Ervaringen audiofiele zekeringhouder tov ouderwetse stop?

Started by sandervg, December 31, 2021, 12:17:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

twani

Quote from: sandervg on January  3, 2022, 23:23:06
Zou bij voor een deel gaan voor 'de gemoedsrust' zoals Twani aangeeft. Prima om hiervoor een paar tientjes uit te geven voor een ouderwetse stop (houder 30 euro, stop 0,5 euro nog wat kamrails etc. onder de 40 euro klaar). Voor de HT ruimte sowieso, want m'n B karakteristiek automaat trekt de inschakelstroom van m'n Arcam niet en vliegt er af en toe uit en of ik dan een nieuwe C automaat koop of een Diazed houder met stop, maakt qua kosten niet veel verschil. Maar om een AHP van 240 euro uit te geven (die nieuwe is ECHT duur geworden), dan wil ik meer dan gemoedsrust  ;). En ik vind het zo'n gedoe om het uit te gaan proberen.

Ben wel blij met de gedeelde ervaringen in ieder geval, dat helpt me wel. Misschien zit er uiteindelijk toch niets anders op dan zelf uitproberen.... Mocht ik dat gaan doen, dan beloof ik dat ik het resultaat op het forum zal delen zodat we in ieder geval weer één extra empirische waarneming hebben, blind geluisterd  ;D.
Exact😉

Valt me wel op dat zodra ik een kritische noot plaats tav dit soort tweaks ik allerhande reacties krijg, in de trant van ongefundeerd, ik blaat maar wat, wat doe je dan in een topic als dit, en zelfs wel onkruid genoemd😅

En als ik dan een plaatje van m'n eigen audiogroep plaats en daarover zeg dat ik nul komma nul verschil hoor, het oorverdovend (audioforum hé) stil blijft ....

Dan is opeens de munitie óp lijkt wel.....

Interessant  8)

Tjeb

Quote from: Rowdy on January  3, 2022, 23:40:08
Heb wel gelezen dat iemand de aarde van de audiogroep heeft afgetakt van het aardblokje buiten de verdeelkast i.p.v. de aardrail in de verdeelkast. Hij heeft geen extra aardpen geslagen.

Waar is dat blokje op aangesloten denk je? Er zit nu alleen weer een extra verbindingen in zijn aardkabel...

chansig

Quote from: twani on January  4, 2022, 07:23:22

Dan is opeens de munitie óp lijkt wel.....

Interessant  8)

Je bent doof, of je set is niet goed genoeg. Beide kan ook.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rowdy

Quote from: Tjeb on January  4, 2022, 07:26:00
Waar is dat blokje op aangesloten denk je? Er zit nu alleen weer een extra verbindingen in zijn aardkabel...
Nee, één verbinding minder.

CZ79

Ik heb de aarde van de aparte voedingskabel afgetakt en direct op de bestaande aardpen aangesloten, of het verschil maakt? Weet ik niet, maar zit me prima zo
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

quattronl

Ik heb een audiogroep met in de meterkast een Siemens cilindric fuse cartridge, Belden kabel naar de woonkamer en daar een Furutech wcd.
Eigenlijk puur omdat ik dat in het vorige huis ook zo had en het spul meenam naar dit huis. En omdat ik het uit wilde proberen. Dus omdat het kan  8)
De groep zit samen met 3 andere groepen achter een aardlek en de aarde is gewoon afgetakt in de meterkast. Weinig spannends dus.

Even snel schakelen tussen deze groep en een standaard groep is wat lastig dus weinig te zeggen of ik verschil ervaar.
Ik vermoed van niet.
Het is meer de gemoedsrust denk ik. En het feit dat de audio spulleboel sowieso een eigen groep heeft. Anders zou dat samen zitten met de waterkoker, koffiezetter, magnetron e.d. en dat idee staat me niet zo aan.

Zou ik het weer doen? Ik denk het wel. Zekeringhouder, wcd en kabel kosten bij elkaar hooguit 250,- (ex arbeid, ik deed het zelf) en dat vond ik het wel waard.
Levert het klankmatig bij mij iets op? Neuh  ;D
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Tjeb

Quote from: Rowdy on January  4, 2022, 08:27:11
Nee, één verbinding minder.

De aarde komt met de kabel vanuit de straat onderin de meterkast naar binnen, in de meterkast zit de aardstrip waarop deze wordt aangesloten, vanaf deze aardstrip zitten alle aardedraden vanuit het huis dus inclusief het blokje buiten de meterkast wat er 9 van de 10x zit om waterleiding e.d. te kunnen aarden.

Kabeltje van de man in kwestie zit op het blokje, het blokje zit op de aardstrip = 1 extra verbinding.

vergeerr72

Quote from: twani on January  4, 2022, 07:23:22
Exact[emoji6]

Valt me wel op dat zodra ik een kritische noot plaats tav dit soort tweaks ik allerhande reacties krijg, in de trant van ongefundeerd, ik blaat maar wat, wat doe je dan in een topic als dit, en zelfs wel onkruid genoemd[emoji28]

En als ik dan een plaatje van m'n eigen audiogroep plaats en daarover zeg dat ik nul komma nul verschil hoor, het oorverdovend (audioforum hé) stil blijft ....

Dan is opeens de munitie óp lijkt wel.....

Interessant  8)
Bijzondere twist Twani....

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=181237.msg3532570.msg#3532570
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Rowdy

Quote from: Tjeb on January  4, 2022, 10:58:28
De aarde komt met de kabel vanuit de straat onderin de meterkast naar binnen, in de meterkast zit de aardstrip waarop deze wordt aangesloten, vanaf deze aardstrip zitten alle aardedraden vanuit het huis dus inclusief het blokje buiten de meterkast wat er 9 van de 10x zit om waterleiding e.d. te kunnen aarden.

Kabeltje van de man in kwestie zit op het blokje, het blokje zit op de aardstrip = 1 extra verbinding.
Je hebt gelijk, ik maakte een denkfout.

CZ79

Quote from: Tjeb on January  4, 2022, 10:58:28
De aarde komt met de kabel vanuit de straat onderin de meterkast naar binnen, in de meterkast zit de aardstrip waarop deze wordt aangesloten, vanaf deze aardstrip zitten alle aardedraden vanuit het huis dus inclusief het blokje buiten de meterkast wat er 9 van de 10x zit om waterleiding e.d. te kunnen aarden.

Kabeltje van de man in kwestie zit op het blokje, het blokje zit op de aardstrip = 1 extra verbinding.

Helder! Ik heb de voedingskabel dus direct op dat blokje onderin de meterkast zonder extra overgang oid
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

sandervg

Quote from: twani on January  4, 2022, 07:23:22
Valt me wel op dat zodra ik een kritische noot plaats tav dit soort tweaks ik allerhande reacties krijg, in de trant van ongefundeerd, ik blaat maar wat, wat doe je dan in een topic als dit, en zelfs wel onkruid genoemd😅

En als ik dan een plaatje van m'n eigen audiogroep plaats en daarover zeg dat ik nul komma nul verschil hoor, het oorverdovend (audioforum hé) stil blijft ....

Dan is opeens de munitie óp lijkt wel.....
Nee hoor, ik vraag om ervaringen dus als jij je ervaringen deelt ben ik daar blij om en hecht ik daar waarde aan. Ook ervaringen dat je geen verschil hoort. Als ik het wist, zou ik dit topic niet geopend hebben. Ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen door je opmerking maar voor de zekerheid dan toch maar  :): ik ben nogal allergisch voor het 'ik kan het niet verklaren dus kan niemand een verschil horen' mantra dat steeds vaker de kop opsteekt in het forum. Dat heb ik met onkruid vergeleken. Maar dus bij deze dan: dank voor het delen van je ervaring  ;)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Rolf1981

Is al een tijd geleden dat ik wat gepost heb hier maar toevallig laatste tijd wel weer 't een en ander veranderd en gedaan.

Dit is ook een leuk onderwerp, ik was ook erg scepticisch over dit soort tweaks, zeker als monteur voor huis installaties, wet van ohm is eigenlijk altijd leidend.

Maar.......
Aangezien ik materiaal genoeg heb ben ik eens gaan experimenteren met diverse aanpassingen, en na diverse dingen getest te hebben ben ik om, er is naar mijn mening genoeg te halen door dit soort aanpassingen

Hoe ver je gaat, en hoeveel je moet investeren vind ik nog een moeilijk verhaal, maar beginnen met de basics heeft mij al veel opgeleverd, ik kan alleen niet oordelen hoeveel er nog te halen valt door het nog extremer door te voeren.

Mijn opbouw:

-Inwendige bedrading van mijn ABB groepenkast opgewaardeerd van 4mm2 naar 6mm2 (alleen dat maakt al verschil).
-normale ABB d patroon houder geplaatst , met standaard 16a stop erin (buiten de aardlek schakelaars om).
-aparte groep naar de woonkamer dmv in gefreesde flex met Vd draad, hierop zitten de tv wcd en een wcd waar mijn aangepast stekker blok op zit.
-wcd's zijn gewoon standaard Gira wcd's.

Ik heb eerst als voedings kabel naar de versterker en op mijn stekker blok gewoon 3x2,5mm xmvk kabel gebruikt met een grondkabel mantel eromheen als afscherming, dit klonk veel rustiger als de standaard snoeren, Later heb ik deze alleen vervangen voor 4mm2 audio grade kabels met stekkers wat ik via Ali express heb besteld, uitstekende kwaliteit voor bizar weinig geld!

Verschil met die kabels is dat de lage bass tonen beter hoorbaar zijn.

In het algemeen kan ik zeggen dat ieder stukje bij mij een zekere verbetering gegeven heeft, natuurlijk moet je installatie wel in staat zijn de verbetering weer te geven.
Hoor je dat bij alles wat je speelt? nee niet altijd, maar als ik een metellica concert speel ga je na een aanpassing ineens geluiden horen die je voorheen niet kon horen, het geluid wordt in het algemeen rustiger

Ik speel met kef q5 front, q9c center, psw2010 sub, t101 rear speakers op een Sony DA5000es receiver


twani

Quote from: Rolf1981 on January 18, 2022, 20:05:49
Is al een tijd geleden dat ik wat gepost heb hier maar toevallig laatste tijd wel weer 't een en ander veranderd en gedaan.

Dit is ook een leuk onderwerp, ik was ook erg scepticisch over dit soort tweaks, zeker als monteur voor huis installaties, wet van ohm is eigenlijk altijd leidend.

Maar.......
Aangezien ik materiaal genoeg heb ben ik eens gaan experimenteren met diverse aanpassingen, en na diverse dingen getest te hebben ben ik om, er is naar mijn mening genoeg te halen door dit soort aanpassingen

Hoe ver je gaat, en hoeveel je moet investeren vind ik nog een moeilijk verhaal, maar beginnen met de basics heeft mij al veel opgeleverd, ik kan alleen niet oordelen hoeveel er nog te halen valt door het nog extremer door te voeren.

Mijn opbouw:

-Inwendige bedrading van mijn ABB groepenkast opgewaardeerd van 4mm2 naar 6mm2 (alleen dat maakt al verschil).
-normale ABB d patroon houder geplaatst , met standaard 16a stop erin (buiten de aardlek schakelaars om).
-aparte groep naar de woonkamer dmv in gefreesde flex met Vd draad, hierop zitten de tv wcd en een wcd waar mijn aangepast stekker blok op zit.
-wcd's zijn gewoon standaard Gira wcd's.

Ik heb eerst als voedings kabel naar de versterker en op mijn stekker blok gewoon 3x2,5mm xmvk kabel gebruikt met een grondkabel mantel eromheen als afscherming, dit klonk veel rustiger als de standaard snoeren, Later heb ik deze alleen vervangen voor 4mm2 audio grade kabels met stekkers wat ik via Ali express heb besteld, uitstekende kwaliteit voor bizar weinig geld!

Verschil met die kabels is dat de lage bass tonen beter hoorbaar zijn.

In het algemeen kan ik zeggen dat ieder stukje bij mij een zekere verbetering gegeven heeft, natuurlijk moet je installatie wel in staat zijn de verbetering weer te geven.
Hoor je dat bij alles wat je speelt? nee niet altijd, maar als ik een metellica concert speel ga je na een aanpassing ineens geluiden horen die je voorheen niet kon horen, het geluid wordt in het algemeen rustiger

Ik speel met kef q5 front, q9c center, psw2010 sub, t101 rear speakers op een Sony DA5000es receiver

Super dat je de verschillen hoort.

Gerald

Gemoedsrust...

Wanneer aanpassingen in de meterkast en voedingsdraden tot hoorbare verschillen zouden leiden, zou ik me zorgen gaan maken over de elektrische veiligheid van mijn apparatuur.
Hifiberry - Sonneteer Campion - Sonics Aguilla

sandervg

Quote from: Gerald on January 20, 2022, 13:01:19
Gemoedsrust...

Wanneer aanpassingen in de meterkast en voedingsdraden tot hoorbare verschillen zouden leiden, zou ik me zorgen gaan maken over de elektrische veiligheid van mijn apparatuur.
Die snap ik niet. Als je verschil hoort tussen kabel 1 en kabel 2 of zekering 1 en zekering 2.... Dat wil toch niet zeggen - er vanuit gaande dat alle gebruikte spullen conform alle normen zijn - de elektrische veiligheid van je apparatuur bedenkelijk is? (los van de vraag dat je mogelijk niet gelooft dat er verschillen te horen zijn, dat je vind dat het niet kan, dat er een placebo effect optreed etc.  Daar wil ik in dit draadje graag van wegblijven)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Quote from: Rolf1981 on January 18, 2022, 20:05:49
....
Verschil met die kabels is dat de lage bass tonen beter hoorbaar zijn.

In het algemeen kan ik zeggen dat ieder stukje bij mij een zekere verbetering gegeven heeft, natuurlijk moet je installatie wel in staat zijn de verbetering weer te geven.
Hoor je dat bij alles wat je speelt? nee niet altijd, maar als ik een metellica concert speel ga je na een aanpassing ineens geluiden horen die je voorheen niet kon horen, het geluid wordt in het algemeen rustiger

Interessant! Mag ik vragen hoe je de verschillen hebt vastgesteld? Ik bedoel: Ik vind het altijd verschrikkelijk moeilijk om verschillen te horen als er een paar minuten tussen A en B zit. En ik heb ook snel last van het placebo effect (als ik éénmaal denk dat ik een verschil hoor, blijf ik dat verschil ook horen omdat mijn brein - en trouwens niet alleen het mijne ;) - de dringende behoefte heeft om de wereld simpel te houden en om consistent te zijn)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Gerald

Quote from: sandervg on January 20, 2022, 13:14:39
Die snap ik niet. Als je verschil hoort tussen kabel 1 en kabel 2 of zekering 1 en zekering 2.... Dat wil toch niet zeggen - er vanuit gaande dat alle gebruikte spullen conform alle normen zijn - de elektrische veiligheid van je apparatuur bedenkelijk is?
De elektriciteit die je huis binnenkomt, is verre van een "schone" 230V/50Hz. Naast spanningspieken en dips kan de aangeboden spanning variëren tussen ongeveer 210 - 245 volt. Met daarnaast nog allerlei vervuiling op het signaal. De impact van de genoemde aanpassingen in de meterkast (en installatiedraad) vallen hierbij in het niet. Iets dat slecht is, wordt niet beter als gevolg van minimale aanpassingen.

En daarnaast: als je apparatuur een goede voeding heeft, hoor je dat allemaal niet. Wanneer bij mij bijvoorbeeld de lampen flikkeren, hoor ik daar niets van terug in het geluid. Jij wel?
(Ter illiustratie: wanneer ik mijn versterker uitzet, speelt deze nog een tweetal seconden door voordat het geluid vervormt en uitsterft.)

Dus mocht je verschil horen: wat heb je dan in vredesnaam gedaan?
Hifiberry - Sonneteer Campion - Sonics Aguilla

Rolf1981

Quote from: sandervg on January 20, 2022, 13:14:39
Die snap ik niet. Als je verschil hoort tussen kabel 1 en kabel 2 of zekering 1 en zekering 2.... Dat wil toch niet zeggen - er vanuit gaande dat alle gebruikte spullen conform alle normen zijn - de elektrische veiligheid van je apparatuur bedenkelijk is? (los van de vraag dat je mogelijk niet gelooft dat er verschillen te horen zijn, dat je vind dat het niet kan, dat er een placebo effect optreed etc.  Daar wil ik in dit draadje graag van wegblijven)

Ja ik kan 't niet anders zeggen ik hoor 't verschil, wil je het verschil horen komt dat wel natuurlijk als eerst naar voor bij nummers die je vaker luistert, en ik moet zeggen je hoort het verschil vooral bij multichannel gebruik, ik draai erg weinig cd's meer.

Ik begrijp het heel goed als mensen denken hoe dan... Dat had ik zelf ook, maar als je dan gewoon iets aanpast vanwege een andere reden en merkt dat je geluid dus ineens anders klinkt was ik bijvoorbeeld zelf ook aangenaam verrast, want ik was ook erg sceptisch over dergelijke dingen.



Ik heb helaas niet zo veel technische kennis van de theorie dat ik kan verklaren hoe het kan dat dit soort aanpassingen werken

okkie60

Een draaistop is al een stuk beter dan een automaat en veel waar voor je geld maar een 10x38 zekering van bv Hifi-tuning is een heel stuk briljanter en opener maar kost wel wat tis maar net wat je er voor over heb.Over de randaarde ben ik t eens, liever helemaal geen randaarde of buiten een eigen pen.

mmuetst

Quote from: okkie60 on August 16, 2022, 19:32:20
Een draaistop is al een stuk beter dan een automaat en veel waar voor je geld maar een 10x38 zekering van bv Hifi-tuning is een heel stuk briljanter en opener maar kost wel wat tis maar net wat je er voor over heb.Over de randaarde ben ik t eens, liever helemaal geen randaarde of buiten een eigen pen.
Zo een domme opmerking "liever helemaal geen randaarde of buiten een eigen pen". Als je het niet meer na wilt vertellen...
Lees dit maar eens:
https://bennettprescott.com/downloads/grounding_tutorial.pdf
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

Misschien is het een bewuste keuze van hem om geen randaarde te nemen, als zijn audio apparatuur dubbel geïsoleerd (klasse II) zijn is dat geen probleem, maar dat is niet duidelijk.


Ik heb bewust klasse II audio apparatuur aangeschaft, omdat ik geen randaarde in de woonkamer heb.

Oystein

Quote from: mmuetst on August 17, 2022, 16:11:05
Zo een domme opmerking "liever helemaal geen randaarde of buiten een eigen pen". Als je het niet meer na wilt vertellen...
Lees dit maar eens:
https://bennettprescott.com/downloads/grounding_tutorial.pdf

Geen randaarde in de woonkamer is bij de meeste huizen van voor 1990 ?? nog heel nromaal ... en daar zou je nu opeens aan dood gaan ?
Een audioapparaat is geen "natte groep" zoals een wasmachine o.i.d. dus de noodzaak lijkt mij wat overgewaardeerd ...

Maar om terug te komen op de originele vraag:

Ik heb ook bewust 2 Pasco zekeringhouders in mijn groepenkast gezet voor 2 audio groepen met standaard patronen dus geen vergulde AHP of welk merk dan ook:



In 2019 heb ik onze benedenverdieping helemaal verbouwd en alles opnieuw aangelegd en nieuwe groepenkast geplaatst.
Als stroomkabel in de muur heb ik een 5-aderige industriële kabel van 2,5mm2 waarvan ik de L+N heb voorzien van 2 aders zodat ik daar affectief 5 mm2 heb.
Dit afgemonteerd op een Niko WCD met schroefklemmen:





De ader isolatie is low-capicitance PTFE en zoals je kunt zien in een strakker spiraal ter onderdrukking van stoorsignalen.

Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

Rowdy

Welk merk kabel heb je gebruikt?

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Oystein

Dit is natuurlijk niet het antwoord waar jullie op zitten te wachten maar dat hou ik voor mezelf.

Wellicht dat ik nog iets op poten wil zetten met een handeltje in kabels en dan is het niet handig als iedereen weet waar ik de kabel vandaan haal en wat die uiteindelijk kost  :huh2:
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers