HDMI kabel door loze leiding

Started by Hellbeast, January 24, 2022, 14:36:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hellbeast

Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht (krijg binnenkort de sleutel) en ik wil graag een HDMI aansluiting van de eerste verdieping (waar mijn PC staat) naar de begane grond krijgen. Nu heb ik overal al CAT6 laten aanleggen, dus er zitten loze leidingen. Dit wordt wel afgemonteerd opgeleverd in een contactdoos. Is het mogelijk om een HDMI kabel (optisch i.v.m. lengte) daar nog door te trekken? Ik weet niet of dat past. Is dat iets wat een elektricien moet doen, of kun je dat gewoon zelf met een trekveer?
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

Kerre

#1
Pfoe. Ongetwijfeld kan dit, echter is de kans op breuk wel aanwezig. Ikzelf zou dit niet aandurven en het aan een deskundige elektricien overlaten. Of nog beter de pc als Plex/Xbmc server inrichtten en dan met een Plex/xbmc client mediaspeler gaan werken. Dat gaat prima over cat 6. Alhoewel deze opstelling ook weer andere problemen kan veroorzaken.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

RalphH

Sluit ik me bij aan, evt nog een nas voor bestanden en voor gamen bijv steamlink op een shield oid.

Als het persé op de pc moet, dan wellicht hdmi over utp(?)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hellbeast

Ik wil graag madvr gebruiken op mijn PC en dat afspelen op mijn Sony projector in de woonkamer. Ik heb al onderzocht of dit via HDMI extenders via CAT6 kan, maar dit blijkt niet te kunnen.
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

RonG

Wat je zou kunnen proberen als je met een trekveer aan de gang gaat is er bv twee VD draden erbij mee te trekken, dan ontlast je de trekkracht op de hdmi kabel. En daarbij met twee man werken, ene duwt en de andere trekt dan voorzichtig.

Wat ook helpt mocht het te stroef gaan is om wat afwasmiddel te gebruiken om het wat soepeler te laten gaan.


jossie

Ik ken geen HDMI kop die door normale 5/8 pijp gaat...

Is dat optisch wel mogelijk?
Omni !

Golfer

Er zijn ' HDMI verlenger via UTP' in de handel. Dan omzeil je het trekken van die brede kop door je buizen.
Er bestaat ook een optische kabel met afneembare connectoren. Maar daarvan zie ik geen 48 Gbps (8k).
Yamaha RX-A3070(woonkamer), Parasound 2250, Rotel RB-990BX, Marantz SA8005, Sony UBP-X800M2, LG 50NANO886PB, Philips FB-825 (zitgedeelte), FB-860 (eetgedeelte), FB-821 en een Dali Zensor Vocal. Yamaha WXA-50 (keuken met no-name inbouw plafondspeakers), WXC-50 (kantoor), Rotel RB-1080 (kantoor), B&O Penta's III en JBL E50 (kantoor).

blue-eyes

Je kan ook een HDMI kabel trekken, en dan zelf afmonteren, monteren van de connector.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Hellbeast

Quote from: blue-eyes on January 24, 2022, 18:39:16
Je kan ook een HDMI kabel trekken, en dan zelf afmonteren, monteren van de connector.

Van CAT6 weet ik dat dit vrij makkelijk is, maar van zelf HDMI connectors maken wist ik nog niet af. Ik zal daar eens naar zoeken.
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

RonG

Quote from: jossie on January 24, 2022, 17:36:55
Ik ken geen HDMI kop die door normale 5/8 pijp gaat...

Is dat optisch wel mogelijk?

Deze misschien?

https://www.ruconnected.nl/hdmi-kabel-door-buis/

Hellbeast

Precies dezelfde link als van Golfer. Maar toch bedankt :-)

Hier hebben ze ook iets en dat is wat goedkoper. https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1715_HDMI_Kabel_door_een_dunne_buis_leggen.html
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

RonG

Quote from: Hellbeast on January 24, 2022, 19:56:29
Precies dezelfde link als van Golfer. Maar toch bedankt :-)

Ow, dan was ik te snel. Ben benieuwd waar je op uit gaat komen :)

riwi

Of toch een dedicated HTPC in de woonkamer erbij voor Kodi/madVR. En dan alleen een netwerk kabel door de buis naar de PC boven.