Yippie

Author Topic: IsoAcoustics aperta review  (Read 1119 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline J.A.F._Doorhof

  • All your base are belong to us / JonDoe297
  • Owner
  • Forever Addicted
  • *
  • Trade Count: (+12)
  • Posts: 70894
  • Total likes: 2714
  • Gender: Male
  • Tja, je hebt van die dagen
    • J.A.F._Doorhof
IsoAcoustics aperta review
« on: January 10, 2022, 13:25:33 »
In een periode waarin je je werk niet of moeilijk kan uitvoeren kun je een paar dingen doen.
Je kan opgeven, meegaan of gewoon met volle kracht doorgaan.

“Met volle kracht doorgaan?
Maar je kan je werk niet doen?”

Absoluut waar.
Mijn werk bestaat uit een paar onderdelen.
Als eerste is daar natuurlijk de fotografie, en dan voornamelijk workshops/educatie en het fotograferen van artiesten, en die tak ligt eigenlijk al gedurende 2 jaar bijna stil. Gelukkig hebben we natuurlijk binnen de studio ook nog de producten van Tethertools en Clickpropbackdrops die onze studio laten doordraaien.

De andere tak van ons bedrijf is het Home Theater, en hoewel leveringen enorme problemen hebben op dit moment door de chip tekorten draait deze tak ook nog gewoon door.

Met andere woorden, we hebben eigenlijk direct onze bedrijfsvoering aangepast om door te kunnen draaien, indien mogelijk. Maar het creatieve vlak… dat blijft toch wel erin hakken. Zet maar eens een sporter langs de kant, die knapt op een gegeven moment uit zijn voegen, want die energie moet eruit. En zo is dat ook met creatieve mensen, de hele dag film/series kijken hou ik absoluut wel een paar dagen en misschien weken vol, maar 2 jaar…. No way. En qua fotografie kun je best andere dingen doen, maar…. Dat geeft toch minder voldoening.

In mijn eerste periode van jonge jaren was ik altijd enorm actief met gitaar spelen en dan vooral het opnemen. Uiteindelijk resulteerde dat in mijn eerste bedrijf Royalty street studio in Emmeloord (Queen fan :D) daar moest ik zelf alles uitvinden, van het ontwerp van de monitor kamer tot het ontwerp van de studio zelf, en al zeg ik zelf… het was best geslaagd, maar daar kwam ik er al heel snel achter dat er iets anders is in een studio….


Als we een geluidsopname beluisteren dan doen we dit normaliter op …. Ja waarop eigenlijk?
Laat ik eens naar mezelf kijken.
Ik luister natuurlijk in de auto, maar ook wel in de camper, natuurlijk thuis op het HT set, ook wel eens in de serre via een BT speaker, oh en als ik met Chewie loop via een hoofdtelefoon, maar als ik fiets….. zoals je ziet de gemiddelde mens consumeert en qua afspelers flink op los.

Hoe vaak is het echter bij je voorgekomen dat een bepaald nummer echt bagger klinkt in de auto, maar perfect thuis? Natuurlijk kan dit, maar eigenlijk zul je al snel tot de conclusie komen dat de meeste “goed geproduceerde” muziek eigenlijk wel voorspelbaar klinkt op de afspeler die je gebruikt. Ik ben bijvoorbeeld gewend aan het geluid van de auto en weet dat ik daar dingen anders ervaar als thuis.

“tja, Frank dat is toch logisch, waarom is dit zo belangrijk voor een paar speakers stands?”
Wel dat is heel makkelijk uit te leggen.

Veel reviews over producten richten zich alleen op het product zelf, en dit betekend jammer genoeg vaak dat mensen producten NIET of juist WEL kopen terwijl ze er eigenlijk geen flauw benul van hebben waarom ze dat product wel of niet nodig hebben.

Met een iPad bv is dit makkelijk
Ik wilde er nooit 1 maar toen ik hem gezien had ging het lampje af en rende ik naar de winkel en op dit moment is het naast mijn telefoon het nummer 1 apparaat.

Maar speakerstandjes… serieus?
En dan ook nog eens duurder dan die van 25.00 van de gamma?

Laten we even in de teletijdmachine stappen.
Emmeloord, ergens in de net niet zwart wit jaren van mijn leven.
Bij het ontwerpen van een studio zijn een paar dingen heel belangrijk.

Ten eerste moet je zorgen voor verschillende speakersets en afspelers.
In die tijd waren we bezig met opnames van een deathmetal band, niet helemaal mijn muziek, maar het betaalde. Bij een van de nummers begon de drummer met een flink aantal opbouwende tom crescendo’s, toen dat eenmaal op tape stond was het voor mij duidelijk dat dit nummer DIK moest klinken, maar al snel kwam ik erachter dat in de studio de toms waanzinnig goed klonken en zelfs zonder sub op de grote speakers je broekspijpen bijna van bellbottom naar straight gingen. Dus snel “gemasterd” op tape en in de boombox…. Mmmm misschien toch even naar de auto…. Eind van het liedje was dat het “even” zoeken was naar de juiste frequentie en voila de toms klonken waanzinnig,…. En als beloning kregen we een paar maanden later “beste mix” op een verzamel album, en verrek dat was dat nummer.

Nu moet ik meteen zeggen dat toen we plannen hadden voor de studio we eerst zijn gaan kijken in Hilversum in de bekende wisseloord studio’s en we mochten daar een dag lang rond kijken en vragen stellen. Daar heb ik voor het eerst gezien wat akoestische bewerking doet, maar ook hoe belangrijk het is dat je je speakers in orde hebt, maar dat was niet de tip van de dag.

De beste tip was deze.
Zorg ervoor dat je speakers kiest die zo vlak mogelijk zijn, maar bovenal luister voor ELKE sessie die je doet eerst naar referentie materiaal, en neem rust….heel veel rust. EN …. Zorg ervoor dat je speakers GEEN storingen ondervinden of invloeden van buitenaf.

Sindsdien heb ik dat altijd in mijn oren geknoopt, goede gainstaging, altijd luisteren naar een bekende track qua klank/feel (en dit kan een country nummer zijn terwijl je deathmetal opneemt) en zorg voor goede kabels zodat je zeker weet dat wat je speakers krijgen absoluut zonder invloed is, dus als je een klein pieptoontje hoort…. Dan weet je dat het niet in de signaal keten hoort.

Luister bv eens goed naar het album Hysteria van Def Leppard, bij sommige nummers hoor je in het gitaar geluid een irritante hoge toon, dit is waarschijnlijk van de rockman die ze toen gebruikte, maar dit soort dingen moet eigenlijk in het mixprocess eruit gehaald worden met een zeer gerichte EQ. (let wel ik zeg niet dat ik dit beter kan, dat album klinkt verder waanzinnig)

Met andere woorden, voor het afmixen (masteren) van een nummer, of een film/video is het belangrijk dat we werken met een bekende omgeving, een ruimte met een goede ITDG (Initial Time Gap Delay) en een nette RT60. Dit is allemaal niet zo spannend trouwens en allemaal redelijk simpel te meten en als je een lege ruimte hebt en een beetje basis kennis moet je in ieder geval een goede hobby ruimte kunnen inrichten. De reden dat dit zo belangrijk is is trouwens niet alleen voor EQ maar ook voor de ruimtelijkheid in een mix, voor het gebruik van reverb, in een dode ruimte zal je veel te veel toevoegen en in een galmende kamer veel te weinig. Dialogen zullen in bepaalde opstellingen wegvallen en in andere te luid zijn….

We zetten een nummer op en gaan er maar vanuit dat het allemaal van band naar drager is gegaan, maar de waarheid is veel gecompliceerder, een goed nummer staat er vaak in een paar uurtjes wel op, het mastering process kan dagen duren, en soms zelfs weken.



Gedurende Corona heb ik maar besloten mijn oude liefde weer op te pakken. Gitaar spelen deed ik al weer een tijdje maar opnemen was erg simpel. Dit heb ik de afgelopen tijd flink uitgebreid, we hebben nu een leuke mengtafel en ik begon met kleine fluid speakers en meteen standjes erbij gekocht natuurlijk. De fluids waren echter toch niet goed genoeg voor wat ik wilde (mede omdat mijn ruimte verre van ideaal is) dus kwamen er 2 jaar later adam T8V speakers met ribbon tweeters welke in mijn ruimte ideaal werken.

Bij de Adam speakers gebruik ik nu de isoacoustics aperta.
Maar goed, je hebt nu een hele geschiedenis gekregen over mastering en speakers en akoestiek, maar wat heeft dat te maken met stands?

Wel om heel eerlijk te zijn zou het anders best een korte review worden en zou het echte nut van de stands volledig onderbelicht worden.

Om echt duidelijk te maken waarom een stand enorm belangrijk is wil ik je vragen het volgende te doen. Klop met je vingers of vuist op verschillende materialen die je voor je hebt liggen. Hoor je nu dat elk materiaal totaal anders klinkt?

En nu voor de echte test….
Maar doe dit alleen als je geen dingen op tafel hebt die kapot kunnen.
Sla flink hard met je vuist op tafel, en luister naar alles wat rammelt en beweegt.
Je zal denk ik schrikken hoeveel je toch wel hoort.

Speakers voor muziek OPNAME en mastering mogen eigenlijk niet gekleurd worden door de omgeving waar ze op staan, met andere woorden de geluidsgolven moeten zonder aanpassing de ruimte in, natuurlijk moet de ruimte daarna het echte werk doen, maar het moet zo onaangepast mogelijk de ruimte in.

Iedereen die wel eens een akoestische gitaar gekocht heeft weet dat er soms bizarre verschillen zitten in gitaren onderling zonder dat ze van een ander type zijn. Misschien heb je ooit wel eens de term TONE WOOD gehoord. Voor veel mensen een fabeltje en voor andere (zoals Steve Vai) een reden om bij het maken van een gitaar door tientallen stukken hout te gaan en daarna flink wat combinaties van nek en body of die goed met elkaar resoneren. Ik moet eerlijk zeggen….. dat gaat me te ver bij een electrische gitaar, maar feit is wel dat ELK oppervlak een bepaalde resonatie heeft.

Als je nu weet dat geluid uit een speaker een golf vorm heeft en dat bv lage tonen een langere golf hebben dan hoge tonen is het volgende stuk eigenlijk meteen duidelijk, en word ook de reden van dit lange voorstuk duidelijk.

ELKE ondergrond heeft zijn eigen “resonatie” of “klank” of “kleuring” net wat voor naam je eraan wil geven. Dit betekend dus dat als je een golf uit de speaker laat komen deze ook opgenomen word door het materiaal waar de speaker op staat, we noemen dit ook wel smearing en eigenlijk dekt die naam volledig de lading, het geluidsbeeld is onrustig en het is moeilijk om een plaatsing echt constant te krijgen, de zanger loopt als het ware een beetje heen en weer en ook de stem is soms krachtig en goed, en soms mist er wat.

Je kan dit natuurlijk oplossen met automation in elke moderne DAW (Digital Audio Workstation) en jammer genoeg gebeurt dit ook vaak. Vooral bij podcasts hoor je dit heel vaak. Thuis en op hoofdtelefoons perfect maar in de auto kun je bepaalde woorden niet horen, zijn sommige letters erg zacht etc. In het geval van podcasts zou een compressor bv enorm helpen (verlaagt het dynamische bereik waardoor er beter te luisteren is), maar plaatsing en bv subtiele reverb los je daar niet mee op.

Vaak hoor je bij deze mixen ook duidelijk dat er iets mist, je kan je vinger er niet op leggen maar het klopt niet.

De kans is levensgroot dat er gewerkt is zonder goede afluisteropties, bv mixen op een hoofdtelefoon of consumenten speakers (die eigenlijk altijd kleuren), slechte plaatsing etc. Veel van die dingen zijn wel op te lossen, en worden vaak later ook wel gedaan, meestal omdat mensen zelf ook wel horen dat er “iets” niet lekker loopt.

Maar toch word (eigenlijk onbegrijpelijk) het nut van akoestische ontkoppeling vergeten (tenzij iemand je erop wijst) en de reden is eigenlijk best simpel. De meeste mensen realiseren zich eigenlijk totaal niet hoeveel invloed bv een houten desk tov een plastic desk kan/zal hebben op het geluid.

Hout resoneert heel anders als plastic, en beuken hout… ja sorry die kant zal ik niet opgaan, laten we het houden op de dingen niet absoluut NIET subtiel zijn.
Nu moeten we een onderscheidt maken.

Deze stands zijn leverbaar voor audio toepassingen in een home theater/luister kamer of voor professioneel gebruik. Nu zul je je misschien afvragen, “heb ik zulke stands ook thuis nodig?” en het antwoord is een voorzichtige “ja”, hoewel ik bij een home theater opstelling zelf voornamelijk spikes gebruik onder speakers (en dan wel 3 natuurlijk anders staat het nooit stabiel) ben ik wel 100% van mening dat dit per speaker en luisteraar zal verschillen, en dat mag natuurlijk, en daarvoor is het laatste stukje van de review (voor het product) belangrijk.



En dat is pro gebruik.
In een opname situatie, maar nog belangrijker in de mastering fase is het essentieel dat we kunnen vertrouwen op onze speakers/oren, speakers bedoeld voor dit werk zijn mega saai qua klank, luister je favoriete muziek erop en waarschijnlijk zul je een beetje tot zwaar teleurgesteld zijn, het klinkt vaak vlak, niet spectaculair etc. maar….. je zal wel ineens dingen horen die je nog nooit gehoord hebt. Kleine details, plaatsing, een reverb die je nog nooit zo ervaren hebt etc. en misschien herken je iets terug dat je bv wel ooit bij een vriend hoorde maar thuis niet zo sterk.

Monitor speakers zijn gewoon saai.
Een nagenoeg vlakke response, en natuurlijk ingebouwde versterkers (of een dedicated versterker die ook weer voor dat doel bedoeld is) en dat is EXACT waarvoor die speakers ontworpen zijn, een zo eerlijk en transparant mogelijk geluid geven zonder gekleurd te worden, daarom is het kast design ook vaak behoorlijk anders dan een standaard speaker, alles wordt eraan gedaan het zo vlak mogelijk te houden. Nu heb je al gelezen dat akoestische resonantie voor alle materialen anders is. En dat zelfs een perfect ontworpen kast (tenzij het misschien gewapend beton is) ook zal resoneren, dus wat willen we…..

Het liefst een volledige ontkoppeling van de speakers en het materiaal waar ze op staan. Het liefst dus zwevend in de lucht, maar dan wel op de ideale locatie natuurlijk want deze speakers zijn totaal niet vergevend qua plaatsing, zit je er een paar cm naast dan kun je al problemen krijgen, dus buiten ontkoppelen moeten de speakers ook perfect ingesteld kunnen worden.

Ok dan zijn we eindelijk na 2310 woorden aangeland bij de isoacoustics.
Maar zoals gezegd zonder al die voor informatie heb je waarschijnlijk niet echt een idee waarom deze stands zo enorm belangrijk zijn.

Als ik kijk naar mijn vorige fluid stands van 55,00 dan zul je je misschien afvragen waarom iemand in vredesnaam 4x zoveel zou uitgeven voor de isoacoustics… wel dat is heel snel uit te leggen.

Als ik kijk naar mijn eigen opstelling waren de fluids altijd iets te hoog, de stand heeft een vaste hoogte en hoewel ik de hoek heel grof kan instellen is het wel een beetje “dit is het, doe het er maar mee” en begrijp me goed, ze doen hun werk perfect, ze ontkoppelen de speakers en ik kan ze van harte aanbevelen.

Echter, de isoacoustics gaan wel een HEEL stuk verder.
Ten eerste is de bouwkwaliteit echt mijlenver beter, maar belangrijker, de hoek is onder 6.5 graden heel nauwkeurig in te stellen via het schroefmechanisme.

Je trekt als het ware de stand uit elkaar en dan kun je via een schroef systeem de hoek bepalen, je klikt ze weer in elkaar en voila “Bobs your uncle”. Deze versie kan niet in hoogte verstelt worden (dit kan wel bij andere series van isoacoustics) maar in mijn situatie was dit ook niet nodig aangezien de stands eigenlijk direct de speakers op de juiste hoogte brachten en ik alleen de hoek iets moest aanpassen. Je wil niet weten hoeveel dit scheelt.



Maar goed hoe klinkt het….
Tja een stand reviewen, dat is natuurlijk eigenlijk iets wat best moeilijk is. Als eerste moet je snappen waarom je uberhaupt een stand gebruikt, want vergis je niet, de verkeerde stand kopen kan slechter uitpakken dan helemaal geen stand.

Ik heb ongeveer een week intensief gewerkt met de Adam speakers op de fluids en daarna op de isoacoustics, ondanks dat ik de achtergronden weet en wat voor invloed resonanties kunnen hebben op je geluid was ik toch wel aangenaam verrast.

Mijn ruimte is eigenlijk een “ramp” qua akoestiek, maar met de Adam T8V en de ribbon tweeters kom ik best ver, laten we het zo zeggen ik hoor best veel in de mix.

Voor de test ben ik met een nummer bezig gegaan waar ik me liet inspireren door film muziek en de film Mars Attacks. Dus wat filmische elementen zoals geluids effecten, wat strijkers, een lekkere gitaar etc.

Wat me opviel aan de fluids is dat ik behoorlijk wat moeite had met de layering, het ging allemaal best goed, maar als ik een hoofdtelefoon opzet hoor je toch echt duidelijk verschil (ik gebruik een Sony MDR 7510 welke speciaal voor mastering bedoeld zou moeten zijn), op de Sony hoor ik duidelijk alles veel losser maar met een hoofdtelefoon is het instellen van reverb en plaatsing gewoon bijna niet te doen, je moet dat echt in een ruimte doen, en op de fluids kreeg ik steeds de neiging om de effect track duidelijk te hard te zetten waardoor ik andere stukken weer verloor.

Met de Adam speakers was dit eigenlijk direct een verademing, dus die werden netjes op de Fluid stands geplaatst en ik ben begonnen met werken, het enige wat steeds maar in me opkwam was “wat een verschil”, alles kwam lekker los, ik kon nu zelfs het verschil horen tussen verschillende reverbs, veel beter kan het niet zou je zeggen.

Dus toen de isoacoustics binnen kwamen was het best wel spannend, je wil toch een leuke review maken en ik moet wel een 4x prijs verschil weg schrijven…. Wel dat bleek niet al te moeilijk te zijn.

Een goede vriend van me zei vroeger wel eens dat hij alleen maar opgewonden werd van een set als hij kon horen wat voor onderbroek de zanger aanhad en kon raden hoe de drummer op de kruk zat. Het klinkt misschien vreemd maar ik snap precies wat hij bedoeld. De kracht van een goede mix verplaatst je naar de RUIMTE waarin het is opgenomen.

Ik neem altijd als voorbeeld foto bewerking.
Ik kan dat op een laptop scherm doen of zelfs op een telefoon, geen enkel probleem, het ziet er nog professioneel uit ook. Maar als ik ga tinten of presets maak dan pak ik toch echt een volledig adobeRGB gecalibreerde monitor om exact de kleuren te kunnen beoordelen, en geloof me 2-3% meer rood kan binnen een preset een enorme impact hebben als je bv een foto maakt onder een gloeilamp of TL verlichting. En laat dit met muziek nu ook zo werken.

Reverb is iets waar ik denk iedereen enorm mee stoeit als je opneemt, delay en reverb zijn beide effecten die een mix enorm kunnen versterken maar ook volledig om zeep kunnen helpen (persoonlijke smaak daargelaten natuurlijk).

Toen ik de Fluid stands wisselde voor de isoacoustics was ik eerst niet meteen onder de indruk, de plaatsing was wel een stuk beter om de simpele reden dat ik de hoek veel beter kon instellen maar verder….. niet echt.

Tot ik op de console naar de mastering stand ging dus alle effecten inschakelde, wat een verschil….. echt je valt bijna van je stoel. Nu wil ik in het midden laten of het door de plaatsing kwam of de ontkoppeling, en dat maakt ook niet uit want ik kon niet anders met mijn oude stands. Meteen hoorde ik iets wat niet klopte… was me nog niet opgevallen en al snel bleek in de DAW nog ergens een reverb op een instrument te zitten wat ik helemaal niet gehoord had daarvoor. De combinatie van de isoacoustics en de Adam T8v speakers geven voor MIJ in MIJN (verre van ideale) situatie een behoorlijk verschil tov de goedkopere fluid stands, en absoluut 100% het geld waard.

Maar goed, ik neem aan dat hier weinig muziekopname mensen zitten.
Maar toch is al deze informatie enorm belangrijk voor mensen die eraan denken dit soort stands voor audio luisteren aan te schaffen.

Zowel subs als speakers MOETEN ergens op geplaatst worden.
Kies je voor spikes dan is dat ideaal in mijn optiek voor wat grotere zware speakers die al de goede hoek hebben. Maar kleinere speakers of subwoofers zou ik absoluut adviseren om op stands te plaatsen, je wil niet weten hoe een impact dit kan hebben.

Zoals gezegd, de casual of intensieve luisteraar is iemand anders dan degene achter de knoppen maar het eindresultaat blijft hetzelfde, beide willen een zo goed mogelijk geluid, bij de opname/mastering gaat het om zo transparant mogelijk zodat de mix op alle soorten spelers acceptabel klinkt, voor de luisteraar gaat het erom…. Tja, dat is me nooit duidelijk geworden eigenlijk.

De een valt op Engels, de ander op Amerikaans, wij hebben een combinatie welke met onze speakers gebalanceerd wordt naar iets wat wij super vinden. En hier komt eigenlijk het belangrijkste deel van de review.

Ondanks dat wel allemaal onze smaak hebben willen we geen VERMINKING van ons geluid.
De een wil de steak medium rare, de ander met bloed, en weer een ander zit uren op een schoenzool te kauwen en beweerd dat het de beste steak ooit is. En…. Ze hebben allemaal gelijk. Maar geen een van die mensen zal accepteren dat er haren op de steak zitten….

En dat is nu EXACT wat dit soort stands voorkomen.
Je kiest voor een bepaalde klank, en daarna wil je ook optimaal kunnen genieten van die klant. Het eerste wat je moet doen is natuurlijk de achterkant van je luisterruimte diffuus maken (ivm bv de stemmen) maar je wil ook absoluut dat je speakers doen wat ze horen te doen, dus…. Ontkoppelen is een zeer belangrijk element van een goede setup.

Als je een paar jaar meeloopt heb je waarschijnlijk ooit gelezen over mijn beste upgrade ooit, die maar 2.50 kostte… in onze kast liggen allemaal houten planken waar de apparatuur op staat. Een paar jaar geleden hebben we alle planken los gehaald en hele goedkope rubberen dopjes tussen gezet, het verschil was gewoon schrikbarend, sterker ik hoorde meer verschil daarna dan met kabels wisselen.

En dat klopt ook inderdaad, en met de kennis van dit artikel weet je nu ook hopelijk waarom. Je kan super kwaliteit apparatuur neerzetten en uren werken aan een mix, maar als je speakers de boel verminken door resonanties van de omgeving dan ben je alsnog niet aan het luisteren waar je voor betaald hebt.

Voor de eind gebruiker meer “jammer dat je het laat liggen” maar voor de pro een kwestie van ”waarom mist bij al jouw mixen 3K” wel dat is waarschijnlijk iets wat in zijn ruimte heel irritant werkt en hij er dus steevast uithaalt, en het waarschijnlijk niet opvalt dat het altijd…. Nou ja je snapt hem wel.

Isoacoustics is een bedrijf dat verschillende oplossingen biedt voor home theater oplossingen maar ook voor professionele toepassingen en dat zie je echt in het ontwerp, ik gebruik de stands in een redelijk kritische opstelling en ondanks dat ik de consumer versie gebruik is het verschil echt enorm tov andere stands die ook specifiek hiervoor bedoeld waren.

Je moet wel goed letten op een paar dingen.
Het design van de stands nodigt uit om ze in willekeurige vorm neer te zetten, maar doe dit niet, lees echt even goed de manual en volg hun aanwijzingen, het ontwerp is duidelijk bedoeld om op een bepaalde manier in elkaar gezet te worden. Ik heb niet getest of dit echt een verschil maakt maar het is een kleine moeite.

Ok het is een gigantisch verhaal geworden, maar goed we zitten toch in een lockdown. En ik hoop dat met de achtergrond informatie er wel veel meer duidelijk is geworden waarom dit soort stands zo enorm belangrijk zijn.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik nu veel meer detail hoor en dat ik het ontwerp echt subliem vind, het geld meer dan waard zou ik zeggen.

Heb je nu zelf boekenkast speakers en denk je “dat scheelt toch amper” vergis je dan aub niet, het is een gegeven dat hoe slechter de omstandigheden des te beter dit soort dingen werken. Dus…. Wil je echt genieten van je speakers/subs etc zoals ze bedoeld zijn….. onkoppel ze, en de isoacoustics series kan ik echt van harte aanbevelen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

Offline J.A.F._Doorhof

  • All your base are belong to us / JonDoe297
  • Owner
  • Forever Addicted
  • *
  • Trade Count: (+12)
  • Posts: 70894
  • Total likes: 2714
  • Gender: Male
  • Tja, je hebt van die dagen
    • J.A.F._Doorhof
Re: IsoAcoustics aperta review
« Reply #1 on: January 10, 2022, 13:27:50 »
PS.
Voor deze reviews heb ik de foto's zelf gemaakt.
Voor de officiële foto's en meer informatie zie https://isoacoustics.nl
« Last Edit: January 10, 2022, 16:17:37 by J.A.F._Doorhof »
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.