Moet je de subwoofer frequency range specs opvolgen?

Started by Shadowfox, January 14, 2022, 10:16:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shadowfox

Ik zag ff te kijken naar mijn subwoofer specs en nou zag ik 18hz - 125hz.
Wanner ik in mijn ruimte een meting doe gaat het door tot 12.74hz 70db.
Betekent nou dat de woofer frequenties moet geven terwijl het daarvoor niet gemaakt is en daarvoor de max tot 18hz?


PascalP

die 12.7Hz, met hoeveel drop is dat? -10? -20dB?
En ook is dit sterk afhankelijk van je ruimte, zet hem in een andere minder gunstige ruimte en ben blij als je 25Hz haalt met een acceptabel SPL.

De opgegeven range van 18Hz zal normaal gesproken met -3dB zijn, als zijn er ook sommige boefjes onder de fabrikanten die de waarde met -6dB opgeven ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono


Shadowfox

Quote from: PascalP on January 14, 2022, 10:31:36
die 12.7Hz, met hoeveel drop is dat? -10? -20dB?
En ook is dit sterk afhankelijk van je ruimte, zet hem in een andere minder gunstige ruimte en ben blij als je 25Hz haalt met een acceptabel SPL.

De opgegeven range van 18Hz zal normaal gesproken met -3dB zijn, als zijn er ook sommige boefjes onder de fabrikanten die de waarde met -6dB opgeven ;)

Nog ff kritisch gekeken en de drop begint bij 15.66hz 85db en dan 20db drop naar 12.7hz.
Niet dat het echt uitmaakt want ik heb em bij 26hz gecut want daarna dreunt het te veels te veel door helaas.  But thanks anyway was ff nieuwsgierig

Shadowfox

Quote from: morca on January 14, 2022, 11:02:02
Je ruimte werkt akoestisch mee denk ik hierin.
Nice  :thumbs-up:

Zekers maar de ringing na 25hz werkt hier in mijn nadeel. Het word gewoon een geblur en niet mooi.
Ik zou natuurlijk ook de bas na 25hz kunnen dempen in de minidsp tot het nivo acceptable word

Rob_Dingen

Quote from: Shadowfox on January 14, 2022, 10:16:27
Ik zag ff te kijken naar mijn subwoofer specs en nou zag ik 18hz - 125hz.
Wanner ik in mijn ruimte een meting doe gaat het door tot 12.74hz 70db.
Betekent nou dat de woofer frequenties moet geven terwijl het daarvoor niet gemaakt is en daarvoor de max tot 18hz?
Wat je meet is de ruimte en niet de Sub.
Laagweergave word bepaald door je ruimte als de halve golflengte van een frequentie groter word als jou ruimte krijg je druk en dan stijgt de output van je sub.
Daardoor meet jij 12Hz.
Zet de sub maar eens zacht en meet een CM voor de conus van de woofer.
Dan zie je wat de sub echt doet.

Rob

morca

Min 20 db . Dan valt hij op 15 hz af.
Dat klinkt niet altijd mooi in een holle huiskamer idd

Voor de driver meet ik hier lager dan op mijn mlp.


Rob_Dingen

Frequentie geef je altijd weer met het -3dB punt.
Dus je kijkt waneer je sub 3dB zachter speelt en dat is het begin van het frequentie bereik van de sub.

Rob