 0,75H en 1H. Zo heb je eigenlijk de gehele bandbreedte te pakken waarin MM en MI elementen komen. (al worden elementen met 1H inductie volgens mij niet meer gemaakt; ik denk dat Nagaoka met 0,8H wel de hoogste is tegenwoordig op de markt)

Dit alles is vooral van toepassing op metingen die iets te doen hebben met fasedraaiing of frequentiekarakteristiek.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

GuidoK

Betreffende het aanschafadvies voor phonopre's:

Op het moment dat phonopre's boven de ~€200 gaan kosten, betaal je eigenlijk niet meer voor de componenten/assemblage/distributie, maar voor het ontwerp, de winst, de reclameuitgaven, het dealernetwerp en wellicht de plek waar de assemblage plaatsvindt (zeg maar china of europa/USA).
Pas als je weer echt significant meer gaat uitgeven (bijv. €800,- of €1500 oid) dan zie je beduidend duurdere componenten toegepast (gematchte componenten) mooie kasten, mooie losse voedingen etc.
Maar ook dan is de prijs van de componenten maar een klein gedeelte van de totaalprijs van een phonopre.
Want er zit gewoon niet zoveel in. Tenzij het (kwaliteits)buizen en trafo's worden natuurlijk, dat zijn dure componenten.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

mmuetst

Nog een tip voor @PascalP, bij een MM element en een Phonoversterker  is de kabel van belang. Weet niet of er losse kabels worden aangesloten aan die Technics of dat er vaste kabels aan zitten?
De regel is bij deze kabel dat de Cappaciteit van de kabel zo laag mogelijk is. Gezien er kleine signalen door heel lopen is een goede afscherming natuurlijk ook prettig.
Sommige fabrikanten geven deze waardes op.
Hier een voorbeeld van: https://www.thomann.de/nl/pro_snake_phono_line.htm
Helaas zie je die specs niet veel bij kabels.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

PascalP

Volgens mij heeft de Technics vast gemonteerd kabels verder, heb hem nog niet dus kan het niet checken ;)

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

GuidoK

#54
Quote from: PascalP on February 11, 2022, 09:28:29
Volgens mij heeft de Technics vast gemonteerd kabels verder, heb hem nog niet dus kan het niet checken ;)

http://www.kabusa.com/production_rpt.htm

Ik lees hier (onderaan) dat Technics rond 2009 een tijdje kabels heeft gemonteerd met hele hoge capaciteit.

Die kabel met dunne pvc isolatie is ook wat je typisch aantreft in el cheapo chinese dropveter interlinks die je overal gratis bij krijgt.
Die hebben idd meestal een hele hoge capaciteit. Hier meten ze 325pF voor de betreffende kabel.
Je kan dus aan het rca connector type zien wat voor kabel het is.

En als er in die tijd een vorige gebruiker een andere kabel gemonteerd heeft is het natuurlijk ook een puntje om op te letten.

325pF is afhankelijk van het element niet echt gewenst.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Jumping Jack

Die kabels vervangen hoeft niet moeilijk of veel werk te zijn natuurlijk... Ik heb, met twee linkerhanden, aan mijn oude Dual een setje Linn Black gesoldeerd.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

PascalP

het is een unit uit de early's 90's dus zal dan nog wel de oude 125pF kabel zijn zoals omschreven in die link :)

Mocht de kabel aan vervanging toe zijn, draai ik er mijn hand ook niet voor om om deze te vervangen hoor  :angel:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Mediator

Ik heb ff nagedacht of ik nog een reactie zou posten. Ik word soms erg moe van onderwerpen die worden aangesneden. En ik bedoel ook letterlijk moe. Haast tussen neus en lippen door wordt het blind testen maar weer eens ter sprake gebracht. Mensen gebruik gewoon je oren. Als je maar een beetje jezelf getraind hebt dan ken je de valkuilen. Zo'n valkuil is bijvoorbeeld het verschil tussen een verschil en een echte verbetering. Goed luisteren is al moeilijk genoeg. Ga dus geen rare escapades doen zoals een blinddoek voor of ander afleidend gedoe. Vertrouw gewoon op je oren. Ook een bewering over een geldklasse in phonotrappen. Natuurlijk snap ik dat dit niet één op één is en dat er een aantal variabelen zijn. Maar toch zegt een prijsklasse doorgaans iets over kwaliteit. Verder valt me op dat er slecht geluisterd wordt op dit forum. Alsof we elkaar niet meer horen. Hoe vaak ik niet een advies heb gegeven waar geen aandacht voor is en twintig pagina's verder vervolgens lezen dat mijn eerder advies juist was. En ik hoef echt geen gelijk hoor. Maar ik word er wel een beetje moe van hier. Dit is dus echt mijn laatste post. Puur gedaan voor degenen die instappen in de hobby en hopelijk het juiste oppikken. Genoeg nu.

roeleken

#58
Wijs gesproken, ik heb een paar jaar terug 3 Phono voorversterkers mee naar huis gekregen. Een Lehman, een  waarvan ik het merk alweer vergeten ben en m'n huidige Luxman.  Nou ik was er snel uit welke het beste klonk  ;D

Heeft de  topic starter nu eigenlijk al oog op een Phono vv?
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

GuidoK

#59
Quote from: Mediator on February 11, 2022, 17:41:50
en twintig pagina's verder
Bij mij is dit topic thans nog maar 3 pagina's?
Mis ik 17 pagina's?!?  :sigh:

anyway, als je moe bent kan je beter wat vroeger naar bed gaan  ;D
Garrard 401 - Ortofon AS-212

mmuetst

#60
Kun je voorstellen hoe moe ik word van weer een advies dat je minimaal een bepaald bedrag moet uitgeven aan een product zonder onderbouwing, of mensen die daadwerkelijk iets horen totdat ze een keer op de proef worden gesteld en dat blijkt dat ze geen verstand van zaken hebben. Ik zal zelf niet beweren dat ik getrainde oren heb (maar ik denk dat dit geld voor 99% van de forum leden) omdat het gewoon een hobby is, en geen beroep. Ik vind de meeste adviezen in dit stukje helemaal niet verkeerd. Er zitten goede producten tussen voor goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar als mensen advies gaan geven voor €1000,- voor een Phono  versterker en buizen gaan adviseren voor iemand die een leuke Technics op kop weet te tikken voor een leuk bedrag en zich wil gaan verdiepen in de wereld van vinyl, tja daar word ik moe van, omdat het totaal het doel voorbij schiet. Misschien vind hij het draaien van platen uiteindelijk toch minder leuk, of dat het niet helemaal aan zijn verwachtingen voldoet, zit hij daar met zijn te dure Phono versterker. Als hij later toch helemaal enthousiast is kan hij misschien beter dan gaan kijken naar een upgrade. Denk daar maar eens over na (maar wordt niet te moe, het is weekend, dat zou zonde zijn).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

GuidoK

Quote from: mmuetst on February 11, 2022, 20:16:29
of mensen die daadwerkelijk iets horen totdat ze een keer op de proef worden gesteld en dat blijkt dat ze geen verstand van zaken hebben. Ik zal zelf niet beweren dat ik getrainde oren heb (maar ik denk dat dit geld voor 99% van de forum leden) omdat het gewoon een hobby is, en geen beroep.

Ik vind het eigenlijk ook wel apart dat hier geen blinde luistertestjes gedaan worden.
Ik bedoel, binnen vinyl zijn er toch best wel veel aspecten die bij verandering weldegelijk hoorbaar zijn.
Elementen, afsluitweerstanden danwel condensatoren danwel interlinks met een capacitaire waarde, phonopre's

Ik zit op een ander forum waar dat toch wel met enige regelmaat gedaan wordt (ook door mijzelf). Al valt daar de deelname soms wel een beetje tegen; wellicht zijn mensen bang dat hun trots gekrenkt wordt als ze op hun neus gaan  ;D
Maar het is heel leerzaam. Zowel om zelf met een goede blindtest mee te doen als om te zien dat iedereen op een andere manier luistert, op andere dingen let.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Rowdy


PascalP

Quote from: Rowdy on February 13, 2022, 09:19:36
Vanaf pagina 22 een test van de Technics SL1200 mkII + Denon DL-103 element:
https://drive.google.com/file/d/1QDMu77zqfyatC3hOngUXo-56DCFndbya/view

Leuk om te lezen, artikel uit '91, toen nog voor 429,- Gulden :D
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

GuidoK

Quote from: PascalP on February 13, 2022, 11:52:20
Leuk om te lezen, artikel uit '91, toen nog voor 429,- Gulden :D
De denon dl-103 LC-II was 429 gulden.
De technics sl1200 was fl. 1200,--
Dat was best een bedrag.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Cyrus·

Quote from: GuidoK on February 11, 2022, 13:57:52
http://www.kabusa.com/production_rpt.htm

Ik lees hier (onderaan) dat Technics rond 2009 een tijdje kabels heeft gemonteerd met hele hoge capaciteit.

Die kabel met dunne pvc isolatie is ook wat je typisch aantreft in el cheapo chinese dropveter interlinks die je overal gratis bij krijgt.
Die hebben idd meestal een hele hoge capaciteit. Hier meten ze 325pF voor de betreffende kabel.
Je kan dus aan het rca connector type zien wat voor kabel het is.

En als er in die tijd een vorige gebruiker een andere kabel gemonteerd heeft is het natuurlijk ook een puntje om op te letten.

325pF is afhankelijk van het element niet echt gewenst.

Gelukkig zit aan mijn in 2009 nieuw gekochte SL-1210 mkII de "oude" 125 pF kabel :) Voor MC geen punt, wel fijn om te weten mocht ik er eens eenmooi NM element in zetten.
Groeten,
Edwin

PascalP

#66
Quote from: GuidoK on February 13, 2022, 20:11:56
De denon dl-103 LC-II was 429 gulden.
De technics sl1200 was fl. 1200,--
Dat was best een bedrag.

Ah dacht al, dat meen ik me inderdaad uit mijn jeugd nog te herinneren dat die toen 1200 Gulden kosten... wel vaker gedraaid op van die Gemini look-a-like tafels op feesten en partijen maar nooit de 'echte' Technics mogen bezitten.

Deze nostalgische gevoelens is voor mij dan ook de voornaamste reden om voor een SL1200/1210 te gaan, als ik het voor de looks zou doen in de woonkamer zou ik eerder richting iets als een Rega Planer gaan, dat vind ik ook al jaren echt mooie tafels :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Quote from: roeleken on February 11, 2022, 17:46:33

Heeft de  topic starter nu eigenlijk al oog op een Phono vv?

Ik heb wel mijn shortlist een beetje aangepast en het budget iets verruimd, ik denk dat ik hiermee gewoonweg geen verkeerde keuze kan maken, uiteraard is testen en zelf proberen het beste maar dan zal ik al meerdere phono versterkers moeten hebben hier omdat ik gewoonweg niks om zelf mee te vergelijken heb ;) :
- GramAmp2C + PSU1
- Lehmann Black Cube Statement

Dan zou ik een voorkeur hebben voor de GA2, mede vanwege dat ik voor dezelfde prijs dan al een goede voeding erbij heb waar de Lehmann met een standaard netadaptertje geleverd wordt of je moet nog eens het dubbele gaan uitgeven eraan.

Ook kreeg ik via PM nog 2 interessante opties aangeboden:
- Rega Fono MM MKIII, maar dan ben ik dus wel gelimiteerd op MM elementen en vallen de genoemde Denon opties dus af in de toekomst.
- Atoll PH100, lijkt me ook een mooi opgebouwde unit met geintegreerde (gescheiden) voeding, maar hier kan ik online eigenlijk weinig tot geen reviews van vinden.

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono


roeleken

hoi,

ja in jouw prijsklasse zit je met een Pro-ject vv ook goed hoor.  De Black Cube heb ik ook ooit gehad, niks mis mee.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls


PascalP

Quote from: addesmo on February 14, 2022, 10:35:54
https://forums.stevehoffman.tv/threads/help-choosing-a-phono-stage.763992/

bedankt, deze had ik nog niet gevonden en wordt de Atoll boven de GA2 verkozen (weliswaar de GA2 met de standaard schakelende voeding).
De Atoll zou ik ook thuis kunnen testen dat zal het probleem niet zijn denk ik.

Quote from: addesmo on February 14, 2022, 10:40:11
En nog een test
https://www.connect.de/testbericht/atoll-ph-100-test-3200442.html

Ja dit was volgens mij zo'n beetje de enige die ik heb kunnen vinden behalve de persberichten van de aankondiging
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

addesmo

Als je de kans hebt om de Atoll thuis te proberen zou ik dat zeker doen. Mooiste is als je tegelijker tijd ook een andere, bijv. de Graham en Projekt erbij hebt ;D

GuidoK

Quote from: PascalP on February 14, 2022, 10:00:47
Ik heb wel mijn shortlist een beetje aangepast en het budget iets verruimd, ik denk dat ik hiermee gewoonweg geen verkeerde keuze kan maken, uiteraard is testen en zelf proberen het beste maar dan zal ik al meerdere phono versterkers moeten hebben hier omdat ik gewoonweg niks om zelf mee te vergelijken heb ;) :
- GramAmp2C + PSU1
- Lehmann Black Cube Statement
Wat voor element ga je er dan op aansluiten?

Want ik denk dat je daar wel een verhouding in moet zien.
De stappen in kwaliteit (en daarmee bedoel ik objectief te meten parameters) die je met een element wat op een hoger technisch niveau staat (betere naald, betere cantilever, MC ipv MM) kan maken zijn veel groter dan met een phonopre.
Dus een phonopre van €500 met een element van €200 is imo een onverstandige combinatie. Andersom zou een betere zijn (phonopre €200 en een element van €500)
Garrard 401 - Ortofon AS-212

roeleken

ja, het is ook maar net wat je tegen het lijf loopt. Een phono pre kun je tweedehands een mooie slag mee slaan.
Een element zou ik dan niet zo snel tweedehands aanschaffen, zeker niet als je net begint.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls