Audiogroep 1 wat te doen met de aardlek? 2 gewone of audiofiele zekeringhouder?

Started by sandervg, December 29, 2021, 13:16:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Er zijn al de nodige topics geweest over het aanleggen van een stroomgroep, maar één ding is me nog niet helder geworden.

Ik wil de automaat ( hager MKS516 B16) van de audiogroep vervangen door een zekeringhouder.
Deze is dan met drie andere groepen (automaten MKS516 B16) op een aardlek aangesloten.
Ik ben niet bereid om een audiofiele aardlek aan te schaffen (is te duur).

Mijn vragen:

1. Heeft het überhaupt zin om een automaat te vervangen door een zekeringhouder als verderop in de keten nog steeds hetzelfde principe (gebaseerd op magnetisme/inductie dat storing kan geven op de stroom) wordt toegepast in de aardlek? Of werkt de aardlek op een ander principe en veroorzaakt deze minder ellende voor de stroom?

2. Mijn audio groep is momenteel aangesloten - samen met drie andere groepen - op dezelfde aardlek. Is het dan eigenlijk wel een echte audio groep? Of moet je de audiogroep sowieso op een aparte aardlek aansluiten? Of maakt dat niet uit?

Bonus vraag: heeft er iemand ooit een vergelijking gemaakt tussen audiofiele zekeringshouders/zekeringen en standaard bouwmarkt spul? Ik vermoed eigenlijk dat - als er verschil te horen is - 90% van het verschil wordt veroorzaakt door de stap van automaat naar zekering en dat vervolgens de verschillen echt marginaal zullen zijn. Benieuwd of iemand daar ooit mee geëxperimenteerd heeft? 
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Rowdy

Een alamat is een automaat met ingebouwde aardlekschakelaar.
Op de alamat staat dan de waarde B16 + 0,03 (30 mA).

sandervg

Je hebt gelijk. Slordig gebruik van het woord alamat. Tekst aangepast en alamat vervangen door automaat.

Helaas zijn er geen audiofiele aardlekautomaten.... dat zou het een stuk makkelijker maken ;-)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

PascalP

Quote from: sandervg on December 29, 2021, 14:05:50
Je hebt gelijk. Slordig gebruik van het woord alamat. Tekst aangepast en alamat vervangen door automaat.

Helaas zijn er geen audiofiele aardlekautomaten.... dat zou het een stuk makkelijker maken ;-)

Doepke DFS2 Audio :)

Edit; alamat had je het over, geen ALS, my bad :P
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Just my two cents:
Quote from: sandervg on December 29, 2021, 13:16:49
1. Heeft het überhaupt zin om een automaat te vervangen door een zekeringhouder als verderop in de keten nog steeds hetzelfde principe wordt toegepast in de aardlek?
Automaat vervangen door zekeringhouder heeft nut als de automaat oud is en een aantal keren bij kortsluiting heeft afgeschakeld.
In dat geval zijn de contacten mogelijk gecorrodeerd en dat zou evt invloed kunnen hebben.
Voor de rest heeft een zekering of audiofiele zekering weinig toegevoegde waarde. Ik gebruik ze zelf ook maar een verschil heb ik nooit geconstateerd.
Vergeet overigens niet 1x per jaar even de zekering eruit en erin te stoppen anders heb je nog steeds overgangsweerstand/corrossie mogelijkheid.

Als je bang bent voor het balans principe van de aardlek dan zou je ook eens na willen denken wat er in je energiemeter allemaal gebeurt ?
Ik zou me daar geen zorgen over maken want je hebt er nul invloed op. Wat je zou kunnen overwegen is je audiogroep een eigen nieuwe aardlekschakelaar te geven.
Dat is zowiezo wel handig want teveel groepen op 1 aardlekschakelaar dan tellen alle zwerfstromen op, daarmee verlaag je de grens voor de foutdetectie.

Quote2. Mijn audio groep is momenteel aangesloten - samen met drie andere groepen - op dezelfde aardlek. Is het dan eigenlijk wel een echte audio groep? Of moet je de audiogroep sowieso op een aparte aardlek aansluiten? Of maakt dat niet uit?
Zie hierboven.
Wat belangrijker is hoe loopt na de automaat/zekering de draden van je audiogroep. Is dat een stuk vdf naar de wcd of zit het ergens nog in een verdeeldoos met oude klemmen of nog erger kroonsteentjes ? Daar is de meer winst te behalen.

QuoteBonus vraag: heeft er iemand ooit een vergelijking gemaakt tussen audiofiele zekeringshouders/zekeringen en standaard bouwmarkt spul? Ik vermoed eigenlijk dat - als er verschil te horen is - 90% van het verschil wordt veroorzaakt door de stap van automaat naar zekering en dat vervolgens de verschillen echt marginaal zullen zijn. Benieuwd of iemand daar ooit mee geëxperimenteerd heeft?
Destijds wel ge-experimenteerd met nieuwe automaat vs audio hifituning automaat, met st III zekering en SIBA verzilverde standaard zekering.
Ik kon geen verschil horen. Lastig om A/B te testen (gaat toch wel een minuut of meer tussen zitten).

Waar je nog rekening mee wilt houden, als je de zekering verwijdert zorg dat er geen spanning op staat door of alle verbruikers af te schakelen of de hoofdschakelaar af te schakelen.
Als er flinke stroom loopt en je verwijdert je zekering heb je kans op vlamboogjes/corrossie en kun je weer van voor af aan beginnen.

PascalP

Heb je trouwens een 1-fase of 3-fase aansluiting thuis?
Ik heb het zelfs zo aangesloten dat ik 1 fase dedicated naar de ALS (Doepke) heb en daarachter 1 groep met Siemens houder met standaard (industriële) keramische zekeringen voor de HT.
Rest van het huishouden zit verdeeld op de andere 2 fases.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono