Ervaringen audiofiele zekeringhouder tov ouderwetse stop?

Started by sandervg, December 31, 2021, 12:17:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik ben geïnteresseerd in alle ervaringen, positief of negatief, maar indien je principieel niet geloofd in het feit dat een aanpassing van een groep in de meterkast een positief effect kan hebben op het geluid, dan wil ik je vragen om hier niet te posten

Ik overweeg om m'n automaat in de meterkast te vervangen door een normale zekeringhouder. Nu is het zo dat ik een standaard houder voor een 'stop' op internet kan kopen van 20 - 30 euro of een audiofiele zekeringhouder van  200 euro (bv. AHP Klankmodule). Ik leest veel positieve geluiden op internet over die audiofiele klankmodules, maar eigenlijk altijd na de upgrade van een automaat. Nergens lees ik dat het ook beter klinkt tov bv. de ouderwetse stop (Diazed zekering).

Ik persoonlijk verwacht eigenlijk dat 70% van de verbetering al komt doordat je geen automaat meer hebt (in de uitleg van fabrikanten wordt hier ook het meeste nadruk op gelegd), misschien 20% door de zekering die je gebruikt en mogelijk 5% door de houder. Maar laat die houder nu het duurste zijn! En dat die houder ietsje betere contacten heeft lijkt me ruimschoots te niet gedaan worden door al die andere niet goede contacten die in de meterkast blijven zitten (zoals van de aardlek, hoofdgroep, slimme meter etc.)

Kortom: ik zit te twijfelen: gewoon een zekeringhouder van de bouwmarkt kopen OF toch een dure houder kopen? Heeft er iemand ervaringen met de upgrade naar een audiofiele zekeringhouder vanaf een niet/minder audiofiele zekeringhouder of ouderwetse stop?

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

ducman748

Ik heb een AHP en ik weet dat er veel pro's en cons zijn maar ik zou niet meer zonder willen.

mmuetst

Geen ervaring, wil alleen als tip geven dat het verstandig is om te informeren als je per ongeluk brand krijgt in je woning hoe de verzekering er mee omgaat. Verder laat ik het hierbij (ook wel zo prettig vind je niet  ;) )
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

sandervg

Je kon het niet laten, hè?   ;)

Quote from: mmuetst on December 31, 2021, 16:03:58
Verder laat ik het hierbij
Thanks!

Quote from: mmuetst on December 31, 2021, 16:03:58
(ook wel zo prettig vind je niet  ;) )
Maar wel een onverwachte mijlpaal op de valreep van het nieuwe jaar.... we zijn er over iets eens!  :pompom:
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Rowdy

Werking van een installatie automaat: https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electro/installatie/installatieautomaat/index.html

Werking van een Diazed zekering:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Smeltveiligheid


Als ik het zo lees van de Diazed zekering werkt het volgens hetzelfde principe als een glaszekering.

sandervg

Ja en de vraag is: zijn er mensen die verschil hebben gehoord (of niet gehoord) na de upgrade van een standaard diazed zekering naar een audiofiele houder+zekering. (ik lees vooral enthousiaste verhalen over mensen die van een automaat komen en daar kan ik me best wat bij voorstellen, maar ik weet niet of het 'audiofiele karakter' ook nog meerwaarde biedt)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Rowdy


Tjeb

Quote from: sandervg on January  2, 2022, 18:45:37
Ja en de vraag is: zijn er mensen die verschil hebben gehoord (of niet gehoord) na de upgrade van een standaard diazed zekering naar een audiofiele houder+zekering. (ik lees vooral enthousiaste verhalen over mensen die van een automaat komen en daar kan ik me best wat bij voorstellen, maar ik weet niet of het 'audiofiele karakter' ook nog meerwaarde biedt)

Ik heb wel een automaat met een gewone stop vergeleken, geen verschillen waargenomen...

Voordat er een "ja maar jij gelooft toch niet in kabels" komt; toen was ik nog erg bezig met bekabeling en tweaks dus behorende tot het believers kamp... :)

sandervg

Quote from: Tjeb on January  2, 2022, 21:22:06
Ik heb wel een automaat met een gewone stop vergeleken, geen verschillen waargenomen...

Voordat er een "ja maar jij gelooft toch niet in kabels" komt; toen was ik nog erg bezig met bekabeling en tweaks dus behorende tot het believers kamp... :)
Kijk, dat is interessant! Kun je hier wat meer over vertellen? Wat je precies vergeleken hebt en hoe je dat hebt gedaan?

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

twani

Quote from: sandervg on January  3, 2022, 08:53:18
Kijk, dat is interessant! Kun je hier wat meer over vertellen? Wat je precies vergeleken hebt en hoe je dat hebt gedaan?

Ik kan bij mij in de meterkast omprikken tussen een dedicated AHP groep met Lapp öylflexx tot aan stekkerblok bij de set en een gewoon stopcontact.

Uiteraard hoor je nul komma nul verschil en zit de AHP groep er slechts voor de gemoedsrust (ooit)

Zal vanavond een foto schieten

ajbeefde

Quote from: twani on January  3, 2022, 10:48:02
Ik kan bij mij in de meterkast omprikken tussen een dedicated AHP groep met Lapp öylflexx tot aan stekkerblok bij de set en een gewoon stopcontact.

Uiteraard hoor je nul komma nul verschil en zit de AHP groep er slechts voor de gemoedsrust (ooit)

Zal vanavond een foto schieten

;D
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

scrutinizer

Quote from: Tjeb on January  2, 2022, 21:22:06
Ik heb wel een automaat met een gewone stop vergeleken, geen verschillen waargenomen...

Voordat er een "ja maar jij gelooft toch niet in kabels" komt; toen was ik nog erg bezig met bekabeling en tweaks dus behorende tot het believers kamp... :)
Even een bypass van een half uur of heeft hier tijd van een gehele groepenkast de/montage tussen gezeten......

Ik blijf voorstander van bakeliet met porcelein...... omdat het kan. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tjeb

Quote from: sandervg on January  3, 2022, 08:53:18
Kijk, dat is interessant! Kun je hier wat meer over vertellen? Wat je precies vergeleken hebt en hoe je dat hebt gedaan?

Heel simpel, ze waren naast elkaar gemonteerd op de rail en uitbedraad en het was dus een kwestie van uitschakelen en de fase/nul naar de set omsteken op de automaat of pasco..
Meerdere keren gedaan, met aardlek, zonder aardlek langere tijd laten zitten, kortere tijd laten zitten maar geen verschillen kunnen waarnemen. Ook niet met/zonder aardlek trouwens..

Ben toen echt wel aan het experimenteren geweest maar nooit verschil kunnen horen.
Afgeschermde kabel gaf wel een vermoedelijk verschil, deze heb ik met verbouwen getrokken en was toen van schakeltikken van de koelkast af uit het vertrek ernaast (zat toen ook al op een andere groep dan de audio)

Als ik er nu over nadenk (ben wat nuchterder geworden) zou het ook wel erg bijzonder zijn dat een draadje van 3cm lengte en een paar honderdste dikte zo'n verschil zou moeten brengen als er destijds en nu nog steeds beloofd wordt... :)

scrutinizer

#13
Quote from: Tjeb on January  3, 2022, 15:48:41
Heel simpel, ze waren naast elkaar gemonteerd op de rail en uitbedraad en het was dus een kwestie van uitschakelen en de fase/nul naar de set omsteken op de automaat of pasco..
Meerdere keren gedaan, met aardlek, zonder aardlek langere tijd laten zitten, kortere tijd laten zitten maar geen verschillen kunnen waarnemen. Ook niet met/zonder aardlek trouwens..

Ben toen echt wel aan het experimenteren geweest maar nooit verschil kunnen horen.
Afgeschermde kabel gaf wel een vermoedelijk verschil, deze heb ik met verbouwen getrokken en was toen van schakeltikken van de koelkast af uit het vertrek ernaast (zat toen ook al op een andere groep dan de audio)

Als ik er nu over nadenk (ben wat nuchterder geworden) zou het ook wel erg bijzonder zijn dat een draadje van 3cm lengte en een paar honderdste dikte zo'n verschil zou moeten brengen als er destijds en nu nog steeds beloofd wordt... :)

Heb je tijdens dit experiment gelijk de optie direkt van de hoofdschakelaar opgenomen?
Dan had het nadenken niet meer nodig geweest vwb antwoord op de invloed van die 3 cm van een bepaalde dikte, tjeb.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....


ajbeefde

Quote from: gerard123 on January  3, 2022, 16:19:34
Klinkt prima.

;D

Wel even vermelden welk merk schroevendraaier er gebruikt wordt, anders krijgen we weer vragen en onnodige discussie ....  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Tjeb

Quote from: scrutinizer on January  3, 2022, 16:11:04
Heb je tijdens dit experiment gelijk de optie direkt van de hoofdschakelaar opgenomen?
Dan had het nadenken niet meer nodig geweest vwb antwoord op de invloed van die 3 cm van een bepaalde dikte, tjeb.

Nee natuurlijk niet, je moet wel een vreselijke domme imbeciel zijn om dit te gaan proberen.
Zekeringen worden niet voor niets toegepast en er loopt hier nog meer volk in huis..

Ik mag concluderen uit je reactie dat het verhaal niet in je straatje past?

scrutinizer

#17
Quote from: Tjeb on January  3, 2022, 17:33:42
Nee natuurlijk niet, je moet wel een vreselijke domme imbeciel zijn om dit te gaan proberen.
Zekeringen worden niet voor niets toegepast en er loopt hier nog meer volk in huis..

Ik mag concluderen uit je reactie dat het verhaal niet in je straatje past?
Heeft weinig met mijn straatje te maken Tjeb Dat is eigen terrein ;)
Maar als je wilt weten wat 3cm van bepaalde dikte materiaal daar een invloed op heeft moet je zonder kennen.

"een vreselijk domme imbeciel zijn"  ;D Jij had het over experimenteren gozer.
En voor een korte periode onder gecontroleerde omstandigheid zie ik hier geen probleem.
Misschien ben ik daar wat nuchter in. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tjeb

Goed dat is dan duidelijk, ik lees in zowel dit draadje als het zekeringen draadje steeds jouw trappen en opruiende opmerkingen over "moraalridders" en dat er door de topicstarters om ervaringen gevraagt wordt...

Ik heb nog geen enkele ervaring van jou gelezen maar enkel de opruiende stukjes.. Vindt je zelf ook niet dat je of eens een zinnige bijdrage moet leveren of gewoon niets moet schrijven??

twani

Voor een paar tientjes rommel. Dat is het wel zo'n beetje.

Als ze morgen zeggen dat het er tussenuit moet vind ik t ook prima...

sschot

NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

scrutinizer

#21
Quote from: Tjeb on January  3, 2022, 18:41:29
Goed dat is dan duidelijk, ik lees in zowel dit draadje als het zekeringen draadje steeds jouw trappen en opruiende opmerkingen over "moraalridders" en dat er door de topicstarters om ervaringen gevraagt wordt...

Ik heb nog geen enkele ervaring van jou gelezen maar enkel de opruiende stukjes.. Vindt je zelf ook niet dat je of eens een zinnige bijdrage moet leveren of gewoon niets moet schrijven??
Quote from: scrutinizer on January  3, 2022, 11:19:01

k blijf voorstander van bakeliet met porcelein...... omdat het kan. ;)

::)

Opruiende opmerkingen...?
Volgens mij laat ik de mensen in het grijsgebied waar ik zelf ook opererend ben.
Heb wel wat moeite met het afschieten vanuit de heup, tjeb. Het is jouw waarheid ;)
Als het niet jouw ervaring is en je de minimale voordelen niet kunt wegen prima, maar afknallen.

Zoals eerder aangegeven afdoende geexperimenteerd en vastgesteld dat zonder, dus direkt verbonden, waarneembaar is.
Maar gezien we graag veilig werken maken we een keuze dit obstakel optimaal als mogenlijk te benutten  Dus dat eigenlijk......let it be ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

sandervg

Zou bij voor een deel gaan voor 'de gemoedsrust' zoals Twani aangeeft. Prima om hiervoor een paar tientjes uit te geven voor een ouderwetse stop (houder 30 euro, stop 0,5 euro nog wat kamrails etc. onder de 40 euro klaar). Voor de HT ruimte sowieso, want m'n B karakteristiek automaat trekt de inschakelstroom van m'n Arcam niet en vliegt er af en toe uit en of ik dan een nieuwe C automaat koop of een Diazed houder met stop, maakt qua kosten niet veel verschil. Maar om een AHP van 240 euro uit te geven (die nieuwe is ECHT duur geworden), dan wil ik meer dan gemoedsrust  ;). En ik vind het zo'n gedoe om het uit te gaan proberen.

Ben wel blij met de gedeelde ervaringen in ieder geval, dat helpt me wel. Misschien zit er uiteindelijk toch niets anders op dan zelf uitproberen.... Mocht ik dat gaan doen, dan beloof ik dat ik het resultaat op het forum zal delen zodat we in ieder geval weer één extra empirische waarneming hebben, blind geluisterd  ;D.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sschot

Ik vraag mij af of de mensen die een aparte audio groep hebben, ook een aparte aarde punt hebben, of dat deze groep gewoon aan de algemene aarde hangt.

Ik kan mij een aparte groep op zich wel wat voorstellen, omdat de apparatuur niet in serie achter de groep hangt, met alle evt. gevolgen van dien. Maar ik denk dat de meeste "ruis" over de aarde gaat, en als die dan toch nog gedeeld is, dat doet dit juist afbreuk aan de aparte groep, naar mijn idee.

Hoe zit dit bij degenen die een aparte groep hebben?

NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Rowdy

Heb wel gelezen dat iemand de aarde van de audiogroep heeft afgetakt van het aardblokje buiten de verdeelkast i.p.v. de aardrail in de verdeelkast. Hij heeft geen extra aardpen geslagen.