Netfiltering voor 3 high current versterkers

Started by Markus, January 9, 2022, 14:47:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mmuetst

Dit is ook een mooi stukje. I.p.v. een filter, levert Amir in dit voorbeeld juist een vervuilde netspanning naar gevoelige apparatuur zoals o.a. een DAC. De metingen spreken voor zich:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/impact-of-ac-distortion-noise-on-audio-equipment.25501/

Dit is de binnenkant van zo'n iFi purifie, ik heb ook geen idee hoe die het probleem met die aardlus verhelpt.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jossie

#26
Jij gaat er van uit dat de (iFi) video waarheidsgetrouw is. Dat hoeft natuurlijk niet perse he... hij verkoopt wel goed denk ik.

Leuke link naar Amir, de moeite waard.

In het kort samengevat: PSRR


Ik heb het al vaak genoeg geschreven hierzo, brom en ruis hebben weinig te maken met de netspanning, wél met de verbindingen die je onbedoeld met geaarde apparatuur maakt.
Omni !

mmuetst

#27
Quote from: jossie on January 11, 2022, 21:52:44
Ik heb het al vaak genoeg geschreven hierzo, brom en ruis hebben weinig te maken met de netspanning, wél met de verbindingen die je onbedoeld met geaarde apparatuur maakt.
Eigenlijk is het jammer dat de cinch aansluiting:

De standaard is geworden van onze apparatuur. Natuurlijk is er wel XLR mogelijk, maar neemt vaak meer ruimte in achter op een versterker (hier mooi te zien)

Misschien was die oude DIN plug die vroeger op Philips audio zat nog geeneens zo slecht?

Maar zal wel weer voor andere problemen zorgen...overspraak?
https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_connector
Of we moeten allemaal overstappen op Five-pin (XLR5)  ;D





Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mmuetst

Quote from: Kingpin on January 12, 2022, 10:55:15
Je hebt natuurlijk ook miniXLR ...


Is ook een mooie oplossing, maar we zijn de US achterna gegaan:
https://en.wikipedia.org/wiki/RCA_connector
1930 is het ontworpen...DIN plug was pas een standaard in 1970
Sommige hardnekkige Engelse bedrijven als Quad en Naim hebben het nog lang volgehouden met de DIN plug  ;D
https://community.naimaudio.com/t/why-naim-use-din-connectors/63
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kingpin

#30
Neutrik, toch zo'n beetje de standaard in Pro audio heeft ook de NanoCON XLR...
Misschien .... zou mooi zijn als ze dat doorvoeren, scheelt een hoop gezever in audioland.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Zie net dat het geen afgeschermde kabels betreft ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mmuetst

Quote from: Kingpin on January 12, 2022, 12:58:13
Zie net dat het geen afgeschermde kabels betreft ...
Afhankelijk van je uitgangsimpedantie zal afscherming een rol spelen. Gezien veel moderne apparatuur een lage uitgangsimpedantie hebben op line niveau, worden storingen van buitenaf toch kortgesloten.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kingpin

Quote from: mmuetst on January 12, 2022, 13:11:23
Afhankelijk van je uitgangsimpedantie zal afscherming een rol spelen. Gezien veel moderne apparatuur een lage uitgangsimpedantie hebben op line niveau, worden storingen van buitenaf toch kortgesloten.
Weet niet of storingen kortgesloten worden, volgens mij wordt het signaal verlaagt bij hogere uitgangsimpedanties waardoor storingen meer invloed kunnen hebben.
Ik bedoel tussen transport en dac bijvoorbeeld (data), of dac naar pre-amp (kleine signalen).
Vooral het eerste, mits beide apparaten ook daadwerkelijk geballanceerd werken zou ik shielded kabels nemen in XLR.
Maar ja ... in audioland is maar de vraag hoe de fabrikant shielding intern heeft opgelost  ::)
Alhoewel unshielded kabels in geballanceerde uitvoering de meeste ruis wel elimineerd (in common mode dan) is het maar de vraag in hoeverre CMRR het aangesloten of ontvangende apparaat heeft.
Shielding is gewoon een extra zekerheid dat er geen rotzooi meelift, mits goed uitgevoerd.
Maar XLR in audioland buiten de pro wereld om geeft vaak ellende.
Ik houd het maar gewoon bij goede RCA kabels. Het klinkt hier nu ook super, zou niet weten wat er nog 'verbeterd' moet worden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mmuetst

#35
De uitgang van bijvoorbeeld een voorversterker of CD speler is zo laagohmig dat brom (van 50 Hz ) niet wordt opgepakt. Dit wordt dan kortgesloten door de lage uitgangimpedantie.

Heb je nu een element van je platenspeler, dan wordt het een heel ander verhaal.



Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

Dat was in de beginjaren van de CD speler niet altijd zo, toen had je zelfs een uitgangsimpedantie van rond 2000 ohm. Vooral bij de goedkopere modellen. Musical Fidelity had toen The Missing Link op de markt gebracht, maar dat was puur een impedantie omvormer. Je had ook het meeste baat met The Missing Link bij een goedkopere CD speler.

Kingpin

Quote from: mmuetst on January 12, 2022, 17:20:23
De uitgang van bijvoorbeeld een voorversterker of CD speler is zo laagohmig dat brom (van 50 Hz ) niet wordt opgepakt. Dit wordt dan kortgesloten door de lage uitgangimpedantie.

Heb je nu een element van je platenspeler, dan wordt het een heel ander verhaal.
Op die manier, nee inderdaad er loopt ja ook nagenoeg geen stroom.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jossie

Quote from: mmuetst on January 12, 2022, 17:20:23
De uitgang van bijvoorbeeld een voorversterker of CD speler is zo laagohmig dat brom (van 50 Hz ) niet wordt opgepakt. Dit wordt dan kortgesloten door de lage uitgangimpedantie.

Heb je nu een element van je platenspeler, dan wordt het een heel ander verhaal.

Nou...

Denon DL-110MC output impedance: 160 Ohm.

Als dat veel hoger zou zijn zouden we inderdaad makkelijker brom oppikken (die is dus nagenoeg afwezig).
Omni !

mmuetst

Quote from: jossie on January 13, 2022, 00:12:44
Nou...

Denon DL-110MC output impedance: 160 Ohm.

Als dat veel hoger zou zijn zouden we inderdaad makkelijker brom oppikken (die is dus nagenoeg afwezig).
De verhouding tussen het kleine signaal en de extra versterking na het element maakt dat het allemaal veel gevoeliger is voor stoorsignalen van buitenaf.
Zo begint mijn  Pro-ject voorversterker motorboot geluiden te maken als mijn WiFi repeater in de buurt staat. De lage uitgangsimpedantie van die DL-110MC zal zeker bijdragen aan minder brom.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jossie

Quote from: mmuetst on January 13, 2022, 07:54:32
De verhouding tussen het kleine signaal en de extra versterking na het element maakt dat het allemaal veel gevoeliger is voor stoorsignalen van buitenaf.
Zo begint mijn  Pro-ject voorversterker motorboot geluiden te maken als mijn WiFi repeater in de buurt staat. De lage uitgangsimpedantie van die DL-110MC zal zeker bijdragen aan minder brom.

160 Ohm is erg laag, het is ook een MC.

Maar  wezenlijk is 100 versus 47 kOhm of 160 versus 47 kOhm geen andere situatie. Je haalt er nu iets anders bij om je statement kracht bij te zetten maar dat is niet nodig, het is het zelfde verhaal.

Het zou veel gunstiger zijn (en logischer) als phono ingangen gebalanceerd zouden zijn, dan zou de common mode onderdrukking van brom en ruis veel hoger zijn. Ik vraag mij al jaren af waarom dat niet zo gemaakt wordt, daar is zeker wat te halen. In principe zijn de draaitafels wel geschikt met wat kabel modificatie.

Ik ken wel het effect van wifi dozen ook, sommige analoge apparatuur is daar echt gevoelig voor, met name plastic zendmic ontvangers. Maar moet je wel binnen de 10 a 15 cm komen.
Omni !