“Audiofiele” glaszekering

Started by Rowdy, December 30, 2021, 11:35:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

scrutinizer

Quote from: mmuetst on December 30, 2021, 21:34:09
Nee hoor we hadden ook het advies kunnen geven die jij blijkbaar wilt horen:
Je moet die duurste hebben: https://hifiproducts.nl/winkel/synergistic-research/synergistic-research-purple-fuses-5x20mm/
Die klinkt het beste, de fabrikant verteld even waarom:

" There is no other tweak or upgrade in this price range that has such an enormous impact as simply replacing your stock fuse with an Purple Fuse. It may seem a lot of money for a single fuse, but its value expressed in other upgrades easily comes close to up to a thousand Euros. That is why the price/performance ratio of the new Purple Fuse is simply unbeatable.

It may sound boring that every new fuse is the greatest leap in performance of all new generations of SR fuses, but there's no arguing: it is true... several experienced beta-testers confirmed the leap in performance from Orange to Purple is far more significant than the – already great – upgrade from Blue to Orange. This tells a lot about the effect the new Purple Fuse will have in your system.

While the Orange certainly is a very good fuse, compared to the Purple, the latter really excels in tonal accuracy with instruments and vocals sounding inherently right as well as providing the finest details without the listening fatigue that's so often associated with "bright" sounding fuses. Of course, this comes on top of improved staging and depth of field as well as a new definition of life-like realism combined with an unsurpassed musicality with the correct timbre"

En dan zowel in de voorversterker maar zeker ook in de eindversterker.
Kost maar €398,- maar zou per versterker ook nog een reserve nemen, want tja het is een zekering dus die kunnen doorbranden. €794,- ben je helemaal klaar.
En oh ja, wel even inbranden want anders klinken de zekeringen niet optimaal.

Jij weet niet wat ik wil horen, meut.  Daar moet je iemand voor leren kennen.....
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

sandervg

#26
Ik ben dan weliswaar geen moderator, maar ik zou toch voorstellen om proberen TS te helpen met zijn vraagstelling? En uitleggen dat TS in een gesticht thuis hoort omdat hij niet weldenkend is niet écht behulpzaam vrees ik.... Hij vraagt niet 'is het kopen van audiofiele zekeringen slim of compleet krankzinnig?' Hij zoekt volgens mij naar meer genuanceerde ervaringen en beschouwingen.

Ik heb de vergelijking al eens eerder gebruikt: toen Columbus naar het westen ging varen omdat hij dacht dat de wereld rond was, werd hij ook door iedereen als volslagen lotje getikt beschouwd...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

twani

Quote from: sandervg on December 30, 2021, 22:22:37
Ik ben dan weliswaar geen moderator, maar ik zou toch voorstellen om proberen TS te helpen met zijn vraagstelling? En uitleggen dat TS in een gesticht thuis hoort omdat hij niet weldenkend is niet écht behulpzaam vrees ik.... Hij vraagt niet 'is het kopen van audiofiele zekeringen slim of compleet krankzinnig?' Hij zoekt volgens mij naar meer genuanceerde ervaringen en beschouwingen.

Ik heb de vergelijking al eens eerder gebruikt: toen Columbus naar het westen ging varen omdat hij dacht dat de wereld rond was, werd hij ook door iedereen als volslagen lotje getikt beschouwd...

Volgens mij ben jij nu de eerste die iemand naar een gesticht wil sturen.....

Verder nog niemand over gehoord in dit topic....

sandervg

Ik heb altijd geleerd dat niet weldenkende mensen geholpen moeten worden
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

twani

#29
Quote from: sandervg on December 30, 2021, 22:31:25
Ik heb altijd geleerd dat niet weldenkende mensen geholpen moeten worden

Ik heb al genoeg aan mezelf.

De wereld verbeteren ben ik lang geleden mee gestopt. Kansloze exercitie.... 

scrutinizer

Wat ik lees is dat de TS naar ervaringen van mensen vraagt......
Niet naar iemand die na het plaatsen van wat links deze dan zonder enige vorm van onderbouwing, of vanuit een eigen ervaring, afzeikt... ::).

Er zijn ook mensen die het, ondanks gezond ongeloof, zelf uitproberen en hun ervaring onder woorden proberen te brengen.....


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Quote from: Xander32 on December 30, 2021, 13:36:34
Kunnen jullie je stellige beweringen dat zo'n zekering niets doet staven?


Yep...mijn ervaring is dat het niets doet. Ooit in het verleden geprobeerd.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Oke ervaring: In mijn Prima Luna zat een EL34 die ging behoorlijk vonken. Gelukkig ging de zekering op tijd eruit en was er verder geen schade aan de versterker.
Daar zitten natuurlijk die zekeringen voor in je apparaat. Je hoopt ze nooit nodig te hebben.

Als ik dan dit lees, bron:  https://degroefaudio.nl/stroomvoorziening/zekeringen/product/96-ahp-20x5mm-versie-2

"LET OP. AHP glaszekeringen zijn iets gevoeliger/sneller dan industriële. Als u glaszekeringen bij ons bestelt zullen we de waarde altijd met 1 stap verhogen om te voorkomen dat een glaszekering onnodig doorbrandt. Voorbeeld: u bestelt 160mA en wij sturen 200mA"

Dan geeft dat mij niet zo'n vertrouwd gevoel. Er zal ook wel een behoorlijke disclaimer bij die zekeringen zitten dat zij niet verantwoordelijk zijn voor schade aan je apparatuur.
Dus ga je gang met dit spul, maar kom niet huilen mocht het toch een keer iets mis gaan.

Voor de rest heb ik geen goed onderbouwde uitleg gekregen van de heren die op dit forum geloven in deze producten behalve dan dat zij horen dat het beter klinkt (niet objectief) en lees ik bij de fabrikant alleen suggestieve omschrijvingen van wat het zou moeten doen. Geen één laat een meting zien dat de ruisvloer minder wordt, geen één laat een frequentie curve zien die beter is.

Oh ja, mijn eigen ervaring. In mijn Prima Luna zat een zekering littelfuse die heel speciaal zou moeten zijn voor de klank. Deze gewoon vervangen voor een zekering met dezelfde waarde als wat er in zat (die had ik nog liggen). Hoor geen verschil.

Ga je de zekering op proef aanvragen, laat dat iemand anders de zekering wel of niet veranderen. Doe zelf een blinddoek om zodat je niet kan zien wat er speelt en ga dan luisteren of je verschil hoort. Zou ook leuk zijn als je deze test met ons deelt. PS je moet dat wel het bullshit verhaal negeren van fabrikant SR over hun burn-in periode

Dus dit is mijn ervaring en advies, doe er maar mee wat je wilt

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: chansig on December 31, 2021, 07:59:33
Yep...mijn ervaring is dat het niets doet. Ooit in het verleden geprobeerd.

Gr. Hans
Laat het antwoord van de heren die er in geloven alvast raden Hans: Wat was toen je installatie? Nee, in die prijsklasse hoor je het verschil niet... :popcorn:
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

chansig

Zou kunnen. We gaan het zien. Maar wel een logische dat wanneer TS vraagt om ervaringen hij deze te lezen krijgt. En niet een hele discussie eromheen. Dat zou dan weer in het debunker topic kunnen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

holco

Vraag mij af of er ooit getest is of de smeltwaarde van exotische zekeringen wel overeenkomt met de opgegeven waarde.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

fugazi_2009

Quote from: mmuetst on December 31, 2021, 08:15:36

"LET OP. AHP glaszekeringen zijn iets gevoeliger/sneller dan industriële. Als u glaszekeringen bij ons bestelt zullen we de waarde altijd met 1 stap verhogen om te voorkomen dat een glaszekering onnodig doorbrandt. Voorbeeld: u bestelt 160mA en wij sturen 200mA"

Dan geeft dat mij niet zo'n vertrouwd gevoel. Er zal ook wel een behoorlijke disclaimer bij die zekeringen zitten dat zij niet verantwoordelijk zijn voor schade aan je apparatuur.


Die AHPs zitten al meer dan 15 jaar in mijn eindversterkers, zonder problemen. En gewoon volgens volgens de spec van de versterker een 6.3A er in en niet een hogere waarde zoals De Groef blijkbaar doet (dat is ook de eerste keer dat ik dat zie bij een winkel)
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

mmuetst

Quote from: fugazi_2009 on December 31, 2021, 08:48:46
Die AHPs zitten al meer dan 15 jaar in mijn eindversterkers, zonder problemen. En gewoon volgens volgens de spec van de versterker een 6.3A er in en niet een hogere waarde zoals De Groef blijkbaar doet (dat is ook de eerste keer dat ik dat zie bij een winkel)
Daar zijn die zekeringen dus juist voor...als je wel problemen krijgt en vooral dat de problemen niet groter (lees duurder) worden.
Als je de zekeringen van deze fabrikanten vertrouwt....ik zeg YoLo.....
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Regenpak

Quote from: scrutinizer on December 30, 2021, 20:48:59Verder weer nieuwe aanwas, vanuit een ander forum dat al verkloot is, die hier zijn kennis komt del....uhh,.opleggen.
Dank voor deze inzichtvolle opmerking. Voor de goede orde: ik leg niks op, ik probeer alleen aan te geven dat de enige invloed die een "audiofiele" zekering heeft die op je portemonnee is. Het tegendeel van enige claim is nooit weerlegd. Voorzover ik weet. Dat gezegd hebbend, als een zekering in het audiopad zit (met name in serie met de speaker) is er wel degelijk aantoonbare invloed op het geluid. Wellicht dat een peperdure "audiofiele" zekering dan zin heeft. Maar in die positie hoort helemaal geen zekering. Die moet in de voedingslijnen zitten. De negatieve feedback in de eindversterker zal dan alle mogelijke invloed van die zekeringen wegnemen.

Misschien dat TS wil aangeven waar zijn beoogde zekering zich bevindt.

Tjerk

Contour

Ik heb hier meerdere SR zekeringen in gebruik, laatst 1 in de cd-speler gezet: dat deed weinig. Meeste effect had ik hier in mijn NCore 500 versterkers, dit was echt een stap, maakt de NCore meer muzikaal, precies wat deze eigenlijk nodig heeft.

Gr. Walter

toetertje

Quote from: mmuetst on December 31, 2021, 08:22:06
Laat het antwoord van de heren die er in geloven alvast raden Hans: Wat was toen je installatie? Nee, in die prijsklasse hoor je het verschil niet... :popcorn:

Toch jammer, dat het je niet is gelukt, alleen in je eigen topic te blijven debunken.  ;)

twani

#41
Quote from: scrutinizer on December 30, 2021, 22:57:39
Wat ik lees is dat de TS naar ervaringen van mensen vraagt......


Ja getest. Werkt niet.

sandervg

#42
Quote from: toetertje on December 31, 2021, 10:47:13
Toch jammer, dat het je niet is gelukt, alleen in je eigen topic te blijven debunken.  ;)
Helemaal eens met deze opmerking... Ik hoop niet dat we vanaf nu in ELK topic hier op het forum over topics zoals kabels, stroom etc. overspoeld worden door non-believers die hun mening proberen op te leggen terwijl daar niet om gevraagd wordt. Daar zit ik in ieder geval niet op te wachten. Ik ben geen believer, ik ben geen non-believer. Ik houd alle opties open en vertrouw alleen mijn eigen oren. Zo heb ik wel een gouden interlink kabeltje gekocht (duidelijke verbetering), maar vorige week een betere voeding teruggestuurd (geen duidelijke verbetering).

Als je vroeger zou vertellen dat een als je een klein stukje ijzer een aantal keer langs een zwarte steen strijkt deze altijd in dezelfde richting zou gaan wijzen zou je ook vierkant uitgelachen worden. En als het wordt waargenomen is het toeval of heb je geen orientatiegevoel of.... etc. Ja, ik ben er ook van overtuigd dat er veel audio onzin wordt verkocht en het is lastig om het kaf van het koren te scheiden. Alleen je kunt dit niet doen op basis van wat je wel en niet kunt verklaren vanuit de wetenschap. De wetenschappelijke verklaringen hobbelen nu eenmaal achter de empirische waarneming aan. Dat is altijd zo geweest. Je neemt iets waar en je probeert het daarna te verklaren. Als dat niet lukt, heb je het nog niet begrepen, maar dat betekent niet dat het er niet is.

Door de empirische waarneming boven het huidige begrip te plaatsen ondermijn je de essentie van de wetenschap: empirische waarneming en een gezonde dosis nieuwsgierigheid om meer te weten te komen over wat je ziet en hoort en wel in deze volgorde (hoewel wiskunde daar wellicht een uitzondering op is, maar daarover kun je een discussie voeren of dat wel echte wetenschap is  ;)). Als je alles wat je nu niet kunt verklaren per definitie afdoet als onzin, komt alles tot stilstand en weet je over 1000 jaar nog evenveel als nu.

EDIT: nog één aanvulling: het niet kunnen waarnemen kan nooit sluitend bewijs leveren dat het er niet is. Omdat je niet weet wat je niet zit. Dit werkt helaas alleen omgekeerd. Dus als 10 mensen het niet kunnen waarnemen, kun je alleen concluderen dat je die 20 oren, op die set, in die omgeving, met die muziek etc. etc. etc. het niet kunnen waarnemen. Het heeft echt heel lang geduurd voor we elementen van de quatum fysica konden waarnemen, maar geloof me, ze zijn er altijd geweest ook zagen we ze niet en begrepen we ze niet  ;)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

chansig

Quote from: sandervg on December 31, 2021, 11:52:31


Als je vroeger zou vertellen dat een als je een klein stukje ijzer een aantal keer langs een zwarte steen strijkt deze altijd in dezelfde richting zou gaan wijzen zou je ook vierkant uitgelachen worden.

En hoe raar zou het zijn als iemand nu zou beweren dat het niet klopt. Met als argument dat de wetenschap dit wel kan zeggen, maar nog niet alles weet.

Er zijn ook nog mensen die beweren dat de aarde plat is. Die worden nu ws wappies genoemd. Maar wie weet... :D

Overigens met je eens dat er niet iedere keer een discussie hoeft te komen. Maar wanneer iemand vraagt om ervaringen dan vind ik wel dat ik mijn ervaring dan ook daadwerkelijk mag posten. Welke ervaring dit dan ook is.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

sandervg

Quote from: chansig on December 31, 2021, 11:56:31
En hoe raar zou het zijn als iemand nu zou beweren dat het niet klopt. Met als argument dat de wetenschap dit wel kan zeggen, maar nog niet alles weet.

Er zijn ook nog mensen die beweren dat de aarde plat is. Die worden nu ws wappies genoemd. Maar wie weet... :D

Overigens met je eens dat er niet iedere keer een discussie hoeft te komen. Maar wanneer iemand vraagt om ervaringen dan vind ik wel dat ik mijn ervaring dan ook daadwerkelijk mag posten. Welke ervaring dit dan ook is.

Gr. Hans
100% mee eens. En ik hecht ook waarde aan je ervaring. Waar ik me aan stoor is de: 'ik kan het niet verklaren dus kun jij het niet horen' dogma dat steeds vaker de kop op steekt
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kingpin

Denk dat de meesten niet eens weten dat na de trafo meestal ook nog (glas)zekeringen zitten (meestal bij amps e.d.) :-X
Daarnaast zijn er maar weinig fabrikanten van 'audio  ::)'-zekeringen die CE gekeurd zijn wat ik zo kan zien.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Xander32

Jouw kennis en ervaring heb ik hoog zitten, in dat licht ben ik erg benieuwd (oprecht) of je zelf ook getest hebt met zekeringen en zo ja, wat daarvan de uitkomst was 🤔

Quote from: Kingpin on December 31, 2021, 12:09:15
Denk dat de meesten niet eens weten dat na de trafo meestal ook nog (glas)zekeringen zitten (meestal bij amps e.d.) :-X
Daarnaast zijn er maar weinig fabrikanten van 'audio  ::)'-zekeringen die CE gekeurd zijn wat ik zo kan zien.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

#47
Quote from: Kingpin on December 31, 2021, 12:09:15
Denk dat de meesten niet eens weten dat na de trafo meestal ook nog (glas)zekeringen zitten (meestal bij amps e.d.) :-X
Daarnaast zijn er maar weinig fabrikanten van 'audio  ::)'-zekeringen die CE gekeurd zijn wat ik zo kan zien.

Exact dát......

Men doet maar wat.

Op de prints in een versterker zitten (vaak uit het zicht verborgen ook nog) allerhande zekeringen waarvan ze het bestaan niet eens weten.

En maar ongefundeerd blaten.......

twani

Zo kwam ik ze bij de revisie van m'n Vintage Rotel 1312 ook verscholen achter op een board nog tegen...

ajbeefde

Quote from: twani on December 31, 2021, 12:53:58
Exact dát......

En maar ongefundeerd blaten.......


Maar sommige lezen zich eerst in.....  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI