Directiva R2

Started by Timvg, January 10, 2022, 09:23:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg



Het ziet er wat maf uit, en we zijn nog niet aan de eindstreep, maar dit klinkt al heel erg goed.  :)

Timvg

#26
Ondertussen druk in de weer met het vergelijken van wisselfilters.


DofN

Quote from: Timvg on January 10, 2022, 09:23:02

Samen met aantal anderen ben ik betrokken bij een 'open-source' luidspreker te ontwikkelen via een Amerikaans forum.

Gaaf deze cardioide variant. Ik vind hem wel heel erg lelijk, maar dat is niet relevant. En toch gezegd. Ik heb een paar cardioides thuis geprobeerd en die bevielen prima.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Spekkie99

Dat is een beetje als de kleur van je auto, je zit er toch zelf in. Maw wanneer kijk je tegen de zijkant aan.

Ben echt heel benieuwd.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

DofN

Quote from: Timvg on January 14, 2022, 13:26:24


Ik heb ergens ook mijn twijfels of zoiets in een ruimte van normaal formaat heel veel oplevert ten opzichte van de extra kost aangezien het zich allemaal in het modaal gebied afspeelt. Op papier krijg je dan natuurlijk wel een zo goed als foutloos systeem, dus zeg nooit nooit.

Toch ben ik daar heel benieuwd naar. Ik heb verscheidende laagsystemen in mijn kamer gehad en klonken ze toch allemaal net even anders (qua metingen was het ook allemaal net even anders). Toch was ik laatst weer eens bij Koen en die heeft knappe dipoollaagweergevers.. En toen hoorde ik eigenlijk weer "gewoon" laag zoals het bij mij met gesloten subs ook klinkt. Terwijl ik dipoollaag ook wel ervaren heb als laag zonder druk.









You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

#30
Quote from: DofN on January 29, 2022, 11:15:32
Gaaf deze cardioide variant. Ik vind hem wel heel erg lelijk, maar dat is niet relevant. En toch gezegd. Ik heb een paar cardioides thuis geprobeerd en die bevielen prima.

Ik vind ze zelf niet misstaan, maar het is zeker een geval van vorm volgt functie. Alles keuzes inzake kast zijn gekozen in het teken van de akoestische prestaties.

Ik zal (uiteindelijk) een geüpdatete versie maken met een wat grotere afronding op de baffle, alsook iets aangepaste gleuven.

Timvg

Quote from: DofN on January 29, 2022, 11:27:28
Toch ben ik daar heel benieuwd naar. Ik heb verscheidende laagsystemen in mijn kamer gehad en klonken ze toch allemaal net even anders (qua metingen was het ook allemaal net even anders). Toch was ik laatst weer eens bij Koen en die heeft knappe dipoollaagweergevers.. En toen hoorde ik eigenlijk weer "gewoon" laag zoals het bij mij met gesloten subs ook klinkt. Terwijl ik dipoollaag ook wel ervaren heb als laag zonder druk.

Wel, ik geloof wel dat er ergens verschillen zullen meet- en misschien hoorbaar zijn, hoeft zelfs niet noodzakelijk amplitude te zijn, die zaken kunnen zich ook in het tijdsdomein afspelen. Maar dan moet je jezelf de vraag stellen of je denkt dat er nog verbetering mogelijk is in de laagweergave, en wat je daar juist voor over hebt.

Timvg

#32
Om dit systeem zo toegankelijk mogelijk te maken is er ook een versie met hybride wisselfilter in de maak.
Dit wilt zeggen dat de mid/hoogmodule uit zowel passieve componenten als een actief gedeelte zal bestaan. In praktijk kun je dus een 3-weg systeem aansturen met een miniDSP 2x4 (of HD).
Zoals jullie kunnen zien hoeft zo'n systeem niet eens onder te doen voor een volledig actief systeem, al heb je natuurlijk wel niet de mogelijkheid om verschillende filters te testen.





Om het systeem verder naar 'smaak' aan te passen is er wel een shelf-filter voorzien waar de respons wel naar hartelust mee kan gefinetuned worden.


jossie

Hoe breed is het kastje in het hard van de tweeter Tim?
Omni !

Timvg

Quote from: jossie on January 29, 2022, 17:09:00
Hoe breed is het kastje in het hard van de tweeter Tim?

14cm - de DXT heeft als eigenschap het heel goed te doen op zowel heel brede als heel smalle baffles, maar niet zo goed op alles daartussen.
Het is de bedoeling dat de afronding naar 13mm gaat ipv de huidige 6mm in het finale ontwerp, daardoor 'ziet' de tweeter nog iets minder baffle.

jossie

De hoogfrequent diffractie zal daar wellicht nog wat van verbeteren. Ik kan de maatvoering echter niet koppelen aan de 5K dip. mogelijk is die het gevolg van de korte hoorn zoals die is, een infinite baffle meting zou daar uitsluitsel over kunnen geven. ik vind het SEAS datasheet wat mager of zoek ik niet goed?
Omni !

Timvg

Quote from: jossie on January 29, 2022, 20:56:20
De hoogfrequent diffractie zal daar wellicht nog wat van verbeteren. Ik kan de maatvoering echter niet koppelen aan de 5K dip. mogelijk is die het gevolg van de korte hoorn zoals die is, een infinite baffle meting zou daar uitsluitsel over kunnen geven. ik vind het SEAS datasheet wat mager of zoek ik niet goed?

5kHz is om en bij de 7cm, ofwel de helft - naar boven toe is het ongeveer 6,5cm tot aan de rand, kan wel dus. Zullen zien of het met een 13mm afronding (zo goed als) volledig weg is.

Waarschijnlijk cliché, maar ik vind het nu al het beste wat ik in deze kamer horen spelen heb.

jossie

Quote from: Timvg on January 29, 2022, 21:12:21
5kHz is om en bij de 7cm, ofwel de helft - naar boven toe is het ongeveer 6,5cm tot aan de rand, kan wel dus. Zullen zien of het met een 13mm afronding (zo goed als) volledig weg is.

Waarschijnlijk cliché, maar ik vind het nu al het beste wat ik in deze kamer horen spelen heb.

Ik nam 7,5 cm plus 1 cm voor de dieper liggende dome, dan kom ik rond de 4K uit...

De crossover simulaties die je laat zien verschillen in freq en steilheid. Is de lage cross wel LR? De power response lijkt niet meer vlak...
Omni !

Timvg

Quote from: jossie on January 29, 2022, 21:16:42
Ik nam 7,5 cm plus 1 cm voor de dieper liggende dome, dan kom ik rond de 4K uit...

De crossover simulaties die je laat zien verschillen in freq en steilheid. Is de lage cross wel LR? De power response lijkt niet meer vlak...

Kan een paar zaken zijn. Zullen zien wat de grotere afronding van effect geeft.

In een LR filter zit je natuurlijk altijd wel met een dip in de sound power door de verticale lobes, tenzij je een coaxiale driver neemt.
Maar het 2de filter is inderdaad niet volgens het boekje, het is een assymetrisch (elektrisch) LR24 en BW18 filter - het resultaat is een bredere maar minder scherpe dip in de power respons. Mede doordat er in het hybride crossover geen tijdscorrectie kan plaatsvinden op de woofer (moet 0,4ms delay krijgen voor een 'perfect' LR filter).
Horizontaal zie krijg je wat minder output tussen 1,5 en 3kHz en de verticale dips (richting vloer) volgen dit.

Bij mij staan ze door de kleine ruimte relatief dicht op de zijwanden en ik lijk een voorkeur voor dit filter te hebben.

Ik kan me echter voorstellen dat in een grotere ruimte de effecten van het LR48 filter als positief worden ervaren. Voor nearfield luisteren heb je ook wel een bredere verticale sweetspot met dit soort filter.

Binnenkort maar eens 'blind' testen of het niet tussen de oren zit.  :)

Timvg

#39
Dat kleine hoorbare verschil tussen de filters bleek een PEQ filter te zijn waar ik geen dB waarde had ingevoerd, na deze correctie blijkt het in deze ruimte op de luisterplek toch heel moeilijk te zijn om de filters te onderscheiden.

Bijgevolg kies ik dan toch maar voor het meettechnisch 'betere' filter -baat het niet, dan schaadt het niet-

Ondertussen dit filter ook nog verder getweaked, wat volgende grafiekjes tot gevolg geeft.












Hoe klinkt dit nu? Dat hangt volledig van de opname af. Het gebrek aan kleuring is heel bijzonder, alles klinkt heel natuurlijk. Gedetailleerd zonder dat het artificieel gaat klinken.
Heel dynamisch ook, ik heb nooit het gevoel dat het geheel gaat 'dichtlopen'. Al bij al een heel boeiende set om naar te luisteren, best fier op dit project.

chansig

Lekker toch zo'n weergave met zo min mogelijk kleuring. Ruimte zal ws altijd wat roet in het eten gooien. Maar een goede basis hoor je direct. En ik herken je beschrijving van natuurlijkheid, dynamisch, niet het gevoel hebbend dat het dicht gaat lopen.

En inderdaad een project waar je trots op mag zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Hoi Tim,

Ziet er strak uit.
Is de directivity gemeten of berekend met de tools?

Rob

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Timvg

Quote from: Rob_Dingen on February  3, 2022, 18:53:31
Hoi Tim,

Ziet er strak uit.
Is de directivity gemeten of berekend met de tools?

Rob

De drivers worden los en zonder filter gemeten in de kist, en als die metingen goed en volledig zijn, dan kan je alles heel accuraat simuleren, wel daarna even controle uitvoeren uiteraard. Het is ook zo dat ik het ontbrekende PEQ filter ontdekt heb  :)

Eigenlijk onvoorstelbaar wat voor krachtige (gratis) tools we als zelfbouwers vandaag ter beschikking hebben.

Rob_Dingen

Ik heb dat ook eens gebruikt dus diffractie en daarna de calculator maar dat klopt niet met wat ik meet.
Als ik de units los meet en onder hoeken en die laad ziet het er anders uit en veel beter.
Dat klopt dan ook weer met de simulatie en met wat ik meet inclusief filters.
Het is inderdaad een mooie tijd voor de zelfbouwers met de software mogelijkheden die er zijn.

Rob

Timvg

Eén bafflestep/diffractie berekening is inderdaad niet voldoende voor een simulatie, dit moet voor elke hoek apart berekend worden aangezien de baffle zoals gezien van opzij letterlijk een andere vorm aanneemt. Tegenwoordig kan vcad dit ook (relatief accuraat) inschatten, maar dan moet je wel de opties goed instellen.

De losse drivers nameten in de effectieve kist is nog altijd de meest betrouwbare manier natuurlijk, en sowieso nodig om een degelijk filter te kunnen maken. Eens de effecten van de filterinstellingen geverifiëerd zijn is het bijna kinderspel, daarna zoals ik al zei is het enkel eens terplekke on-axis nakijken of er niks raar gaande is wanneer je wijzigingen doorvoert.

Rob_Dingen

Het probleem zit hem volgens mij in het feit dat in de gemeten response de diffractie al inzit.
Maar dat kun je omzeilen.
En hij gaat van de diameter van de Dome en woofer uit terwijl je een waveguide gebruikt.

Rob

Timvg

Quote from: Rob_Dingen on February  3, 2022, 20:35:54
Het probleem zit hem volgens mij in het feit dat in de gemeten response de diffractie al inzit.
Maar dat kun je omzeilen.
En hij gaat van de diameter van de Dome en woofer uit terwijl je een waveguide gebruikt.

Rob

Ja zo bedoel je, inderdaad in de gemeten respons zit de baffle step natuurlijk in - daar hoef ik dus ook geen rekening mee te houden.
Wij hebben de tool in elk geval niet gebruikt - alles van voorbereiding is met ABEC gesimuleerd door mijn Duitse collega.

De effectieve gemeten resultaten zijn daarna gebruikt voor het filter, zover ik kan meten klopt dat volledig met de software.

mijkie

Mag ik vragen waarom er niet voor een andere mid is gekozen, zodat hij evt beter aan zou sluiten op een gewone sub of is het echt een 3-weg ontwerp ?

Ik vind het er erg goed uitzien maar, ik zou een 3 weg "moeten" bouwen om in de buurt te komen van mijn subwoofer, ik had graag een 2-weg gehad, die misschien rond de 100 hz afvalt
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Timvg

Het systeem is echt als 3-weg bedoeld, de keuze voor een modulaire baskast is om aan de verschillende noden tegemoet te komen. De één wil namelijk crossen naar een sub op 80Hz in een kleine kamer, de andere wilt een fullrange systeem in een grote ruimte. Een andere midrange driver zou hier trouwens niet helpen - de gebruikte driver is heel doordacht gekozen. Ik denk dat we ongeveer 2 dozijn drivers hebben vergeleken.
Elke bookshelf heeft bovendien een statief nodig (wil je die degelijk opstellen) - en een smalle kolom met een enkele 6" driver kan dan bv. een oplossing zijn die dubbelt als basmodule.