Luchtvochtigheid....tafels en stoelen en je gehoor of ervaring

Started by J.A.F._Doorhof, February 5, 2022, 10:54:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mmuetst

Quote from: Jazzman on February  7, 2022, 20:45:39
Wie is die drummer dan?
Jamison Ross
https://en.wikipedia.org/wiki/Jamison_Ross
Heeft ook in Snarky Puppy gespeeld.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

twani

Quote from: frank2 on February  6, 2022, 18:30:03
Ah ben je er ook weer.... Kan ook haast niet anders, nu twani  nog hebben we ze allemaal weer gehad.

Wees gerust dit is mijn laatste post in dit topic.



Frank mist me lees ik :D

twani

Als laatste nog en puur uit interesse..

Ik vind een ban altijd maar weer zo definitief.

Bel je ook wel eens met een potentieel te bannen forumlid Frank?

Weet niet of dat de policy is maar dat communiceert vaak toch net even wat fijnbesnaarder dan via het forum....

Totaal niet als kritiek bedoeld trouwens.

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat ik heel vaak waarschuw
Dan nog een keer waarschuw
Dan vraag het te laten rusten
Dan nog een keer te waarschuwen
En dan pas een ban te geven

Met alle respect bellen heeft dan geen zin.
En laten we eerlijk zijn wat heeft het überhaupt voor zin om moedwillig door te gaan als iemand duidelijk aangeeft te stoppen.

Als de politie je aanhoudt terecht of onterecht en je blijft protesteren is het toch ook normaal dat je meegaat

Ik snap die ophef over bans hier echt totaal niet
We hebben leden die weg gaan omdat ze zich storen aan hoe ver we bepaalde bezoekers hier laten gaan. En dan als er ban word uitgedeeld moet iedereen een plasje er overheen doen.....

Daar ben ik wel eens benieuwd naar wat die mensen bezield.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jazzy

Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

jahtari

Prima dat mensen een ban krijgen, volgens mij heb je het dan inmiddels ook verdiend. Gebeurt niet zomaar is mijn ervaring hier.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

mmuetst

Even weer on-topic. Wat jij het over hebt Frank is Comb Filtering (zie dit filmpje vanaf 16 minuten 50)
Hier wordt e.a. uitgelegd: https://youtu.be/BYTlN6wjcvQ
Ik heb in mijn mancave houten bijzettafeltjes. Ik zal eens deze tussen mij en de luidsprekers plaatsen om te ervaren wat het doet met het geluid.
Verder denk ik ook dat we verschil horen door de psychologische werking van een verandering. We gaan anders luisteren (meer geconcentreerd bijvoorbeeld).
Verder ben ik nog steeds benieuwd naar de theorie van luchtvochtigheid vs geluidsgolven.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

J.A.F._Doorhof

Qua luchtvochtigheid zou je kunnen aannemen dat geluidsgolven in een ruimte met een andere luchtvochtigheid beïnvloed worden door die samenstelling van de lucht.

Immers geluid zijn golven en als de lucht anders van samenstelling is zou je dit kunnen horen.

Let wel ik heb het niet over enorme verschillen
Maar ik zie soms mensen echt super geconcentreerd luisteren naar ook maar de kleinste verschillen. Soms alsof ze er perse iets in moeten horen. Maar als je dan zo geconcentreerd luistert en de verschillen "denkt/weet" te horen van bv een blokje hout onder een kabel dan is mijn stelling dat je waarschijnlijk ook dingen hoort zoals iemand die naast je zit, een stoel die anders staat en eventueel de lucht vochtigheid.

Immers elk object in de ruimte (inclusief de lucht) heeft in zeer beperkte en grote mate invloed op je geluid.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  8, 2022, 13:19:32
Qua luchtvochtigheid zou je kunnen aannemen dat geluidsgolven in een ruimte met een andere luchtvochtigheid beïnvloed worden door die samenstelling van de lucht.
Immers geluid zijn golven en als de lucht anders van samenstelling is zou je dit kunnen horen.
Let wel ik heb het niet over enorme verschillen 

Niet hoorbare theoretische verschillen zou ik zeggen en dat ga ik nu even onderbouwen:

Stel luisterpositie is 3m afstand en de rlvh van je kamer gaat van 60% naar 30% en we kijken naar de audio frequentie die het meest beinvloed wordt door deze verandering, dus zo rond de 7kHz (zie grafiek).
Dan gaat de demping van 40dB/km naar 100dB/km dus 60dB/km en dat komt uit op jouw luisterafstand van 3m op 0,18dB verschil.
Als ik dan op wiki*1 lees dat 1dB verschil voor het menselijk oor nog net hoorbaar is dan lijkt me dit niet hoorbaar.
Zeker niet als je ook nog eens een meting in je "stille" luisterkamer doet en dan al een achtergrond niveau van tig dB meet.


*1
Quote from: https://nl.wikipedia.org/wiki/DB(A)Een verhoging van de geluidssterkte met 1 dB[1] is voor het menselijk gehoor bij heel goed concentreren en luisteren nog nét waarneembaar.

mmuetst

Quote from: Kjelt on February  8, 2022, 14:29:29
Niet hoorbare theoretische verschillen zou ik zeggen en dat ga ik nu even onderbouwen:

Stel luisterpositie is 3m afstand en de rlvh van je kamer gaat van 60% naar 30% en we kijken naar de audio frequentie die het meest beinvloed wordt door deze verandering, dus zo rond de 7kHz (zie grafiek).
Dan gaat de demping van 40dB/km naar 100dB/km dus 60dB/km en dat komt uit op jouw luisterafstand van 3m op 0,18dB verschil.
Als ik dan op wiki*1 lees dat 1dB verschil voor het menselijk oor nog net hoorbaar is dan lijkt me dit niet hoorbaar.
Zeker niet als je ook nog eens een meting in je "stille" luisterkamer doet en dan al een achtergrond niveau van tig dB meet.


*1
Dank voor deze theorie. Wat natuurlijk wel kan is je gemoedstoestand die veranderd. Luchtvochtigheid veroorzaakt wel hoe je de temperatuur ervaart. Daarom kun je vertoeven in een hete sauna, maar kan deze te heet worden als je een opgieting doet. Dus kan een lage luchtvochtigheid bij +/- 20 graden er voor zorgen dat je het kouder vind worden (of bij een hoge weer te warm) dit kan afleiden bij het luisteren naar de muziek (klappertandend naar jazz luisteren  ;) ).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

J.A.F._Doorhof

Ik gaf ook luchtvochtigheid aan als 1 element.
Het is ook niet bedoeld als waanzinnig wat een verschil ;)

Het is meer bedoeld voor al die keren dat er echt gezocht moet worden naar de meest kleine verschillen. Dan kan iemand die naast je zit of niet meer verschil maken als een kabel. Laat staan iets als een blokje hout.

Het is meer een post om te denken aan meer dingen die een verandering kunnen verklaren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marvin....

Het klinkt hier elke dag anders, terwijl de hardware en software ongewijzigd is.
Ik vind het in de vorm ook wel bijzonder welke eigenschappen er soms verwoord worden, of dat nu blokjes zijn, kabels of zekeringen.
Ik begin er niet aan, het is hier nu al een roulette zonder iets te wijzigen.

Tjeb

Quote from: twani on February  8, 2022, 10:08:39
Als laatste nog en puur uit interesse..

Ik vind een ban altijd maar weer zo definitief.

Bel je ook wel eens met een potentieel te bannen forumlid Frank?

Weet niet of dat de policy is maar dat communiceert vaak toch net even wat fijnbesnaarder dan via het forum....

Totaal niet als kritiek bedoeld trouwens.

Volgens mij zijn wij bij Frank op bezoek, is toch niet vreemd dat je weggestuurd wordt als je hem en zijn vrouw in zijn eigen huis keer op keer beledigd lijkt me..

twani

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  8, 2022, 10:14:09
Ik denk dat ik heel vaak waarschuw
Dan nog een keer waarschuw
Dan vraag het te laten rusten
Dan nog een keer te waarschuwen
En dan pas een ban te geven

Met alle respect bellen heeft dan geen zin.
En laten we eerlijk zijn wat heeft het überhaupt voor zin om moedwillig door te gaan als iemand duidelijk aangeeft te stoppen.

Als de politie je aanhoudt terecht of onterecht en je blijft protesteren is het toch ook normaal dat je meegaat

Ik snap die ophef over bans hier echt totaal niet
We hebben leden die weg gaan omdat ze zich storen aan hoe ver we bepaalde bezoekers hier laten gaan. En dan als er ban word uitgedeeld moet iedereen een plasje er overheen doen.....

Daar ben ik wel eens benieuwd naar wat die mensen bezield.

Zal nog eens een keer een fatsoenlijke vraag stellen.

In de échte wereld bellen mensen weleens met elkaar als ze iets hebben........   En altijd dat gezeur over een compleet onzichtbare groep mensen die zich hier niet meer zou vertonen vanwege de te soepele moderatie. Hoe vaag......  Kan er echt niks mee...   Zal nu wel weer iets over PM´s achter de schermen komen...

Maar laat maar. Ik moet m'n beeld compleet bijstellen.  En t is ook niet belangrijk genoeg om er verder over te miepen......

twani

Quote from: Tjeb on February  8, 2022, 15:34:54
Volgens mij zijn wij bij Frank op bezoek, is toch niet vreemd dat je weggestuurd wordt als je hem en zijn vrouw in zijn eigen huis keer op keer beledigd lijkt me..

Daar ging mijn opmerking ook niet over.


Vond het gedrag van Fugazi ook onder de maat echter ik vroeg alleen of Frank wel eens belde om zaken uit te spreken.

Thats it, meer niet.  Want dát is wat mensen in de echte wereld (wel in de mijne in ieder geval) behoren of doorgaans doen als er onenigheid is....

Tjeb

 Dan heb ik hem niet goed geïnterpreteerd en kun je mijn post als niet geplaats beschouwen.... My bad!! 

J.A.F._Doorhof

#116
Zoals gezegd ik zie geen reden om te bellen
Als je zo neergesabeld word waarom zou ik dan goede wil moeten tonen?

Laat hem mij maar bellen om excuses te maken dan zien we wel verder. Meestal ben ik niet de moeilijkste maar ik ga geen tijd besteden aan mensen die zo te keer gaan om dan te bellen....beetje omgekeerde wereld

En over die "onzichtbare" PMs van mensen die zich hier niet lekker voelen... scroll gewoon even een paar posts terug, zelfs in dit topic zie je al zo iemand, dat is toch niet goed? iedereen moet normaal mee kunnen doen aan een discussie zonder zich te veranderen in een soort van wolf die erop ingaat met maar 1 doel en dat is beschadigen van de ander.

Als je geen goede argumenten hebt... blijkbaar moet je dan even gaan nadenken of de ander geen gelijk heeft :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Deleted User

Dan geef je weer een opening en dan begint het spelletje weer opnieuw.

En ja ik had bijna mijn lidmaatschap opgezegd gezien het gedrag van deze meneer. In het dagelijks leven ben ik gecertificeerd Data Protection Officer EN ben ik Security Adviseur voor een zorginstelling... Dus ik weet wel degelijk hoe het zit. Als je iemand je dan zo te kakken zet... Ik heb juist netjes verwoord hoe het wel zit...

En ja, meneer trok echt verkeerde conclusies... en dus Frank... je hebt en had gelijk..

J.A.F._Doorhof

Laat ik het anders zeggen dan.

ALS iemand me belt sta ik altijd open voor een uitleg of excuses.
Laat ik daarna iemand terug dan zal die er bij het minste of geringste meteen uit vliegen en dan is het absoluut definitief.

Ik ben absoluut niet moeilijk, maar heb wel grenzen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

twani

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  8, 2022, 18:15:32
Laat ik het anders zeggen dan.

ALS iemand me belt sta ik altijd open voor een uitleg of excuses.
Laat ik daarna iemand terug dan zal die er bij het minste of geringste meteen uit vliegen en dan is het absoluut definitief.

Ik ben absoluut niet moeilijk, maar heb wel grenzen.

Zo opgeschreven vind ik het veel meer bij je passen Frank.  Veel minder zwart/wit zeg maar.

Oké, dóór met de humiditeit dan maar :D


twani

Quote from: Tjeb on February  8, 2022, 17:13:43
Dan heb ik hem niet goed geïnterpreteerd en kun je mijn post als niet geplaats beschouwen.... My bad!!

Is helemaal goed Tjeb. En anders bel ik je wel even :D

minplus

Persoonlijk contact lost in alle gevallen problemen op, meestal in positieve zin maar af en toe... :D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Nlmike

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  5, 2022, 10:54:03
Let wel
Dit is niet gepost om te stoken..
Maar misschien wel om een gezonde discussie en denkwijze te belichten.

Ik lees letterlijk met verbazing topics over zekeringen die worden vervangen en mensen die meteen werelden van verschil horen en vrouwen die ineens een gigantisch betere soundstage horen....

Ik vraag me dan een ding af
Nu moet ik eerlijk zijn dat ik een redelijk gedegen achtergrond heb qua acoustiek en hoe omgevingswaarden invloed hebben op het geluid.

Laat ik voorop stellen dat speakers en versterkers 100% uitmaken zonder enige twijfel

Plaatsing en acoustiek ook 100%

Een eigen stroom groep kan in bepaalde situaties helpen. Wij hadden altijd heel zacht een soort van radio storing in de speakers als je er met je oor bij stond. Na de nieuwe meterkast en extra stroomgroep was dit weg.
Verder geen dure dingen gedaan. Gewoon vanuit de meter kast de allerduurste gamma grond kabel gekocht en die gaat het HT in naar 3 lineRs en daar draait alles op. Wat er ook gebeurt in of om het huis het is doodstil in de speakers als er geen stilte hoort te zijn.

Als we dan iets afzakken komen voor mij kabels. Tussen de 25-100 euro absoluut verschillen gehoord maar nooit dat ik van mijn stoel viel.

En dan.......
Tja....
Natuurlijk heb ik flink getest en ook wel met bizar dure dingen of kabels en mijn conclusie na al die jaren is eigenlijk best simpel.

Inspelen van speakers geloof ik absoluut in
Inspelen van versterkers .... Soms wel soms niet.
Inspelen van kabels..... Nee en ja.

Waar echter bijna nooit over geschreven word is echter de luchtvochtigheid van de ruimte.

Geluidsgolven gaan door een ruimte en bij een hogere of lagere luchtvochtigheid zal dit niet alleen op de golven zelf invloed hebben maar ook op hoe een speaker reageert.

Nu ga ik niet zeggen dat de luchtvochtigheid een gigantisch verschil maakt. Maar als ik hier de verhalen hoor van levensveranderende ervaringen met zekeringen die dan ook nog ingespeeld moeten worden .......

Vraag ik me af of mensen zich eigenlijk wel realiseren dat er een levensgrote kans is dat je jezelf puur aan het bedonderen bent omdat gedurende de dag en helemaal gedurende de week de lucht vochtigheid continue veranderd in je ruimte.

Daarnaast speelt er ook ons eigen gehoor mee
Als ik een uurtje of 3 gitaar speel en geconcentreerd opneemt en daarna een mix maak klinkt die volledig anders dan als ik diezelfde mix maak aan het eind van de dag of aan het begin.

Maw ik vraag me af of mensen zich wel realiseren dat al die inspeelperiodes op zekeringen en andere wat meer vage audiofiele dingen niet voor een enorm deel afhankelijk is van totaal andere invloeden die je toewijst aan wat je vervangen hebt ?

Las in een ander topic bv iets over een stoel
En durf keihard te zeggen dat als je je bankstel in een ruimte vervangt of een ander kleed op de grond legt dit meer invloed heeft op het geluid dan een zekering

Sterker het verschuiven van de tafel zal een grotere invloed hebben dan een zekering.

Denk aan een windtunnel
Je ziet daar dat elk onderdeel in de tunnel de wind laat vervormen of zelfs diffuus maakt. Dit geldt ook voor de geluidsgolven in je kamer.


Let wel
Ik zeg niet dat de afstandsbediening op de tafel leggen een wereld van verschil maakt. Je moet dit echt zien in het concept zoals ik het post.

Bepaalde dingen kunnen echt een gigantisch verschil maken maar veel audiofiele dingen zijn mijn inziens gewoon "wijs maken" en de klant gelooft erin. Helemaal als het ook nog eens duidelijk word aangegeven dat het ingespeeld dient te worden en na 20-30 dagen er echt een wereld voor je open gaat.....

Als je dan in die periode ook meeneemt dat het weer veranderd de samenstelling van je kamer etc.

Nodig vrienden uit en je zal merken dat je set ook weer net anders klinkt. Ga naakt op de bank zitten of met een dikke bondjas aan.... Alles heeft hele subtiele invloeden op je geluid.

Voor je duizenden euro's uitgeeft misschien handen om even dit te lezen en je goed te realiseren waar je geld in stort en of het niet iets anders is wat het geluid beïnvloed maar wat je normaal niet zo ervaart omdat je er niet op gefocussed bent.

Pijn is ook altijd veel heftiger als je je erop concentreert.

Gezien de hoeveelheid water moleculen in een ruimte dusdanig weinig zijn, maakt een paar procent verschil niet uit. Ben het wel eens dat bepaald % voor droge ogen, longen en ook druk in de oren kan beinvloeden. Zelf veel last van. Dus dat betekent dat je geluid anders ervaart. Maar wat de hifiset produceert, dat veranderd niet.

Mogelijk bij idioot hoge %, maar alles tussen de 40% en 60%, lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Er zit 8.64 gram water in 1 m3 bij 50% vochtigheid. Dus fluctueerd 1.7 gram (met 40% of 60%). Maw, heeeel weinig:)
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

Hannibal_

Ik kan wel onderschrijven dat andere inrichting het geluid verandert.
Ooit in een luistersessie samen met Ronald hier op het forum wat gemeten (en geluisterd natuurlijk) .

We hebben toen geëxperimenteerd met kussens in de hoeken tegenover de luidsprekers en dat gaf inderdaad ook resultaat. Beetje suffe basstraps zeg maar.

Intussen zijn de hoeken sowieso meer bekleed.

Ik moet zeggen dat ik er in het begin aan moest wennen, zoals trouwens aan iedere wijziging, ook bij verbeteringen dus.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

mmuetst

Het feit dat mensen verschil horen bij toevoegingen die niet meetbaar zijn (en dat zijn akoestische aanpassingen wel) zoals kabels, voedingen, zekeringen enz komt omdat het oor hoort wat het oog ziet. Als zo'n zekering, zonder dat de eigenaar het weet, veranderd wordt dan zal hij/zij nog steeds vol zijn van zijn tweak. Een mooi voorbeeld is te horen in de documentaire van der Heide "het geluid dat niet mag"
Deel 2 op -29:35 https://www.dhtrob.com/overige/geluid_dat_niet_mag.php waar men zonder dat van der Heide het in de gaten had de zaak had omgedraaid. Ook zelf heb ik mee gemaakt bij demonstraties dat mensen verschil hoorden terwijl er nog niks was aangepast.
Ik merk trouwens niet dat mijn luidsprekers met warmer weer anders klinken dan in de winter. Vond de uitleg ook heel duidelijk dat het verschil in dB's niet hoorbaar is voor de mens.
Positie van luidsprekers maken wel verschil en daarom meet ik waar mijn luidsprekers moeten staan (gezien ik regelmatig afwissel) zodat ik ze makkelijk kan plaatsen. Bij een nieuwe set in mijn mancave ga ik ook eerst weer schuiven totdat ik de juiste positie heb gevonden.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.