akoestiek zolder metingen. Welk materiaal en bij wie

Started by Shadowfox, December 30, 2021, 12:38:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shadowfox

hey hey

Ik heb wat metingen gedaan met rew om te kijken waar verbeteringen nodig zijn op de zolder. Alleen ik weet niet of het nu al ok is of dat er drastisch iets moet gebeuren.
Ik vermoed dat er kwa galm nog veels winst te behalen valt.
Ik wil er ook niet teveel geld aan uitgeven aangezien het een huurhuis is. Waar mogelijk bass traps en voor de reflecties.

Op de 3.10m lijn staat de tv. Die muur loopt 1m omhoog en dan schijn naar boven. Het middelpunt is psies om de helft van de lange muur.

Kunnen jullie mij eens uitleggen hoe en wat? Als jullie nog meer info nodig hebben let me know.

Shadowfox

#1
.

RalphH

Laag ziet er erg netjes uit. Meting boven de 1000Hz is wel relevant voor evt akoestische behandeling (tegen flutter bijv) verwacht ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Shadowfox

Quote from: RalphH on December 30, 2021, 14:15:05
Laag ziet er erg netjes uit. Meting boven de 1000Hz is wel relevant voor evt akoestische behandeling (tegen flutter bijv) verwacht ik.

Wat vind je precies er netjes eruit zien? Kan evt ook nog een meting 20-20000 doen

RalphH

Het laag onder de 100hz, al staat dat in vergelijking met de rest, een paar db te zacht zou ik zeggen.
Kun je de dB schaal ook even aanpassen naar stappen van 5 trouwens, nu vertekent het toch wat.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

#7
.
Foutje ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Shadowfox

#8
nieuwe 20-20000 meting beide speakers met sub

Shadowfox

#9
en natuurlijk de waterfall en decay

Shadowfox

Bij wie zou ik kunnen vragen voor advies over materiaal en dergelijke?
Ik ga niet iets zomaar kopen op eigen inzicht want ik heb er echt geen verstand van.
Ik heb meerdere yt videos gezien maar toch.
Gister weer eens film gekeken en bij sommige momenten best wel een boomerig geluid. Denk aan een nightclub scene met dezelfde toon.
Actiescenes niet echt last van. Denk tot 30-40hz dat het goed gaat maar daarna komt echt die galm om de hoek kijken


katwax

Je RT in laag en mid geven aan dat daar wel veel winst valt te halen.
Ik heb een onafhankelijk persoon onder de arm genomen, die aan de hand van mijn REW metingen advies heeft gegeven. Qua materiaal gaf deze persoon ons dan ook verschillende merken aan en waarop te letten, hierbij rekening te houden met integratie in de ruimte (wel of niet nodig).

Op forum zijn ook wel enkele dealers die akoestisch materiaal leveren, maar dan ben je natuurlijk gebonden aan merken die ze leveren. Wij hebben zelf bij Dirk Viaccoustic panelen genkocht voor de muur.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Aan het laag hoef je niets te doen.
Van 150Hz tot 3kHz zou je iets meer demping kunnen gebruiken.
Dat kun je doen met Akotherm D50 en een stukje van de muur af hangen =/- 5 tot 10cm.
Over de akotherm dun plastic spannen en daarna mooi bekleden.
Wel denk ik dat je met te weinig SPL gemeten hebt voor je RT meting.
Maak eens een meting zonder geluid en kijk waar de ruisvloer is.
Zet het signaal minstens 30dB harder en gebruik de RT30 schaal.

Rob