Atmos 5.1.4 beter dan 5.1.2 en waarom

Started by Shadowfox, January 8, 2022, 08:50:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shadowfox

Ik had een 7.1.2 setup en dacht dat het allemaal wel prima klonk toen ik gister een video op yt bekeek.
Hij droeg de atmos audiosphere aan als demo om je setup te testen.
Het ging vooral om het feit dat de surrounds mee doen met de heights als je een .2 setup hebt. Dus kort gezegd de surrounds hebben 2 verschillende mixen te verwerken.
Ik d8 uitproberen. De surrounds uitgezet en naar de heights geluisterd. Daarna de heights uitgezet en surrounds aan en jahoor, ik hoor geluiden die ook op de heights te horen waren.
Ik had nog 2 kef eitjes over en die aangesloten voor een 5.1.4.
Demo weer aangezet en wat een rust en zonder versmering. Natuurlijk ook weer apart geluisterd en nu geen geluiden in de surrounds waar voorheen er van alles doorkwam.

Dus mocht je twijfelen zet de demo aan en luister zelf. Als je geen 4 height kwijt kunt dan kan je natuurlijk het wel zo instellen maar daarna uitzetten en de speakers weg halen.

Hier de desbetreffende video
https://youtu.be/rtgXALKbZsY

https://www.demolandia.net/cinema/dolby-demo-trailers-hd/page-9.html voor de demos

Kerre

Toevallig heb ik gisteravond nog dezelfde YT video bekeken. Echter draai ik al langere tijd een 5.1.4 versie dus dit verhaal gaat voor mij niet geheel op. Echter wel zeer interessant om dit mee te krijgen.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

RalphH

#2
Voor mij klinkt dit logisch, of volg ik het niet helemaal?

Het idee van atmos is toch mede dat geluid over je heen kan gaan? Dan is het voor mij logisch bij ontbreken van top rears, dat je surrounds dit deels overnemen
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Shadowfox

Quote from: RalphH on January  8, 2022, 09:11:07
Voor mij klinkt dit logisch, of volg ik het niet helemaal?

Het idee van atmos is toch mede dat geluid over je heen kan gaan? Dan is het voor mij logisch bij ontbreken van top rears, dat je surrounds dit deels overnemen

True maar als bijv een heli over je heen komt dan wil je het toch alleen boven je horen en ook niet naast je? En als het geluid naar rechts gaat dat de surround het idd dan overneemt.
De surrounds hoeven ook niet muisstil te zijn maar nu klinkt het minder nadrukkelijk aanwezig dan voorheen.

RalphH

Als je 4 atmos speakers kwijt kunt, dan is het een no-brainer idd.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jahtari

Volgens mij hangt het ook erg af van de ruimte en de afstand tot bijv. je achter en zij speakers. Er is zo'n duits bedrijf (takeoffmedia) dat juist 2 hoogte speakers adviseert ipv 4 omdat je anders voor direct boven je weer een soort van fantoom midden moet hebben met 4 speakers.

Ik heb 2 atmos speakers vlak voor me hangen aan het plafond naar beneden gericht, dit werkt perfect.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Teejoo

Quote from: Shadowfox on January  8, 2022, 09:21:20
True maar als bijv een heli over je heen komt dan wil je het toch alleen boven je horen en ook niet naast je? En als het geluid naar rechts gaat dat de surround het idd dan overneemt.
De surrounds hoeven ook niet muisstil te zijn maar nu klinkt het minder nadrukkelijk aanwezig dan voorheen.
Je moet het ook niet los luisteren, maar als geheel. En dan is het wel logisch dat surrounds meedoen. In het pre-atmos tijdperk vloog die helikopter ook al heel aardig over je heen.

En uiteraard is het van belang dat de speakers ook op de juiste plek en onder de juiste hoek staan opgesteld, want anders werkt het idd nooit goed.

Ik zal het je nog sterker vertellen: mijn processor stuurt constant geluid van een kanaal naar aanvullende kanalen als dat nodig is om de perfecte 360 graden bubble te krijgen waar een object dwars door de kamer beweegt, of om het center kanaal (dat nu lager staat) akoestisch op de juiste hoogte te krijgen. Daardoor lijkt het geluid dus echt uit het scherm te komen.

Toni71

#7
takeoffmedia

Interessant. Het laatste wat ik nog moet doen thuis, is atmos.
Waarbij ik er 4 wil installeren.

Maar eens opzoeken wat er gezegd wordt over twee stuks.

Marvin....

Wel interessant, ben toevallig zelf bezig met het installeren van 2 speakers aan het plafond.
Aangaande het filmpje, het is niet veel anders dan voorheen met 5.1/6.1/7.1
Het ligt aan de mix, aan de setup aan de setup verschillen tov van een studio.
En toch hebben de meeste hier vast een behoorlijk dik geluid.

Maar het idee dat de hoogte effecten met 2 speakers snel naar beneden vallen, klinkt wel logisch.
Ik ben zelf wel blij met de uitleg, aangezien mijn surrounds van de 5.1 al aan het plafond hangen.
Als het nodig is hang er nog 2 bij, maar eerst dit maar eens beleven. 

Fox

#9
Eigenlijk niet helemaal.

Atoms is een totaal andere filosofie van geluid.
Het geluid is "object gerelateerd" en niet meer "kanaal gerelateerd".
Gevolg is dat het geluid niet meer uit 1 kanaal (luidspreker) komt en daarna overgaat naar een ander kanaal,
maar dat het geluid in een 3D ruimte word geprojecteerd. Dit maakt dat het geluid (object) tegelijkertijd uit verschillende kanalen zich door de ruimte beweegt (in hoogte en richting).
Daarom zijn de hoogte kanalen niet altijd "zeer" waarneembaar actief.


Quote from: RalphH on January  8, 2022, 09:11:07
Voor mij klinkt dit logisch, of volg ik het niet helemaal?

Het idee van atmos is toch mede dat geluid over je heen kan gaan? Dan is het voor mij logisch bij ontbreken van top rears, dat je surrounds dit deels overnemen

RalphH

Correct, en dat zal dus hoogstwaarschijnlijk betekenen dat je surrounds de geluidsplaatsing van top front naar top rear (bij ontbreken van top rear) deels over gaan nemen (berekend uit de stream, door de processor).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Toni71

Kan er a.u.b een link geplaatst worden van die info van takeoffmedia?

Flavio

Heeft het zin om vier Atmos luidsprekers te nemen als de surrounds naast je staan en niet achter je?
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Shadowfox

Quote from: Flavio on January 13, 2022, 10:07:13
Heeft het zin om vier Atmos luidsprekers te nemen als de surrounds naast je staan en niet achter je?

Ik had hiervoor dus 7.1 maar 1 van de sides stond 1,2m naast me maar dat was veels te dichtbij.

jahtari

Quote from: Toni71 on January 12, 2022, 22:00:03
Kan er a.u.b een link geplaatst worden van die info van takeoffmedia?
Hij heeft dit wel eens in zijn videos gezegd. Is moeilijk terug te vinden. Zijn stelling was dat hij liever 2 direct boven de zitplaats had ipv 4 meer voor en achter omdat dan het effect beter zou zijn en duidelijker te horen.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Toni71

Okay. Ik ga het gewoon proberen. Eerst maar twee.

Shadowfox

Quote from: jahtari on January 13, 2022, 17:53:23
Hij heeft dit wel eens in zijn videos gezegd. Is moeilijk terug te vinden. Zijn stelling was dat hij liever 2 direct boven de zitplaats had ipv 4 meer voor en achter omdat dan het effect beter zou zijn en duidelijker te horen.

Volgens mij draai je het om. Hij had toch eerst 2 en toen naar 4 gegaan?

PascalP

Nee kan met het filmpje ook herinneren, ergens tegen het eind is dat zijn 'conclusie'.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Heb hem zelf niet gezien maar zag deze ook op YT voorbij flitsen. Misschien is het wat?

https://youtu.be/rtgXALKbZsY
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Marvin....

Quote from: Toni71 on January 13, 2022, 18:48:52
Okay. Ik ga het gewoon proberen. Eerst maar twee.
Ik heb vandaag twee speakers aan het plafond geïnstalleerd, ik vind het effect wel erg gaaf.

Shadowfox

Quote from: PascalP on January 13, 2022, 20:52:27
Heb hem zelf niet gezien maar zag deze ook op YT voorbij flitsen. Misschien is het wat?

https://youtu.be/rtgXALKbZsY

Das de link in de openingspost

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

André_84

#22
ik ben gegaan voor 4 speakers, tegen alle adviezen hier in voor mijn situatie. ik was toch bang dat 2 speakers zouden tegenvallen en ik spijt zou krijgen. dus dacht dan maar 4 niet perfect geplaatste speakers iv 2. of het juiste keus zal zich nog moeten uitwijzen. heb alleen nog maar de gaten gezaagd en de kabels getrokken
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub