Ontkoppelen van wall-mounted (en ceiling mounted) speakers

Started by PascalP, January 20, 2022, 15:19:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

Iedereen kent de voetjes zoals IsoAcoustics die je onder je speakers kunt plaatsen (welke ik zelf ook heb tot grote tevredenheid, maar daar gaat de discussie hier niet over ;) ), maar nu heb ik mijn side surrounds en Atmos speakers met starre beugels opgehangen (geïntegreerd ophangsysteem van de MK MP150 speakers).

Nu vroeg ik mij af of er ook iets dergelijks is om tussen een beugel en de muur te plaatsen om dit van elkaar te ontkoppelen?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Sjaak_Banaan

Goede vraag. :)

Denk dat waar de schroef de muur in gaat het probleem zit. Misschien een rubberen ring ertussen?
Ik heb nog wel van die ontkoppelende latten met schuim er tussen gelijmd, dan heb je dat probleem niet/minder.
Kost je alleen snel 4-5 cm ruimte (dikte van de lat).

Ben ook wel benieuwd of hier iets moois voor is.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Rowdy

Ik zeg ook rubberen ringen, eventueel geklemd tussen carrosserieringen.

PascalP

Quote from: Sjaak_Banaan on January 20, 2022, 17:40:00
Goede vraag. :)

Denk dat waar de schroef de muur in gaat het probleem zit. Misschien een rubberen ring ertussen?
Ik heb nog wel van die ontkoppelende latten met schuim er tussen gelijmd, dan heb je dat probleem niet/minder.
Kost je alleen snel 4-5 cm ruimte (dikte van de lat).

Ben ook wel benieuwd of hier iets moois voor is.

Quote from: Rowdy on January 20, 2022, 18:57:19
Ik zeg ook rubberen ringen, eventueel geklemd tussen carrosserieringen.

Zoiets als die latten had ik inderdaad in mijn hoofd, maar dan een elegantere oplossing à-la de producten van IsoAcoustics etc.
Rubberen ringen zou kunnen, zal wel iets doen maar minimaal denk ik, je hebt immers nog steeds dezelfde schroeven die door en door gaan en in de muur zitten.
Mooiste zou een oplossing zijn met een plaat die in de muur zit, dan een dempende laag, dan weer een plaat die aan de speaker/beugel zit.

Alle andere speakers staan inmiddels of op IsoAcoustic Gaia's of op Soundcare Superspikes, enkel de side surrounds en Atmos dus 'koud' op de muur.
Niet dat ik nu iets mis, tekort kom, of het gevoel heb dat er iets niet goed is, maar vroeg het me gewoon af  of er iets dergelijks was ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Roeland

Waarom zou je dat willen??
Die MK Sound MP150 is niet ontworpen als vrijstaande luidspreker en heeft geen enkele meerwaarde om te ontkoppelen. Juist het tegenovergestelde zal bij een monitor/sataliet meerwaarde bieden.
Hoe minder de klankkast mee resoneert hoe beter je frequentie gebied vanuit de driver zal zijn.

Ontkoppelen doe je om je klankkast de vrije golven af te geven en heeft waarde in de lage resonanties.

Als je het wil testen;
Pak gewoon een stemvork. Laat deze resoneren op de zichtbare kant van je klankkast en je weet of je speaker een toegevoegde waarde heeft met ontkoppelen.

PascalP

Quote from: Roeland on January 21, 2022, 22:37:11
Waarom zou je dat willen??
Die MK Sound MP150 is niet ontworpen als vrijstaande luidspreker en heeft geen enkele meerwaarde om te ontkoppelen. Juist het tegenovergestelde zal bij een monitor/sataliet meerwaarde bieden.
Hoe minder de klankkast mee resoneert hoe beter je frequentie gebied vanuit de driver zal zijn.

Ontkoppelen doe je om je klankkast de vrije golven af te geven en heeft waarde in de lage resonanties.

Als je het wil testen;
Pak gewoon een stemvork. Laat deze resoneren op de zichtbare kant van je klankkast en je weet of je speaker een toegevoegde waarde heeft met ontkoppelen.

Waarom ik het zou willen? Tja, geen idee, zoals al aangegeven ik heb geen redenen of klachten om het te doen.
Het is meer iets wat ik me afvraag of het nut zal hebben, mijn redenatie is dan ook dat ik het bij 5 van de 7 speakers wel heb (d.m.v. Gaia's) en deze 2 zitten star op de muur.
Gaat het verbetering brengen? Geen idee? Kan het de zaken verslechteren? Ook geen idee?
Zoals ik uit jouw verhaal begrijp is het dus niet de moeite, als er al een geschikte oplossing zou zijn?

Heb geen stemvork hier, maar wat zou ik ermee vast stellen in het geval het wel/niet waarde zou hebben?

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono



Roeland

Gaat het verbetering brengen? Kast is hoogst waarschijnlijk niet ontworpen om te resoneren
Kan het de zaken verslechteren? Ja bij ontkoppelen de kast kan gaan resoneren en daarom ongewenste resonanties afgeven.

Heb geen stemvork hier, maar wat zou ik ermee vast stellen in het geval het wel/niet waarde zou hebben?
Met een stemvork kun je de klankkast testen. Kortom heeft de kast een functie voor het weergeven van trillingen.
Denk aan een piano en zijn klankkast

Je ontkoppeld als je de kast vrijheid voor resonantie wilt geven.
Je koppelt als je de kast zo min mogelijk resonanties wilt afgeven