Kan ik ongestraft cross-over op 50Hz zetten in een HT opstelling?

Started by sandervg, January 22, 2022, 19:53:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Op de plek waar ik graag mijn sub neer wil zetten, heeft mijn sub een slechte weergave van het gebied tussen 50 - 80 Hz (een gat). Dit kan ik oplossen door een andere plaats te kiezen, maar dat heeft esthetische en praktische bezwaren. Ik houd de sub het liefst op de huidige locatie. Ik kan het probleem oplossen door m'n crossover op 50 Hz te zetten. Dan wordt het gebied van 50 - 80 Hz door m'n fronts (monitors zouden wel tot 50 Hz moeten kunnen gaan) weergegeven. Gat is dan weg. Echter: kan ik dat zo maar doen? Snapt de receiver dan dat ook alles boven de 50 Hz van het LFE kanaal in een surround track naar de fronts gestuurd moet worden, of mis ik daar dan het stuk tussen 50 en 80 Hz?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

RalphH

Zo werkt het niet idd. Het .1 is ook een discreet kanaal, dus niet enkel het kanaal waar het laag van je andere speakers heengaat.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

sandervg

Dus je bedoelt dat het .1 kanaal sowieso volledig naar de sub gaat, ongeacht hoe ik het xover in stel? LFE gaat volgens mij tot 120 Hz, dus bij Xover op 50 Hz gaat er nog steeds LFE informatie tot 120 Hz naar de subwoofer?

Toch vind ik dat gek... Receiver zou toch moeten snappen dat ik dit dus niet wil?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

RalphH

Correct.
De receiver kan dit niet "snappen" omdat het principe nou eenmaal niet zo werkt. Het.1 kanaal is niet gekoppeld aan je fronts (of een andere speaker).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

sandervg

Okay, slecht idee dus  :nopompom:   Dan heb ik niet veel keus dan toch de sub verplaatsen naar een plek waar ook 50 - 80 Hz goed kan worden weergegeven. Thanks!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

RalphH

Succes!
Klein (10") subje extra ergens strategisch plaatsen? Gok nl dat verplaatsen huidige sub weer andere issues geeft.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Voor muziek maakt het niet uit, dan werken alleen de fronts met de sub samen en werkt het zoals je wil.

Bij films valt het ook wel mee, alle actie zit bijna in het centerkanaal, als je dat onder 50 Hz afkapt kan dat ook mooi naar de sub.

Blijft alleen het echte .1 geweld over, wellicht valt dat wel mee, dat is toch gerommel en gedreun, ik zou gewoon luisteren en misschien ben je wel happy met het resultaat,
Omni !

RalphH

Daar heeft Jos een punt.

Uiteindelijk is dat eigenlijk altijd de hoofdvraag "hoe klinkt het nu"?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

sandervg

Was niet echt tevreden. Ik miste laag en REW bevestigde dit. Ik heb nu toch de sub verplaatst en ga morgen DIRAC helemaal instellen. Eens kijken of het dan beter wordt. Ik verzin wel wat om het gat onder scherm weer op te vullen (waar de subwoofer dus stond).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian