back box bij kef ci160er plafondspeakers?

Started by André_84, January 8, 2022, 21:44:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

André_84

Hoi Lui,

ik heb vandaag redelijk spontaan een 4tal atmos speakers besteld. betreffen de kef ci160er speakers. nu ik er wat meer over lees, begrijp ik dat de speakers gebaat zijn bij een back box, klopt dat?

even een kistje erachter timmeren lijkt me een kleine moeite, maar weet iemand welke inhoud een dergelijke box nodig heeft? ik lees ergens dat je 25L redelijk safe zit?

en moet zo'n box ook nog. worden bekleed met iets van dempingsmateriaal?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

**Marco 76**

#1
Ik zag ook ergens 25 liter voorbij komen bij een keten. Dat vind ik best fors en zou eerder 12-15 liter pakken voor een 6" speaker.
De backbox M van KEF zelf is 348x348x120 mm.
Zou even 1 proefkistje in elkaar schroeven voor je het plafond in gaat. Dat kistje beluisteren met en zonder een dempingsmateriaal als noppenschuim.
Succes!


André_84

thanks voor je reactie. ik denk dat ik die maten van kef maar ga aanhouden in dat geval. komt neer op zon 15 liter. hopelijk werkt de zaagservice momenteel wel bij de bouwmarkten  :huh2:. anders wordt het aankloten met een plaat mdf, een decoupeerzaag en mijn beperkte zaagvaardigheden   :unsure:
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

Kef geeft zelf aan dat een enclosure van 20L redelijk is, maar pas bij 35l ideaal is!  :o
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

**Marco 76**

Gek dat ze dan zelf een kleinere aanbieden als backbox, waar volgens mij ook geen dempingsmateriaal in zit.

André_84

ik ga er een boxje van 55x55x12 (binnenmaten) van maken. Ik ken de situatie onder de vloer/boven het plafond niet, dus hopelijk gaat dit passen. Ik heb maar een klein tijdsbestek om de backboxen te kunnen plaatsen, dus ze moeten vooraf klaar staan. Vloer bovenverdieping gaat eruit, maar gaat er dezelfde dag ook weer op.

Kan ik regulier noppenschuim gebruiken als bekleding van de boxjes?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

inmiddels 4 backboxjes gemaakt. zijn toch behoorlijk wat groter dan ik had verwacht. nu afwachten of het allemaal gaat passen 😱
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

helaas, het lukt me niet om van bovenaf bij het plafond te komen. de gaten zitten al wel in het plafond en ik ga ze er ook wel inhangen. Wat gaat nu de consequentie zijn? Ik neem aan dat de speakers minder gaan presteren en dat ik laag ga verliezen. kan het geen kwaad? dat de luidsprekers een te grote uitslag gaan maken oid?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

**Marco 76**

Nee, ik verwacht geen schade. Je bouwt minder druk op, omdat er ook geluid verloren gaat achter je plafond. Met name de lage tonen zul je verlies hebben.

Ik heb nog 1 zo'n box liggen die je kunt overnemen.
https://www.dynamat.com/products/dynabox/
Zou je volgens de instructie door je uitsparing kunnen doen, wat ik nooit heb gedaan en me in de praktijk best lastig lijkt.
Qua akoestiek echt een verbetering, maar weer best prijzig (tov prijs van je inbouwspeakers) als je er 3 nieuw bij zou moeten kopen.

HarrieA

#9
Ik heb er ruim steenwol in het verlaagd (6cm) gestopt rondom de speaker.

André_84

Quote from: **Marco 76** on January 17, 2022, 14:53:58
Nee, ik verwacht geen schade. Je bouwt minder druk op, omdat er ook geluid verloren gaat achter je plafond. Met name de lage tonen zul je verlies hebben.

Ik heb nog 1 zo'n box liggen die je kunt overnemen.
https://www.dynamat.com/products/dynabox/
Zou je volgens de instructie door je uitsparing kunnen doen, wat ik nooit heb gedaan en me in de praktijk best lastig lijkt.
Qua akoestiek echt een verbetering, maar weer best prijzig (tov prijs van je inbouwspeakers) als je er 3 nieuw bij zou moeten kopen.

handige oplossing! ik begrijp dat het flexibel materiaal is waardoor je idd door het montagegat heen kunt werken. maar voor nu even te prijzig. ik denk dat ik voor 4 van die dynaboxjes ook bijna een nieuw plafond kan realiseren om het in 1x goed te regelen.
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

't heeft dan wel niks met backboxjes te maken, maar na veel gepiel is het eindelijk gelukt kabels te trekken over m'n plafond voor m'n atmosspeakers 👌👌👌
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub