Directiva R2

Started by Timvg, January 10, 2022, 09:23:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mijkie

Duidelijk antwoord, thnx !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mijkie

zijn er al vorderingen Tim ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Timvg

Enkel dat mijn 2de versie in plaats van een afzonderlijke basmodule een geïntegreerde 6,5" Peerless woofer zal bevatten, en aangestuurd zal worden door twee Hypex FA253 die ik nog in de kast heb liggen. Op deze manier kan de speaker ook heel eenvoudig aan een sub gekoppeld worden op de gebruikelijke 80Hz.

Ik hoop dit tegen de zomer draaiende te hebben, alsook een M&G te organiseren voor zij die het systeem graag wensen te beluisteren.

Ik had gehoopt al verder te staan, maar er zijn dringendere zaken, en het blijft een hobby natuurlijk :-)

mijkie

T is idd een hobby maar, dat maakt mij niet minder nieuwsgierig [emoji1]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Timvg

Ik ben ondertussen ook mijn meetsetup aan het verbeteren. Nieuw meetplatform, nieuwe microfoon (en boompole) alsook ook nieuwe software (ARTA).

mijkie

Klinkt goed

Meten is weten en ik zou met dit soort projecten ook goed spul willen hebben
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Rob_Dingen

Quote from: Timvg on April 19, 2022, 16:51:19
Ik ben ondertussen ook mijn meetsetup aan het verbeteren. Nieuw meetplatform, nieuwe microfoon (en boompole) alsook ook nieuwe software (ARTA).

Welke Mic heb je gekocht?

Rob

Timvg

Quote from: Rob_Dingen on April 19, 2022, 20:18:19
Welke Mic heb je gekocht?

Rob

Line Audio Omni1 - niet te duur en ik had er goeie dingen over gelezen. Deze past past ook perfect op mijn arm om zo reflecties van de stand zelf te vermijden



Rob_Dingen

Had er nog nooit van gehoord, ziet er prima uit.

Rob

Timvg

Werken liggen momenteel nog stil.

Wel een 3-weg variatie van plan met het oog om te kunnen crossen naar (een) sub(s).. En aangestuurd door Hypex fusion versterking.




Timvg

Beetje kunnen knutselen aan de basis voor het nieuwe meetplatform.






Geertidow

Is er al nieuws? Dit is één van de topics die ik volg :-)
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Timvg

Het lijkt wel of je een glazen bol hebt.

Ik start volgende week met het frezen van de 3-weg versie. Door allerlei omstandigheden geen tijd meer gehad voor het project, tot nu.

De midrange en tweeter blijven ongewijzigd, maar deze versie wordt aangevuld met een Wavecor SW182BD03.
Eén van de teamleden is werkzaam voor een vrij bekende speler in de audiomarkt (automotive) en op deze manier hebben we een degelijk aantal drivers kunnen verifiëren met Klippel apparatuur. De Wavecor is voor onze doeleinden als beste uit de bus gekomen.

QuoteThe Wavecor woofer is the most expensive, but certainly has the best performance for this particular project. It has decent low frequency extension and sensitivity. The biggest advantage is the super low intermodulation distortion (and distortion overall) which I think is due to the efforts they put into controlling the inductance with shorting rings. The inductance profile is very flat over the entire stroke of the cone which is uncommon, and nice.

jahtari

Komt de houtconstructie dan ook beschikbaar op een manier dat je dat makkelijk kunt laten maken door iemand?

In elk geval succes met de voortgang. Zou mooi zijn als er een eenvoudige diy speaker zou zijn tegen acceptabele kosten met top prestaties.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Tabcam

Quote from: Timvg on November 25, 2022, 10:21:55
Het lijkt wel of je een glazen bol hebt.

Ik start volgende week met het frezen van de 3-weg versie. Door allerlei omstandigheden geen tijd meer gehad voor het project, tot nu.

De midrange en tweeter blijven ongewijzigd, maar deze versie wordt aangevuld met een Wavecor SW182BD03.
Eén van de teamleden is werkzaam voor een vrij bekende speler in de audiomarkt (automotive) en op deze manier hebben we een degelijk aantal drivers kunnen verifiëren met Klippel apparatuur. De Wavecor is voor onze doeleinden als beste uit de bus gekomen.
Geweldig topic Tim :worship:. Zou ook mooi staan op een luisterdag van het zelfbouwforum.nl. Ben erg benieuwd hoe het klinkt als v2 'af' is. Dat laatste is het bij mij ook nooit :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Timvg

Quote from: jahtari on November 25, 2022, 10:38:09
Komt de houtconstructie dan ook beschikbaar op een manier dat je dat makkelijk kunt laten maken door iemand?

In elk geval succes met de voortgang. Zou mooi zijn als er een eenvoudige diy speaker zou zijn tegen acceptabele kosten met top prestaties.

Een beetje capabel houtbewerker zal in staat een versie van deze speaker te maken. Mijn versie is iets complexer. Je kan ook altijd de patronen laten lasersnijden in acryl en deze kunnen als template gebruikt worden samen met een kopieerfrees. Voor de actieve versie met Hypex versterking ben je zonder hout en freeswerk een €2050 euro kwijt aan de huidige marktprijzen. Dat is niet weinig, maar daar krijg je inderdaad heel veel voor terug.

Ik luister nu al geruime tijd naar V1 en heb eigenlijk geen behoefte aan wat anders. Bij de meeste speakers, zelfs al vind ik het aangenaam klinken, ben ik toch wel altijd benieuwd naar iets anders - dat gevoel ontbreekt nu bij mij. Er zijn geen dingen die ik anders of beter zou willen waar de beperking bij de speakers ligt.

Quote from: Tabcam on November 25, 2022, 10:59:16
Geweldig topic Tim :worship:. Zou ook mooi staan op een luisterdag van het zelfbouwforum.nl. Ben erg benieuwd hoe het klinkt als v2 'af' is. Dat laatste is het bij mij ook nooit :angel:.

Dat lijkt mij inderdaad eens leuk om aan deel te nemen. Het valt dit jaar echter vlak rond de geplande bevalling van mijn vriendin, dus misschien 2024.
Het kan zijn dat ik wel eens een sessie organiseer ergens in de zomer voor de geïnteresseerden. Dat was dit jaar de bedoeling maar door omstandigheden is dat dus niet gelukt.

jahtari

Zijn de tekeningen digitaal beschikbaar?

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Timvg

Quote from: jahtari on November 25, 2022, 15:41:38
Zijn de tekeningen digitaal beschikbaar?

Zullen zeker beschikbaar gesteld worden. Voorlopig staat alles nog achter slot aangezien het geen persoonlijk project is (al zijn de huidige tekeningen wel door mij gemaakt) maar een gezamenlijke inspanning, en we eerst een officiële 'release' willen houden.

FrankBe

Mooi project en benieuwd naar de resultaten van het 3-weg systeem.

Ik zou ook graag met anderen van gedachten wisselen over luidsprekerbouw, frequentie respons, filtertypes en hellingen in functie van directivity alsook dynamische reserve, vervorming  ;)

Tabcam

Quote from: Timvg on November 25, 2022, 15:26:11
...
Dat lijkt mij inderdaad eens leuk om aan deel te nemen. Het valt dit jaar echter vlak rond de geplande bevalling van mijn vriendin, dus misschien 2024.
Het kan zijn dat ik wel eens een sessie organiseer ergens in de zomer voor de geïnteresseerden. Dat was dit jaar de bedoeling maar door omstandigheden is dat dus niet gelukt.
Voor Covid19 waren meerdere dagen per jaar, elke keer in een andere deel van het Land; Noorden (Beesterzwaag), Midden (Ermelo), Oosten (Hengelo (Ov)), Zuiden (Breda) en Westen (Amstelveen). Dit jaar waren er alleen Midden en Noorden en die van Het Oosten is op 4 februari.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jahtari

#70
Ik ben me aan het oriënteren op zelfbouw.

Dacht om iets zoals onderstaand te maken, idee: een 3 weg met goede units en hypex versterking/dsp. Die onderin wordt aangevuld met een of twee subwoofers. Of een 2 weg, zie andere samenstelling.

Probleem is alleen de kast, ik kan niet 123 iemand of een bedrijf vinden die een goede kast kan maken. Ik kan natuurlijk zelf een vierkante kast maken van multiplex of mdf en met warnex verven, maar dat lijkt me niet mooi worden.

Weet ook niet of het zo simpel is,  :D , units in een kast + versterking + dsp + inmeten = topresultaat?

Of dat ik voor het niet geringe bedrag beter wat nieuws / kant en klaars kan kopen.

Heb eigenlijk ook geen wensen open, kan me moeilijk voorstellen dat een systeem beter kan klinken als wat ik nu heb. Misschien nóg luchtiger, nóg gedetailleerder? Maar is dat reeel?

Of helemaal gek modus: kan ik mijn D&D verbeteren met een betere woofer of tweeter?

🧐
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Tabcam

Zo gemakkelijk is dat niet. Ik ben al een tijdje bezig en alhoewel het nu best goed klinkt was het best een lange weg die behoorlijk wat doorzettingsvermogen vereist.

Je hebt ook goede meetapparatuur én eigenlijk ook een goede meetruinte nodig. Die lastste heeft Tim wel en ik niet.

Je kan ook een ontwerp/zelfbouwkit kopen van iemand als Heissmann die wel zijn luidsprekers meet. De gefreesde kasten zijn ook online als flat pack te vinden. Die kan je ook actief gaan versterken.

Je hebt snel een redelijk resultaat. Ik weet niet wat jouw referentie is, maar zo mooi als magico''s  goede opnames laten klinken is het hier echt niet. Ik zou eerst eens kijken en luisteren op één van de zelfbouwdagen van zelfbouwaudio.nl
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Quote from: jahtari on November 26, 2022, 09:08:35
Weet ook niet of het zo simpel is,  :D , units in een kast + versterking + dsp + inmeten = topresultaat?

Simpel is het zeker niet, goede metingen zien te krijgen en te interpreteren is ook moeilijk.
Maar alles kan, alleen een topresultaat zal lang uitblijven.

Quote from: jahtari on November 26, 2022, 09:08:35
Of dat ik voor het niet geringe bedrag beter wat nieuws / kant en klaars kan kopen.


In ieder geval zou ik iets bouwen wat voor DIY beschikbaar is, bijv het speakertje wat bij Purifi op de site staat.
En van daaruit verder leren.

Quote from: jahtari on November 26, 2022, 09:08:35
Heb eigenlijk ook geen wensen open, kan me moeilijk voorstellen dat een systeem beter kan klinken als wat ik nu heb. Misschien nóg luchtiger, nóg gedetailleerder? Maar is dat reeel?
Of helemaal gek modus: kan ik mijn D&D verbeteren met een betere woofer of tweeter?


Ik weet dat ik weer tegen het zere been schop maar een deel van de luchtigheid en transparantie verdwijnt met DSP.
De D&D speaker is een goed doordacht design daar zou ik zeker niks aan veranderen, ik verwacht dat je bij die speaker het filter niet zelf kan veranderen.
Zoals ik hierboven al schreef zou ik met een kleine 2 weg met goede units beginnen en van daaruit verder te leren en proberen de zaak te verbeteren door er een 3 weg van te maken of met een sub te gaan werken.
Ik heb die speaker overigens gehoord en klinkt erg goed.
Ook zou ik je speaker houden die je nu hebt en die telkens als referentie gebruiken.

Rob

chansig

Ach Rob een ieder ervaart wat hij ervaart. Ook jij. Waarom zou je dan tegen een zeer been aanschoppen ? Omdat je stellend bent ? Ja dat dan weer wel. Maar daar hou ik wel rekening mee.

Erg tevreden met mijn Teleskopos speakers. Materiaal is duur. Mijn set kwam rond de 5000 all in uit.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

FrankBe

Iedereen vertrekt bij speakerbouw vanuit het idee om een losstaande behuizing te creëren (met inbegrip van de uiterst tijdvretende afwerking ;D) om die dan passief of actief te filteren om zo tot een perfect mogelijk geheel te komen om daarna die speaker in een ruimte te plaatsen waar:

1. De akoestiek vervelend doet zodat plaatsing een grote rol speelt.
2. De medebewoners vervelend doen omwille van de plaatsing van die grote lompe kasten die nodig zijn om tot een volle basweergave met flinke dynamische reserves te komen.

Mijn uitgangspunt is omgekeerd: flinke speakers in een wand te stoppen waar ze compleet in het interieur opgaan maar toch een zeer verfijnd geluid presenteren waar iedereen blij van wordt. Struikelblokken zijn nog de tweeterkeuze (dome, ribbon of hoorn waarbij de 2 laatsten het zwaktst off-axis presteren) en het allerbelangrijkst: de inmeting van het geheel (FR, fase, directivity, vervorming) Lukt het met REW? Of moet je Clio aanschaffen en onder de knie krijgen? Of VituixCAD? En hoe moet je dan meten? Neafield? Gated? Een soort dempingskast bouwen die invloeden van de ruimte flink wat dB's naar beneden haalt?