Directiva R2

Started by Timvg, January 10, 2022, 09:23:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Ondertussen kan ik hier ook iets over zeggen.

Samen met aantal anderen ben ik betrokken bij een 'open-source' luidspreker te ontwikkelen via een Amerikaans forum.
Dit wordt een semi-modulair systeem bestaande uit een mid/hoog module, en een basmodule - om zo tot een fullrange systeem te komen.

Ikzelf werk samen met nog een persoon aan de mid/hoog module. Deze wordt inzetbaar vanaf ergens tussen de ~200 en de 300Hz.

Doel: neutrale respons, uniform afstraalgedrag over het volledige bereik, goede prijs/kwaliteit. In eerste instantie wordt dit een actief ontwerp, maar er zal ook een passief filter voor gemaakt worden.

Er is heel wat voorbereiding ingekropen (brainstorming, proof of concept metingen, simuleren) maar ondertussen is er een eerste prototype.
De gebruikte units zijn de reeds gekende Seas DXT tweeter, en de SB acoustics SB15NBAC30-8. De metingen hier zijn met een door mij snel samengesteld wisselfilter, en wordt zeker nog aangepast. Gebruikte filters (incl shelf) is beperkt tot 4 per unit. Dit is dus zeker geen 'brute force' resultaat.




Dura

#1
Wat een interessant project en wat een bijzonder design. Voor mijn ongetraind oog zien de grafieken er mooi uit. Wat voor kastmateriaal is dat? En die gleuven aan de zijkant, is dat iets basreflexachtig of heeft het te maken met koeling van de actieve versterking?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Timvg

Quote from: Dura on January 10, 2022, 09:53:05
Wat een interessant project en wat een bijzonder design. Voor mijn ongetraind oog zien de grafieken er mooi uit. Wat voor kastmateriaal is dat? En die gleuven aan de zijkant, is dat iets basreflexachtig of heeft het te maken met koeling van de actieve versterking?

Het geheel is opgebouwd in lagen mdf en vervolgens afgwerkt met duratex - een duurzame textuurverf.



De gleuven, in combinatie met de fysieke afmetingen van de kist en absorberend materiaal, hebben als functie om het geluid dat normaal gezien zich rond de kist wikkelt, tegen te werken en op te heffen - op deze manier is het mogelijk om een heel coherente afstraling te bereiken over een groot gebied.
Koen en Martijn die vroeger op dit forum actief waren (Martijn is geloof ik nog actief) hebben dit concept uitgewerkt in hun actieve D&D 8C luidspreker.



toetertje

Vaak worden bij die dxt tweeters, de imbusboutjes afgeplakt.
En ik neem aan dat je nog beter passende kruiskopjes gaat plaatsen?  ;)

Timvg

Quote from: toetertje on January 10, 2022, 10:39:13
Vaak worden bij die dxt tweeters, de imbusboutjes afgeplakt.
En ik neem aan dat je nog beter passende kruiskopjes gaat plaatsen?  ;)


Grappig, was net aan het browsen voor goede schroefjes voor deze tweeter. Wat betreft het afplakken/vullen.. Misschien - Ik weet dat het iets doet tussen de 10 en 20kHz - maar of dat het gepruts waard is..

jahtari

Mooi project!  :worship:

Waarom loopt deze al zo snel af aan de baskant?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Timvg

#6
Quote from: jahtari on January 10, 2022, 10:48:05
Mooi project!  :worship:

Waarom loopt deze al zo snel af aan de baskant?

Je moet het bekijken als een mid/hoog speaker, het 2-weg gedeelte in een 3-weg configuratie.
Het intern volume is bewust niet zo groot, dat is onderdeel van het systeem - maar vervorming neemt merkbaar (meetbaar) toe onder de 200Hz.

toetertje

#7
Quote from: Timvg on January 10, 2022, 10:47:04

Grappig, was net aan het browsen voor goede schroefjes voor deze tweeter. Wat betreft het afplakken/vullen.. Misschien - Ik weet dat het iets doet tussen de 10 en 20kHz - maar of dat het gepruts waard is..

Een vriend van mij heeft ze gewoon afgeplakt met een zwart vierkant stickertje.
Daar leekt het hoog wel iets rustiger door te worden.
Rumoh heeft mooie zwarte schroefjes.

chansig

Volg...mooi wark Tim.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Spekkie99

Wat een gaaf project en al een mooi resultaat. Ben zeer benieuwd.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Kwabbernoot

Is de baskast ook ergens te bekijken. Voor de beeldvorming?

Groeten...

holco

Mooi project en initiatief.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Timvg

#12
Quote from: Kwabbernoot on January 10, 2022, 12:22:40
Is de baskast ook ergens te bekijken. Voor de beeldvorming?

Groeten...

Nog niet, daar werken twee andere personen aan. De bedoeling is dat er meer dan één baskast komt om zo verschillende noden te vervullen. Dat kan gaan van een smalle passende kolom tot een kleine wasmachine. Het kan een monopool, maar ook een cardioïde ontwerp worden (zoals bv. in Hans zijn systeem, door Koen ontworpen). Persoonlijk zie ik voor mezelf geen meerwaarde in een cardioïde afstraling onder wat de monitor reeds op zichzelf bereikt, voor mij zal het dus een visueel passende smalle kolom worden. Ik kan ze natuurlijk ook op m'n bestaande speakers zetten - dan moet ik enkel de hoorn er even afhalen (staat er los op).

noot87

Mooi project, ga ik volgen
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

ProXius

Deze blijf ik ook graag even volgen! Erg tof, passieve versie zou een mooie optie zijn uiteindelijk om het wellicht betaalbaarder te houden.
Bedoel je met open source dat iedereen hem na kan gaan bouwen?  :angel:
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Timvg

Quote from: ProXius on January 10, 2022, 14:15:27
Bedoel je met open source dat iedereen hem na kan gaan bouwen?  :angel:

Zo is dat. Nabouwen, of aanpassen.. wat je maar wilt. Eens het ontwerp 'af' is worden alle specificaties en nodige info online gezet.

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jossie

Leuk concept Tim. Ik zie overeenkomsten met mijn Omni systeem, ook ongeveer 250 Hz wisselen tussen tops en subs, grappig...

Je meting is fraai, erg mooi verloop van de off axis response.
Omni !

Martijn M

Mooi project en indrukwekkende meetresultaten, Tim! Knap vlakke response met zo weinig filters en prachtig gelijkmatig afstraalgedrag. Het lijkt erop dat jullie de akoestische cardioide goed in de vingers hebben!

Heel eerlijk: ik zal dit topic met enigszins dubbele gevoelens volgen. We hebben met de 8c op dit moment de beste akoestische cardioide die je kunt vinden, en ik zou het stiekem toch een beetje jammer vinden als de Directiva R2 onze voorsprong teniet zou doen. Anderzijds heb ik natuurlijk ook een DIY achtergrond, en vind ik het fantastisch om te dat het cardioide concept breder omarmd wordt. De vooruitgang is niet te stoppen. Wat je hier nu laat zien is in ieder geval al zeer veelbelovend. Daarom, oprecht: succes!
Dutch & Dutch

jahtari

Wat ik me nog afvraag: zou het resultaat nog beter worden met bijv. een purifi midwoofer of een duurdere tweeter, of maakt dat niet veel uit?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Timvg

Dank allen voor de positieve reacties!

Quote from: Martijn M on January 11, 2022, 19:32:14
Mooi project en indrukwekkende meetresultaten, Tim! Knap vlakke response met zo weinig filters en prachtig gelijkmatig afstraalgedrag. Het lijkt erop dat jullie de akoestische cardioide goed in de vingers hebben!

Heel eerlijk: ik zal dit topic met enigszins dubbele gevoelens volgen. We hebben met de 8c op dit moment de beste akoestische cardioide die je kunt vinden, en ik zou het stiekem toch een beetje jammer vinden als de Directiva R2 onze voorsprong teniet zou doen. Anderzijds heb ik natuurlijk ook een DIY achtergrond, en vind ik het fantastisch om te dat het cardioide concept breder omarmd wordt. De vooruitgang is niet te stoppen. Wat je hier nu laat zien is in ieder geval al zeer veelbelovend. Daarom, oprecht: succes!

Bedankt Martijn! Ik durf met enige zekerheid stellen dat jij en D&D toch wel de moderne basis vormen van dit soort systeem. Imitatie is de hoogste vorm van vleierij, klinkt het ook wel - dat is hier ook wel z'n plaats. Ik ga zeker en vast ook niet de volledige eer opstrijken, waar ik conceptueel en praktisch wel het voortouw genomen heb, is mijn teamlid fantastisch met ABEC - en zo zijn we ook tot een verrassend accurate simulatie gekomen. Het betreft natuurlijk een open source model, al zullen we uit respect natuurlijk ook niet gaan prijsgeven hoe de simulaties juist tot stand komen. Aangezien we natuurlijk buiten ons eigen werk om, ook wel met een half oog naar de 8C gekeken hebben. Ik leg er toch nog even de nadruk op dat er geen commerciële insteek is, en ik geloof ook niet dat het doelpubliek van D&D, het doelpubliek van deze speaker zal zijn. De D&D is echt een volwaardig all-in-one product met bepaalde insteken die in R2 ook gewoon niet mogelijk zijn. Ik hoop, en denk, wel dat het project dit soort systemen toegankelijk zal maken voor meer liefhebbers - voor wie het anders sowieso buiten bereik zou blijven.

Ik deel nog even mijn laatste filtersettings met jullie, na wat analyse (zowel praktisch als op papier):




Rob_Dingen

Hoi Tim,

Ziet er super goed uit.
Waar doe jij je metingen?
Die ziet er bij 100Hz nog goed uit.
Hoe zit het met de vervorming rond de 200Hz?

Rob

Timvg

#22
Quote from: Rob_Dingen on January 13, 2022, 21:30:07
Hoi Tim,

Ziet er super goed uit.
Waar doe jij je metingen?
Die ziet er bij 100Hz nog goed uit.
Hoe zit het met de vervorming rond de 200Hz?

Rob

Tot 200Hz blijft de vervorming binnen de perken - het plan is om ergens tussen de 200 en 300Hz te crossen.
Onder de 200Hz neemt de 3de harmoniek de bovenhand, en totale vervorming gaat dan vrij snel omhoog.

Hoorbaar vind ik dat het allemaal best meevalt, zelfs op iets luider volume met wat EQ onderaan, maar aangezien het allemaal ook op papier mooi moet staan wordt er op veilig gespeeld.




Ik meet in een kerk(je)  :)
De bank die als statief dubbelt is trouwens niet het meetplatform, dat is wat hoger. Ik heb een schoon tijdsvenster van 10ms op deze manier - onder de 200Hz is de resolutie te laag.

https://www.youtube.com/watch?v=2r0uxg0pEvI

Rob_Dingen

Quote from: Timvg on January 13, 2022, 22:08:49

Ik meet in een kerk(je)  :)
De bank die als statief dubbelt is trouwens niet het meetplatform, dat is wat hoger. Ik heb een schoon tijdsvenster van 10ms op deze manier - onder de 200Hz is de resolutie te laag.

https://www.youtube.com/watch?v=2r0uxg0pEvI

Mooi ben ik jaloers op ;D
Gaan jullie ook cardioide laag maken?
En welk topic is het op DIYaudio, dan ga ik dat ook eens lezen?

Rob

Timvg

#24
Dag Rob

Het verhaal speelt op ASR af. Er is vorig jaar reeds een speaker gemaakt (R1), al was ik daar niet bij betrokken.

Linkje hierzo:
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.



De basmodule(s) wordt door twee andere personen ontwikkeld, we hebben wel als volledig team contact met mekaar, maar niet over elk aspect. Ik geloof niet dat momenteel een cardioïde systeem voor het laag in de planning staat. Ik heb ergens ook mijn twijfels of zoiets in een ruimte van normaal formaat heel veel oplevert ten opzichte van de extra kost aangezien het zich allemaal in het modaal gebied afspeelt. Op papier krijg je dan natuurlijk wel een zo goed als foutloos systeem, dus zeg nooit nooit. Ik ga in eerste instantie mijn 15" kisten als basmodule inschakelen, het kriebelt teveel om hierna nog verder te bouwen (momenteel aan speaker #2 bezig), ik wil liever luisteren  :)