Denken als een debunker

Started by mmuetst, December 21, 2021, 00:42:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Rowdy


Een citaat van iemand van een ander forum:


Ik kan er nog wel een leuke en zeer leerzame ervaring aan toe voegen en dat betreft er eentje van een van onze
meest gewaardeerde en geliefde forumleden nl. Sander KT 88.
Ons vorig jaar helaas ontvallen.
Sander repareerde voor allerlei bedrijven en particulieren de vaak betere audio elektronica zoals de meesten hier wel weten en was een groot liefhebber van vliezen.
Maar hij is een keertje naar het Noorden getogen om een set grote Tannoys te gaan beluisteren bij een forumlid.
Reeds bij de eerste tonen was hij blij verrast en na nog een poosje luisteren gaf hij dat ook ruiterlijk toe
met de woorden : vliezen zijn mooi, maar als ik dit zo hoor moet ik mijn mening over conussen toch wat bijstellen.
Maar als ik daar ooit mee begin dan wel met dit soort grote Tannoys.
Sander heeft verder de hele avond met erg veel plezier geluisterd en na afloop van de sessie werd er nog even nagepraat en toen kwamen toevallig ook de destijds bekende non oversampling modificaties van Lampizator ter sprake.
En daarin was Sander zeer resoluut met de legendarisch geworden woorden : met de kennis hoe dat meet zou ik daar nooit van kunnen genieten.
De droge reactie van de Groninger : maar daar heb je dus wel al de hele avond naar zitten luisteren.
Sander stomverbaasd, maar gaf wel ruiterlijk toe dat hij dat nooit verwacht had, zo eerlijk was hij altijd wel.
Dus : vooroordelen en meetgegevens alleen staan een gedegen oordeel behoorlijk in de weg.
Sander wilde later nog zelf een cd 104 op die manier gaan modificeren, we hebben daar toen nog meerdere malen contact over gehad, maar vanwege de toestand van Wilma en later die van hemzelf is daar volgens mij niet meer van gekomen.


chansig

#276
Als er iemand open stond voor vage modificaties dan was het Sander wel. Al ver voordat hij naar Groningen reed.

Geen idee welk punt je wilt maken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

#277
Quote from: Rowdy on January 18, 2022, 20:08:58

Dus : vooroordelen en meetgegevens alleen staan een gedegen oordeel behoorlijk in de weg.


Ik zie niet hoe dit een conclusie is op het voorgaande. Ook is het nogal.... eehhh een vooroordeel  staat een oordeel in de weg, maar alleen als het gedegen is? Of als er sprake is van een vooroordeel EN een meetgegeven staat dit een gedegen oordeel in de weg? Of staan meetgegevens een gedegen oordeel sowieso in de weg? En wat is een niet gedegen oordeel?

Kan er nog geen touw aan vastknopen, maar je kan het ongetwijfeld goed uitleggen?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mmuetst

#278
De meneer van het stukje wat @Rowdy geplaatst heeft hangt de "van der Heide" theorie er op na.
Zodra je daar niet in gelooft dan sta je deze meneer behoorlijk in de weg.
Voor mensen die niet weten wat van der Heide is:
https://www.dhtrob.com/overige/geluid_dat_niet_mag.php
Luister vooral deel 2 op -29.35 minuten. (Leukste is om alles te luisteren).
Het is hun manier van audio beleving, dus als zij daar prettig bij voelen is dat prima.
Het is zeker niet mijn kop thee. Ondanks dat ik nog nooit een systeem heb horen spelen die een van der Heide behandeling is ondergaan, ga ik liever voor vooroordelen en meetgegevens.
Sorry dat ik ook niet perfect ben.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Hoe goed zijn jou gouden oortjes?
https://www.klippel.de/listeningtest/
Leuke test om te laten zien wanneer horen wij vervorming.
Even snel gedaan op mijn laptop speakers...kwam natuurlijk niet ver  ;D
"Your personal audibility threshold for the particular test combination (stimulus and DUT) is -33 dB!"
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

toetertje

Ik kwam niet verder dan 15, maar ik heb het dubbelblind gedaan, dus tikte steeds op het verkeerde antwoord.  :P

Sjettepet

Heel snel op KEF LS50 kwam ik tot 10. Zijn dus toch geen full-range luidsprekers.  :devil:
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

mmuetst

Quote from: Sjettepet on January 19, 2022, 14:20:03
Heel snel op KEF LS50 kwam ik tot 10. Zijn dus toch geen full-range luidsprekers.  :devil:
Ik gebruikte de Tracy Chapman track. Je moet goed luisteren op de momenten dat de muziek zacht speelt, dan hoor je de vervorming het beste. Ik gebruikte voornamelijk het begin van het nummer.
Je mag trouwens het stukje A en B net zo vaak spelen als je maar wilt. Met een koptelefoon moet het beter kunnen denk ik.
Toch is het leuk om te zien wanneer je eigenlijk vervorming gaat horen.
Tweede keer ging ik nat  ;D Your personal audibility threshold for the particular test combination (stimulus and DUT) is -15 dB!
Conclusie: geen gouden oortjes  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

toetertje

Het enige wat mij echt duidelijk is geworden met de test,
is dat je op een 6 inch driver geen Joss stone af kunt spelen.  :angel:

DofN

Quote from: mmuetst on January 18, 2022, 22:17:27
De meneer van het stukje wat @Rowdy geplaatst heeft hangt de "van der Heide" theorie er op na.
Zodra je daar niet in gelooft dan sta je deze meneer behoorlijk in de weg.
Voor mensen die niet weten wat van der Heide is:
https://www.dhtrob.com/overige/geluid_dat_niet_mag.php
Luister vooral deel 2 op -29.35 minuten. (Leukste is om alles te luisteren).
Het is hun manier van audio beleving, dus als zij daar prettig bij voelen is dat prima.
Het is zeker niet mijn kop thee. Ondanks dat ik nog nooit een systeem heb horen spelen die een van der Heide behandeling is ondergaan, ga ik liever voor vooroordelen en meetgegevens.
Sorry dat ik ook niet perfect ben.

Ik heb dergelijke sets wel gehoord. Van matig tot zeker goed klinkend.. Maar ik heb nooit iets extra's gehoord.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

minplus

Welke heb je gehoord, Abel, behalve bij het beluisteren van 1 hier aanwezig onderdeel waarbij we samen naar een volkomen verkeerd aspect gingen zoeken?

Los van dat Sander zeer goed wist waar hij op audiogebied mee bezig was (ik zou dat vage weglaten) en los van het denigrerende van "deze meneer" 2 gokjes:

Gokje 1: Mmuetst is nooit bij "deze meneer" wezen luisteren om te checken wat zijn insteek op gebied van geluid brengt.
Gokje 2: Chansig is nooit bij "deze meneer" wezen luisteren om te checken wat zijn insteek op gebied van geluid brengt.

Maar beiden ageren er fors tegen en naar mijn idee zonder het ooit echt beluisterd te hebben.

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

chansig

#286
De meneer is volgens mij de meneer die anderen vertelt dat hij naar muziek luistert en zij naar geluid. Dan hoef ik zijn muziek niet horen. Voor de rest zal zijn set als een dolle klinken. Ik kom overigens ook weinig mensen tegen in deze hobby die hun set ruk vinden klinken.

Bij/door Sander ben ik aanraking gekomen met de vage modificaties, want die zijn/waren gewoon vaag. Iets anders kan ik het nu niet (en ook toen niet) noemen. Ik heb de vage modificaties ook gehad, speakers, versterkers, tegels (zelfs de aller, allereerste).

Voor de rest ga ik hier (aan die meneer en zeker niet aan Sander) geen woorden meer aan vuil maken. Mbt. Sander voelt het niet oke en die meneer boeit me voor geen meter.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Beste Minplus. Kijk eens hoe de eigenaar van Audiofreakforum reageert naar die aardige Belg met forum naam Bloom. Hij opent een topic over SSD schijven en legt uit dat het niet hoorbaar is met een duidelijke uitleg en gelijk wordt er geroepen om het topic te sluiten. Dan denk ik bij mijzelf, hoe zo ruimdenkend?
Misschien is het moeilijk te begrijpen dat er mensen van muziek kunnen genieten van apparatuur die bewezen goed meten.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

DofN

Quote from: minplus on January 19, 2022, 17:09:25
Welke heb je gehoord, Abel, behalve bij het beluisteren van 1 hier aanwezig onderdeel waarbij we samen naar een volkomen verkeerd aspect gingen zoeken?

Best een aantal hoor. Minimaal 4 volledig gehaktificeerde sets. Mumsoft (meermalen zelfs), Tirilio (of zoiets), dingetje bij Zwolle (ik ben niet zo goed in namen), ik heb zelf tegels gehad, bij jou eens een lamp beluisterd. Tegels bij Hans.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: minplus on January 19, 2022, 17:09:25


Los van dat Sander zeer goed wist waar hij op audiogebied mee bezig was (ik zou dat vage weglaten) en los van het denigrerende van "deze meneer" 2 gokjes:


Nou.. Sander is overleden dus ik ga hier verder niet op in.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

minplus

Ik had van jou geen andere reactie dan deze verwacht, Hans, want je bent zoals ik al 100% zeker wist nooit bij hem te gaan luisteren of het iets voorstelt.
Voor mij zit zoiets in de arrogantie ten top hoek. Wel afkraken maar niet bereid zijn te gaan luisteren, zodat je dus geen enkel idee hebt waar je over praat.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

chansig

Volgens mij heb je een leesprobleem.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#292
Quote from: chansig on January 19, 2022, 19:28:38
Volgens mij heb je een leesprobleem.

Gr. Hans

Nog een aanvulling. Ik vind die meneer een enorm vervelende forumpersoonlijkheid hebben. Daarom zou ik nooit bij hem langsgaan. Zijn set zal geweldig klinken. Daar kan ik niets over zeggen (heb dat ook nooit, never, niet gedaan, ook niet op dat andere forum) want heb deze nooit gehoord.

Duidelijk ????????

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: minplus on January 19, 2022, 19:27:36
Ik had van jou geen andere reactie dan deze verwacht, Hans, want je bent zoals ik al 100% zeker wist nooit bij hem te gaan luisteren of het iets voorstelt.
Voor mij zit zoiets in de arrogantie ten top hoek. Wel afkraken maar niet bereid zijn te gaan luisteren, zodat je dus geen enkel idee hebt waar je over praat.

Ger, het zou me niet verbazen als Hans meer "gehaktificeerde" sets heeft beluisterd dan jij... Ik denk dat je te snel bent met oordelen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: chansig on January 19, 2022, 19:31:56
Nog een aanvulling. Ik vind die meneer een enorm vervelende forumpersoonlijkheid hebben.

Ik ook. Prima reden om er niet naartoe te gaan. Al is hij "in het echt" misschien wel veel leuker dan met de pen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

minplus

Quote from: DofN on January 19, 2022, 19:37:24
Ger, het zou me niet verbazen als Hans meer "gehaktificeerde" sets heeft beluisterd dan jij... Ik denk dat je te snel bent met oordelen.

Ik betwijfel het, Abel, en zolang men weigert bij hem te gaan luisteren heeft men geen recht van spreken.
Dat hij soms wat kribbig reageert is volkomen logisch want hij weet waarover hij praat en als je weet hoeveel rotzooi hij over zich heen heeft gekregen terwijl het een uiterst vriendelijke jongen is met enorme kennis van zaken.
Dus zeker geen reden om niet bij hem te gaan luisteren. Dat blijft voor mij een ultiem zwaktebod.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

DofN

Wacht even hoor, er zijn toch meer gehaktificeerde sets? Waarom per se die ene? Is dat omdat je die set kent, maar niet die van anderen, zoals van mumsoft of Tirirlio enzo?



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

minplus

Waarom die van de ontwerpers zelf weigeren te beluisteren?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

chansig

Even van de rotonde af in je hoofd: Ik heb niets tegen zijn set, zijn weergave, zijn kennis etc.

Wel tegen zijn manier van doen. En daar heb ik een keus in gemaakt (breder overigens want niet meer actief op AF, ik vind dat een naar clubje geworden) en daar mag je van vinden wat je wilt. En gelukkig bepaal jij niet waar ik wel/geen recht op heb.

Nu echt klaar. Klaar Hans, klaar.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Misschien moeten we maar ophouden over andere mensen van andere fora te hebben, ook omdat men hier niet op kan reageren. Gaan we weer praten over goed metende apparatuur en waarom dat belangrijk is.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.