Zelfbouw hypex of icepower subwoofer monoblokken

Started by belgiansound, January 9, 2022, 20:03:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Hallo,

Voor mijn zelfbouw subs gebruik ik naar tevredenheid momenteel qsc ex 1600 pa versterkers, waarbij de ventilator bijna nooit aanslaat bij huiskamergebruik. Ze zijn krachtig, klinken goed, super robuust, gain controls, bridge mode en hebben stroom te over.

Het enige nadeel is dat ze niet echt mooi zijn, zwaar, groot, en ik heb het gevoel met een voorhamer een nagel in te slaan.

Ik heb een mini dsp en gebruik ook de uitgang van de avr receiver, dus een plaatversterker heb ik niet echt nodig. Wanneer een plaatversterker stuk gaat heb je ook altijd het probleem dat je dezelfde moet vinden die in dat gat past. Verder is de koeling niet optimaal.

Nu heb ik 3 subs, en dus 3 qsc ex 1600 versterkers.

- ultimax 18-22 1000w in 4 Ohm
- 2 keer dual eminence lab12c, 1000w in 2 of 8 ohm  of 2x500w in 4ohm

Ik zou dus 3 versterkers nodig hebben
- 1x1000 w 4ohm
- 2x500w 4 ohm, dus 1000w 8Ohm
- 2x500w 4 ohm, dus 1000w 8Ohm

Nu heb ik recent een sony sa wx900 subwoofer gekocht, vooral voor de versterker. Heeft een zeer mooie opbouw met aparte voeding en een icepower 1000a module.

Daarom begon ik te denken om of mijn ultimax actief te maken en de module in te bouwen (een beetje tegen mijn principe maar wel gemakkelijk) of de module in een aparte kist te steken voor de ultimax.

Daarna begon ik natuurlijk te surfen om evt men andere 2 passieve subs ook aan te sturen met dergelijke modules. Ik dacht

- 2x icepower 500asp + 2x 500a (750 eur, maar 500asp overal uitverkocht, 500a ook)
- 2x icepower 700as2 of 2x 1200as2 (700 -800 eur, de 1200as2 gebruikt wel de nieuwste ice-edge chip)
- 2x icepower 400a2 + 1500S voeding (430 + 260 = 700 eur, maar de 1500s voeding is nog nergens te krijgen)
- hypex 4x ucd400 + 2x smps 400a400 (710) bewezen 'degelijke' versterker
- 2x hypex nc502mp , niet verkrijgbaar als particulier...

De hypex ucd400 is "maar" 400w maar ik vermoed dat dat voldoende is voor huiskamergebruik. De icepower 400a2 is vrij nieuw, ook niet zeker of de hypex voeding de beste keuze is? Is wel een stuk goedkoper, maar ik vraag me af of de manier om die 400w te bepalen hetzelfde is als bij de hypex?

Voor de omkasting zou ik een eenvoudige aluminium case nemen van audiophonics.fr maar dan moeten er ook nog binding posts en zo bijkomen.

Welke bordjes zou ik nog nodig hebben , soft start zit volgens mij al ingebouwd? Iets anders dat ik vergeet? Volgens mij zit alles al ingebouwd naar beveiliging etc.

Misschien vind ik ze zo goed klinken dat ik men andere eindversterkers, nu ab en a, ook vervang... :pompom:

Welke is de beste optie? Is het überhaupt een goed idee of zijn plaatversterkers toch beter, of de huidige pa versterkers?

Bedankt!

Rob_Dingen

Als je voor alles een UCD700 en de SMPS1200/700 neemt heb je voldoende vermogen.
Daar heb je niks meer bij nodig, alleen een aan/uit schakelaar.
Soft start zit in de voeding en schakelt later de UCD in.

Rob