USA XLR aansluiting is dit vaak standaard?

Started by Bertus69, January 15, 2022, 16:47:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bertus69

Bij mijn versterker staat een afbeelding van een XLR aansluiting USA versie en een XLR Europese versie.
Mijn versterker heeft een USA aansluiting maar hoe kom je er achter wat een ander apparaat heeft, bijvoorbeeld een DAC als dit niet in de handleiding staat? Zie screenshot handleiding versterker.
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

jossie

Uit welke manual komt dit in vredesnaam?

Dat verschil ligt al 30 jaar achter ons [emoji43]‍[emoji94]

Geen aandacht aan schenken.
Omni !

Bertus69

In ieder geval niet van 30 jaar geleden want toen was de Marantz PM11s3 er nog niet, zeg het maar, staat geen datum op de handleiding dus ik ga van de eerste versie uit. 2011/12 zoiets denk ik.

Maar jij denkt dat de Marantz die voor Europa gemaakt is gewoon de Europese aansluiting heeft of is het wereldwijd universeel?
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

J.A.F._Doorhof

#3
Xlr is ook standaard
Wat je hier ziet is een fase verschil
Het is een gebalanceerde oplossing dus mono. Dit geeft alleen maar verwarring naar de klant.

Als je beide kanalen gelijk gebruikt zul je geen problemen ondervinden. Je kan dus gewoon alle xlr kabels gebruiken.

Sommige beweren verschil te horen waar de hot/cold zit maar als je weet hoe xlr werkt is dat absolute onzin .

Zorg wel dus dat beide kabels gelijk bedraad zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jossie

Quote from: Bertus69 on January 16, 2022, 01:49:58
In ieder geval niet van 30 jaar geleden want toen was de Marantz PM11s3 er nog niet, zeg het maar, staat geen datum op de handleiding dus ik ga van de eerste versie uit. 2011/12 zoiets denk ik.

Maar jij denkt dat de Marantz die voor Europa gemaakt is gewoon de Europese aansluiting heeft of is het wereldwijd universeel?
Ik begrijp dat je dus een normaal Eurpees model hebt? Ik zal 's even in een service manual kijken. Niettemin het doet er niet toe, het zal gewoon werken met elke normale kabel.
Omni !

J.A.F._Doorhof

@jossie
Ik werk dagelijks met xlr en heb echt nog nooit een kabel gezien met een USA aanduiding of een EU aanduiding
Bij Jacks zie je vaak wel andere bedradingen bv voor TSLR welke op 2 manieren kan. Maar xlr is een gebalanceerd mono systeem.

Zou toch ook vreemd zijn als je als band al je xlr kabels moet wisselen als je van land wisselt :)
Het is puur hoe ze de fase aansluiten. Doe dat bij alle kabels gelijk en het werkt gewoon.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kingpin

#6
Op vintage apparatuur waren er inderdaad verschillen tussen XLR pin 2 en pin 3 maar die zijn verouderd.
Neemt niet weg dat wanneer je oude amerikaanse apparatuur gebruikt met XLR aansluitingen je wel degelijk even moet oppassen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bertus69

Oké......kan als ik wil gewoon de XLR gebruiken @Kingpin, deze versterker is toch niet heel oud te noemen, de leeftijd van de mijne zal ruim 5 jaar zijn.
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

jossie

Quote from: Bertus69 on January 16, 2022, 16:40:02
Oké......kan als ik wil gewoon de XLR gebruiken @Kingpin, deze versterker is toch niet heel oud te noemen, de leeftijd van de mijne zal ruim 5 jaar zijn.

Gewoon gebruiken. Hoogstens zal de absolute fase omdraaien meer niet.
Omni !

Bertus69

Oké, thanks mannen, niets om me druk om te maken dus.  :pompom:
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

jossie

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 16, 2022, 11:22:03
@jossie
Ik werk dagelijks met xlr en heb echt nog nooit een kabel gezien met een USA aanduiding of een EU aanduiding
Bij Jacks zie je vaak wel andere bedradingen bv voor TSLR welke op 2 manieren kan. Maar xlr is een gebalanceerd mono systeem.

Zou toch ook vreemd zijn als je als band al je xlr kabels moet wisselen als je van land wisselt :)
Het is puur hoe ze de fase aansluiten. Doe dat bij alle kabels gelijk en het werkt gewoon.
Dat sloeg op het apparaat Frank, niet op de kabel.

Wat is TSLR?
Omni !

J.A.F._Doorhof

Geen idee
Had TSR moeten zijn
De jacks die gebruikt worden in consoles als send en return, vaak van stereo jack naar 2x mono. Deze standaard zie je wel soms anders bedraad en is vaak console afhankelijk.

Maar je hebt ze ook van Jack naar XLR
Dat zijn ideale kabels als je apparatuur het ondersteund. Je hebt dan feitelijk balanced via een stereo jack. Je gaat dan dus van XLR naar een stereo jack .

Sorry voor het misverstand
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jossie

#12
We zijn  hier toch wel in een erg slechte film terecht gekomen...

De Audio Engineering Society heeft in 1992 de AES14-1992 standaard aangenomen die daarna nooit meer betwist is (althans niet gewijzigd ;-))

In die standaard wordt fabrikanten aangeraden de 1 shield, 2 positive, 3 negative standaard aan te houden. Uiteraard is iedere fabrikant vrij om te doen wat hij wil maar dat is natuurlijk niet verstandig. Spanjaarden en Portugezen weten wat ik bedoel, ga maar met de trein uit Frankrijk naar Spanje ;-)

Afijn, 29 jaar geleden is een standaard gesteld die daarna vrij vlot over de wereld is gegaan. Als je googled op AES14-1992 kun je een preview inzien waar de historische achtergrond is weergegeven. Er wordt gesteld dat er 40 jaar lang (beginnend in 1950) een twee sporen beleid is geweest met ongewenste praktische resultaten.

Ik heb de service manual doorgekeken, het is wat lastig om te zien of het input circuit pin 2 of 3 positief behandeld door de HDAM SA3 blokken van Marantz maar ik neig naar pin 3. Dit is toch echt bizar, er is hier een Head of Design met Amnesia aan het roer geweest die niemand heeft durven tegen te spreken: elke audio engineer hoort dit te weten!

De foto is een achterzijde van de PM11S3: pin 3 staat inderdaad als positief gemarkeerd  :crazy:

Maar goed Bertus, zoals gezegd maakt het voor jou met je bekabeling niet uit. Het is een soort polariteit schakelaar die het signaal 180 graden omdraaid.


En nog even wat door google laten zoeken... check de foto van de PM10  :pompom:  ze zijn weer op het juiste 'spoor' daarzo! Mag ook wel voor 9.000 eurootjes  :D


Omni !

Peerless Monster

#13
Ik heb heel wat jaren Jeff Rowlands gehad.
Synergy ii pre, model 1, model 2 en model 6 eindtrappen.
Ik wist in eerste instantie niet dat de 2 en de 3 waren omgedraaid. Zolang je JR draait merk je dat niet (en overigens niet met alle JR's), maar op moment dat met een ARC ref 2 mkii ging spelen op de model 6's kreeg ik dat niet zingen. Ik hoorde zelfs gekraak over mijn electrostaten.
Totdat ik er mijn compagnon achterkwam dat de fase omgedraaid was. Sindsdien vond mijn eindtrap van JR een andere voortrap prima. Hij kon het ook laten zien met zijn meetapparaat dat de pre en de eindtrappen elkaar niet zo heel leuk vonden.

Nu let ik er altijd op. Heel belangrijk, want het kraakt letterlijk en figuurlijk je set.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

jossie

Quote from: Peerless Monster on January 16, 2022, 23:31:59
Ik heb heel wat jaren Jeff Rowlands gehad.
Synergy ii pre, model 1, model 2 en model 6 eindtrappen.
Ik wist in eerste instantie niet dat de 2 en de 3 waren omgedraaid. Zolang je JR draait merk je dat niet (en overigens niet met alle JR's), maar op moment dat met een ARC ref 2 mkii ging spelen op de model 6's kreeg ik dat niet zingen. Ik hoorde zelfs gekraak over mijn electrostaten.
Totdat ik er mijn compagnon achterkwam dat de fase omgedraaid was. Sindsdien vond mijn eindtrap van JR een andere voortrap prima. Hij kon het ook laten zien met zijn meetapparaat dat de pre en de eindtrappen elkaar niet zo heel leuk vonden.

Nu let ik er altijd op. Heel belangrijk, want het kraakt letterlijk en figuurlijk je set.

In het schema van de ARC zie ik een volledige gebalanceerde uitgang. De JR's geen schema van te vinden maar de doc's zeggen gebalanceerd in. Dan zou jouw ervaring niet mogen voorkomen, het doet er niet toe.
Omni !

Bertus69

Inderdaad Jossie, wat bij de PM10s1 standaard is heet bij de PM11s3 het EU-model en zou dus niet aanwezig zijn. Op zich grappig want ik weet dat Xander32 jaren met de PM11s3 i.c.m. de NA11s3 gespeeld heeft, later heeft hij de PM11 nog even vervangen door een PM10 dus bij hem moet er dan ook een fase wisseling hebben plaats gevonden. Of met de PM11 of de PM10 ik heb hem er nooit over gehoord.

Anyway, inmiddels heeft hij geen Marantz meer dus dat is bij hem niet meer van toepassing.
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

Xander32

 ;)

Quote from: jossie on January 16, 2022, 23:19:03

...

Maar goed Bertus, zoals gezegd maakt het voor jou met je bekabeling niet uit. Het is een soort polariteit schakelaar die het signaal 180 graden omdraaid.


En nog even wat door google laten zoeken... check de foto van de PM10  :pompom:  ze zijn weer op het juiste 'spoor' daarzo! Mag ook wel voor 9.000 eurootjes  :D


Quote from: Bertus69 on January 17, 2022, 02:27:14
Inderdaad Jossie, wat bij de PM10s1 standaard is heet bij de PM11s3 het EU-model en zou dus niet aanwezig zijn. Op zich grappig want ik weet dat Xander32 jaren met de PM11s3 i.c.m. de NA11s3 gespeeld heeft, later heeft hij de PM11 nog even vervangen door een PM10 dus bij hem moet er dan ook een fase wisseling hebben plaats gevonden. Of met de PM11 of de PM10 ik heb hem er nooit over gehoord.

Anyway, inmiddels heeft hij geen Marantz meer dus dat is bij hem niet meer van toepassing.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

J.A.F._Doorhof

Toch kan dit niet (verschil horen)

XLR is mono gebalanceerd en buiten de aarde zijn er 2 signaal draden. Zolang die door beide kabels gelijk worden bedraad maakt het niet uit hoe beide apparaten aangesloten zijn.

Als ik hier in de opname ruimte 2 microfoons heb en die staan in fase klinkt alles perfect. Zet is er 1 op de tafel uit fase is het goed fout (dat hoor je direct, zelfs als je half doof bent) zet je beide microfoons uit phase is het geluid weer exact gelijk aan daarvoor.

Dus als je verschil hoort zit dit vrees ik tussen de oren of is er iets echt serieus fout in de apparatuur want zolang de aarde goed zit is het een simpele kwestie van mono over 2 aders.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bertus69

Klinkt bij mij prima want ik heb op de RCA en niet via de XLR, maar soms zit je te kijken naar een ander apparaat en dan denk je "als ik die nu eens via de XLR laat lopen", dan herinner ik me opeens de handleiding weer waar er iets over in stond dat er 2 soorten XLR waren. Dan ga je jezelf afvragen of dat dan zomaar op een ander apparaat kan.

En zo is dus de vraag ontstaan.

Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

Mao

#19
Het klopt inderdaad dat er 2 verschillende standaards waren in het aansluiten van gebalanceerde XLR aansluitingen. Het Amerikaanse en de Europese(Engelse). In de jaren 70 had ik daar keer op keer mee te maken in de pro Audio Industrie met name met P.A. systemen. Ook in Nederland was het een chaos. het ene bedrijf hanteerde de Engelse norm en de ander de Amerikaanse.
Erg handig als bij grote evenementen de verschillende bedrijven gingen samenwerken of van elkaar gingen bij huren. Dit was altijd ff afstemmen met de vraag welke pin is hot bij jullie. en ergo bij gebruik van XLR op de luidsprekers was het ook zo. Dus ieder groot verhuur bedrijf had wel een stuk of wat verlopen bij zich.

Het drama werd nog groter toen de NOB op evenementen zich ermee gingen bemoeien de arrogantie bij hun was wij stellen de norm vast en jullie (verhuur bedrijven) passen zich maar aan.
Alles kabels bij NOB was meen ik bussen/bussen en verhuurbedrijven was het simpel pennen stroomvoeren en bussen ontvangend. dus op festivals weer tientallen verlopen mee.

Gelukkig om aan alle ongemakken een einde te maken is er een norm vastgesteld waar ergens in dit draadje iets over is geschreven.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Bertus69

Kwam bij een oude review van Audioholics dit tegen:" Oddly, Marantz still uses the old balanced connection scheme that reverses the hot/cold polarity so I simply flipped the configuration in the Oppo OSD setup to accommodate this to avoid a polarity shift".
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

Mao

Ben bezig mijn set te upgraden en moest ff mijn orginele JBL/Uriei crossover uit de kast te halen. Wie schetst mijn verbazing dat hier ook op pin 3 de + staat. Pin 1 afscherming en pin 2 de -.

Komt dus niet overeen met mijn versterkers ook al maak het niet uit als je alles maar hetzelfde houdt. Voor het gemak maar ff crosskabels gemaakt.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

jossie

Quote from: Mao on April  7, 2022, 10:14:25
Ben bezig mijn set te upgraden en moest ff mijn orginele JBL/Uriei crossover uit de kast te halen. Wie schetst mijn verbazing dat hier ook op pin 3 de + staat. Pin 1 afscherming en pin 2 de -.

Komt dus niet overeen met mijn versterkers ook al maak het niet uit als je alles maar hetzelfde houdt. Voor het gemak maar ff crosskabels gemaakt.

Crossover een slordige 40 jaar jaar oud, design nog een paar jaar eerder... kan wel kloppen  :D
Omni !