streamen rechtstreeks op eindversterker

Started by rower, January 27, 2022, 16:40:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rower

Ik wil eens wat gaan experimenteren met streamen rechtstreeks op een eindversterker. Eindversterker is een xtz edge of evt een op hypex gebaseerde eindversterker. De bedoeling is om dat via een raspberry pi of raspac mini te doen. Is hier een aardig geluid uit te krijgen of is het misschien beter om een voorversterker te gebruiken, ik heb wel hele mooie gezien maar prijzig. Iemand enig idee
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

mijkie

Als er op je Raspberry een volume-regeling zit, zie ik niet in waarom het niet zou kunnen
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

rower

Quote from: mijkie on January 27, 2022, 16:49:09
Als er op je Raspberry een volume-regeling zit, zie ik niet in waarom het niet zou kunnen
Het kan natuurlijk altijd maar of er een goed geluid uit komt dat weet ik niet, want waarom moeten die voorversterkers anders allemaal zo duur zijn.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

mijkie

Dat is net welke eisen je hebt ...

Ik heb ook een duurdere, de NAD C658 en die bevalt mij erg goed, doet alles wat ik wil en icm Dirac

Zou niet zonder willen
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

rower

Quote from: mijkie on January 27, 2022, 17:13:51
Dat is net welke eisen je hebt ...

Ik heb ook een duurdere, de NAD C658 en die bevalt mij erg goed, doet alles wat ik wil en icm Dirac

Zou niet zonder willen
Nad is ook goed maar eigenlijk zou ik dan iets zoeken zoals een parasound halo de p5 was mooi en redelijk betaalbaar de opvolger kost het dubbele helaas. Die voorversterker kan je ook mooi integreren in je ht vanwege subwoofer en fronts by pass.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

Rowdy

- Heeft de eindversterker een volumeregeling?
- Wat is de ingangsimpedantie van de eindversterker.
- Wat is de uitgangsimpedantie van de bron?
Verhouding tussen ingangs- en uitgangsimpedantie moet groot zijn, bijvoorbeeld 100 keer.

rower

Quote from: Rowdy on January 27, 2022, 18:04:08
- Heeft de eindversterker een volumeregeling?
- Wat is de ingangsimpedantie van de eindversterker.
- Wat is de uitgangsimpedantie van de bron?
Verhouding tussen ingangs- en uitgangsimpedantie moet groot zijn, bijvoorbeeld 100 keer.
De eindversterker heeft alleen een gain knop aan de achterkant ingangsimpedantie weet ik niet het is een xtz a2 300 en misschien in de toekomst een iom ncore250. Ik stream met een rapsberry pi maar als ik rechtstreeks naar de eindversterker zou streamen zou dat een raspdac mini van audiophonics zijn. Die laatste kan op 1,2 volt en 2,0 volt als ik het goed heb. \
Het zijn nog steeds ideeen omdat ik gewoon nog niet weet hoe ik naast mijn ht set een hifi set kan hebben zonder al teveel kabels te moeten los trekken elke keer overigens wel hifi met een sub dus 2.1 naast mijn 5.1.2. Het is gewoon erg lastig heb ik gemerkt om dat te realiseren en een geschikte voorversterker zoals bv een parasound p6 is me gewoon te duur helaas. Oh bijna vergeten ik heb wel een dsp dus kan wel crossen.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

Dura

#7
Goede vraag toch? Een DAC heeft tenslotte altijd een ingebouwde voorversterker, dus alleen nog een bronkeuze en volumeregeling erbij, streamer circuitje ervoor, en zo lang je geen vinyl wilt draaien zie ik geen technische reden om steamer, DAC en voorversterker uit elkaar te trekken. Dan krijg je aparte kastjes, verbindende kabels, aparte voedingen als extra kosten en de kans op een mismatch op de koop toe.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

toetertje

Quote from: Dura on January 27, 2022, 19:43:44
Een DAC heeft tenslotte altijd een ingebouwde voorversterker, bronkeuze en volumeregeling erop,

Pardon?  ;D

Dura

Quote from: toetertje on January 27, 2022, 19:46:47
Pardon?  ;D

Je hebt helemaal gelijk, onduidelijk geformuleerd en daarom aangepast, bedankt.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Spekkie99

De beste integratie van ht en stereo vind ik nog altijd een stereo amp met een home theater direct ingang. Alle stereo bronnen op de stereo versterker. Tegenwoordig zijn dat er steeds meer.

Je sub heeft meestal meer ingangen om zowel in ht als stereo mee te kunnen spelen.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Richi

#11
Quote from: Dura on January 27, 2022, 19:43:44
Goede vraag toch? Een DAC heeft tenslotte altijd een ingebouwde voorversterker, dus alleen nog een bronkeuze en volumeregeling erbij, streamer circuitje ervoor, en zo lang je geen vinyl wilt draaien zie ik geen technische reden om steamer, DAC en voorversterker uit elkaar te trekken. Dan krijg je aparte kastjes, verbindende kabels, aparte voedingen als extra kosten en de kans op een mismatch op de koop toe.
Ik heb een tijdje gespeeld met een Chord Hugo als DAC en voorversterker, met daaraan een setje Hypex NC400 mono eindversterkers. Ik was niet helemaal tevreden met de weergave. Tot mijn verbazing werd de klank veel beter toen ik een 'echte' voorversterker toevoegde. Dat was een Classé CP-50. Ondanks de extra schakel in de keten, werd de weergave veel vloeiender, muzikaler en lekkerder. Dat had ik niet verwacht en het was voor mij een openbaring. Ik zou het gewoon eens proberen.

Wat ons erg goed bevalt is de Naim Atom HE, wat een streamer, DAC en voorversterker in één is. Andere merken leveren vergelijkbare apparaten. Ik zou niet anders meer willen vanwege het gemak, de klank en ook omdat alles (behalve de eindversterker) in één kastje zit.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

frank2

Ook ik heb een streamer rechtstreeks op de eindversterker staan. In eerste instantie was dat een Altair G1, dit klonk beter dan een geleende voorversterker van accuphase of een voorversterker van Plinius, beide tot mijn verbazing.
NU heb ik een Altair G2.1, deze klinkt beter dan de G1, heeft analoge ingang en een "echte" volumeregeling (analoog ipv digitaal) je hebt dus eigenlijk geen voorversterker meer nodig, er zit zelfs een HT bypass op. (en een platenspeler MM ingang) Duur? ja best wel, maar je bespaart een goede voorversterker uit. En minder overgangen, en je hebt naar mijn ervaring een beter geluid dan dat je hebt als je er een VV tussen zet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kingpin

Indirect speel ik ook vanuit de dac rechtstreeks op mijn eindversterker.
In tegenstelling tot een analoge volumeregeling waarbij er toch nog 'iets' in het signaalpad zit, maak ik gebruik van een TVC als volumeregeling waardoor er nagenoeg niets in het signaalpad zit wat eventueel van invloed kan zijn.
Beste wat ik ooit heb gehoord als de match tussen bron en eindversterker klopt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Zweitse

Mijn streamer is een Raspberry Pi 4 met een Hifiberry DAC Pro XLR, deze is direct aangesloten op mijn Purifi versterker, en dat werkt voor mij prima.

rower

Quote from: Richi on January 27, 2022, 22:20:32
Ik heb een tijdje gespeeld met een Chord Hugo als DAC en voorversterker, met daaraan een setje Hypex NC400 mono eindversterkers. Ik was niet helemaal tevreden met de weergave. Tot mijn verbazing werd de klank veel beter toen ik een 'echte' voorversterker toevoegde. Dat was een Classé CP-50. Ondanks de extra schakel in de keten, werd de weergave veel vloeiender, muzikaler en lekkerder. Dat had ik niet verwacht en het was voor mij een openbaring. Ik zou het gewoon eens proberen.

Wat ons erg goed bevalt is de Naim Atom HE, wat een streamer, DAC en voorversterker in één is. Andere merken leveren vergelijkbare apparaten. Ik zou niet anders meer willen vanwege het gemak, de klank en ook omdat alles (behalve de eindversterker) in één kastje zit.
Ik ben daar nu ook wel achter na het lezen  van vele artikelen, streamer rechtstreeks op mijn eindversterker klinkt misschien leuk maar gaan waarschijnlijk body in het geluid missen en transparant klinken. Nu houdt ik wel een beetje van body in mijn sound met veel details. De details zullen ongetwijfeld naar voren komen door de class d versterker xtz of hypex maar de body zou ik toch uit een voorversterker of streamer/voorversterker moeten halen. Waarschijnlijk gaat mijn vakantie geld wat ik al in april ontvang naar een rotel rc1572 mk2 of een cambridge audio azur 851n.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

Spekkie99

Speel hier.met een NAD C658 op een Vincent SP331 eindverster. De NAD is een mooie complete voorversterker met Bluesound streaming, dac en dirac room correctie.

Je kan zelf ook een ingang aanpassen naar home theater direct ingang en je kan een sub aansluiten.

Ook nog uitbreidbaar met een HDMI module voor het schakelen van beeld, die is wel beperkt tot stereo geluid.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Kingpin

Quote from: rower on January 29, 2022, 13:45:13
Ik ben daar nu ook wel achter na het lezen  van vele artikelen, streamer rechtstreeks op mijn eindversterker klinkt misschien leuk maar gaan waarschijnlijk body in het geluid missen en transparant klinken. Nu houdt ik wel een beetje van body in mijn sound met veel details. De details zullen ongetwijfeld naar voren komen door de class d versterker xtz of hypex maar de body zou ik toch uit een voorversterker of streamer/voorversterker moeten halen. Waarschijnlijk gaat mijn vakantie geld wat ik al in april ontvang naar een rotel rc1572 mk2 of een cambridge audio azur 851n.
Veel is ook te wijten aan de digitale volumeregeling in de pre sectie.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Geertidow

#18
Er zijn zo veel variabelen, maar mits je de apparatuur veilig aangesloten kan worden is de proef in de pudding toch?

Ik zit al weken met verbazing te luisteren naar mijn platenspeler waarvan ik het elemement prachtig vond maar waarvan de naaldveer was geknapt. Nu heb ik een nieuw element en klinkt echt fantastisch. Had ik vooraf nooit gedacht.
Allemaal op een Atoll met PH100 phono.

Bewijst maar weer: proberen loont...


Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

mijkie

Als je het niet probeert, zul je het nooit weten ;)
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

bramsat


Hier een topping E50 dac +pre amp gehoormatig toppie....de E30 voldoet ook.....ligt eraan hoe verwent je je bent.toch?

Anders stuur je hem return to sender. :unsure:
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

rower

Quote from: Spekkie99 on January 29, 2022, 14:03:37
Speel hier.met een NAD C658 op een Vincent SP331 eindverster. De NAD is een mooie complete voorversterker met Bluesound streaming, dac en dirac room correctie.

Je kan zelf ook een ingang aanpassen naar home theater direct ingang en je kan een sub aansluiten.

Ook nog uitbreidbaar met een HDMI module voor het schakelen van beeld, die is wel beperkt tot stereo geluid.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk
De Nad C658 lijkt me een hele mooie streamer, jammer dat mooie dingen vaak erg duur zijn maar wie weet. In ieder geval eentje om in je achterhoofd te houden.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

mijkie

#22
ik vind hem wel meevallen, het is het eerste apparaat wat hier al meer dan 2 jaar staat en mijn ervaring is dat upgraden of sidegraden in 2 jaar, vaak meer kost als een C658 ;)
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

frank2

Hier een auralic altair g 2.1 met analoge volumeregeling rechtstreeks op de eindversterker met audioquest earth xlr interlinks. Een sublieme ervaring.
Heb enige tijd geleden een geïntegreerde accuphase 650 getest, helaas klonk dat gewoon slechter, daarna op de accuphase de VV gedeelte overgeslagen en rechtstreeks in de ev gedeelte de interlinks gedaan dat was al een stuk beter, helaas niet beter dan de plinius.
Maw zonder extra VV ertussen klinkt gewoon beter.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

mijkie

Ik heb de oude Altair gehad, ook een meer dan prima apparaat
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6