Sony 83" A90J Gloeiende randen bij HDR/DV o.a. Apple TV+

Started by Nits, January 17, 2022, 15:16:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nits

Ik ben in het bezit van een SONY 83" A90J en het is mij opgevallen dat bij met name HDR/Dolby Vision content de TV gloeiende contouren/randen laat zien in donkere scenes om bijvoorbeeld gezichten. Dit is zichtbaar met de interne apps Apple TV+ en Netflix 4k. De instellingen staan verder goed, alles instellingen zijn nagelopen en geprobeerd. Het demo-model van de dealer heeft hetzelfde probleem. Nu is de vraag of het een defect is of dat het probleem zich bij elke A90J voordoet..

In eerste instantie zal het misschien niet opvallen omdat het probleem is met name zichtbaar in een compleet verduisterde ruimte. Met verlichting aan, wordt het lastiger waar te nemen.

Als voorbeeld heb ik 2 scenes waarbij het probleem zich duidelijk voordoet:
Foundation, Apple TV+ app op de tv. (dolby vision dark)
Seizoen 1 aflevering 2, vanaf tijdstempel 9:37.

Invasion, Apple TV+ app op de tv. (dolby vision dark)
Seizoen 1 aflevering 1, vanaf 43 minuten tot 45,5 minuten

Video opnames van het probleem
Omdat het via een mobiel is opgenomen is het lastiger te zien, maar geeft al wel een idee van het probleem.
(linkjes zijn t/m 24 januari 15:00 beschikbaar)
Foundation: https://www.transfernow.net/dl/Glow-Foundations
Invasion https://www.transfernow.net/dl/Glow-Invasion

Wellicht dat er forum-leden zijn met Apple TV+ en een A90J die deze scenes in een donkere ruimte willen controleren?
Ik ben erg benieuwd of het probleem zich bij een enkele TV voordoet of bij alle TV's aanwezig is.

PascalP

Geen rare opties zoals sharpness of edge enhancement aan staan?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Nits

Quote from: PascalP on January 17, 2022, 17:32:01
Geen rare opties zoals sharpness of edge enhancement aan staan?

Nee helemaal niks, alles zoals het hoort. Heel wat uren aan besteed, alles dubbel gecheckt en geprobeerd. Daarom ook erg benieuwd of het bij de techniek hoort of dat het paneel defect is.

Richi

Quote from: Nits on January 17, 2022, 17:42:42
Nee helemaal niks, alles zoals het hoort. Heel wat uren aan besteed, alles dubbel gecheckt en geprobeerd. Daarom ook erg benieuwd of het bij de techniek hoort of dat het paneel defect is.
Het lijkt mij een puur softwareprobleem. Kan me niet voorstellen dat dit door een defect paneel komt. Wel balen hoor bij zo'n mooie TV.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Fox

Vragen opties...
- is het probleem ook bij andere Apps als Netflix en Disney+
- hoe ziet het eruit zonder de "geheime saus" van DV
- dl eens een aflevering van APTV en speer die af op een MP en vergelijk die met de App.

Quote from: Richi on January 17, 2022, 23:52:09
Het lijkt mij een puur softwareprobleem. Kan me niet voorstellen dat dit door een defect paneel komt. Wel balen hoor bij zo'n mooie TV.

Nits

Quote from: Fox on January 18, 2022, 12:01:37
Vragen opties...
- is het probleem ook bij andere Apps als Netflix en Disney+
- hoe ziet het eruit zonder de "geheime saus" van DV
- dl eens een aflevering van APTV en speer die af op een MP en vergelijk die met de App.

Niet met andere apps getest, dan wel een fragment kunnen vinden. Zou eventueel nog een abo op Prime kunnen nemen, maar heb het idee dat het probleem breder is. Zelfs bij 4k UHD en een HD tv uitzending is het opgevallen (in combi met helderheid instellingen die het beeld donkerder maakte). De DV is niet uit te schakelen bij gebruik van de interne apps.

Als ik via een laptop Apple TV+ doorstuur, dan is het probleem ook aanwezig. Bij een non-HDR/DV download wordt het wel goed afgespeeld. Een DV-file kan ik nog niet goed afspelen. Dit kan ik eventueel later testen als ik een DUNE Vision of Apple TV 4k in mijn bezit heb.

Nu hoop ik dat er leden zijn met een Sony 83" met Apple TV+ abonnement (eventueel gratis proefperiode) waarbij het wel/niet voorkomt om het een en ander uit te kunnen sluiten.

Kerre

Hoe oud is de tv? Lijkt bijna wel een panel probleem ofzo. Kun je eens testen met andere apps zoals NLZiet, Amazon Prime, Disney enzo.

Bij non DV ook aanwezig of enkel bij DV?
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

eduard

Ik heb de tv maar geen apple tv, deze even geprobeerd maar die willen te veel weten voor het aanmaken van een proef abonnement.
Ik heb zelf een dune vision 4k en een sony ubp 800m2 als bron en aantal uhd hdr disken maar geen dobly vision disken volgens mij. Maar ik herken het probleem zoals jij beschrijft niet. Makkelijkste zou zijn als je een voorbeeld fragment weet welke ik op youtube kan vinden.

Nits

Quote from: Kerre on January 18, 2022, 19:03:04
Hoe oud is de tv? Lijkt bijna wel een panel probleem ofzo. Kun je eens testen met andere apps zoals NLZiet, Amazon Prime, Disney enzo.

Bij non DV ook aanwezig of enkel bij DV?

Toevallig heb ik nog iemand gevonden met Disney+ en een Sony 77 A80J die hetzelfde probleem heeft. Ook DV uitzending.

Bij non DV ook, maar minder duidelijk/storend. Ik wil nu nog uitzoeken of met een losse Apple TV 4k het signaal als HDR (zonder DV) beter beeld geeft.

Quote from: eduard on January 18, 2022, 19:33:41
Ik heb de tv maar geen apple tv, deze even geprobeerd maar die willen te veel weten voor het aanmaken van een proef abonnement.
Ik heb zelf een dune vision 4k en een sony ubp 800m2 als bron en aantal uhd hdr disken maar geen dobly vision disken volgens mij. Maar ik herken het probleem zoals jij beschrijft niet. Makkelijkste zou zijn als je een voorbeeld fragment weet welke ik op youtube kan vinden.


Fijn dat je het toch hebt willen proberen. De 4K speler is besteld, zal dan eens een niet DV schijf proberen.

HarrieA

#9
Ik heb een 55A90J en een ATV 4K (2021).

Zal vanavond eens kijken of het op de 55" ook zichtbaar is, op de ATV alsook in de app.

Nits

De dealer heeft er uitgebreid naar gekeken en 2 andere 83" schermen hadden hetzelfde euvel. Het lijkt een probleem van de SONY TV/techniek te zijn. Er is contact geweest met vertegenwoordiger van SONY en die gaf aan er niks mee te doen daar weinig mensen in een geheel donkere ruimte kijken en het op 5/6 meter afstand niet zichtbaar zou zijn.. :omg:

Laten we hopen dat SONY dit met een firmware update gaat oplossen, of tenminste in toekomstige modellen verhelpt.

eduard

Balen dat dit bevestigt wordt als iets wat alle toestellen hebben. Beetje vreemd excuus dat men niet in het donker zou zitten kijken. Ik doe niks anders bij films. Ben zelf eigenlijk zeer tevreden met deze tv.