Ongebruikte fases uit krachtstroomgroep, brom

Started by rangeboom, February 4, 2022, 10:38:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rangeboom

Voor de techneuten onder ons;

Ik dacht slim te zijn.
Door de twee ongebruikte fases van mijn krachtstroom aansluiting te gaan gebruiken voor audio.
Heb twee zware en relatief korte verbindingen aangelegd naar deze twee groepen en daar mijn spullen over verdeeld.
Op één groep zit  2x de Michi M8 mono, op de andere de Mcintosh MC312, en via netstroomfilter MC voorversterker, dac, tv en nog een AV7706 voor surround.
Alles XLR, behalve front L/R vanuit de 7706.
Nu komt het, zodra de tv aangaat en via HDMI-ARC de Marantz AV7706 inschakelt, gaat de Mcintosh pre amp in "passthru" en hoor ik een licht ruis/ratelgeluidje als ik mijn oor voor de tweeter heb.
In alle andere gevallen, doodse stilte.
Nu kan ik ook de 7706 via xlr koppelen aan de Mctosh, waarna het geluidje wsch verdwenen is, maar de huidige aansluiting toont natuurlijk aan dat er iets niet optimaal is.
Het gekke is, als ik de andere spullen op dezelfde groep aansluit waar ook de Michi's aanzitten, is het geluidje verdwenen!
Bottom line: is het toch geen goed idee, meer dan één fase te gebruiken in een audiosysteem?
Aarde van de wandcontactdozen heb ik bewust van één wandcontactdoos afgetapt, alle "nullen" zitten in de meterkast sowieso aan elkaar.
Dus een vreemde groundloop zou eigenlijk niet kunnen.
Wie weet meer hierover?

bmateijsen

TV's kunnen soms ook een stoorzender zijn... Heb je ergens een coax voor TV aangesloten?
Wat gebeurt er als je die verwijderd?

Indien niet, zit de TV ook in hetzelfde stekkerblok? (al geprobeerd ie op een andere fase te zetten?

vik

Het effect van het scheiden van 2 aparte fases heeft totaal geen zin als je uiteindelijk in de keten weer alles aan elkaar knoopt.  Je kunt bijvoorbeeld geen audio en video "scheiden" van elkaar want op het moment dat je een hdmi kabel gebruikt van de processor naar weergever (bijvoorbeeld projector) heb je weer een massa verbinding. En die zelfde processor staat weer gekoppeld aan je eindtrappen enz.

Ik heb altijd meegekregen om zoveel als mogelijk de "ground verbinding" identiek te houden en zo kort mogelijk. Dus audio en video apparatuur gewoon op 1 fase in de meter kast en het liefst op een stekkerblok.

Quote from: rangeboom on February  4, 2022, 10:38:08
Voor de techneuten onder ons;

Ik dacht slim te zijn.
Door de twee ongebruikte fases van mijn krachtstroom aansluiting te gaan gebruiken voor audio.
Heb twee zware en relatief korte verbindingen aangelegd naar deze twee groepen en daar mijn spullen over verdeeld.
Op één groep zit  2x de Michi M8 mono, op de andere de Mcintosh MC312, en via netstroomfilter MC voorversterker, dac, tv en nog een AV7706 voor surround.
Alles XLR, behalve front L/R vanuit de 7706.
Nu komt het, zodra de tv aangaat en via HDMI-ARC de Marantz AV7706 inschakelt, gaat de Mcintosh pre amp in "passthru" en hoor ik een licht ruis/ratelgeluidje als ik mijn oor voor de tweeter heb.
In alle andere gevallen, doodse stilte.
Nu kan ik ook de 7706 via xlr koppelen aan de Mctosh, waarna het geluidje wsch verdwenen is, maar de huidige aansluiting toont natuurlijk aan dat er iets niet optimaal is.
Het gekke is, als ik de andere spullen op dezelfde groep aansluit waar ook de Michi's aanzitten, is het geluidje verdwenen!
Bottom line: is het toch geen goed idee, meer dan één fase te gebruiken in een audiosysteem?
Aarde van de wandcontactdozen heb ik bewust van één wandcontactdoos afgetapt, alle "nullen" zitten in de meterkast sowieso aan elkaar.
Dus een vreemde groundloop zou eigenlijk niet kunnen.
Wie weet meer hierover?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

rangeboom

#3
Voor de beide vrije fases heb ik niet gekozen om de apparaten onderling te scheiden.
Dat gaat inderdaad sowieso niet als je de boel onderling gaat verbinden.
Belangrijkste reden is de grote inschakel stroompiek, waardoor af en toe de zekering er uit ging.
Vooral als ik de tv aanzet en via HDMI de hele boel in één keer tegelijk ingeschakeld wordt. ( gebruik trigger kabeltjes om alle versterkers automatisch in te laten schakelen.)
Met de beide Michi's en de MC312 zit ik sowieso al op het randje van het maximale vermogen van een groep.
Zou dus mooi zijn, toch deze beide fases te kunnen gebruiken.
Bovendien is audio dan compleet gescheiden van de rest van het huis.

Tv coax hangt trouwens aan satellietschotel en is dus galvanisch gescheiden van eigenlijk alles.

Snowmaster

Je opent het topic met : " ik dacht slim te zijn....."
Wat wilde je bereiken?

Ik heb zelf langdurig geëxperimenteerd met totale audiogroep op aparte fase.
Helaas moest ik tot conclusie komen dat totale huis op 1 fase best werkt.
Coax, aarde, vereffenen van spanningsverschil (lekstromen) zorgden in uiteenlopende situaties altijd voor  een (soms zeer geringe) vorm van  verstoring. Hiervoor zijn weer oplossingen te bedenken (bv filters). Nooit werd het beter dan alles op 1 fase samen met het huis.
Sterker nog : meer spreiding bracht zeker geen verbetering. Er traden zelfs timingverschillen op in de audio. Ook brom, soms nagenoeg onhoorbaar of andere onrust bleef onuitroeibaar.
Soms viel het pas op na verloop van tijd.
Volledig op 1 fase lukte ook niet. Het modem en router zitten op de "huisgroep". Via coax en netwerkkabels verbonden met set op een aparte audiogroep. Deze had ik via twee aparte aanvoerlijnen dan op één of twee andere fases.
Een techneut heeft mij toen ooit uitgelegd dat er in audio/video apparatuur "onrust/verstoring" kan ontstaan. Dit schijnt iets met de sinus (in de stroom) van doen te hebben. Deze is op elke fase anders.
Dit kan zorgen voor een vorm van verstoring als je onderling verbonden componenten op verschillende fases aansluit.
Ik heb toen alles teruggezet op 1 fase en had geen "problemen" meer.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

rangeboom

Doel was, relatief " schone " stroom EN (!) uitvallen stroom als tv via Hdmi control alles in één keer inschakelt. (Ook triggerkabels gebruikt.

Mao

Voor mij klinkt het alsof je een aardlus hebt gemaakt.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels