Hoe moet de bass klinken

Started by Berry76, January 8, 2022, 08:13:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Berry76

Goedenmorgen,

Ik ben bezig met de fijn afstelling van de bass.

Hoe zou de sub-bass van een nummer als limit to your love van James Blake moeten klinken.

Met akoestische nummers als  Balled of the runaway horse van Jennifer Warnes vindt ik het mooi en goed klinken.

Bij limit of your love is de sub bass overheersend, voor mijn gevoel.
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

mijkie

Quote from: Berry76 on January  8, 2022, 08:13:57
Goedenmorgen,

Ik ben bezig met de fijn afstelling van de bass.

Hoe zou de sub-bass van een nummer als limit to your love van James Blake moeten klinken.

Met akoestische nummers als  Balled of the runaway horse van Jennifer Warnes vindt ik het mooi en goed klinken.

Bij limit of your love is de sub bass overheersend, voor mijn gevoel.

Dat zou je aan degene moeten vragen, die het nummer afgemixt heeft ......

Sommige nummers zijn bass-heavy idd en daar moet je aan wennen als t niet helemaal je ding is

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Berry76

 :colgate: dat snap ik,

Maar klinkt het als een rollende bas, of moeten de bovenlichtjes uit de sponningen trillen?
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

Staaled

Quote from: Berry76 on January  8, 2022, 08:28:44
:colgate: dat snap ik,

Maar klinkt het als een rollende bas, of moeten de bovenlichtjes uit de sponningen trillen?

Hier kan ik het niet hard draaien zonder eea te vernielen. Diep, pulserend en luid laag. :worship:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jahtari

Met sublaag hoor je vooral de ruimte. Met eventuele pieken en dalen en vooral in veel gevallen, heel veel galm/echo. Deuk maar eens,op,pauze, soms hoor je dan de bas nog even nagalmen.

Om dit soort laag uit het betreffende nummer strak te krijgen heb je dus niet alleen een goede strak spelende sub nodig (controle over de speaker/strakheid) maar ook een goede akoestiek.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Xander32

... en bovenal moet je de 'gewenste sound' ook kunnen herkennen. Dat kan m.i. enkel wanneer je zelf met enige regelmaat live muziek hoort.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Deleted User

Quote from: Xander32 on January  8, 2022, 09:54:01
...  Dat kan m.i. enkel wanneer je zelf met enige regelmaat live muziek hoort.

Exact.. helemaal eens..

CinéHome

#7
Of je gaat de nummers bij anderen beluisteren / of je laat iemand anders langskomen om zijn oordeel te geven.

Mooi voorbeeld voor wie het zich herinnert: de DVD Hell freezes over van Eagles. Het openingsnummer Hotel California begint met een lange instrumentale intro. Op een bepaald moment komt de percussie erbij met een zware doorgalmende bastoon. Dat vond ik altijd geweldig om te demonstreren. Klanten waren altijd onder de indruk wanneer dat weerklonk.
Pas later, door zelf betere sets te hebben staan en vooral betere subwoofers, bleek die 'dreun' veel gecontroleerder en genuanceerder te zijn dan ik altijd had gedacht/ervaren.
Gevolg ... De weinige keren dat ik het later nog gebruikte (concert is niet uit op bluray) kreeg ik haast steevast de opmerking dat die bas veel wijdser hoort te klinken... niet dus. Enkel als je set en je akoestiek niet op orde zijn klinkt het zo 'overdreven'.
Dan heb je natuurlijk de kwestie van 'smaak' en voorkeur. Een ander wordt wild van de vervorming, ik dan weer net van de controle, waardoor je ook veel meer gelaagdheid hoort.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Staaled

Ook live is er geen absolute referentie aangezien zalen of open air en installaties enorm verschillen.
Er is een streven en daarmee moeten we het doen.

Data geven houvast en daarmee is het toneel vrij voor een meetsessie van de TS. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Xander32

Live ervaringen maken dat je enige referentie hebt betreft een natuurlijk geluid, je weet hoe instrumenten in het echt klinken. Zonder die ervaring kan je wellicht een meettechnisch perfecte set in een akoestisch geoptimaliseerde ruimte neerzetten, maar heb je uiteindelijk nog steeds geen flauw benul hoe het live klinkt/kan klinken. Waar luister je dan naar 🤔

Quote from: Staaled on January  8, 2022, 10:19:43
Ook live is er geen absolute referentie aangezien zalen of open air en installaties enorm verschillen.
Er is een streven en daarmee moeten we het doen.

Data geven houvast en daarmee is het toneel vrij voor een meetsessie van de TS. ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

jahtari

#10
Quote from: Xander32 on January  8, 2022, 10:30:15
Live ervaringen maken dat je enige referentie hebt betreft een natuurlijk geluid, je weet hoe instrumenten in het echt klinken. Zonder die ervaring kan je wellicht een meettechnisch perfecte set in een akoestisch geoptimaliseerde ruimte neerzetten, maar heb je uiteindelijk nog steeds geen flauw benul hoe het live klinkt/kan klinken. Waar luister je dan naar 🤔
Bijna alle muziek wordt versterkt weergegeven, ook live.

En de meeste opnames zijn in een studio, waar de mixer/master kerel zelf luistert in een behandelde ruimte naar microfoons (zang, drums), (gitaar)versterkers, effectboxen, etc.

Het "produce like a pro" youtube kanaal heeft wel eens leuke tests van speakers/monitoren waarbij de mixer dan in elk geval weet hoe het ooit klonk - op een andere set speakers in die ruimte.

Voor mij is in elk geval het streven naar een "rechte" / eerlijke weergave, rekening houdend met ons gehoor (dus van bas naar hoog licht aflopend qua volume) en veel demping om de eigen ruimte niet teveel mee te laten spelen.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

chansig

Ik moet zeggen dat ik wel blij ben dat bv Wovenhand, the Foals, Depeche Mode, Nick Cave thuis niet zo klinken zoals ze live klonken. Als je dat nastreeft: Succes.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

#12
Quote from: Xander32 on January  8, 2022, 10:30:15
Live ervaringen maken dat je enige referentie hebt betreft een natuurlijk geluid, je weet hoe instrumenten in het echt klinken. Zonder die ervaring kan je wellicht een meettechnisch perfecte set in een akoestisch geoptimaliseerde ruimte neerzetten, maar heb je uiteindelijk nog steeds geen flauw benul hoe het live klinkt/kan klinken. Waar luister je dan naar 🤔
Die 2 zaken zijn wel degelijk voorwaarden om realisme te benaderen.
Een cello of viool in je woonkamer is dat niet aangezien die net zo kleurt als je set.

Ik volg wat musici via IG en die hebben de afgelopen lockdowns allemaal hun repetitieruimte thuis laten behandelen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Er zijn mensen die bij mijn set (of liever gezegd vorige) natuurlijkheid miste. Geen idee of die veel naar concerten gingen, maar ik heb het nog geen moment gemist. En ik ga niet veel naar concerten maar wel met enige regelmaat.

Ik denk dat smaak een grotere factor is dan realiteitszin.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Wil ik nog aan toevoegen, gezien de viool en cello, dat een ruimte als onderdeel van de weergaveketen beschouwd dient te worden.
Zo zijn concertzalen ook ontworpen.
In extremis : het concertgebouw om te versterken en galmen, Ziggo Dome om te dempen en uitdoven (box in box).

Het KCO klinkt waanzinnig in het eerste en nergens naar in de tweede. D
Depeche Mode omgekeerd.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

flakkees

droog , vet , strak en snoei hard  :D
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Jean Sibelius

Onopvallend maar wel aanwezig  ;)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

CinéHome

Quote from: flakkees on January  8, 2022, 13:55:47
droog , vet , strak en snoei hard  :D
Het lijkt me dat de eerste 2 elkaars tegenpool zijn. :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Staaled

Omdat laag zo goed te meten en kwantificeren valt is er m.i. ook weinig ruimte voor discussie:
het meet recht , +/- 1 dB ,over een bereik van 20-100 Hz en kent geen dips.

Wat dan wel ietwat open blijft is level tov de rest van het spectrum.
Maar ook daar geven luisterervaringen en onderzoek een sterke voorkeur aan : +3 dB.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

En tenslotte max SPL en THD.
Prima te meten en een hoge eerste en lage tweede zijn het streven.

Het eerste is niet enkel van belang bij luid spelen, maar juist voor dynamiek. Je wilt geen compressie (en daar loopt het vaak spaak).
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

sandervg

Met REW en roze ruis het bereik van 20 - 20K meten. Vervolgens (met de mogelijkheden die je hebt, als is het alleen eenvoudige toonregeling) het zo instellen dat je voor het laag zo recht mogelijke lijn krijgt met niet te veel pieken en dan weet je hoe het 'hoort' te klinken. Maar ja, ik zou daarna de boel maar zo instellen zoals je het zelf 'lekker' vindt klinken ;). De een houdt nu eenmaal van wat meer laag dan een ander.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

flakkees

Quote from: MichelDW on January  8, 2022, 15:05:56
Het lijkt me dat de eerste 2 elkaars tegenpool zijn. :D

kom dan maar eens luisteren  ;)
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Berry76

Net thuis van familie bezoek met jonge drukke aanwezige kids, de oren tuiten nog na.

Morgen eens lekker gaan meten en pielen.

Ik zal eens proberen om met de roze ruis in REW te meten.
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

DofN

Ik zou een gewone sweep doen. Of zit je in een enorme kamer, zoals een hal ofzo?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software