Vraag ivm 'bruggen' 2x4ohm versterker in 1x8 ohm

Started by belgiansound, January 12, 2022, 16:55:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Hallo,

mogelijks een zeer domme noob vraag maar ik stel ze toch...

Ik weet dat je niet elke versterker in 'bridge' mode kan gebruiken op een 4 ohm luidspreker, aangezien niet elke versterker 2 ohm per kanaal aan kan, of toch niet de stroom die erdoor gaat. Ik heb 'bridge mode' enkel nog maar gebruikt voor m'n subwoofer, simpelweg schakelaar op 'bridge' zetten en klaar, maar geen idee hoe het technisch in elkaar zit  :withstupid:

Nu heb ik echter een 8 ohm luidspreker (dvc 4ohm) en een 2x4ohm versterker op het oog.

Ik zou liefst de versterker in 8 ohm schakelen (serie dvc) en 1 kabel naar de versterker. De versterker spreekt in de specificaties echter niet over een bridge mode, maar indien elk kanaal specificaties heeft op 4 ohm, is er dan een probleem om te bruggen naar 8 ohm? Kan je dit met elke versterker doen, wat zijn de risico's?

toetertje

Sommige versterkers hebben geen mogelijkheid  tot bruggen, dan zul je de spreekspoelen van de sub toch apart aan moeten sturen.

Rowdy


belgiansound

Bedankt, had ik ook gelezen maar daar gaat mijn vraag ook om
Als je een 4ohm stereoversterker brugt en een speaker van 4 ohm eraan hangt werkt elk kanaal op 2 ohm en dat is best zwaar voor je versterker, hij moet de stroom aankunnen en lage impedantie.

Maar wanneer je brugt en de load verdubbelt, dus een 8 ohm load op een 2x4 ohm versterker, moet dat altijd mogelijk zijn? En het vermogen verviervoudigt niet maar verdubbelt (2x100w 4 ohm naar 1x200w 8 ohm)?

Enige voorwaarde is dat je tussen de - polen van de luidsprekeruitgangen geen weerstand meet?

Pjotr27

Op een 4ohm versterker kan je gewoon rechtstreeks 8 ohm luidsprekers aansluiten. Andersom wil het nog weleens mis gaan. Ik zou niet snel gaan rommelen met bruggen of iets anders aan elkaar knopen.
Waarom wil je dit? Een 8 ohm luidspreker kan je zonder enig probleem meteen aansluiten.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.