Subwoofer hoog en laag aansluiten.

Started by rower, January 20, 2022, 09:55:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rower

Vanwege wat experimenteren hifi vs homecinema. Had ik een vraag op dit moment heb ik mijn sub gewoon via lfe aangesloten en de crossover op de sub uit staan en dat laten regelen door de receiver. Nu zou ik welleens willen weten of ik de sub ook high kan aansluiten zodat die ook meespeelt in pure direct (eigenlijk heb ik een ander plan maar dit is even wat makkelijker uitleggen).
Wat ik zelf kan bedenken is dat als ik dat doe de sub ook gaat meespelen als ik bv een film kijk en dan bedoel ik over de high kanalen dit is niet de bedoeling oplossing zou zijn het volume op het high kanaal uitzetten tijdens film kijken.Dan met muziek luisteren loop ik tegen het probleem aan dat de cross over uit staat en ook niet geregeld wordt door de receiver via de high kanalen, oplossing subwoofer crossover aanzetten maakt dit dan uit voor film kijken of maakt dit geen verschil als ik de cross over van de sub op dezelfde frequentie zet als waar de receiver op staat.Ik hoop dat iemand hier wat duidelijkheid over kan geven voordat ik begin met aansluiten.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

drees62

#1
Bij verschillende merken kun je dit tegelijk aansluiten.
Voor film regel je crossover dan in receiver, voor stereo achterop de sub via de highlevel instellingen.

Weet niet of jouw BK sub ook die mogelijkheden heeft?


mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Flavio

Volgens mij is de enige manier de front luidsprekeruitgangen van de receiver aan te sluiten op de hi-ingang subwoofer en via de hi-pass hi-uitgang de front luidsprekers daarop aansluiten. Dan kan je de front luidsprekers op full range zetten en de subwoofer lo-pass en front hi-pass instellen op de subwoofer.

Als je het crossover in de receiver gebruikt, zullen je fronts of een full range signaal krijgen of je subwoofer een hi-pass gefilterd signaal. Dit wil je allebei niet.

Ik weet echter niet of jouw BK subwoofer een hi-pass hi-uitgang heeft?

Ik heb het opgelost door de front luidsprekers aan te sturen met een aparte versterker met een ingebouwd hi-pass filter. De front subs krijgen ook een fullrange signaal vanuit de receiver maar dat wordt door de sub intern lo-pass gefilterd.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

rower

Ik ga het morgen eens proberen ik weet alleen niet of ik de cross over dan op 80 hz kan laten staan op de sub want die staat nu uit. En ik denk dat ik dan bij film wel het high level volume moet uit zetten anders krijg ik een dubbel signaal.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

rower

Quote from: Flavio on January 21, 2022, 20:47:32
Volgens mij is de enige manier de front luidsprekeruitgangen van de receiver aan te sluiten op de hi-ingang subwoofer en via de hi-pass hi-uitgang de front luidsprekers daarop aansluiten. Dan kan je de front luidsprekers op full range zetten en de subwoofer lo-pass en front hi-pass instellen op de subwoofer.

Als je het crossover in de receiver gebruikt, zullen je fronts of een full range signaal krijgen of je subwoofer een hi-pass gefilterd signaal. Dit wil je allebei niet.

Ik weet echter niet of jouw BK subwoofer een hi-pass hi-uitgang heeft?

Ik heb het opgelost door de front luidsprekers aan te sturen met een aparte versterker met een ingebouwd hi-pass filter. De front subs krijgen ook een fullrange signaal vanuit de receiver maar dat wordt door de sub intern lo-pass gefilterd.
Eigenlijk is het ook de bedoeling om dit met een andere versterker te doen maar anders wordt het verhaal zo ingewikkeld. Deze versterker heeft geen cross over en speakers worden dan gewoon full range aangedreven ik heb alleen geen zin om elke keer de draden van de sub uit de versterker te halen, bij film kijken kan ik wel evt de stekker loshalen dit is een neutrik stekker maar ik weet niet of dat storing gaat geven en anders draai ik gewoon het high volume dicht en zet de cross over op de sub uit als ik film kijken.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

jossie

#7
Wat jij wil kan maar dan moet je de fronts als large instellen en zo laten bij film en muziek.

Muziek, versterker op Pure Direct (oid), basmanagement wordt uitgeschakeld:

Je sluit dus de sub high level aan op de fronts en regelt met crossover, level en fase op de sub totdat het een acceptabel resultaat geeft. Je bent hier dus erg beperkt in de mogelijkheden om onvolkomenheden op te lossen

Film, versterker normaal, basmanagement is ingeschakeld:

Aangezien de fronts high level meelopen met het links en rechts signaal gaat dit goed mits de fronts in de HT setup op large (blijven)  staan. Crossover, level en fase op de sub staan goed mits er een aparte regeling voor is.
Center, surrounds etc lopen via basmanagement: eventuele onderste octaven worden naar de LFE uitgang gestuurd op de aparte LFE ingang van de sub die daar dan ook een aparte level voor moet hebben. Geen crossover en fase nodig want dat is geregeld in de versterker
Het LFE signaal gaat rechtstreeks de sub in en kan in level afgestemd worden dmv de LFE level setting in de receiver.

Dat is dus de reden dat bv bijna elke REL zo in elkaar zit op de achterkant!

Omni !

rower

Ah maakt het toch allemaal wat lastiger, ik denk dat ik het op een andere manier ga proberen. Ik kan nl ook via y splitter 2 naar 4 out en dan 2 in mijn versterker en de andere 2 in mijn net ontvangen dsp(waar ik nog mee ga experimenteren) en die dan de sub aansturen via de lfe ingang misschien maakt het het net iets gemakkelijker.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

toetertje

Quote from: rower on January 22, 2022, 13:43:33
Ah maakt het toch allemaal wat lastiger, ik denk dat ik het op een andere manier ga proberen. Ik kan nl ook via y splitter 2 naar 4 out en dan 2 in mijn versterker en de andere 2 in mijn net ontvangen dsp(waar ik nog mee ga experimenteren) en die dan de sub aansturen via de lfe ingang misschien maakt het het net iets gemakkelijker.

Als je de splitters op je front pre-out aansluit, kun je de sub niet meer apart regelen met de receiver.

rower

Quote from: toetertje on January 22, 2022, 13:47:47
Als je de splitters op je front pre-out aansluit, kun je de sub niet meer apart regelen met de receiver.
weet ik maar een losse dsp kan dit dan toch weer wel als die tussen de sub en de pre outs hangt.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300