Aankoop MacIntosh voor/eindversterker wie ervaring ermee

Started by Mao, January 10, 2022, 13:53:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mao

Hallo iedereen,

Ik wil graag op korte termijn mijn voor en iedergeval 1 eindversterker vervangen en graag McIntosh.
Beetje speuren op marktplaats en wat vragen kwam ik er achter dat de mensen die ik gesproken had ze uit Duitsland hebben gehaald.
De enige reden die ik me kan voorstellen om ze uit Duitsland te halen is het voordeel van de BTW dat is toch al 2% verschil. Verder zou ik het niet weten wat de reden is.
Verder kijk ik regelmatig op Marktplaats maar nieuw blijft nog steeds een optie.

Hier in Apeldoorn zou je bij Hobo aan kunnen kloppen, maar die hebben niet veel in de winkel staan waar ik wat mee kan, bovendien als ik zoveel geld uitgeef graag ook de service erbij.
Ben al 3x met een simpel Yamaha setje voor mijn ouders daar aangekocht met storing geweest en ik heb de hoop opgegeven probeert u dit maar eens ja de set valt uit. Als ze nog niet eens in staat zijn dat op te lossen laat staan een McIntosh.
   
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Pjotr27

Ik zou het niet snel nieuw in Duitsland halen voor alleen het BTW voordeel. Je moet er verder voor reizen en als je zo'n set koopt dan wordt hij thuis afgeleverd en geïnstalleerd lijkt me. Dat zie ik vanuit Duitsland niet gebeuren. Vraag even een dealer lijst op bij de importeur en kies een serieuze winkel uit.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Samro

Mcintosh MA8900 beluisterd op Sonus Faber bij een vriend. Prima mooi klinkende versterker.

minplus

Ik draai hier met de MA 6800 op JBL's 250 TI en met de 502-504 combi op gemodificeerde Leaks Sandwich. Beide 2ehands gekocht en dat scheelt flink. Af en toe komen Macs voorbij op MP of bij een firma, dus wat rondzappen. Kan flink wat duizendjes schelen.
Over het stukgaan van die dingen zou ik me niet al te druk maken. Van de meer dan 40 jaar oude combi is een keer de volume potmeter schoongemaakt en zijn wat verlichtingslampjes vervangen voor de mooi, van de 6800 uit 1994 zijn ook wat verlichtingslampjes vervangen voor de mooi.
Frank wilde toen hij met transistors bezig ging het geluid van buizen benaderen. Voor mij de reden om na altijd eerder buizen voor een Mac te kiezen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

fugazi_2009

#4
Highend audio uit Duitsland halen is niet heel vreemd. De markt is daar veel groter, dus zeker tweedehands is er een veel groter aanbod. Plus dat de Duitse audio winkels nog wel eens wat meer bereid zijn wat met de prijs te doen. Lang geleden toen ik een high-end DVD speler ging kopen, had ik alle winkels van dat merk in Nederland benaderd met de simpele vraag: "Ik weet dat ik precies dat model wil hebben, ik hoef geen demo, je moet hem puur bestellen en afleveren, wat gaat dat kosten?" De meeste winkels gaven simpelweg de adviesprijs door, 1 winkeleigenaar was echt boos over het feit dat ik naar korting leek te vragen. Eerste beste winkel in Duitsland opgebeld, reactie: "Oh, in dat geval krijg je 20% korting".

Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Pjotr27

Topic starter is blijkbaar niet actief... geen reactie meer....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

fugazi_2009

Quote from: Pjotr27 on January 13, 2022, 12:35:49
Topic starter is blijkbaar niet actief... geen reactie meer....

Het is een niet heel actief lid, maar wel 8 jaar lid. Maar inderdaad in 8 jaar iets meer dan 100 posts. Die heeft duidelijk betere dingen te doen dan wij!  ;D
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

minplus

En 3 dagen nog niet opnieuw actief zegt mi weinig tot niets. Na een dikke week begin ik me wat af te vragen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

MichielB

Welke modellen heb je je ogen op laten vallen?

Nee, Hobo is ook niet de eerste naam waaraan ik denk als het gaat om goed advies . . . .
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

H&C Hifi

Mocht hij weer actief zijn kan hij me altijd een PM sturen  ;)

Mao

Hoi Hoi, kon helaas wel berichten lezen maar ff niet antwoorden mijn excuses ervoor.

ja argument om niet uit Duitsland te kopen vanwege levering en installatie gaat bij mij niet op. Per slot van rekening kan je het gewoon zelf meenemen uit de toko waar je mee dealt, Dusseldorf is misschien net 15 minuten verder rijden dan Amsterdam of Tilburg vanuit Apeldoorn, en dat installeren ach als je dit als hobby hebt dan zijn die aansluitingen ook een simpele bezigheid. Heb 25 jaar lang zeer complexe P.A. systemen bediend en aangesloten met een capaciteit van pak een beet max. 20/30KW op festivals. En ....er zit toch voor dat geld een gebruiks aanwijzing bij ? Begrijp wel de bezorgdheid hierin als er iets niet in orde is dan is het vervelend maar ik ga daar niet vanuit.

De reden dat ik dit vroeg in Duitsland kopen kwam bij mij op nadat ik verschillende aanbieders op MP heb aangeschreven of het van Nederlandse dealers afkwam. Ze gaven mij alle 3 te kennen dat ze de spullen uit Duitsland hadden. Het enige wat ik mij kon bedenken is de 2% btw voordeel maar uit een andere reactie hier op het forum blijkt dat ze wellicht bereidt zijn wat meer te dealen met de prijs.
Wat wel erg opvalt op Ebay dat er veel McInstosh wordt aangeboden vanuit Italie maar dat is ff te ver.

Ik heb afgelopen December een Nederlandse dealer gesproken dat ik McIntosh versterkers wil aanschaffen, uit het gesprek liet hij het voordoen dat ik blij mocht zijn dat ik een McIntosh MOCHT kopen. Met andere woorden ik was door de ballotage commisie gekomen. Toen die vervolgens hoorde dat de luidsprekers de JBL 4350 waren liet hij weten dat, dat een vlag op een modderschip zal worden, en dat er minstens nog een bedrag a 2000 euro bijkwam voor de Interlinks en Luidspreker kabels.

Als ik met deze arrogantie daar moet kopen dan weten jullie het antwoord al, hij mag blij zijn dat ik eventueel klant bij ga worden !!

Mijn gedachten gaan uit naar liefst een Buizen voorversterker en een eindtrap van rond 300 watt of meer gezien het budget gaat dat geen buizenbak worden helaas. Deze eindversterker is voor het midden/hoog het signaal komen via een Bryston electronisch wisselfitlter. Voor het laag zal ik de Crown K2 blijven gebruiken en weer sparen voor een zware McIntosh eindbak.

Op dit moment bijvoorbeeld wordt op MP een nieuwe MA12000 aangeboden maar het blijkt iemand te zijn die ze elders inkoopt een doorverkoopt met het gering prijsverschil ga ik toch liever voor een dealer.

Buizen voorversterker of niet ligt bij mij nog open, mijn primaire muziekbron is Roon met een BlueSound streamer Node II streamer er zijn wellicht betere die aansluiten op een McIntosh set maar je moet ergens beginnen mijn huidige Crown voorversterker en middenhoog Crown D150 MK II versterker daar luister ik al 30 jaar naar.



Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

jahtari

Waarom niet meteen een hele nieuwe set? Speakers zijn giga groot en oud.  :devil:

Lekker wat actiefs nemen, kii of zo, grote actieve ATC, genelec 8361a?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Pjotr27

Ik begrijp niet zo heel goed waarom je alleen een eindversterker wil vervangen en de rest handhaven.
Crown is niet echt vergelijkbaar met hifi-apparatuur als McIntosh. Ik zeg niet dat het niet goed is maar het past gewoon niet zo bij elkaar. Zelf denk ik dat alle Crown verkopen en vervangen door een geïntegreerde McIntosh een veel beter klinkende optie is. 2K aan kabels uitgeven is echt onzinnig. Natuurlijk kan je daar een paar procent verbetering meehalen maar ik zou dat geld wel anders besteden.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

jahtari

Quote from: Mao on January 14, 2022, 11:48:57

Ik heb afgelopen December een Nederlandse dealer gesproken dat ik McIntosh versterkers wil aanschaffen, uit het gesprek liet hij het voordoen dat ik blij mocht zijn dat ik een McIntosh MOCHT kopen. Met andere woorden ik was door de ballotage commisie gekomen. Toen die vervolgens hoorde dat de luidsprekers de JBL 4350 waren liet hij weten dat, dat een vlag op een modderschip zal worden, en dat er minstens nog een bedrag a 2000 euro bijkwam voor de Interlinks en Luidspreker kabels.

Als ik met deze arrogantie daar moet kopen dan weten jullie het antwoord al, hij mag blij zijn dat ik eventueel klant bij ga worden !!
Knap dat je die partij nog überhaupt een kans geeft.

Als iemand zou zeggen dat ik 2000 euro aan kabels nodig zou hebben om de boel aan het klinken te krijgen, dan  :tongue2:

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Mao

Quote from: jahtari on January 14, 2022, 12:21:54
Waarom niet meteen een hele nieuwe set? Speakers zijn giga groot en oud.  :devil:

Lekker wat actiefs nemen, kii of zo, grote actieve ATC, genelec 8361a?

Die zijn weleens waar kleiner maar die halen het niet kwa geluids beleving bij de JBL 4350. Als er inderdaad iets is wat deze 4350 kan benaderen had ik het al gedaan. Ben in de jaren 70/80 groot verbruiker geweest van de befaamde 12" Long coil ATC luidsprekers in het laag en heb de eerste ATC monitoren naar Nederland gehaald was destijds de Importeur hiervan. Zowel de ATC als de Genelec's zijn geweldige weergevers maar missen toch iets wat niet thuis te brengen is.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Mao

Quote from: Pjotr27 on January 14, 2022, 12:42:27
Ik begrijp niet zo heel goed waarom je alleen een eindversterker wil vervangen en de rest handhaven.
Crown is niet echt vergelijkbaar met hifi-apparatuur als McIntosh. Ik zeg niet dat het niet goed is maar het past gewoon niet zo bij elkaar. Zelf denk ik dat alle Crown verkopen en vervangen door een geïntegreerde McIntosh een veel beter klinkende optie is. 2K aan kabels uitgeven is echt onzinnig. Natuurlijk kan je daar een paar procent verbetering meehalen maar ik zou dat geld wel anders besteden.

Nee het gaat zeker niet om de eindversterker maar in 1e instantie ook om de voorversterker. Daar ik de JBL4350 alleen met gescheiden laag en midden/hoog (aktief 2 weg dus) kan gebruiken en de Crown K2 in het laag is een van de beste versterkers is voor dit doel laat ik voorlopig de k2 in de set. De Crown D150 MKII is een versterker die zijn werk goed en zeer betrouwbaar doet en het was ook de combi waarmee menig JBL 4350 in Studio's werden uitgerust. Het is misschien niet direct vergelijkbaar met McIntosh maar er zit dan ook een behoorlijk prijs verschil tussen.
Dus de D150 en de Crown voorversterker gaan vervangen worden.

Het Woodstock festival mag dan wel voor een groot deel uit de beroemde MC3500 (buizen, waar nu de remake van is) bestaan hebben maar dat was destijds bij gebrek aan versterkers met hoog vermogen.

De Crown DC 300A was net op de markt en ze konden en wilden hun versterkers niet verkopen aan Hainley sound omdat dat hele woodstock gebeuren tegen hun religeuze principes indruisden. Bovendien konden ze dat doen omdat ze genoeg verkochten in de industriele markt. (aansturing van bijvoorbeeld trilplaten, roerwerken in bij de medische industrie DC in = DC uit )Crown heeft dat dubbel en dwars goed gemaakt, in de jaren 70 was de DC 300 de standaard versterker in de pro Audio Industry.

Ja 2k aan kabels.....daar heb je weer een mooie streamer voor.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Mao

Quote from: jahtari on January 14, 2022, 12:56:25
Knap dat je die partij nog überhaupt een kans geeft.

Als iemand zou zeggen dat ik 2000 euro aan kabels nodig zou hebben om de boel aan het klinken te krijgen, dan  :tongue2:

Haha ja vandaar mijn opmerking dat die beste man uberhaupt blij mag zijn dat ie mij als klant mag begroeten, nee hij is voor mij exit.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

H&C Hifi

Quote from: Pjotr27 on January 14, 2022, 12:42:27
Ik begrijp niet zo heel goed waarom je alleen een eindversterker wil vervangen en de rest handhaven.
Crown is niet echt vergelijkbaar met hifi-apparatuur als McIntosh. Ik zeg niet dat het niet goed is maar het past gewoon niet zo bij elkaar. Zelf denk ik dat alle Crown verkopen en vervangen door een geïntegreerde McIntosh een veel beter klinkende optie is. 2K aan kabels uitgeven is echt onzinnig. Natuurlijk kan je daar een paar procent verbetering meehalen maar ik zou dat geld wel anders besteden.

Heb je die Crown wel eens gehoord ?? 
Ik ken bijna geen amps die zo goed op het laag presteren.. dus bij bi-amp echt wel een heel goede keuze.
Je moet de oudere K serie niet vergelijken met die rommel die je voor een paar 100 euro koopt en dezelfde naam word (mis)bruikt.

Pjotr27

Quote from: HcHifi.nl on January 14, 2022, 14:32:29
Heb je die Crown wel eens gehoord ?? 
Ik ken bijna geen amps die zo goed op het laag presteren.. dus bij bi-amp echt wel een heel goede keuze.
Je moet de oudere K serie niet vergelijken met die rommel die je voor een paar 100 euro koopt en dezelfde naam word (mis)bruikt.

Het zal afhangen van wat je wilt horen. Natuurlijk vergelijk ik die Crown niet met de hedendaagse China productie... maar het is en blijft een versterker niet speciaal bedoeld voor muziek luisteren in huiskamer setting. Als je inderdaad de voorversterker en eindversterker voor mid/hoog vervangt dan is voor het uiterste laag de Crown handhaven best een optie. Het zou alleen mijn keuze niet zijn omdat je ook inlevert als er meer apparaten tussen je bron en luidsprekers hangen. Blijf het volgen want ik vind McIntosh erg mooi.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Peerless Monster

De Crown K2 is erg slecht, niet om aan te horen, snel kapot, slappe bas, ouwe meuk.
Zo nu blijven ze ten minste op marktplaats staan ipv dat ze worden opgekocht.

De Crown K2 is echt een beest.
Ik hoor het altijd op het laag bij vriend van me op zijn Beta's.
En ja dan wordt zelfs de K2 heet! 🤔😊
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

H&C Hifi

Quote from: Pjotr27 on January 14, 2022, 14:44:01
Het zal afhangen van wat je wilt horen. Natuurlijk vergelijk ik die Crown niet met de hedendaagse China productie... maar het is en blijft een versterker niet speciaal bedoeld voor muziek luisteren in huiskamer setting. Als je inderdaad de voorversterker en eindversterker voor mid/hoog vervangt dan is voor het uiterste laag de Crown handhaven best een optie. Het zou alleen mijn keuze niet zijn omdat je ook inlevert als er meer apparaten tussen je bron en luidsprekers hangen. Blijf het volgen want ik vind McIntosh erg mooi.

Je kent de K2 duidelijk niet  ;)
Bi-ampen is vaak juist schoner..

En veel gebruikers van Mac kopen hvaak met de ogen... kwa mid/hoog schieten veel modellen naar mijn oren echt te kort..
Een Luxman vind ik dan echt een stuk fraaier..


minplus

Met zowel ogen als oren is het een smaak kwestie.
Toen ik een mooie Accuphase versterker bij De Groef zag staan vroeg ik of het zin had die te proberen na de Sansui AU-111 en de 2e McIntosh. Robert, nu in Vries werkzaam, zei "je mag hem gerust meenemen, hij is mooi maar niet jouw geluid".
Heb Accuphase, Burmester, Naim en vele andere beluisterd en ze zijn allemaal mooi maar een Mac heeft voor mij iets speciaals, net als de 111 en de versterkers die een vriend bouwt maar hoog rendements speakers vragen. Ook met de ogen dicht.
Ik vermoed dat je zelf geen McIntosh in je assortiment hebt.
Wat ik wel ervaren heb is dat McIntosh prima combineert met JBL. Trouwens ook met Leak.

Wat betreft het veranderen van de JBL4350 naar iets anders, Mao, ik denk dat het je wel ruimte oplevert maar een beter geluid betwijfel ik.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

fugazi_2009

Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Mao

Quote from: minplus on January 14, 2022, 16:39:21
Met zowel ogen als oren is het een smaak kwestie.

Ik vermoed dat je zelf geen McIntosh in je assortiment hebt.
Wat ik wel ervaren heb is dat McIntosh prima combineert met JBL. Trouwens ook met Leak.

Wat betreft het veranderen van de JBL4350 naar iets anders, Mao, ik denk dat het je wel ruimte oplevert maar een beter geluid betwijfel ik.

Nee helaas geen McIntosh  gehad.

De reden dat ik McIntosh wil aanschaffen is een wens welk ik al ruim 45 jaar heb. Ben voor het eerst er mee in aanraking gekomen toen ik in de jaren 70 met P.A. systemen bezig was kwam toen bij de toenmalig importeur terecht van Altec en heb daar een set A7's gekocht later bleek hij een paar straten achter mij te wonen. daar stonden wat Mcintoshs versterkers met van die "ballon" buizen. Geweldig mooi om te zien. Over de kwaliteit hoef je je geen zorgen te maken dat zit wel goed.

Inderdaad doen de ogen ook wat en voor mij het hele verhaal achter McIntosh en de geschiedenis. ook het beeld in mijn belevenig is dat voor McIntosh in combi met JBL in de hifi wereld een min of meer standaard match is, net zoal in de pro en studio wereld JBL en Crown onafscheidelijk zijn. Nu zijn er sinds de 70 er jaren heel wat meer zeer goede merken en fabrikanten bij gekomen waarbij er zeker mensen zijn die JBL als een krant vinden klinken. (zit eeen enorm verschil in de consumenten lijn en de JBL's in het hoogste segment)

Nee mijn keuze voor McIntosh is gebaseerd op reputatie hun geschiedenis levensduur, en zeker ook om het uiterlijk.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels