De ultieme passieve (mini)monitor luidsprekers

Started by audiotechneut, December 22, 2021, 21:08:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dura

#25
zie mijn sign, de Harbeths zijn wat boven je budget maar voor mij :mellow: was het een soort thuiskomen, eindelijk speakers die precies de tonaliteit hebben die ik zocht. Subwoofer erbij, eenvoudige integratie door de SVS app en het Bass management systeem en de bass eq voor akoestiekaanpassingen en ik ben er nu al tijden tevreden mee en zie mezelf alleen nog zaken vervangen die kapot gaan (hopelijk niet de speakers).
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

FS249

#26
Ik had deze link misschien nog even moeten toevoegen: https://www.elac.com/category/bookshelf-speakers/

De BS 263, BS 312 en de BS 403 zouden mijn keuze kunnen zijn. Ik heb zelf een van de voorlopers, de BS244.3 en ook nog de veel oudere CL 330. Een zeer bijzonder model van Elac.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

minplus

Quote from: audiotechneut on December 23, 2021, 14:12:36
Ik heb de JMR Micromega's ook gehad. Erg neutraal maar wel een beetje een gedoe met zo'n extern filter. Bovendien waren ze nogal op leeftijd.

De mooiste kleine monitors die ik in m'n leven beluisterd heb zijn de JMR Duo's. Die spelen nu bij m'n dochter de sterren van de hemel.
Toen ik ze van de kringloop meegenomen had voor 35 € sloot ik ze thuis in de slaapkamer aan om even te testen en bleef vervolgens een paar uur vol verbazing zitten luisteren en vroeg me zelfs af waarom ik voor heel veel meer een paar JBL 250TI's had aangeschaft. Na een vergelijk in de woonkamer wist ik weer waarom maar die oude JMR's zijn super. Ik weet niet hoe de nieuwe zijn maar heb wel vertrouwen in het merk. Daarna ook  2 sets XO2's aangeschaft die groter zijn maar minder briljant, mogelijk doordat ze meer laag geven. Daarvan 1 set daarvan aan een neef gegeven die ze super vindt.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

DM

Quote from: Vhond on December 23, 2021, 13:59:05
Jazeker in de mediastad van Nederland (mag natuurlijk geen reclame maken maar daar is maar 1 goede dealer ; )

Kaya S12 is van een andere orde (blijf Vivid toch veel naar verhouding vormgeving, niet dat het slecht is maar voor die prijs??)
Ik heb een vermoeden wie je bedoelt [emoji3526].

Vivid is juist een ultiem voorbeeld van vorm volgt functie, ik heb een aantal modellen gehoord die stuk voor stuk erg goed klonken dus ik volg je hierin niet helemaal. Met een G3 of G4 zou ik helemaal klaar zijn met upgraden. S12 moet je zeker ook eens horen, zeer speciaal.

audiotechneut

Quote from: minplus on December 23, 2021, 16:10:53
De mooiste kleine monitors die ik in m'n leven beluisterd heb zijn de JMR Duo's. Die spelen nu bij m'n dochter de sterren van de hemel.
Toen ik ze van de kringloop meegenomen had voor 35 € sloot ik ze thuis in de slaapkamer aan om even te testen en bleef vervolgens een paar uur vol verbazing zitten luisteren en vroeg me zelfs af waarom ik voor heel veel meer een paar JBL 250TI's had aangeschaft. Na een vergelijk in de woonkamer wist ik weer waarom maar die oude JMR's zijn super. Ik weet niet hoe de nieuwe zijn maar heb wel vertrouwen in het merk. Daarna ook  2 sets XO2's aangeschaft die groter zijn maar minder briljant, mogelijk doordat ze meer laag geven. Daarvan 1 set daarvan aan een neef gegeven die ze super vindt.
Bijzonder, want die zijn behoorlijk oud. Mijn ervaring met oude luidsprekers is dat de ferrofluid in de tweeters dan niet optimaal meer is. Als je dat vervangt komt het soms goed.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Peerless Monster

Quote from: audiotechneut on December 23, 2021, 14:12:36
Ik heb de JMR Micromega's ook gehad. Erg neutraal maar wel een beetje een gedoe met zo'n extern filter. Bovendien waren ze nogal op leeftijd.

Wat is dat toch met leeftijd?
Ik speel met speakers van precies 40 jaar oud.
Die ouwe meuk is vaak beter dan je denkt.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Vhond

Quote from: DM on December 23, 2021, 16:37:57
Ik heb een vermoeden wie je bedoelt [emoji3526].

Vivid is juist een ultiem voorbeeld van vorm volgt functie, ik heb een aantal modellen gehoord die stuk voor stuk erg goed klonken dus ik volg je hierin niet helemaal. Met een G3 of G4 zou ik helemaal klaar zijn met upgraden. S12 moet je zeker ook eens horen, zeer speciaal.
Ik vond ze zeker niet slecht klinken, maar ook niet de prijs rechtvaardigen (daarom de opmerking dat je relatief veel voor de vormgeving betaalt...)

**Marco 76**

Is Spendor Classic 4/5 geen optie voor 2100 euro per paar? De stemmen :inlove:
Wel beperkingen qua diepgang.

Andere aanrader (naast de al genoemde MA Gold 100) is de Revel Performa 3 serie (M105 of M106).

Rond de 2000 euro zou ik zelf nog wel eens goed willen luisteren naar:
-Guru Q10
-ATC SCM11
-Xavian (Perla of Corallo)
-JBL L82

audiotechneut

Quote from: Peerless Monster on December 23, 2021, 21:19:31
Wat is dat toch met leeftijd?
Ik speel met speakers van precies 40 jaar oud.
Die ouwe meuk is vaak beter dan je denkt.
Tja, op zich is leeftijd geen probleem als de filters geen elco's bevatten of deze vernieuwd zijn. Verder wil de ferrofluid van de tweeters weleens wat stroperig worden, wat hoog kost. Ik heb dat al bij een paar luidsprekers zelf vervangen maar dat is een precies klusje met risico's.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

audiotechneut

Quote from: **Marco 76** on December 24, 2021, 11:33:50
Is Spendor Classic 4/5 geen optie voor 2100 euro per paar? De stemmen :inlove:
Wel beperkingen qua diepgang.

Andere aanrader (naast de al genoemde MA Gold 100) is de Revel Performa 3 serie (M105 of M106).

Rond de 2000 euro zou ik zelf nog wel eens goed willen luisteren naar:
-Guru Q10
-ATC SCM11
-Xavian (Perla of Corallo)
-JBL L82
De ATC ken ik van de beurs in Veldhoven. Qua klankkleur niet helemaal mijn ding. De andere 3 heb ik nog niet gehoord.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

audiotechneut

Zijn er onder jullie die de Kef LS50 en/of de LS50 Meta hebben geprobeerd? Wat zijn de ervaringen daarmee?
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Vhond

Ik denk dat je veel kan hebben aan https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129664.msg3530968
Zelf heb ik beiden heel vaak gehoord.

Ik zou dan gaan voor de Meta's.

Laag gaat iets dieper, eea is strakker/gecontroleerder tov dan 'gewone' LS50's en wat opener.

Spijkie

Ik vind een dynaudio evoke 20 mooier dan een kef ls50, afhankelijk waarmee gecombineerd. Een Dali rubicon 2 valt ook nog in je budget.

Hoe "mini" moet t zijn?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

toetertje

Met alle respect, maar ik vind een ls50 nu totaal niet in dit lijstje thuishoren.
Maar, dat is mijn bescheiden mening.  :)

DofN

Quote from: audiotechneut on December 23, 2021, 14:40:45
Dali is pas sinds kort in beeld voor mij. Het komt door een Belgische audioliefhebber die bij mij wat luidsprekers kocht. Het is helemaal weg van de Dali Menuet SE luidsprekers. Ook hij heeft al veel monitoren gehad en geeft aan dat dit echt toppers zijn. (€1500,-/paar)

Wat je kan doen is ipv monitoren toch bescheiden zuilen nemen die afcrossen op 100Hz en dan met 1 of 2 subs. Akoestisch gedragen ze zich als monitoren, maar door de dubbele woofer voor het midden heb je praktisch geen vervorming bij hogere volumes. Zo zijn het monitoren-de-luxe.

Zoals deze fantastische DALI's: https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1787650196-dali-euphonia-ms-4
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

audiotechneut

Quote from: toetertje on December 27, 2021, 10:11:55
Met alle respect, maar ik vind een ls50 nu totaal niet in dit lijstje thuishoren.
Maar, dat is mijn bescheiden mening.  :)
Kun je dat toelichten?
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

audiotechneut

Quote from: Spijkie on December 27, 2021, 09:39:03
Ik vind een dynaudio evoke 20 mooier dan een kef ls50, afhankelijk waarmee gecombineerd. Een Dali rubicon 2 valt ook nog in je budget.

Hoe "mini" moet t zijn?

Gr Spijkie
Kun je aangeven wat de verschillen zijn tussen die twee? Ik heb zelf ook Dynaudio in huis maar dat is de Focus 140. Die spelen in het midden en hoog best mooi maar ze produceren in mijn kamer teveel laag en dat laag vertroebelt het beeld.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

FS249

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

vanzomereng

#44
Wellicht is dit interessant

Set Audio Solutions Rhapsody 60, 2e-hands bij Ohm-Audio voor 1.750 euro incl. stands

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

audiotechneut

Quote from: FS249 on December 27, 2021, 19:03:28
Elac al eens beluisterd?
Ik heb Elac gehad maar dan vloerstaanders
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

mijkie

op MP staat wel een mooi setje ProAc Tablette Reference
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

CZ79

Of de scanspeak minimonitor, onwijs mooi en volwassen geluid uit een relatief klein speakertje
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

FS249

#48
Quote from: audiotechneut on December 28, 2021, 20:38:42
Ik heb Elac gehad maar dan vloerstaanders

Okay. Dan weet je wat de tweeter type 3 kan. De 5 doet het nog even beter, gaat iets lager, waardoor het mid/hoog fraaier klinkt. Even een plaatje bijgevoegd van de 244.3

Veel plezier met je zoektocht, altijd een leuke bezigheid.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

rovinggecko

Quote from: audiotechneut on December 22, 2021, 21:08:21
Zo'n opzet laat zich het beste inbedden in de akoestiek van de huiskamer.
De akoustiek van de meeste huiskamers is niet helemaal optimaal (/prut).
Heb je dsp overwogen om op te nemen in je keten?
Speakers zijn niet gemaakt om je akoustiek te compenseren. Die kies je omdat t geluid/karakteristiek je aan staat.
Je kan dan ook de integratie tussen sub en speakers een heel stuk verbeteren.
Als je toevallig de cnx v2 hebt zou je roon kunnen overwegen met convolver.

Qua speakers, naast de scanspeaks, als je 'ruimte' zoekt: een paar linkwitz lxmini's of pluto's.
(Een paar scanspeak a4's heb ik hier nog wees staan, maar de pluto's gaan niet weg :) ).
Tot zover t wc eend verhaal...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer