Netfiltering voor 3 high current versterkers

Started by Markus, January 9, 2022, 14:47:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Markus

Beste medeforummers,

De volgende stap in het verbeteren van mijn HT is het aanpakken van stroomvoorziening en bekabeling. Om qua kosten niet gelijk te hard van stapel te lopen wil ik starten met een PowerQuest 3. Nu heb ik naast mijn receiver (Anthem MRX710), 2 actieve subwoofers (Revel Ultima SUB 30). In totaal dus 3 high current apparaten. Nu voorziet de PowerQuest 3 (en zelfs de duurdere Niagara 1200) over 2 high current outputs. Nu wil je je versterkers volgens mij niet op de andere gefilterde outputs hebben ivm "current compression" (volgens white paper Garth Powell).

De vraag is nu hoe ik het beste mijn 3 high current apparaten aan kan sluiten. De opties die ik zie:

Optie 1:
Twee PowerQuests naast elkaar gebruiken. Dit geeft weer extra vragen zoals

  • Welke apparaten sluit je het beste aan bij elkaar op 1 PowerQuest  of maakt een verdeling over de twee helemaal niets uit?
  • Liggen er problemen (aardlus, brom, anders, ...) op de loer bij gebruik van twee filters naast elkaar?

Optie 2:
Op een van de twee high current outputs van de PowerQuest een ongefilterde, maar goed afgeschermde stekkerdoos en daar dan de 2 subs inpluggen.

Iemand ervaring of advies over bovenstaand? Lijkt me geen nieuw probleem, maar kon er weinig informatie over vinden...


Rowdy

Je kunt een 3 of 4-voudige stopcontact nemen. Gebruik 2 ervan voor de Revel Ultimatum Sub 30 en 1 ervan voor de PowerQuest 3.

Markus

Quote from: Rowdy on January  9, 2022, 15:44:20
Je kunt een 3 of 4-voudige stopcontact nemen. Gebruik 2 ervan voor de Revel Ultimatum Sub 30 en 1 ervan voor de PowerQuest 3.

Snap ik, maar het idee is wel dat de subs net als de receiver achter de Powerquest (of ander filter) komen. Ik wil alle apparaten beschermen tegen hoge spanningen en van "schone" stroom voorzien. Als ik de 2 subs in een ander stopcontact stop is er uiteraard ruimte genoeg over op de PowerQuest voor de Anthem, maar zijn de subs net zo "onbeschermd" als ze nu zijn...

jossie

Markus, deze subs zijn 'onbeschermd' bijna 20 jaar geworden. Mogelijk is dat voor jou een indicatie hoe hard het nodig is dat daar wat aan wijzigt?

Verder zijn deze subs werkzaam tot... 70? ... 100 Hz?

Niet echt de audioband waar ik me druk zou maken over hetgeen je beschrijft. Een fatsoenlijk stekkerblok met 2,5 mm^2 kabel en eurosnoeren naar de subs is echt wel afdoende.

De receiver is wat gevoeliger omdat daar alles full range draait maar...  laat ik hier stoppen. [emoji28]
Omni !

sandervg

Ik volg deze even omdat ik ook aan het nadenken ben over filtering voor stereo en HT.

Ik heb zelf naar dit ding zitten kijken: https://ifi-audio.com/products/powerstation/

Ik heb daar goede reviews van gelezen, ook bij zware eindversterkers (bij mij zou er een zware 5 kanaals Meridian op aangesloten worden) en ik heb iig één youtube video gezien waaruit blijkt dat het ding in iedergeval 'werkt'. Dat wil zeggen: je kun duidelijk horen dat er door slechte stroomvoorziening een brom te horen was zonder de powermaster en geen brom met de powermaster. Of je bij minder extreme omstandigheden verschil hoort en of er ook nadelen aan zitten weet ik niet.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jossie

Quote from: sandervg on January  9, 2022, 16:45:34
Ik volg deze even omdat ik ook aan het nadenken ben over filtering voor stereo en HT.

Ik heb zelf naar dit ding zitten kijken: https://ifi-audio.com/products/powerstation/

Ik heb daar goede reviews van gelezen, ook bij zware eindversterkers (bij mij zou er een zware 5 kanaals Meridian op aangesloten worden) en ik heb iig één youtube video gezien waaruit blijkt dat het ding in iedergeval 'werkt'. Dat wil zeggen: je kun duidelijk horen dat er door slechte stroomvoorziening een brom te horen was zonder de powermaster en geen brom met de powermaster. Of je bij minder extreme omstandigheden verschil hoort en of er ook nadelen aan zitten weet ik niet.
Er zijn ruwweg twee zaken die brom veroorzaken, mechanisch in grote ringkern trafo's door DC op het net, een DC filter is daar goed voor. Heb je een link naar die video?

De tweede bron van brom is een mix van geaarde apparaten en het gebruik van tulp verbindingen voor de signaalverbindingen of een veel voorkomende slechte configuratie van XLR verbindingen. Zie mijn topics over deze zaken als het je interesseert.

Geen enkel verdeelblok gaat de tweede soort oplossen. Hoogstens als alle stekkers in dát blok gestoken worden maar dan is élk geaard blok afdoende.
Omni !

Markus

Quote from: jossie on January  9, 2022, 16:40:36
Markus, deze subs zijn 'onbeschermd' bijna 20 jaar geworden. Mogelijk is dat voor jou een indicatie hoe hard het nodig is dat daar wat aan wijzigt?

Verder zijn deze subs werkzaam tot... 70? ... 100 Hz?

Niet echt de audioband waar ik me druk zou maken over hetgeen je beschrijft. Een fatsoenlijk stekkerblok met 2,5 mm^2 kabel en eurosnoeren naar de subs is echt wel afdoende.

De receiver is wat gevoeliger omdat daar alles full range draait maar...  laat ik hier stoppen. [emoji28]

Zeker waar, en idd een optie om de subs NIET achter het filter te hangen. Ik verwacht gezien de freq. range van de subs idd ook geen verschillen te merken (ik weet niet of ik uberhaupt verschil ga merken, maar vind het het experiment wel waard). Voor mij zou het voor de subs alleen over bescherming tegen pieken zijn, maar toegegeven, ze draaien al vele jaren prima zonder.

Ik lees goede reviews over de PowerQuest en ben op z'n minst nieuwsgierig...

jossie

#7
Quote from: Markus on January  9, 2022, 17:12:49
Zeker waar, en idd een optie om de subs NIET achter het filter te hangen. Ik verwacht gezien de freq. range van de subs idd ook geen verschillen te merken (ik weet niet of ik uberhaupt verschil ga merken, maar vind het het experiment wel waard). Voor mij zou het voor de subs alleen over bescherming tegen pieken zijn, maar toegegeven, ze draaien al vele jaren prima zonder.

Ik lees goede reviews over de PowerQuest en ben op z'n minst nieuwsgierig...

Ik zou gezien de grote ringkernen in de subs (en mogelijk ook in de Arcam, of zit daar een smps voeding in?) eerder een positief resultaat verwachten van DC blockers. Als de kernen in verzadiging zijn kunnen ze moeilijker vermogen leveren.

Even snel gekeken zit er geen DC filter in...
Omni !

Bertus69

Jossie, mag ik jou wat vragen; mijn huis is bijna 24 jaar oud, toen werden er alleen nog geaarde stopcontact geplaatst in of bij natte groepen.

Dus mijn tv en audio set zit op een ongeaarde contactdoos. Kan dit kwaad of moet ik hier iets aan doen. Ik hoor geen brom o.i.d. Heb ook niet het idee dat het persé beter moet maar misschien heb jij een idee om dit veiliger/beter te maken?

Alvast bedankt.
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

sandervg

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kingpin

Op ASR staat wel het een en ander over de PQ3.
Wat betreft de DC blokker ... let wel even op of deze voldoende 'vermogen' kan handelen voor wat je erachter stopt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

sandervg

Quote from: Kingpin on January  9, 2022, 18:02:13
Op ASR staat wel het een en ander over de PQ3.
Wat betreft de DC blokker ... let wel even op of deze voldoende 'vermogen' kan handelen voor wat je erachter stopt.
Kan zo'n DC blokker nadelige effecten hebben op bv. dynamiek etc. ? (ik was daar niet vanuit gegaan, maar je waarschuwing doet vermoeden dat ook DC blokkers nadelige gevolgen kunnen hebben)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jossie

#12
Quote from: Bertus69 on January  9, 2022, 17:50:15
Jossie, mag ik jou wat vragen; mijn huis is bijna 24 jaar oud, toen werden er alleen nog geaarde stopcontact geplaatst in of bij natte groepen.

Dus mijn tv en audio set zit op een ongeaarde contactdoos. Kan dit kwaad of moet ik hier iets aan doen. Ik hoor geen brom o.i.d. Heb ook niet het idee dat het persé beter moet maar misschien heb jij een idee om dit veiliger/beter te maken?

Alvast bedankt.
Dat is vrij simpel, de stelregel is dat een apparaat met een geaarde stekker in een geaarde WCD thuis hoort (moet). Dat is voor je eigen veiligheid. Roken mag thuis ook dus doe wat je zelf wil maar het hoort wel.

Sommige apparaten rekenen daar ook op en hebben intern netfilters die aan het chassis geaard zijn, als jij dan het apparaat niet aard staat vaak de halve netspanning op het chassis. Niet dodelijk maar ook niet ok.

Als geen enkel van je apparaten geaard wil (moet) worden hoef je niets te doen. Als die er wel tussen zitten zou ik er wel wat aan doen. De oplossing is theoretisch eenvoudig, er moet een aardkabel naar de centraaldoos in het plafond getrokken worden vanaf de meterkast. Vanaf daar naar de WCD's die je geaard wil hebben. Die WCD's vervang je dan door geaarde exemplaren.

Nu is wel de grap dat als je dít op orde hebt er mogelijk wel brom ontstaat in je audio systeem als dat van verschillende WCD's in de kamer gebruik maakt maar dat is dan van later zorg [emoji41]
Omni !

Rowdy

Daarom heb ik gezocht naar klasse II apparatuur, omdat ik ook geen randaarde heb in de WCD's in de droge ruimte's.

jossie

#14
Quote from: Rowdy on January  9, 2022, 18:16:44
Daarom heb ik gezocht naar klasse II apparatuur, omdat ik ook geen randaarde heb in de WCD's in de droge ruimte's.
Ook een oplossing, zeker te doen. Maar met de beschreven klus is een Elektricien niet zo heel lang bezig hoor mits er niks tegenzit [emoji28].

Ga je niet failliet aan.
Omni !

jossie

#15
Quote from: sandervg on January  9, 2022, 18:03:56
Kan zo'n DC blokker nadelige effecten hebben op bv. dynamiek etc. ? (ik was daar niet vanuit gegaan, maar je waarschuwing doet vermoeden dat ook DC blokkers nadelige gevolgen kunnen hebben)
DC blokkers maken die niet voldoende vermogen kunnen handelen is vrij lastig. Ook nauwelijks goedkoper.

Ik zeg op jouw vraag nee, Kingpin misschien niet...
Omni !

Kingpin

Quote from: sandervg on January  9, 2022, 18:03:56
Kan zo'n DC blokker nadelige effecten hebben op bv. dynamiek etc. ? (ik was daar niet vanuit gegaan, maar je waarschuwing doet vermoeden dat ook DC blokkers nadelige gevolgen kunnen hebben)
Nee, de DC blokker doet niets met het geluid, zorgt er alleen voor dat eventuele asymetrische belasting boven een bepaalde drempelwaarde naar beneden wordt getrokken tot nagenoeg 0.
Voordeel is dat inderdaad zoals al gezegd is dat brommende transformatoren niet meer brommen.
Het vermogen hangt voornamelijk van de ampere's af die de condensatoren kunnen handelen.

Heb ze voor mijn verdeelblok gebruikt (~4kW)



En ook in mijn versterkers

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

sandervg

Quote from: sandervg on January  9, 2022, 17:55:41
https://www.youtube.com/watch?v=X5V1JOSjbRA&ab_channel=hi-fiAF
@Jossie: ik ben nog wel benieuwd naar wat je van deze video vindt. Ik kan niet beoordelen of het 'klopt' maar het komt wel overtuigd over dat het in ieder geval iets doet met slechte stroom.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jossie

Daar vind ik wel wat van ja  ;)

Zijn systeem heeft al duidelijk aardproblemen voordat hij het Powerline doosje plaatst. Als je met een hoofdtelefoon luistert hoor je duidelijk dat elke keer dat hij die Schiit preamp aanraakt met zijn vingers er hoogfrequent storing ontstaat.

Welk onderdeel daarvoor zorgt weet ik zo niet maar geaarde HiFi apparatuur onderling verbinden met tulpkabels is sowieso vragen om problemen. De Schitt is geaard, dan de DAC ws ook, mogelijk de draaitafel ook... doet er niet toe, hij heeft een aardprobleem.

Als je vervolgens een hoogfrequent signaal op de 230 Volt bekabeling in je huis zet vind ik niet vreemd dat dat tevoorschijn kan komen in de audio, zeer waarschijnlijk wordt dit signaal ook in de aardleiding zichtbaar omdat de neuter uiteindelijk in de meterkast ook aan de aarde zit. Of het koppelt capacitief in op de aardleiding omdat die kabels meters langs elkaar lopen in de electra buizen

Dan hebben we dus een stoorbron beginnend bij de Powerline adapter die storing plaatst op de aardleiding. Dan volstaat een tulpverbinding tussen twee geaarde audioapparaten om die storing over die aardleiding en daardoor ook over de massa van de tulpkabel te trekken.

Laat die tulpmassa nou de Phono ingang van de Schiit zijn: het meest gevoelige punt van de installatie; de balanced input heeft geen probleem (lijkt het)... De phono is wellicht 500 x gevoeliger.

Blijft natuurlijk de vraag wat iFi purifier doet, ik weet het niet, misschien hoogfrequent een belasting (filtering) op neuter/aardcombi zetten, ik weet het niet. Dat zul je hen moeten vragen.

Maar... als de aarding en massa's van de aangesloten apparatuur in orde zouden zijn gebeurt dit niet (!) daar ben ik van overtuigd (en heb je iFi ook niet nodig).

Kort gezegd: tulp kabels alleen gebruiken in ongeaarde ketens, balanced kabels gebruiken in geaarde ketens (in de pro hebben wij echt geen last van een paar powerline adapters, enig idee hoeveel elektrische apparaten er in een gemiddeld Theater huizen ?).

Zie mijn topics over gebalanceerde verbindingen en het pin1 probleem op het forum.
Omni !

Bertus69

Quote from: jossie on January  9, 2022, 18:05:00
Dat is vrij simpel, de stelregel is dat een apparaat met een geaarde stekker in een geaarde WCD thuis hoort (moet). Dat is voor je eigen veiligheid. Roken mag thuis ook dus doe wat je zelf wil maar het hoort wel.

Sommige apparaten rekenen daar ook op en hebben intern netfilters die aan het chassis geaard zijn, als jij dan het apparaat niet aard staat vaak de halve netspanning op het chassis. Niet dodelijk maar ook niet ok.

Als geen enkel van je apparaten geaard wil (moet) worden hoef je niets te doen. Als die er wel tussen zitten zou ik er wel wat aan doen. De oplossing is theoretisch eenvoudig, er moet een aardkabel naar de centraaldoos in het plafond getrokken worden vanaf de meterkast. Vanaf daar naar de WCD's die je geaard wil hebben. Die WCD's vervang je dan door geaarde exemplaren.

Nu is wel de grap dat als je dít op orde hebt er mogelijk wel brom ontstaat in je audio systeem als dat van verschillende WCD's in de kamer gebruik maakt maar dat is dan van later zorg [emoji41]

Oké, helder, dank je voor je duidelijke antwoord  :worship:
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

sandervg

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Markus

Dank voor alle input en contributies. Ook nog even kort contact gehad met een reseller; Beide opties uit openingspost zijn mogelijk.
Maar dat wisten we stiekum natuurlijk al  ;)

mmuetst

#22
Quote from: jossie on January  9, 2022, 22:48:22
Welk onderdeel daarvoor zorgt weet ik zo niet maar geaarde HiFi apparatuur onderling verbinden met tulpkabels is sowieso vragen om problemen. De Schitt is geaard, dan de DAC ws ook, mogelijk de draaitafel ook... doet er niet toe, hij heeft een aardprobleem.

Alle antwoorden staan zo'n beetje in deze presentatie: https://bennettprescott.com/downloads/grounding_tutorial.pdf
Vanaf pagina 22 The Parasitic Transformer
Geniet van Audio, maar betaal met mate.


jossie

Quote from: mmuetst on January 11, 2022, 15:48:46
Alle antwoorden staan zo'n beetje in deze presentatie: https://bennettprescott.com/downloads/grounding_tutorial.pdf
Vanaf pagina 22 The Parasitic Transformer
Dat weet ik wel [emoji6]

Ik bedoelde met onderdeeel, welk apparaat precies.
Omni !