Op zoek naar de beste 1080p projector binnen budget van zeg 1250-2500 euro

Started by Led, December 23, 2021, 23:20:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Led

Ik heb de Epson TW7000 Faux-K eindelijk in actie gezien, en het zwart niveau vond ik bedroevend (zelfs vergeleken met mijn oude TW3200, 11 jaar geleden het instapmodel van Epson) en de projector maakte een irritant hoog geluid bij 4K input signaal (waarschijnlijk de pixel-shift engine?)..

Ik ben er nu dus van overtuigd dat ik veel gelukkiger ga worden van een goede FullHD beamer dan van een instap-model Semi-4K beamer.

Hebben jullie tips voor de aankoop van een goede FullHD beamer? 
(Gebruik in de huiskamer met een XTremScreen met 0.9 gain)

EDIT: Oh en de projector moet in het WIT verkrijgbaar zijn om echtelijke ruzie te voorkomen  ::)

Ik zat te kijken naar de Sony VPL-HW65ES die goede reviews kreeg maar ik lees te veel nare dingen over paneel degradatie (inclusief de mogelijke oorzaak: https://pastebin.com/hKbCCbJf)..

Tweedehands is ook absoluut een optie, mits het model er niet om bekend staat (zoals de SXRD lijn) dat het na verloop van tijd 'in elkaar stort'..




scoc

Probeer een 2de hands JVC X7900 of X7500 te scoren zoi ik zeggen. Of een 2de hands Sony VW270.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Led

Quote from: scoc on December 23, 2021, 23:44:12
Probeer een 2de hands JVC X7900 of X7500 te scoren zoi ik zeggen. Of een 2de hands Sony VW270.

Eh... de Sony VW270 is een 4K projector van 5000 euro toch? 
En die JVC X7900 is een 4K projector van 4000 euro?

Dat is subtiel gezegd niet helemaal wat ik bedoel met "een 1080p projector van 1250-2500 euro".

Ik wil dus echt geen 4K projector - ik wil juist de beste 1080p projector die ik voor dit geld kan krijgen. 
1080p is echt goed genoeg voor mij op de afstand waarop ik kijk. 
Ik heb liever de beste 1080p projector voor dat geld, dan eentje die voor dat geld ook nog probeert 4K te doen.

Richard70…

Quote from: Led on December 24, 2021, 00:42:57
Eh... de Sony VW270 is een 4K projector van 5000 euro toch? 
En die JVC X7900 is een 4K projector van 4000 euro?

Dat is subtiel gezegd niet helemaal wat ik bedoel met "een 1080p projector van 1250-2500 euro".

Ik wil dus echt geen 4K projector - ik wil juist de beste 1080p projector die ik voor dit geld kan krijgen. 
1080p is echt goed genoeg voor mij op de afstand waarop ik kijk. 
Ik heb liever de beste 1080p projector voor dat geld, dan eentje die voor dat geld ook nog probeert 4K te doen.

De 7900 is wel degelijk een 1080 projector, deze heeft wel 4K e shift.
Maar is dus geen native 4K
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Led

Quote from: rdebruin on December 24, 2021, 00:50:25
De 7900 is wel degelijk een 1080 projector, deze heeft wel 4K e shift.
Maar is dus geen native 4K

Sure, maar dat is dus een model waar geld en moeite gestopt is in het proberen "semi-4K" te zijn.
Ik zoek een projector waar al het geld gestopt is in "de beste 1080p projector zijn".

Ik lees supermooie dingen over de Sony VPL HW65ES en dat zou mijn keuze zijn voor native 1080p als er niet het probleem was van de SXRD panel degradation.

Ik zoek een projector die 1080p *wil* zijn - dus zonder "Pixel shift 4K".

scoc

Quote from: Led on December 24, 2021, 00:42:57
Eh... de Sony VW270 is een 4K projector van 5000 euro toch? 
En die JVC X7900 is een 4K projector van 4000 euro?

Dat is subtiel gezegd niet helemaal wat ik bedoel met "een 1080p projector van 1250-2500 euro".

Ik wil dus echt geen 4K projector - ik wil juist de beste 1080p projector die ik voor dit geld kan krijgen. 
1080p is echt goed genoeg voor mij op de afstand waarop ik kijk. 
Ik heb liever de beste 1080p projector voor dat geld, dan eentje die voor dat geld ook nog probeert 4K te doen.

Begrijpend lezen is ook een kunst blijkbaar ... ik schreef 2de hands prijzen en ja die JVC X79000 is een echte full hd projector en toch nog een stap beter dan de Sony VW65. Het is niet omdat een auto cruise control heeft dat je dat ook moet gebruiken maar de auto rijd best lekker zonder. Hetzelfde met de e-shift optie, heb ik zelf nooit gebruikt.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Richard70…

Ik zie het probleem niet helemaal.
Heb ook eigenlijk geen idee of deze nu nog gemaakt worden, en zo ja, of die dan daadwerkelijk beter zijn als de huidige of vorige generatie e shifters.
Misschien dat 1 van de forum sponsors hier antwoord op heeft
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Richard70…

Quote from: scoc on December 24, 2021, 00:59:57
Begrijpend lezen is ook een kunst blijkbaar ... ik schreef 2de hands prijzen en ja die JVC X79000 is een echte full hd projector en toch nog een stap beter dan de Sony VW65. Het is niet omdat een auto cruise control heeft dat je dat ook moet gebruiken maar de auto rijd best lekker zonder. Hetzelfde met de e-shift optie, heb ik zelf nooit gebruikt.
Zoiets ja  :D
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Led

Quote from: scoc on December 24, 2021, 00:59:57
Begrijpend lezen is ook een kunst blijkbaar ... ik schreef 2de hands prijzen en ja die JVC X79000 is een echte full hd projector en toch nog een stap beter dan de Sony VW65. Het is niet omdat een auto cruise control heeft dat je dat ook moet gebruiken maar de auto rijd best lekker zonder. Hetzelfde met de e-shift optie, heb ik zelf nooit gebruikt.

Doe eens even chill svp? Ik val je niet aan ofzo, ik verduidelijk enkel mijn wensen. 
Ik schrijf notabene in de post die je quote dat ik persoonlijk liever ga voor een projector die mikt op de beste 1080p projector zijn, dan eentje waar uit het budget ook nog een pixel-shift engine betaald moet worden.


Wat is het probleem ?
Waarom geagiteerd raken enkel omdat ik vraag naar een projector die ontworpen is als FullHD projector ipv "semi-4K" projector?


Fakkit, ik wil gewoon tips / advies voor een goede 1080p projector, ik heb geen zin in discussies over waarom mensen boos worden simpelweg *omdat* ik geen Faux-K projector wil.
Vanaf hier graag gewoon tips voor een goede Full HD projector.

Led

Er staat op Marktplaats bijvoorbeeld een JVC DLA-X7 D-ILA te koop voor 1250 euro - ooit een toppertje, maar nu toch 10 jaar oud.
Is het voor Full HD de moeite waard om zoiets te kopen? Of kan het niet opboksen tegen "moderne" 1080p projectoren? 

Ik heb vandaag bv de Epson TW7000 Faux-K projector getest, en het black-level daarvan was echt *veel* beroerder dan notabene mijn Epson TW3200 uit 2010 die toen slechts 990 euro kostte...
Dus - het budget model van 2021 presteert - qua black level - veel slechter dan het budget model uit 2010... Dat zet een mens aan het denken.

Daarom mijn vraag - als ik de beste 1080p projector zoek binnen het budget van zegge 1250-2500 euro..  Waar moet ik naar zoeken? 
Mijn gevoel zegt nu dus dat ik beter kan kijken naar een tweedehands iets ouder model dat toen aan de top zat, dan naar een nieuwe 1080p projector voor hetzelfde geld. 
Maar aan de andere kant - *te* oud kan ook betekenen "kan niet meer meekomen". 
De vraag is dus waar de grens ligt tussen "te oud, kan niet meekomen" en "oud topmodel, veel beter dan nieuwe goedkope modellen" en "nieuw en betaalbaar maar lang niet zo goed als die ouwe [insertnamehere]".. :-)

Melbury

Geen flauw idee wat de beste 1080p projector is, dat zullen anderen hier beter weten.
Wat ik wél weet is dat ik destijds van de TW3200 naar de TW9200 ben gegaan en dat een grote stap vooruit vond.
Was vooral blij dat hij ook een prima beeld geeft zonder dat alles verduistert is, dat vond ik bij de tw3200 een stuk minder.
Ook over de zwartwaardes ben ik tevreden, maar op dat gebied ben ik niet heel erg veeleisend moet ik erbij zeggen.
Ik zag op MP een tw9200 staan met een schappelijke vraagprijs. Zou ik eens naar kijken.


PascalP

Sluit me helemaal bij scoc aan, de 'beste' 1080p projector is wat mij betreft ook de JVC x7500/7900.
Maar dat deze ehsift heeft wilt niet zeggen dat er op bezuinigd is, in 1080p is hij ook gewoon vele malen beter dan de X7 die jij noemt, 6 generaties ouder is deze ook!

Zie het zo, de X7500/7900 is gewoon de 'beste' 1080p projector mét de toevoeging van eshift voor 4K.
Deze hoef je niet te gebruiken, maar ook dit is gewoon zéér goed en werkt subliem.
Ter referentie; zelfs de laatste nieuwe Epson laser modellen (11000/12000) die net deze maand zijn uitgekomen zijn van binnen ook nog 'shifters'.

Maar je schrijft ook dat het in een woonkamer is? Wit plafond? Witte wanden? Daglicht of strooilicht? Ook dat speelt een hele grote rol voor je contrast en zwartwaardes.

Er zijn natuurlijk nog andere alternatieven van projectoren die 'enkel' 1080p zijn die 'beter' zijn dan de genoemde X7500/7900, maar dan kom je uit bij projectoren van bijvoorbeeld Sym/Christie/Barco, maar dan zit je ook niet meer tussen de consumentenproducten (en prijzen) te kijken maar ook op afmeting en geluid zullen deze in een woonkamer afvallen ;)

Lang verhaal kort, kijk of je een X7500 kunt scoren, dit zou haalbaar moeten zijn in je budget al komen ze maar mondjesmaat op de tweedehands markt en de X7500 is in het wit verkrijgbaar.

Zo ben ik zelf ook een jaar of 2 geleden overgestapt van een Marantz VP11S1 naar een JVC X5000 (of RS400), en de Marantz was toen hij uitkwam, in 2007 dacht ik, ook de 'beste' 1080p projector met een nieuwprijs van 20.000 Gulden.
Nou de JVC welke dus ook een shifter is loopt mijlenver voor op de Marantz op ieder gebied als je het mij vraagt.
Eshift laat ik uit staan met 1080p content en laat mijn speler ook niet upscalen naar 4K, volledig native 1080p dus.
Voor 4K schijfjes gaat de eshift uiteraard wel aan en stuurt de speler 4K uit.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Bovendien kan ik me het ook moeilijk voorstellen dat die 7000 zó slecht is.
Heb je deze in je eigen ruimte getest met je eigen doek en omstandigheden? Of ergens ik een winkel?
Was deze ook (enigszins) afgesteld of staan instellingen als contrast/brightness ingesteld als een natte krant?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

DustinV

Tweedehands JVC. Beste keuze. Puur 1080p zonder shift voor 4k zal je niet meer vinden. Ja goedkope rommel. Ik zou de adviezen die ze aandragen ter harte nemen.

reza

Altijd gaan voor JVC. Met Sony heb je grote kans dat je last gaat krijgen met de panelen indd.
Een x35 of een x500 van JVC zijn ook al echt mooie projectoren die helemaal in je prijsklasse te vinden zijn. Alleen in het wit... Dat wordt lastig, ben ik bang.
Maar wat Pascal ook schrijft, in een witte woonkamer komt de x7900 ( blacklevel kampioen )
Ook niet helemaal uit de verf.
Je kan ook kijken voor een nieuwere Epson.
Volgens mij kan je zelfs voor je uiterlijke budget een nieuwe TW9400 kopen, dat is echt wel een mooi apparaat. Eshift zit er op maar als je een 1080p signaal er in stopt hoef je de eshift niet te gebruiken hè ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

darkrunner

Bwa black level van de Epson Tw7000/7100 was toch niet denderend men Benq W1110 gaf veel beter zwart (indertijd vergeleken met de Sony Hw45 en vond de Benq beter), als je perse nieuw wilt en geen last van regenboog effect hebt gewoon kijken naar de Benq/Optoma Dlp's, of een Epson 9300/9400 2dehands, Jvc zeker top in een dedicated room.

J.A.F._Doorhof

We kunnen binnen je budget een 9400 van Epson aanbieden.

Dan heb je echt een super projector
2e hands heeft best wel wat risico's

Stof op de panelen, verkleuringen, geen gratis calibraties

Zou dus adviseren voor nieuw tenzij je het bij een dealer Koot die hem helemaal voor je nakijkt. Wij hebben regelmatig gebruikte units die we voor klanten verkopen en die zijn dan wel helemaal goed.

MP etc zou ik ver van weg blijven er kan gewoon teveel mis gaan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Christof_G

Ik zou ook voor een Epson 9400 gaan. Enkel als ik de 9400 een 60hz signaal aanbied, maakt hij een irritant geluid, voor de rest hoor ik de e-shift niet.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

HarrieA

Mijn 1e projector was een Sony HW65. Enkele demo's bijgewoond en bewust voor de Sony gekozen vanwege het rustige beeld. Bij de demo stond ook de x7500/x7900 alsook een N5 en de goedkoopste Sony 4K (weet het type niet meer, ik dacht de 260)

4K lag toen boven mijn budget en de keuze tussen de x7500/7900 en HW65, voor mij, de Sony geworden.

J.A.F._Doorhof

De x serie van JVC is wat onrustig inderdaad in vergelijk met Sony en Epson.

Dat is met de n serie wel een stuk beter.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ppeter

JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

reza

Ik geloof dat je niet helemaal hebt gelezen wat TS wilt ;)
Behalve de kleur dan, zit je niet echt op het rechte eind.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

ddennisdennis12

Voor het beste zwart kom je inderdaad toch echt uit op een LCoS projector (JVC en Sony dus). Echter, de duurdere DLPs zijn ook behoorlijk goed, net zoals de tw9xxx serie van epson (met automatische iris ingeschakeld).

Maar, een projector is maar een gedeelte van het totaal. Minstens zo belangrijk is een goed verduisterde ruimte, geen witte muren e.d., een goed projectiescherm en een goede kalibratie (is bij een projector nog veel belangrijker dan bij een tv).


Dat het pixelshift een hinderlijk geluid maakt vind ik wel vreemd. ik heb zelf ook een epson met 4k pixelshift, maar dat is eigenlijk niet hoorbaar (of ik moet helemaal geen geluid afspelen en dan mijn oor bijna tegen de projector houden).
HT Room: Epson TW7000, Pioneer Elite SC-LX86 (class D3) & custom boston acoustics fronts & KEF surrounds & JBL Control 1 Pro height speakers & JBL Stage Subwoofer & L-Acoustics Kilo Low-Frequency extension. Auto: BMW i4 met Harman/Kardon en Lexus met Mark Levinson.
 
According to my opinion: perfect audio is a matter of science.

Led

Quote from: PascalP on December 24, 2021, 06:05:12
Bovendien kan ik me het ook moeilijk voorstellen dat die 7000 zó slecht is.
Heb je deze in je eigen ruimte getest met je eigen doek en omstandigheden? Of ergens ik een winkel?
Was deze ook (enigszins) afgesteld of staan instellingen als contrast/brightness ingesteld als een natte krant?


....rriiight hier ben ik weer 🙂


Ik heb een TW7000 besteld bij Coolblue. 
Opgehangen, aangesloten...

...

Wauw, de kleuren spatten van m'n scherm...
Maar zwart was grijs.


Dus - tw7000 teruggestuurd..

En via Marktplaats een ouwe TW9000w gekocht voor 525 euro.

En die doet daadwerkelijk "zwart".

Dus.. nu een goede FullHD beamer voor weinig, IPV een Faux-4k beamer die veul geluid maakt en geen zwart level heeft.


J.A.F._Doorhof

Had je de tw7000 wel op zijn minst wat op het oog afgesteld ?

Zwart level is zeker niet stellar maar absoluut geen grijs.

Daarnaast is je mening over pixel shift enorm verouderd. Al sinds de 9300 is er geen pieptoon meer te horen en is het beeld enorm goed te noemen voor 4k. De 9400 doet daar nog een schepje boven op.

De 9000 sorry dat ik het zeg is echt een verouderd model. En kan ik niet goed plaatsen binnen je gestelde prijs range van de topic start post.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"