Blijft de UPGRADE, opnieuw Speaker plaatsing

Started by mar10, January 17, 2022, 21:23:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mar10

Hallo,
Hierbij wil ik nog eens benadrukken hoe groot deze upgrade is. Een aantal mensen hebben het over de tijd dat je bezig bent om dicht bij de perfectie te komen. Echter het is het waard. Vergeet niet het kost alleen tijd en moeite, maar verder niks.
Vergeet alle andere methodieken, microfoons, berekeningen. Alleen stukje muziek met bas, je oren en veel geduld tenslotte..
Niet alleen in het centrum is het goed. Meestel zit ik aan een kant op de bank, beetje dichter bij 1 speaker, zeker 6 meter verder weg van de speakers. Zelfs in de aangrenzende keuken is te horen dat het gewoon echt en goed klinkt. Een live opname van b.v. een goed stukje Blues, John Mayall, Eric Clapton etc, maar ook de 9e van Beethoven. Fenomenaal klinkt het alsof ze echt in je kamer staan.
Vergeet niet, dat je eerst 1 speaker ideaal opstelt in de ruimte, lettend op de bas-druk. Deze is dan akoestisch los gekoppeld van de ruimte, en los van de andere 2e speaker, dus niet gestoord door de nadelen van de ruimte. Daarna ga je de andere 2e speaker afstemmen op de 1e speaker. Als dit ideaal is, klinken ze als EEN speaker, onvoorstelbaar.
Waar je dan ook in je kamer bent, het klinkt breed als EEN geheel, met ruimte, diepte, met meer focus en dynamiek. De muziek wordt nauwelijks geinvloed door nadelen van de ruimte, het knalt uit de speakers met kracht en druk in het laag, mid-laag en live tot in de hooge tonen. Een lead-gitaar, man het is gewoon echt. Drums hebben power en druk, zoals het hoort. Je wilt/kunt het luider zetten want het vermoeid veel minder, want het is echt. Ik lijk wel gek, maar ik heb dit jaren gemist, zo moet muziek gewoon klinken.
Ja, gewoon zoals onze oren alles op natuurlijke toon kunnen herkennen.
Het is nog niet geheel perfect, de stem in het midden kan beter en ook de juiste grootte, maar dat is een klein punt wat niet opvalt.
Wat wel opvalt is de echtheid en dynamiek van de muziek in de ruimte, breed en los van de speakers, met diepte en aftekening die je anders niet voor elkaar krijgt.
Ik hoop hiermee meer mensen te overtuigen hoe heel erg fijn het is als je muziek klinkt zoals het is bedoeld. En of je nu een betere kabel ergens steekt of mooiere Amp, betere speakers, het zal misschien beter klinken. Maar als je de plaatsing van de speakers niet zo goed mogelijk voor elkaar hebt, vallen de upgrades tegen.
Als je de speakers niet juist hebt staan, mis je echt heel erg veel..
DIT is en blijft de best mogelijke upgrade!!
Regards, Martien     

chansig

Plaatsing is alles. Maar wat is akoestisch los gekoppeld ?

Top, dat het zo top klinkt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Quote from: chansig on January 17, 2022, 21:27:40
Plaatsing is alles. Maar wat is akoestisch los gekoppeld ?

Top, dat het zo top klinkt.

Gr. Hans

Ja top. Alhoewel ik vrij weinig van het geschreven stukje begreep......

En plaatsing....tja, over ópen deuren gesproken....

Wat voor zekering heb je er eigenlijk in? :D

kappa9

Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

mar10

#4
Hi,
Het hier bovenstaande bedoel ik inderdaad, diverse mensen hebben er inmiddels over geschreven, vele stukje te vinden, en video's.
Lijkt ingewikkeld dacht ik eerst ook, maar als je e.e.a. even goed doorworsteld en je hebt de mogelijkheid om met je speaker te schuiven, heel kleine beetjes tegelijk, dan kun je tot verbluffende resultaten komen, echt.
Ik zit er nog steeds van te kijken wat er te bereiken valt. Het is dan echt genieten zoals de muziek is bedoeld.
Het enige is een stukje goed klinkende bas en zangeres in het midden. Het is hier en daar aangegeven, betreft de CD Duets van Rob Wasserman, met het nummer Balled of the Runaway Horse van Jennifer Warnes, daarbij goed luisteren, veel geduld, en veel doorzetting,  verder kost het niets.
Ik kon de CD vinden op het Net, wellicht ook te downloaden als bestandje, als de kwaliteit maar zo goed mogelijk is.
De eerste 20 seconden zijn belangrijk, ik dit 20 keer achter elkaar gezet als mp3-bestandje en laten repeteren, werkt goed..   
M.n. gaat het vooral om te letten op de Bas-druk, minder op het basgeluid. Hiermee stel je eerst 1 speaker in, daarna de andere, zodat ze perfect op elkaar zijn afgestemd, en los gekoppeld van de kamer-akoestiek. De speakers klinken dan echt als EEN speaker, over de hele breedte, wat ook vooral in het mid-laag en laag is te horen, en nu ook te voelen! Dit ook omdat de speakers vaak dichter bij de achtermuur uitkomen dan je vooraf vermoed of je altijd hebt gehad.
Als een bepaald gedeelte van de "gebruiksaanwijzing" niet goed lukt, je kunt dan gewoon even terug naar het voorgaande, geen probleem. Maak hiervoor duidelijke markeringen, met b.v. schildertape op de vloer.
Bij een 2e poging het beter te krijgen, lukte het niet naar m'n zin. Maar ik had na de 1e poging, toen het goed klonk, alle maten, van hoe de speakers toen stonden t.o.v. van de zij- en achtermuur, nauwkeurig genoteerd. Ik heb toen de speakers hierop terug gezet, let wel dit ging om milimeters, en alles was er weer.
Het is echt onvoorstelbaar, alles klopt dan weer, direct hoorbaar. Vooral omdat je het al zo hebt waargenomen..
Het verklaren van het geheel is erg lastig, zelfs Steve, in diverse schrijven in AudioCircle, heeft moeite met alles te verklaren, ondanks zijn ervaring van een aantal jaren inmiddels.
Zoals ik denk het te begrijpen, is het feit dat je de speakers als een geheel laat klinken, dus gekoppeld aan elkaar, maar ontkoppeld van de ruimte, zodat ze nauwelijks worden gehinderd door reflecties, bulten en dalen van de ruimte. Meubelen en dergelijken maken niet uit, als je ze maar laat staan op de locaties, waarbij de procedure is uitgevoerd, enkel een stoel verzetten kan wel. Ook z.g. Bass-traps en meer akoestiek aanpassingen zijn niet nodig..   
Ik hoop hiermee, ik wil echt niet drammen, meer mensen over de streep te trekken, want als het maar voor 90% hebt, dan klinkt het al veel beter als je ooit hebt bereikt. Gewoon genieten van je Muziek.!!
Groetjes, Martien

Flavio

Je uitleg zou voor de meeste lezers een stuk duidelijker zijn als je alinea's zou gebruiken...
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

toetertje

Quote from: Flavio on January 19, 2022, 12:41:04
Je uitleg zou voor de meeste lezers een stuk duidelijker zijn als je alinea's zou gebruiken...

Zoals Bram.  ;)

mar10

Hoi,
Ik heb nog wat aanpassingen gedaan om het wat beter leesbaar te maken.
Echter verdient het zeker, verschillende stukjes op het Net goed te lezen, om zo voor jezelf een duidelijker beeld te verkrijgen.
Er is inmiddels al veel over te vinden, veel komt op het zelfde neer, probeer dit wat te filteren, om tot een juiste volgorde te komen
Vooral Steve, "stvnharr" in AudioCircle, heeft goede stukjes, aanwijzingen en ervaring op het geheel geschreven hierin.
Voordat ik er echt mee durfde te beginnen, was ik ook zomaar een paar maanden verder.
Suc6, Martien

DofN

#8
Quote from: mar10 on January 19, 2022, 10:44:24

Zoals ik denk het te begrijpen, is het feit dat je de speakers als een geheel laat klinken, dus gekoppeld aan elkaar, maar ontkoppeld van de ruimte, zodat ze nauwelijks worden gehinderd door reflecties, bulten en dalen van de ruimte.


In een gewone woonkamer/luisterruimte is dat onmogelijk; in welke ruimte je ze ook plaatst, en waar dan ook.. de kamer reflecteert altijd. Aan de natuurkundige wetten valt niet te ontsnappen. Neemt niet weg dat plaatsing van LS cruciaal is.. De zg. ideale luisterdriehoek.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

#9
Dat was ook mijn vraag, want mogelijk bedoelt hij ook iets anders. Maar compleet losgekoppeld (dus zonder invloeden van ruimte) kan volgens mij alleen buiten.

En plaatsing blijft inderdaad erg belangrijk.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

kappa9

Ik denk dat volgens de methode die hij bedoeld je juist de luidsprekers optimaal probeert te koppelen met de ruimte.
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

mar10

#11
Klopt, is ook erg lastig te begrijpen en goed te omschrijven. Ik zeg ook nauwelijks !
Het uitgangsput is inderdaad de bekende luisterdriehoek, met een weinig toe-in.
Plaatsing langs de lange muur heeft de voorkeur, in mijn geval de korte muur. (bedoeld wordt de muur achter de LS)
Hierbij heb je eerder last van zijwand-reflecties, dus blijf hiervan op voldoende afstand (neutrale zone).
Zoals opgemerkt, heb je altijd last van invloed van de ruimte, je zet ze d.m.v. de Master, zo gunstig mogelijk..
Je koppeld de 2 speakers als EEN, en zo gunstig mogelijk in de ruimte op het gehoor, d.m.v. het stukje muziek.
Nogmaals zoek het e.e.a. op en voel je vrij, het kost verder miets, je zult versteld staan van het resultaat.

De dingen die mij opvallen in de muziek in mijn bewoording zijn:

- toegenomen dynamiek, een groter frequentie gebied van lagere bas tot een hoog zonder scherpte - meer power en druk in het laag en mid-laag (body) van klanken - een ruimtelijker afbeelding van instrumenten, waardoor kleine details meer opvallen, zowel in breedte als diepte -  echt los van de speakers - neiging om luider te spelen omdat het zo lekker klinkt - het meer uitklinken van klanken (uitsterven) - minder verveling - geen luistermoeheid -  meer rust - niet opdringerig - muziek lijkt trager, je wilt het uit de speakers trekken !
Echt, vanzelfsprekend klinken van de muziek met emotie zoals het is bedoeld. Genieten !

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

bva

Quote from: reza on January 21, 2022, 11:54:23
Sorry maar ik begrijp dit hele topic niet :wacko:

Zoals hier eerder aangegeven staat het goed beschreven op:

https://www.audioaficionado.org/showthread.php?t=46634

Daar staat een complete uitleg en een verwijzing naar een website met verdere uitleg.

http://www.myspeakersetup.com/

morca

Quote from: mar10 on January 19, 2022, 10:44:24
Hi,
Het hier bovenstaande bedoel ik inderdaad, diverse mensen hebben er inmiddels over geschreven, vele stukje te vinden, en video's.
Lijkt ingewikkeld dacht ik eerst ook, maar als je e.e.a. even goed doorworsteld en je hebt de mogelijkheid om met je speaker te schuiven, heel kleine beetjes tegelijk, dan kun je tot verbluffende resultaten komen, echt.
Ik zit er nog steeds van te kijken wat er te bereiken valt. Het is dan echt genieten zoals de muziek is bedoeld.
Het enige is een stukje goed klinkende bas en zangeres in het midden. Het is hier en daar aangegeven, betreft de CD Duets van Rob Wasserman, met het nummer Balled of the Runaway Horse van Jennifer Warnes, daarbij goed luisteren, veel geduld, en veel doorzetting,  verder kost het niets.
Ik kon de CD vinden op het Net, wellicht ook te downloaden als bestandje, als de kwaliteit maar zo goed mogelijk is.
De eerste 20 seconden zijn belangrijk, ik dit 20 keer achter elkaar gezet als mp3-bestandje en laten repeteren, werkt goed..   
M.n. gaat het vooral om te letten op de Bas-druk, minder op het basgeluid. Hiermee stel je eerst 1 speaker in, daarna de andere, zodat ze perfect op elkaar zijn afgestemd, en los gekoppeld van de kamer-akoestiek. De speakers klinken dan echt als EEN speaker, over de hele breedte, wat ook vooral in het mid-laag en laag is te horen, en nu ook te voelen! Dit ook omdat de speakers vaak dichter bij de achtermuur uitkomen dan je vooraf vermoed of je altijd hebt gehad.
Als een bepaald gedeelte van de "gebruiksaanwijzing" niet goed lukt, je kunt dan gewoon even terug naar het voorgaande, geen probleem. Maak hiervoor duidelijke markeringen, met b.v. schildertape op de vloer.
Bij een 2e poging het beter te krijgen, lukte het niet naar m'n zin. Maar ik had na de 1e poging, toen het goed klonk, alle maten, van hoe de speakers toen stonden t.o.v. van de zij- en achtermuur, nauwkeurig genoteerd. Ik heb toen de speakers hierop terug gezet, let wel dit ging om milimeters, en alles was er weer.
Het is echt onvoorstelbaar, alles klopt dan weer, direct hoorbaar. Vooral omdat je het al zo hebt waargenomen..
Het verklaren van het geheel is erg lastig, zelfs Steve, in diverse schrijven in AudioCircle, heeft moeite met alles te verklaren, ondanks zijn ervaring van een aantal jaren inmiddels.
Zoals ik denk het te begrijpen, is het feit dat je de speakers als een geheel laat klinken, dus gekoppeld aan elkaar, maar ontkoppeld van de ruimte, zodat ze nauwelijks worden gehinderd door reflecties, bulten en dalen van de ruimte. Meubelen en dergelijken maken niet uit, als je ze maar laat staan op de locaties, waarbij de procedure is uitgevoerd, enkel een stoel verzetten kan wel. Ook z.g. Bass-traps en meer akoestiek aanpassingen zijn niet nodig..   
Ik hoop hiermee, ik wil echt niet drammen, meer mensen over de streep te trekken, want als het maar voor 90% hebt, dan klinkt het al veel beter als je ooit hebt bereikt. Gewoon genieten van je Muziek.!!
Groetjes, Martien
Niet nodig lijkt mij een groot woord.
Goed geplaatste set klinkt idd veeel beter,dat zal ik niet ontkennen.
Maar als je kamer vol harde vlakken is,valt daar nog heel veel extra winst te halen imo.

mar10

#15
Beste,
Voor mensen, die mijn 1e schrijven gemist hebben, ik heb eerder, 6 nov.2021 "Speaker plaatsing" op deze site gezet.
In dit 1e schrijven heb ik een paar Links vermeld naar belangrijke site's en video's.
Hierin wordt voldoende uitleg gedaan waar het om gaat en pogingen e.e.a. te verklaren. Een aantal reacties, geven mij de indruk, dat ik hiertoe niet in staat ben, fijn. Ik probeer e.e.a. duidelijk te maken dat dit belangrijker is dan b.v. aanschaf van een mooiere kabel of versterker, die meestel erg duur uitpakken en niet het gewenste resultaat geven.
Meer ga ik hier ook niet over schrijven, ik hoop echter dat een aantal van jullie hiermee aan de slag gaan..
Vriendelijke groet, Martien

Xander32

Je bedoelingen zijn prima hoor 👍🏻

Maar op fora, met enkel platte tekst, is het soms lastig om je punt te maken en in toenemende mate zijn er ook mede- forumleden die over ieder woordje vallen, achter het toetsenbord klaarzitten om een ander van repliek te voorzien.

Quote from: mar10 on January 22, 2022, 13:36:51
Beste,
Voor mensen, die mijn 1e schrijven gemist hebben, ik heb eerder, 6 nov.2021 "Speaker plaatsing" op deze site gezet.
In dit 1e schrijven heb ik een paar Links vermeld naar belangrijke site's en video's.
Hierin wordt voldoende uitleg gedaan waar het om gaat en pogingen e.e.a. te verklaren. Een aantal reacties, geven mij de indruk, dat ik hiertoe niet in staat ben, fijn. Ik probeer e.e.a. duidelijk te maken dat dit belangrijker is dan b.v. aanschaf van een mooiere kabel of versterker, die meestel erg duur uitpakken en niet het gewenste resultaat geven.
Meer ga ik hier ook niet over schrijven, ik hoop echter dat een aantal van jullie hiermee aan de slag gaan..
Vriendelijke groet, Martien
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Geertidow

Lijkt me zeker leuk om te proberen. Dagje voor uit trekken

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

DofN

Veel mensen zijn al bekend met fenomeen van juiste plaatsing van LS en hoe je met concessies kan omgaan. En er zijn ook mensen die geen mogelijkheden hebben. Ik zie ook weleens dingen voorbij dat ik denk. verrek, hoe is het mogelijk? Maar iedereen pakt zijn hobby op zoals die zelf wil. Dit is wat dat betreft een leuk draadjeL:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=177294.msg0;topicseen#new


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software