OLED vraag

Started by audio_stabilo, January 5, 2022, 21:01:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Afgelopen week heb ik de Samsung QN95a neo qled gekocht. Erg mooi beeld, maar voor ons veel te helder in de avond. Ik zit al dagen te klooien met local diming. De ene keer te donker de andere keer weer te licht. Ik krijg het niet goed. Ik zit dus te denken om hem om te ruilen voor een oled. Namelijk de LG C1 (Oled55c16la). Hier schijnen die problemen niet/minder te zijn. Nu lees ik op internet allemaal enge verhalen over inbranden. Maar LG claimt ook dat het bijna niet meer kan bij normaal kijk gedrag en geen lange stilstaande beelden.
Hoe zie het als je bijvoorbeeld een dag rtl4 kijkt op je vrije dag? Of je wisselt tussen zenders. Ik lees op internet dat mensen gewoon normaal kijkgedrag hebben en toch inbranding hebben, dit is dan wel bij schermen uit 2018 a 2019.

Heeft hier iemand toevallig dit scherm of een andere oled? Wat zijn jullie bevindingen

mijkie

ik heb een LG Oled, een 55c8pla en geen last van inbranden

Ik switch ook van lichte kamer, naar donkere kamer als het donker is en dan komt er nog best wel een berg licht uit

Is gekalibreerd, een aanrader, dan is je beeld ook realistischer en stoort het mij niet dat er wat meer licht af komt !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

AudioEnZo

#2


Quote from: audiogek on January  5, 2022, 21:01:05
Afgelopen week heb ik de Samsung QN95a neo qled gekocht. Erg mooi beeld, maar voor ons veel te helder in de avond. Ik zit al dagen te klooien met local diming. De ene keer te donker de andere keer weer te licht. Ik krijg het niet goed.

Ik heb een iets ouder type, QE65Q95T, en daar is in te stellen dat de helderheid van het beeld zich aanpast aan het lichtniveau in de ruimte waar je bent, dat werkt goed hier.

Ik neem aan dat jou TV dat ook wel heeft.

mijkie

Eerlijk, geen idee [emoji6]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

AudioEnZo

Sorry, was een antwoord op een deel van de openingspost [emoji15]

audio_stabilo

Quote from: AudioEnZo on January  5, 2022, 21:16:49

Ik heb een iets ouder type, QE65Q95T, en daar is in te stellen dat de helderheid van het beeld zich aanpast aan het lichtniveau in de ruimte waar je bent, dat werkt goed hier.

Ik neem aan dat jou TV dat ook wel heeft.

Klopt heb ik ook mee gerommeld. Ik vind het niet heel goed werken. Ik irriteer me al snel aan heel fel wit in bijvoorbeeld reclames. Hdr content was ook ineens heel fel met die optie aan

audio_stabilo

Maar inbranden is dus niet meer zo'n issue als een paar jaar geleden ?

Sjaak_Banaan

Ken je niemand die dat scherm voor je wil kalibreren? Misschien zit er wel een forumgenoot hier die je daarbij kan helpen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

audio_stabilo

Quote from: Sjaak_Banaan on January  5, 2022, 21:47:51
Ken je niemand die dat scherm voor je wil kalibreren? Misschien zit er wel een forumgenoot hier die je daarbij kan helpen.

Ik heb al een afspraak gemaakt om het scherm terug te brengen omdat het gewoon niet mijn beeld is. Wij zitten ook in een vrij donkere ruimte. Daarom valt het waarschijnlijk nog meer op. Het gaat mij meer erom of je nog heel erg uit moet kijken voor inbranden

Bertus69

Ik maak redelijk wat uren achter de LG Oled tv uit 2018, ik heb geen last van inbranden. Staat vaak een uurtje of 4 per dag op RTL4, daarna wat streamen maar ik zie geen ingebrand RTL4 logo.

Vriend van me heeft in 2021 een nieuwe gekocht, volgens mij zat hier zelfs een instelling op waarmee de logo's automatisch minder helder zijn.
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

fredenivanca

#10
ik ben inmiddels aan mijn 2e Oled bezig, hiervoor had ik de c8 en geen last van inbranden, wel dat hij meer moeite had om een egale bijv, kleur geel neer te zetten

Heb nu een EVO scherm en die doet het stukken beter
LG Oled 77G1~~Acurus Muse~~Mark Levinson 532H(fronts) + 535H(surround atmos)~~Lumin D3 Sbooster~~Velodyne SPL1200 Ultra~~Monitor Audio PL 300~~MA PLC 350~~MA PL 100~~Nvidia Shield pro~~Appletv 4K~~Dune HD  PRO 4K~~VU solo 4K~~Atmos: Sonus Faber ~~audioquest/inakustik WBT/VDH

Remco

Hier al 3 jaar naar volle tevredenheid een LG C8 Oled staan die gemiddeld 6 uur per dag aanstaat. Geen enkele last van inbranden. 
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

audio_stabilo

Oké dan hoef ik er niet zo bang voor te wezen. Ik had namelijk even op Google gekeken en daar zag ik nog een hoop mensen uit 2021 en 2020 die een ingebrande oled hebben. Die zullen dan vast iets verkeerd doen

ajbeefde

Hier ook al ruim 2 jaar een LG Oled in huis, staat gemiddeld 4 a 6 uur per dag aan, van inbranden geen last !!
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

PatrickP

Als je vier uur per dag, elke dag !!, naar RTL4 kijkt, dan verdien je ergens wel een ingebrand logo. Als brandmerk!  :devil:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

KillerbeeNL

Quote from: PatrickP on January  6, 2022, 17:54:22
Als je vier uur per dag, elke dag !!, naar RTL4 kijkt, dan verdien je ergens wel een ingebrand logo. Als brandmerk!  [emoji317]
[emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

audio_stabilo

Haha. Het was maar een voorbeeld :p
Maar als een tv uit gaat dan zakt dat toch weer af ? Of gaat het inbrand risico dan de volgende dag gewoon door ? Ik merk toch dat ik er huiverig voor ben. Maar ik lees ook dat er genoeg in de lg c1 zit dat het bijna niet meer kan

ddennisdennis12

Wij hebben thuis ook een LG oled, daarbij is echter ook na 6 naar nog geen sprake van enig inbranden.
Kalibratie is overigens wel aan te bevelen, en dan zowel de dag als nacht modus. Dan kun je 's avonds switchen naar de dark modus.
HT Room: Epson TW7000, Pioneer Elite SC-LX86 (class D3) & custom boston acoustics fronts & KEF surrounds & JBL Control 1 Pro height speakers & JBL Stage Subwoofer & L-Acoustics Kilo Low-Frequency extension. Auto: BMW i4 met Harman/Kardon en Lexus met Mark Levinson.
 
According to my opinion: perfect audio is a matter of science.

audio_stabilo

Quote from: ddennisdennis12 on January  6, 2022, 20:13:15
Wij hebben thuis ook een LG oled, daarbij is echter ook na 6 naar nog geen sprake van enig inbranden.
Kalibratie is overigens wel aan te bevelen, en dan zowel de dag als nacht modus. Dan kun je 's avonds switchen naar de dark modus.

Wij kijken meestal alleen in de avond tv. In het weekend staat hij wel meer aan. Soms overdag ook wel eens lang. Maar dat zou geen probleem moeten zijn toch ? Ik wil namelijk niet een tv hebben waarbij ik constant hier aan moet denken. Ook houden wij niet van heel fel beeld. Dus het beeld zal ik sowieso wel wat minder fel zetten. Doe je die met helderheid of zit er ook (net als qled) een soort local dimming stand op ?

mijkie

Bij LG zet ik heb op ISF donkere kamer, dan is hij een stuk minder fel en die stand is bij mij ook gekalibreerd [emoji1303]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

audio_stabilo

Quote from: mijkie on January  6, 2022, 20:28:02
Bij LG zet ik heb op ISF donkere kamer, dan is hij een stuk minder fel en die stand is bij mij ook gekalibreerd [emoji1303]

Kalibreren zou ik dan idd ook wel willen ja. Als het beeld donkerder staat is de kans op inbranden ook een stuk kleiner denk ik

stevie1

ik heb dan de lg c9. in het begin uuuuren op gegamed voor 2 a 3 mnd ongeveer.
Nog geen last en nog heel wat garantie over nog.
en2. Hij heeft ook een pixel refresher bij eventuele calamiteiten ;D
en 3. in het ergste geval kost een 77 maar 2500 ongeveer.
De 55 a versie zag ik al voorbij komen voor 750.

Ik ben met mijn oled nog elke dag net zo blij als toen ik m kocht

Remco

Quote from: audiogek on January  6, 2022, 20:25:36
Ook houden wij niet van heel fel beeld. Dus het beeld zal ik sowieso wel wat minder fel zetten. Doe je die met helderheid of zit er ook (net als qled) een soort local dimming stand op ?

Local dimming zit op (Q)LED TV's en dat werkt met zones die kunnen oplichten of dimmen. Hoe meer zones de TV heeft, hoe dieper zwart je TV kan weergeven. Nadeel is wel dat ook de lichtere elementen dimmen. Een goed voorbeeld is de begin scene van Gravity waarbij je zult zien dat er minder sterren zichtbaar zijn dan bij een Oled. Een oled werkt nl. anders, waarbij iedere pixel aan-of-uit kan. Hierdoor krijg je dus de inky blacks maar dan zonder verlies van details.   
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Fox

De Samsung heeft heel veel instel mogelijkheden.
- als 1e set de tv in de thuis en NIET in de winkel stand
- gebruik NIET de Vivid preset, maar 1 van de anderen
- zet voor SRD de achter grond verlichting terug van 50 naar 30-34
- zet die eco en intelligent zooi uit
- zet alle beeld verbeteraars uit
- zet local dimming op laag

Dit is een mooi start om te beginnen en je zal zien dat je een rustig en helder beeld krijgt zonder vermoeiing, want een dim beeld zorg dat je ogen zich meer moeten inspannen om de details te zien.

Let bij OLED ook op dat deze techniek last heeft van near Dark (schaduw detail) en Pure White door de ABL.
Dus naast de inbrand mogelijk heden en het terug lopen in uniformiteit krijg je er dus andere uitdagingen voor terug.

Quote from: audiogek on January  5, 2022, 21:01:05
Afgelopen week heb ik de Samsung QN95a neo qled gekocht. Erg mooi beeld, maar voor ons veel te helder in de avond. Ik zit al dagen te klooien met local diming. De ene keer te donker de andere keer weer te licht. Ik krijg het niet goed. Ik zit dus te denken om hem om te ruilen voor een oled. Namelijk de LG C1 (Oled55c16la). Hier schijnen die problemen niet/minder te zijn. Nu lees ik op internet allemaal enge verhalen over inbranden. Maar LG claimt ook dat het bijna niet meer kan bij normaal kijk gedrag en geen lange stilstaande beelden.
Hoe zie het als je bijvoorbeeld een dag rtl4 kijkt op je vrije dag? Of je wisselt tussen zenders. Ik lees op internet dat mensen gewoon normaal kijkgedrag hebben en toch inbranding hebben, dit is dan wel bij schermen uit 2018 a 2019.

Heeft hier iemand toevallig dit scherm of een andere oled? Wat zijn jullie bevindingen

audio_stabilo

Ik heb hem staan de c1 van lg. Wauw!
Als ik het wit minder wil hebben, zit daar nog ergens een instelling voor ? En is het nodig om het pixel opschoon proces standaard aan te hebben als je de tv uitzet ? Dus dat die dat altijd doet