Speaker gevallen. Wat nu?

Started by niels1962, January 25, 2022, 18:09:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

niels1962

Goedenavond.

Ik stel de vraag hier omdat ik kans groot acht dat hier veel mensen lezen die verstand hebben van de techniek van een speaker maar ook van reparaties hoop ik. Wat is er gebeurd? Door mijn eigen lompheid is bij mij een speaker omgevallen. Niet plat op de grond maar op mijn subwoofer. De meeste impact heeft de speaker gehad op 75% van de hoogte dus op een cm of 75. De subwoofer waar hij op gevallen is, is 40 cm hoog en staat nog geen meter van de speaker af. Doordat de sub de val brak van de speaker was de klap gelukkig wat minder maar toch fors. De speaker weegt bijna 50 kg. Twee vragen:

1. Ik hoor hetzelfde als voor de val dus denk ik dat intern geen schade is. Kan er toch iets kapot zijn wat ik zou moeten controleren om erger te voorkomen?
2. Er zit toch behoorlijk wat schade aan de zijkant die er uit ziet als hout fineer. Daar achter zal mdf zitten. Zijn er bedrijven die dit kunnen repareren?

Alvast bedankt voor de reacties.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

jahtari

Goed excuus om iets nieuws te kopen!  :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

niels1962

Quote from: jahtari on January 25, 2022, 18:41:05
Goed excuus om iets nieuws te kopen!  :D
maar niet als ze twee maanden oud zijn  :(
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

dre73

Als je geen verschil kan horen,dan lekker zo laten.

Er zijn wel bedrijven die dat repareren inderdaad.

Firma's als Novanet of Reparob kunnen daar waarschijnlijk wel wat mee.
De laatste heb ik vaker prima werk zien leveren.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

niels1962

Dankje Dre. Daar kan ik alvast iets mee!!
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

FS249

Sterkte Niels. Ik kan mij voorstellen dat dit gewoon zwaar k%t voor je is.

Als het echt hout is kun je met een vochtige doek op de bewuste plek kijken of het hout weer opwelt. Wel in de gaten houden of de lak heel blijft. Bij butsen in parketvloeren wil dit vaak ook goede resultaten opleveren.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

minplus

Vochtige doek en een strijkijzer werkt prima bij kurk maar ik betwijfel of het bij hout en fineer werkt. Het is te proberen.
Gewoon zo laten en je er niet druk over maken want qua geluid zal zo'n val niets uitmaken. En met het ouder worden krijg je beschadigingen, het is niet anders.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

mijkie

Quote from: FS249 on January 25, 2022, 19:49:27
Sterkte Niels. Ik kan mij voorstellen dat dit gewoon zwaar k%t voor je is.

Als het echt hout is kun je met een vochtige doek op de bewuste plek kijken of het hout weer opwelt. Wel in de gaten houden of de lak heel blijft. Bij butsen in parketvloeren wil dit vaak ook goede resultaten opleveren.

ik denk dat het fineer is, aan de foto te zien .....

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jossie

Als je een redelijke inboedelverzekering hebt zullen zij de schade vergoeden.

Niet zelf aan prutsen, offerte vragen bij bedrijven en verzekering inlichten.
Omni !

niels1962

Het is volgens mij ook fineer. Op de Focal site hebben ze het over een walnut finish. Maar eens met FS. Het is zwaar K.. en ik heb ze nog maar net. Ook eens met Jossie want ik ga hier zelf niet aan klussen want ik ben hiervoor verzekerd volgens mij. En anders betaal ik het zelf. Ben in ieder geval blij met de bedrijven waar Dre mee kwam. Die ga ik beide zeker benaderen want dat ziet er goed uit. Bedankt voor jullie reacties.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

jossie

#10
Quote from: niels1962 on January 25, 2022, 18:09:01
1. Ik hoor hetzelfde als voor de val dus denk ik dat intern geen schade is. Kan er toch iets kapot zijn wat ik zou moeten controleren om erger te voorkomen?

Dit kun je natuurlijk niet uitsluiten. Ik heb genoeg luidsprekers gezien met valschade die wél defect zijn. Dat gebeurt meestal alleen met woofers met plaatstalen frames en fikse magneten. Bij de val ontzet het magneetstelsel het frame en dan gaat de spoel aanlopen, mogelijk alleen bij grotere uitslagen. Maar je maakte melding van een 'matige' halve val. Ik gok er op dat er niks aan de hand is.

Als je dat durft kun je met twee handen symmetrisch de konus van de woofers voorzichtig naar binnen drukken en kijken of hij aanloopt in de uiterste stand (voor zover je durft). Niet forceren, en vergelijken met de intacte speaker.

Als je speakers gietframes hebben zal dat ws niet het geval zijn. Dat zie je wel aan de voorkant.
Omni !

Bertus69

Ik weet niet wat dit geintje je gaat kosten maar 2 weken oud, daar zou ik ook ziek van zijn. Ik zou zeker langs een bedrijf gaan die daar de nodige ervaring in heeft om dit te laten repararen.
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

niels1962

Ga ik zeker even doen Jossie. Ik denk zelf dat het wel goed zit met de konussen. En wat Bert zegt zo sta ik er ook in. Ik laat het repareren maar alleen door iemand met ervaring en een redelijke overtuiging dat het bijna onzichtbaar gerepareerd kan worden. Ziek was ik er gisterochtend zeker van want hoewel ik het er niet voor betaald heb zijn het speakers van 4000 per stuk. Maar ik zit inmiddels alweer in de oplossingen modus  ;)
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Flavio

Ik vrees dat je een reparatie altijd zal blijven zien. Misschien is wrappen een (goedkopere oplossing)? De deuk dan wel eerst opvullen en glad maken.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

niels1962

Quote from: Flavio on January 26, 2022, 14:42:00
Ik vrees dat je een reparatie altijd zal blijven zien. Misschien is wrappen een (goedkopere oplossing)? De deuk dan wel eerst opvullen en glad maken.
net gebeld met de tweede optie van Dre. Die krijgt het redelijk tot goed gerepareerd zegt hij. Alleen glanst fineer nogal en die glans krijgt ie niet perfect waardoor je vanaf bepaalde invalshoeken een wat doffere vlek zie. Ik stuur hem wat foto's en als hij er vertrouwen in heeft ga ik er voor. Wrappen heb ik aan gedacht maar dat ga ik doen als ik niet tevreden ben over het eindresultaat.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

KayaRahnee

Het is natuurlijk iets wat men liever niet meemaakt, ik begrijp dan ook je teleurstelling.
Maar het is nu eenmaal gebeurt en moet je misschien ook eens denken aan het feit dat de schade nog veel erger had kunnen zijn, ik bedoel, stel dat er breuken in de kast zouden zitten, dat units beschadigd waren ... ik wil het zeker niet minimaliseren maar misschien valt het allemaal nog wel mee.
Als het fineer is en je wil het terug zoals oorspronkelijk dan kan men ze toch terug fineren.
Als dat correct gebeurt zijn ze weer als nieuw. Succes.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Geertidow

Dat is net als je een boete krijgt: zo snel mogelijk betalen (in dit geval laten fixen) en doen alsof het nooit gebeurd is...
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Hannibal_

Getver!

Net nieuw en....

Gelukkig dat het de sound niet beïnvloed heeft! Denk daar maar aan als je oog straks op het overgebleven ietwat matte plekje valt.
Ik zou het in ieder geval ook laten repareren als ze zooo jong zijn.

Sterkte & succes!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

pameijer

Ik zou toch echt eerst met je inboedelverzekering overleggen voordat je actie onderneemt.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

niels1962

Verzekering heb ik geregeld. Ik krijg toch alles vergoed op 150 euro eigen risico na. Dat geld heb ik zelfs al op de rekening staan! Maandag komt Reparob de schade herstellen. Zal kijken of ik een mooie voor en na foto kan maken want anderen kunnen hier ook iets aan hebben.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Richi

Wat goed zeg! Dat maakt de pijn al een stuk minder. Hopelijk wordt het weer als nieuw.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

dre73

Quote from: niels1962 on February 17, 2022, 08:18:50
Verzekering heb ik geregeld. Ik krijg toch alles vergoed op 150 euro eigen risico na. Dat geld heb ik zelfs al op de rekening staan! Maandag komt Reparob de schade herstellen. Zal kijken of ik een mooie voor en na foto kan maken want anderen kunnen hier ook iets aan hebben.

En?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

#22
Nou, nou, nou, meneertje ongeduld. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

niels1962

Geen foto's geplaatst omdat ik het niet netjes op de foto krijg. Dat is dan weer niet eerlijk tegenover de reparateur. Het gerepareerde is erg lichtgevoelig. Neem de foto verkeerd en je ziet een grote vlek. Met het blote oog in een hoek waar geen direct licht op de speaker komt is het een nette reparatie. Zet hem waar zonlicht er op schijnt dan is het een ander verhaal.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

chansig

Als je tevreden bent is het goed.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.