Relatie rendement luidsprekers versus "snelheid" impulsiviteit luidsprekers

Started by vanzomereng, January 16, 2022, 18:44:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanzomereng

FF een vraagje over het volgende:
Bestaat er een relatie tussen het rendement van luidsprekers versus "snelheid"/impulsiviteit luidsprekers.

Mijn gevoel (vooroordeel?) zegt me, dat hoe hoger het rendement hoe "sneller/impulsiever/dynamischer" een luidsprekers is  :unsure:

Echter onlangs las ik een artikel/test over luidsprekers Gauder Arcona 100MKII, die master of impulsivity werd genoemd maar
het rendement van deze speakers zijn (bedroevig) laag,  ca. 83db/1w/1m.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Rob_Dingen

Meestal is het zo dat de hoge rendement speakers een lichte conus gebruiken en een sterke motor anders verhoog je het rendement niet.
Lichte conussen betekend meestal ook dat ze geen erg lage resonantie frequentie hebben en gaan dus niet zo heel diep.
Beide zaken geven het gevoel sneller en impulsiever te zijn.

Rob

vanzomereng

Quote from: Rob_Dingen on January 16, 2022, 22:02:20
Meestal is het zo dat de hoge rendement speakers een lichte conus gebruiken en een sterke motor anders verhoog je het rendement niet.
Lichte conussen betekend meestal ook dat ze geen erg lage resonantie frequentie hebben en gaan dus niet zo heel diep.
Beide zaken geven het gevoel sneller en impulsiever te zijn.

Rob
Ok is me helder, thanks
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

kermy

Quote from: Rob_Dingen on January 16, 2022, 22:02:20
Meestal is het zo dat de hoge rendement speakers een lichte conus gebruiken en een sterke motor anders verhoog je het rendement niet.
Lichte conussen betekend meestal ook dat ze geen erg lage resonantie frequentie hebben en gaan dus niet zo heel diep.
Beide zaken geven het gevoel sneller en impulsiever te zijn.

Rob

Is het alleen een gevoel Rob, of is de combinatie lichte conus met sterke magneet ook daadwerkelijk in staat sneller te reageren?



Met vriendelijke groet,

Kermy

Rob_Dingen

Uiteraard weinig gewicht en veel kracht snellere acceleratie.
Maar het betekend niet per definitie dat het beter gaat klinken.
Frequentie response en vervorming doen natuurlijk ook mee.

Rob

vanzomereng

By  the way,   zeer steile filtering in het wisselfilter, is dit van invloed op het rendement?

Bij vele speakers met keramische drivers is steile filtering een must om de drivers te beschermen voor beschadiging.
De Gauder Ancona 100MKII heeft meen ik filtering van ca. 50db/octaaf en een rendement van 81db/m/2,83V
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Rob_Dingen

Quote from: VANZOMERENG on January 18, 2022, 22:56:22
By  the way,   zeer steile filtering in het wisselfilter, is dit van invloed op het rendement?

Bij vele speakers met keramische drivers is steile filtering een must om de drivers te beschermen voor beschadiging.
De Gauder Ancona 100MKII heeft meen ik filtering van ca. 50db/octaaf en een rendement van 81db/m/2,83V
Nee