subwoofer instellen

Started by Sureround, January 6, 2022, 16:54:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sureround

Ik heb een KEF Kube 12b gekocht. Geen topspeaker maar gezien ik vooral naar muziek, m.n. klassiek/akoestische jazz, luister, voldoende voor mij.
Mijn vraag is eigenlijk wat de functie van het high passfilter voor de subwoofer is. Ik begrijp uit de verschenen topics het volgende.

De subwoofer krijgt de LFE-kanaalinfo (zelden aanwezig bij muziek, maar in voorkomend geval  ;D). Ik lees dat het low passfilter in dit kader uit moet staan of min. op 120Hz: de sub moet alle frequenties aanwezig in dit kanaal, weergeven gezien dit door de klankingenieur zo bedoeld is.

Ik begrijp ook dat de subwoofer geherrouteerde bas kan toebedeeld krijgen afkomstig van de front- en andere speakers. De frequenties die je wil herrouteren naar de sub stel je in met de high-passfilters op de receiver (filters per speaker(groep)). Bijvoorbeeld: ik zet de high pass voor alle speakers op 60Hz: het laag beneden 60Hz (na roll-off) gaat niet naar de speakers maar naar de subwoofer. Netjes afgehandeld. Klopt dit? Of speelt het lowpassfilter bij herroutering ook een rol?