Ervaringen audiofiele zekeringhouder tov ouderwetse stop?

Started by sandervg, December 31, 2021, 12:17:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Dit soort kabels zijn bij Lapp als ook Igus te koop.
Alleen mag je (officieel) niet twee aders voor Neutraal en twee aders voor de fase gebruiken.

twani

Quote from: Oystein on August 24, 2022, 18:22:57
Dit is natuurlijk niet het antwoord waar jullie op zitten te wachten maar dat hou ik voor mezelf.

Wellicht dat ik nog iets op poten wil zetten met een handeltje in kabels en dan is het niet handig als iedereen weet waar ik de kabel vandaan haal en wat die uiteindelijk kost  :huh2:

Ah ja de zogeheten CONRAD MOUSER FARNELL specials van de rol komen weer eens voorbij

Hadden we niet ook eens de oranje wokkel kabel van evenzo mysterieuze herkomst?


Tjeb

Quote from: Oystein on August 24, 2022, 16:29:31
Geen randaarde in de woonkamer is bij de meeste huizen van voor 1990 ?? nog heel nromaal ... en daar zou je nu opeens aan dood gaan ?
Een audioapparaat is geen "natte groep" zoals een wasmachine o.i.d. dus de noodzaak lijkt mij wat overgewaardeerd ...

Maar om terug te komen op de originele vraag:

Ik heb ook bewust 2 Pasco zekeringhouders in mijn groepenkast gezet voor 2 audio groepen met standaard patronen dus geen vergulde AHP of welk merk dan ook:



In 2019 heb ik onze benedenverdieping helemaal verbouwd en alles opnieuw aangelegd en nieuwe groepenkast geplaatst.
Als stroomkabel in de muur heb ik een 5-aderige industriële kabel van 2,5mm2 waarvan ik de L+N heb voorzien van 2 aders zodat ik daar affectief 5 mm2 heb.
Dit afgemonteerd op een Niko WCD met schroefklemmen:






De ader isolatie is low-capicitance PTFE en zoals je kunt zien in een strakker spiraal ter onderdrukking van stoorsignalen.

Mooi geknutsel maar helaas illegaal, je mag geen 2 aders gebruiken voor een fase/nul of aarde.....

(Ik zie net dat Kjelt me al voor was.......)

CZ79

Dat gebeurt met die 5 aderige Lapp kabels ook toch? Mag dat niet (in geval van gewoon litze draad)?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Oystein

Quote from: Tjeb on August 24, 2022, 20:11:05
Mooi geknutsel maar helaas illegaal, je mag geen 2 aders gebruiken voor een fase/nul of aarde.....

In sommige audiofiele netkabels van bekende merken zoals Shunyata en LessLoss worden ook meerdere aders getwist om aan de uiteinden in de stekkers weer bij elkaar te komen.
I.v.m. de NEN1010 moet de ader doorsnede minimaal (met de nadruk op minimaal) de afgezekerde stroom kunnen hebben.
En voor 16A thuis is dat 2,5 mm2 en ook mijn aarde draad is in deze context dik genoeg.
Dat de fasen in mijn geval dan meer kunnen hebben is geen probleem.
Het is een samengestelde kabel die als enige door een buis loopt.
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

Tjeb

Dan zit er op Shunyata vast geen CE keur...

Leuk dat het kan of gedaan wordt maar het mag simpelweg niet.....

Oystein

Ik ben het toch niet met je eens ...

De NEN1010 heeft veel regeltjes maar de voornaamste is dat het veilig moet zijn en daar is weinig mis mee in mijn opstelling.
Ik heb één kabel vanaf de Pasco via een eigen buis naar een enkele WCD dus er kan ook geen verwarring ontstaan over welke groep door de buis loopt.

Ook in schakelkasten worden vaak meerdere kabels parallel gelegd omdat dan één dikke kabel niet meer te buigen is.
Zowel complete samengestelde kabels als ook losse aders zoals bijv. 2x 175mm2 per fase.
En dit valt ook allemaal onder CE.
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

Tjeb

Mijn laatste reactie op dit verhaal:

Mag je uberhaubt een zachte kern gebruiken aan de uitgaande kant van de zekering...

Het antwoord is neen...

Ook een 1010 dingetje.

In je voedingskabel dienen ook de aderdiktes hetzelfde te zijn
Is bij jou niet het geval 2,5 mm2 voor de aarde en in totaal 5 mm2 voor de spanningsvoerende aders.

Tevens is veiligheid zeker een ding, er kan in de WCD één van de twee aders losraken, bij een normale kabel configuratie  doet de wcd het niet en ga je dus met zorg te werk, ik jouw geval heb je geen idee en kan je dus in de problemen komen.

Indien je In de meterkast twee aders onder één klem gebruikt is het een volle afkeur aangezien dit verboden is. Dit is natuurlijk op te lossen door een dubbele 2,5 mm2 adereindhuls toe te passen maar verwacht niet dat dit is gebeurd.

Een losgekomen ader in de meterkast is in een normale kabel configuratie  geen probleem, deze is immers spanningsloos, in jouw geval is deze spanningsvoerend en daardoor gevaarlijk...

En met de postopener heb je dus inmiddels 4 zaken waarom het niet de manier en volgens de NEN is....

Je verhaal over paralelle kabels in schakelkasten gaat compleet mank aangezien dit wel toegestaan wordt als er met kleurcodering en waarschuwingslabels gewerkt wordt...

Maar ga vooral je gang en neem zeker geen raad aan van anderen... ;)

gizmo2

Quote from: twani on January  4, 2022, 07:23:22
Exact😉

Valt me wel op dat zodra ik een kritische noot plaats tav dit soort tweaks ik allerhande reacties krijg, in de trant van ongefundeerd, ik blaat maar wat, wat doe je dan in een topic als dit, en zelfs wel onkruid genoemd😅

En als ik dan een plaatje van m'n eigen audiogroep plaats en daarover zeg dat ik nul komma nul verschil hoor, het oorverdovend (audioforum hé) stil blijft ....

Dan is opeens de munitie óp lijkt wel.....

Interessant  8)
ik zal het je nog eens anders vertellen, begin mei dit jaar werden we hier voor zo'n twee weken afgesloten van het net en kregen we een eigen dedicated turbo diesel die ons in de tussentijd van prik moest voorzien, ik dacht meteen hoezee nu gaan we het meemaken.
heb elke avond eens goed zitten luisteren of nu verschil hoor, in eerste instantie dacht ik wel verschil te horen.
afijn ik kwam op een avond thuis en werden de powerknoppen weer eens ingedrukt met nog steeds denkende dat de turbo diesel nog volop aan draaien was.......maar wat bleek die avond ervoor waren we al weer op de normale aansluiting aangesloten waar ik toen geen erg in had.

voor mij was destijds in Ider geval de conclusie dat er gewoonweg geen verschil te horen is.
hoe dat met kabels/stoppen vanuit de meterkast de woning in gaat zou ik niet weten.......heb ik me ook nooit mee bezig gehouden.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

mmuetst

Het is of men in deze hobby soms van gekkigheid niet meer weet wat we nu weer moeten verzinnen om producten aan de man te brengen. Ik zal er niet van op kijken dat we zo ook de audiofiele BH op de markt krijgen. "Mijn vriendin kwam met de BH de kamer in en het was of er een gordijn van de luidsprekers werd weggetrokken"  :D. Ter info, mijn set zit per ongeluk op een aparte groep, sterker nog, het zit in een ander gebouw dan waar we in wonen. P.S. dat van die vriendin niet tegen mijn vrouw vertellen hè  ;D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jahtari

Dit soort "verbeteringen" moeten gewoon in een echte test (abx) zo duidelijk eruit te halen zijn, als het door de gelovers aangegeven verschil zo duidelijk is.

En dan komt natuurlijk de testmethode ter discussie of dat dat gewoon niet kan.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub