Geen geluid uit tweeter / wisselfilter verdacht Q Acoustics 3050

Started by Trabuca, December 30, 2021, 00:04:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Trabuca

Wat een leuke avond had moeten worden eindigde in een domper.

Mijn zwager kreeg vandaag zijn nieuwe Denon AVR X1700H receiver binnen. Die vervangt een Marantz NR1504, dus een leuke stap vooruit qua streaming, 4K en wat meer vermogen. Die gingen we installeren, dus altijd leuk... verwacht je.
De speakers zijn de Q Acoustics 3050, zo'n 6 jaar oud. De rear en center ook uit dezelfde serie.

In de setup van de Denon gaat kort per speaker ermuziekje klinken om te kijken of alles op de juiste terminals is aangesloten. Vervolgens de calibratie sweeps. Tijdens de calibratie van Audessey op de eerste luisterplek 1 gingen speakers front left en center goed. Toen front right aan de beurt was gingen de eerste twee frequentie sweeps goed, bij de derde en vierde  (en was er ook een vijfde?) merkten we direct dat het hoog weg was. De calibratie ging door voor de andere speakers en de 7 luisterposities er na. Alles goed, maar telkens FR zonder tweeter!

Muziek opgezet en met mijn oor op de tweeter, ik hoor niets. Luidspreker aansluiting en bruggen gecontroleerd. Speaker draden op LF en HF geswitcht. Alleen maken geen verschil.

Kan de gloednieuwe receiver de oorzaak zijn? Of is het stom toeval dat het precies nu gebeurd met een nieuwe receiver? Het volume stond normaal zoals ik de calibratie als jaren bij mij zelf doe, Audessey normaliseert dat naar 75dB?80dB? of zo meen ik.

Goed, volgende stap. Tweeter er uit zien te krijgen en nameten. Die zijn met een kunststof ring over de schroeven blind gemonteerd op de baffle, dus ik moet even kijken hoe dat los kan.

Graag ontvang ik advies wat ik moet meten, 0 Ohm tussen de terminals achterop de tweeter betekent stuk? Indien ik een weerstand meet, wat zou dat ongeveer moeten zijn, een paar Ohm?
Ik hoop dat er gewoon een kabel los ligt binnen, maar dat lijkt me en kleine kans.

Edit: lees de voortgang verderop, de tweeter lijkt in orde. De versterker is tevens niet de oorzaak.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

sandervg

#1
Klote, man! Echt balen dit... Het lijkt me sterk dat de sweeps de oorzaak zijn. Ten minste, niet als je onder de 80 dB bent gebleven. Ik weet niet wat een goede / normale weerstand voor de tweeter moet zijn (ik denk enkele ohms), maar als ie kapot is zoals je beschrijft zul je 'oneindige' weerstand meten. Als je wel een waarde meet, is de spoel nog goed en zit er waarschijnlijk iets niet goed in het filter. Als het de tweeter is, is deze prima te vervangen (en als ik je zo hoor en je voelt je comfortabel om zelf tweeters in en uit te bouwen, kun je het waarschijnlijk ook nog zelf doen). Mocht het ingewikkelder liggen dan heb je hier mogelijk wat aan:

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1752088098-q-acoustics-3050-vloerstaande-speaker-donkergrijs?correlationId=032de993-bfae-429e-bd28-2e10e05b1f06

Eén speaker voor 239 euro (ik weet niet wat voor kleur speakers je zwager heeft, maar deze is grijs)

EDIT: nog een gedachte: heb je linkse en en rechtse speaker ook al omgedraaid? Om 100% uit te kunnen sluiten dat het aan de versterker ligt? (dus de kapotte speaker op de links uitgang van de receiver aansluiten om te kijken of het hoog daar nog steeds weg is?)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Trabuca

Ja balen idd.

Ik ben een handige mechaan, dus uitbouwen en vervangen is geen probleem. Electrische kennis stopt snel, maar simpel soldeerwerk gaat ook wel.

Die speakers zijn hoogglans wit, anders was de marktplaats optie makkelijk geweest. Maar ik neem aan dat een losse tweeter, of twee, voor dit type nog wel te krijgen zijn en niet veel moeten kosten.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

sandervg

Gaat goed komen. Tweeters kosten inderdaad de wereld niet. Voor meer electro kennis kun je altijd op het ciruits online forum terecht. Je moet alleen zorgen dat ze niet doorhebben dat je audiofiel bent (mocht dat het geval zijn), want dan wordt je met de grond gelijk gemaakt  ;).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Trabuca

Een update na de feestdagen, eindelijk wat tijd gevonden.

Ik heb net de tweeter los gehaald en doorgemeten: 3.7Ohm. De faston ging mij er al te makkelijk af en er zaten lijmresten op. Dus schoongemaakt en iets aangeknepen. Aansluiten, testen, geluid!

Ik had ook een prijs gekregen voor een losse tweeter, €62,50 incl verzending. Viel me iets tegen en gelukkig is dit niet nodig.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

sandervg

Goed nieuws!!! Soms moet je ook geluk hebben. en dus blijkbaar toch puur toeval?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Trabuca

#6
Er kwam nog een vervolg, helaas.

We gingen audessey draaien want dat was met de nieuwe receiver nog niet voltooid. En wat denk je, exact dezelfde fout, tweeter weer uitgevallen na een paar sweeps.

Ik heb toen de tweeters links en rechts gewisseld en het probleem bleef aan de rechter kant. Dus tweeter was echt goed, het probleem zit ergens anders.

Toen heb ik de luidspreker terminals los gehaald, het HF filter zit daar direct achterop gemonteerd.
Ook hier weer rammelend loszittende fastons. De boel aangeknepen, verbindingen nagemeten en weer terug gemonteerd.

Er kwam toen weer geluid uit, maar tijdens de Audessey sweeps hoorden we toch één keer dat de tweeter weer niet mee deed. De receiver gooide toen automatisch het volume omhoog en sweepte toen dezelfde speaker nog eens en toen was er weer geluid. De calibratie is verder voltooid.

Maar, na de calibratie krijg ik uit de tweeter geen geluid meer. Kan er iets op het filter aan het overlijden zijn? Een intermittent probleem, afhankelijk van volume (stroom) misschien?.
Het filter is niet meer dan een 6.8uF condensator, twee weerstanden en een spoel. Maar ik weet niet hoe ik wat door kan meten, heb alleen een multimeter. Tips zijn welkom!

Ik ga nu pitten. Volgende keer nog maar eens de luidspreker terminal er uit en verder kijken.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

sandervg

Vreemd... spoel en weerstand kun je met de multimeter doormeten. Spoel zal beetje weerstand geven, maar niet veel. Weerstand uiteraard wel conform opschrift. Condensator: geen idee hoe je die kunt meten. Als ik iets zou moeten verdenken zou het de condensator zijn, maar dat is meer gevoel dan kennis. kan er niet toch ergens nog een los contact zitten dat net wat lostrilt door de sweep? (als de woofer gaat, kan zo'n kast best wat trillen).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

twani

Ligt er er ergens in het filter een soldering los?

Trabuca

Ik heb geen losse solderingen kunnen vinden, die zien er goed uit.
Ik heb nog wel verdenkingen bij de schroefterminals en bi-wire bruggen. Het klemt niet helemaal lekker. Ik heb nog wat simpele banaanstekkers liggen en ga eens jumpers maken.
Aan de andere kant, ik heb de kabels nu bewust op de HF terminals aangesloten vanwege die verdenking...
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

minplus

Je zou haast denken dat de Denon iets gemeens doet.
Zet de Marantz er eens weer aan als de speakers beide geluid geven.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Trabuca

#11
Quote from: minplus on January 11, 2022, 18:23:45
Je zou haast denken dat de Denon iets gemeens doet.
Zet de Marantz er eens weer aan als de speakers beide geluid geven.
Gisteren geprobeerd, die doet hetzelfde.
Versterker dus ook uitgesloten.

Nu hebben we in de tijd dat hij het tussendoor wel deed ook niet echt lang getest, paar minuten maar.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Trabuca

Weer één en ander gemeten op het HF filter en speaker terminals.

5W1RJ geeft 0.9 Ohm
5WR82J geeft 0.8 Ohm
Spoel geeft iets van 0.2 Ohm

Die lijken me dus prima.

Alle solderingen en verbinden doorgemeten op connectiviteit, alles OK

Na aansluiten deed de tweeter het plots weer, zo'n 10 minuten lang totdat wij het volume omhoog deden en hij er mee ophield rond 70dB (schatting).

Condensator stuk nog steeds hoofdverdenking?

Ik bestel maar twee keer deze  https://shop.speakerenco.nl/68-uf-cross-cap-mkp
ter vervanging van MKP 6.8uFJ250V, tevens linker speaker zodat dat gelijk is.

Is mijn aanname correct dat 250VDC of 400VDC niet uit maakt in deze?

Kost gelukkig niet veel.

Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

dre73

Ik vermoed toch een slecht contact.
Want bij belasting stopt hij er mee......
Alles even opnieuw solderen?
Eigenlijk ook alle faston stekkers er af en solderen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Trabuca

Quote from: dre73 on January 18, 2022, 21:26:43
Ik vermoed toch een slecht contact.
Want bij belasting stopt hij er mee......
Alles even opnieuw solderen?
Eigenlijk ook alle faston stekkers er af en solderen.
Zou je idd denken. Maar hebt van alles doorgemeten en overal wat zitten wiebelen, niet kunnen ontdekken.

Mijn zwager zijn geduld is voor vandaag weer op ;) dus ga komend weekend maar verder met de soldeerbout in aanslag.

De twee condensators bestel ik voor slecht €11 ook maar gewoon voor de zekerheid.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

dre73

Die gaan eigenlijk nooit stuk........
Elco's kunnen wel een andere waarde krijgen,maar ze blijven werken.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Trabuca

Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

J.A.F._Doorhof

Als een speaker wel werkt misschien toch even de fabrikant mailen lijkt me een defect.
Die sweeps mogen absoluut geen schade aanbrengen .
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Quote from: Trabuca on January 18, 2022, 21:20:43
Weer één en ander gemeten op het HF filter en speaker terminals.

5W1RJ geeft 0.9 Ohm
5WR82J geeft 0.8 Ohm
Spoel geeft iets van 0.2 Ohm

Die lijken me dus prima.

Alle solderingen en verbinden doorgemeten op connectiviteit, alles OK

Na aansluiten deed de tweeter het plots weer, zo'n 10 minuten lang totdat wij het volume omhoog deden en hij er mee ophield rond 70dB (schatting).

Condensator stuk nog steeds hoofdverdenking?

Ik bestel maar twee keer deze  https://shop.speakerenco.nl/68-uf-cross-cap-mkp
ter vervanging van MKP 6.8uFJ250V, tevens linker speaker zodat dat gelijk is.

Is mijn aanname correct dat 250VDC of 400VDC niet uit maakt in deze?

Kost gelukkig niet veel.


Neem aan dat het 5W 8R2J moet zijn en die heeft een waarde van 8,2 Ohm

Rob

Trabuca

Update,

5WR82J (is toch 0,82 Ohm Rob) heb ik opnieuw gesoldeerd. Deze deed tijdens opnieuw e.e.a. doormeten wat vaag, dus misschien zat die los. Verder niets kunnen vinden.

Sindsdien zijn we een dikke week verder en de tweeter doet het nog, ook op hogere volumes. :)
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub