DVD => full HD beamer - mbv DVD speler of BR speler?

Started by strawbale, January 9, 2022, 17:52:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

strawbale

forum-newbie hier)

Tot nu toe speel ik DVDs (eigen collectie en die van een lokale mediatheek, die alleen DVDs en geen BRs heeft, platteland hier ;) - Franse Pyreneeën) af via een oude PC (Mac Mini uit 2007) naar een 27" full HD monitor (in de logeerkamer). Tevens stream ik zo ook de SD en HD films vd zelfde mediatheek. Heb geen TV en geen Netflix of andere betaalde streaming diensten. Kijk wel docu's en films van het internet (bijv. Arte) via mijn nieuwe PC (M1 Mac Mini) op een 27" UHD monitor, die ik ook voor foto bewerking gebruik (en wellicht in de toekomst ook voor video).

Mede omdat de ingebouwde DVD-drive van mijn Mac Mini op zijn laatste benen staat, overweeg ik nu een full HD beamer* te kopen (plus scherm) alsmede een DVD- of BR-speler. Een full HD beamer lijkt me het beste compromis omdat ik begrepen heb (terecht of onterecht?) dat het te veel gevraagd is om DVD kwaliteit te upscalen naar 4k/UHD. Dan blijft de vraag (over): welke speler is beter in het upscalen van DVD-kwaliteit naar full HD - een DVD-speler of een BR-speler?

Alvast reuze bedankt voor jullie advies!

*) De Optoma HD29HST op het oog, omdat ik een short throw prefereer. Maar misschien kan ik eigenlijk wel voor een goedkopere gaan?

PS: voornemens de audio 'gewoon' via de 3.5mm uitgang vd beamer naar mijn audioversterker + speakers af te spelen

kleine aanvulling:

andere reden om 'slechts' een full beamer te kopen is dat ik 16:9 scherm met max 200cm diameter zal/kan gebruiken en ik op zo'n 3m50 vh scherm zal zitten. Kijkend naar bijgevoegd overzicht kom ik dan op full HD: