audioprobleem (DD / DD+): oorzaak onbekend

Started by xystus, January 12, 2022, 18:47:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

xystus

Ik heb een LG C9 55" (laatste firmware). Ik gebruik ARC om het geluid naar mijn Pioneer receiver (ondersteunt ARC) te sturen. Dit werkt allemaal naar behoren.. ware het niet dat Dolby Digital (plus) geluid zo nu en dan een zeer slecht klinkt. Net alsof het geluid zwaar compressed is; "jittery", hapjes uit het geluid in de hoge frequenties. Alsof de bitrate te laag is, echter alles werkt 100% qua data-toevoer (met netwerkkabel aan router). Dit verdwijnt dan na een tijdje, maar kan op een willekeurig moment weer terugkeren.

Bij het weergeven van stemmen is dit het meest hoorbaar, maar niet énkel uit de center. Als ik de receiver op stereo forceer (met DD stream input), klinkt het namelijk net zo slecht over de stereo-speakers.

Heb al diverse dingen geprobeerd, maar niets helpt:
- andere HDMI kabel van de OLED naar receiver (zowel hdmi 2.1 kabel als 2.0 geprobeerd)
- stekkers van apparaten verwisseld/omgedraaid, alles in 1 stopcontact gestoken enz.
- nagegaan of het aan de speakerkabels lag of 1 specifieke speaker vd vrij nieuwe Q Acoustics set: nope, alles in orde op dat vlak.
- instellingen onder audio veranderd op OLED; passthrough/auto enz.
- i.p.v. de Tv apps het met externe apparaten geprobeerd: maar de Chromecast Ultra geeft exact hetzelfde probleem met uitsturen van DD+ over Netflix, middels ARC.

Wat ik erg vreemd vind, is dat als ik DTS geluid of een (youtube) stereo-stream afspeel, er geen problemen zijn. Als ik een game speel op mijn PS4 of PS5 (DTS) heb ik bijvoorbeeld nog nooit last gehad van dit fenomeen.
Echter als ik dus DD (plus) afspeel, kan het probleem optreden. Bijvoorbeeld via de Netflix App of (externe bron) via de Chromecast Ultra.

Het is compleet random; soms wel en soms niet.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Tis mij een raadsel!  :confused:
"I have to return some videotapes"

Trabuca

#1
Vreemd idd.

Heb je het ook met de Chromecast direct geplaatst in één van de HDMI inputs op de receiver? Dan omzeil je de TV, HDMI kabel en ARC qua geluid en kan je checken of de receiver zelf iets niet goed doet met het DD+ signaal.

Als het dan wel goed gaat moet je het zoeken in de TV-Receiver combi.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

stevie1

#2
wat ik mij vaag kan herinneren ben jij niet de enige. Lg ondersteunt volgens mij helemaal geen dts.
Google maar op lg en dts. Misschien dat je wat wijzer daaruit wordt.
(gaat over dd. niet helemaal goed gelezen, sorry!)

Tien


xystus

Dank voor de reacties dusver!

- Later vandaag zal ik de Chromecast eens direct in de receiver pluggen, om na te gaan of hij dan wél goed DD+ afspeelt.
- Het is de Pioneer SC-LX83.
"I have to return some videotapes"

xystus

Quote from: Trabuca on January 12, 2022, 20:26:24
Vreemd idd.

Heb je het ook met de Chromecast direct geplaatst in één van de HDMI inputs op de receiver? Dan omzeil je de TV, HDMI kabel en ARC qua geluid en kan je checken of de receiver zelf iets niet goed doet met het DD+ signaal.

Als het dan wel goed gaat moet je het zoeken in de TV-Receiver combi.

Ik heb dit kunnen checken en helaas treedt het probleem ook op, als ik een chromecast direct in de receiver plug.

Het lijkt daarmee dus niet te liggen aan de ARC verbinding en/of de Oled tv!

Enig idee wat er mis zou kunnen zijn met de receiver?
"I have to return some videotapes"

Trabuca

#6
Het probleem moet dus wel zitten in de video/ audio decoders in de Pioneer receiver. Blijkbaar decodeert hij DTS prima, maar Dolby niet.

Welk type Pioneer is het?

Wat je er aan kan doen weet ik niet. Dit lijkt me geen instellingen issue. Ik zou zelf starten met een firmware upgrade, factory reset, lange tijd van het stroom. Maar mogelijk heb je dit allemaal al geprobeerd.
Met een media player of blu-ray speler zou je nog eens kunnen checken of ongecomprimeerde audio als Dolby True HD en DTS HD-master goed werken. Alleen heb je het probleem daarmee niet opgelost.

Meestal zitten de signaal processors in de HDMI printplaten verwerkt, vervangen is kostbaar.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

xystus

Het is de sc-lx83.
Vreemd genoeg kom ik er achter dat het geluid van de KPN tv-box (dolby digital) ook geen vervorming/distortion oplevert in t geluid.. wellicht omdat dit vrijwel altijd upsampled stereo geluid is vanuit de tv-box..?

Als het idd de DD decoder is, is dat dus een groot probleem begrijp ik. Ook lastig om zeker weten vast te stellen, zo te horen.

Factory reset overigens nog niet gedaan, dat zal dit weekend het volgende experiment worden :popcorn:
"I have to return some videotapes"

Trabuca

KPN is Dolby digital en Netflix etc gebruiken meestal Dolby digital Plus. Dat is een hogere bitrate en kan verklaren waarom DD wel goed klinkt een DD+ niet.

Beide formaten zou de receiver zelf moeten herkennen en correct weergeven. Ik kan ook niet indenken dat er een instelling is die hier wat aan veranderd. DD+ werkt alleen via HDMI trouwens en niet via optical, maar dat is hier niet van toepassing.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub