Denken als een debunker

Started by mmuetst, December 21, 2021, 00:42:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mmuetst

Het valt me elke keer op dat als er advies wordt gevraagd door nieuwe of bestaande leden en ik daar op reageer met een afwijkend advies om eens richting akoestiek te gaan ipv zekeringen, luidspreker brugjes of buy-wire oplossingen, een hele groep moet reageren dat ze wel verschil horen en dat het wel uit maakt.
Ik ga niet meer reageren op advies waar ik zelf niet achter sta. Ik merk dat dit elke keer tot discussies leidt die geen zin hebben. Ik zal daarom op het forum mijn visie geven en dan kan de persoon die de vraag stelt op het forum mee doen wat hij wil. Tuurlijk zou ik het leuk vinden als mijn advies tot een mooi resultaat zal leiden.
Ik leer zelf ook weer van andere op dit forum, maar dan voornamelijk de mensen die meer in de techniek zitten.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

ruud2

Quote from: mmuetst on August 17, 2023, 20:58:34Het valt me elke keer op dat als er advies wordt gevraagd door nieuwe of bestaande leden en ik daar op reageer met een afwijkend advies om eens richting akoestiek te gaan ipv zekeringen, luidspreker brugjes of buy-wire oplossingen, een hele groep moet reageren dat ze wel verschil horen en dat het wel uit maakt.
Ik ga niet meer reageren op advies waar ik zelf niet achter sta. Ik merk dat dit elke keer tot discussies leidt die geen zin hebben. Ik zal daarom op het forum mijn visie geven en dan kan de persoon die de vraag stelt op het forum mee doen wat hij wil. Tuurlijk zou ik het leuk vinden als mijn advies tot een mooi resultaat zal leiden.
Ik leer zelf ook weer van andere op dit forum, maar dan voornamelijk de mensen die meer in de techniek zitten.


haha, dat advies geef ik ze ook.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=185074.msg3666103#new

Voordat ik aan m'n luisterruimte begon heb ik heeeel veeel zeeelf uitgezocht en niet gevraagd om kant en klare oplossingen want die zijn er namelijk niet en ook niet zijn alle problemen op te lossen met een paneeltje wat je leuk kan bedrukken.
en niet onbelangrijk is gevoel hebben voor de materie en wat het kan en niet kan.
maar je hoort er toch niets op terug want je geeft geen kant en klare oplossing.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

DofN

Quote from: mmuetst on August 17, 2023, 20:58:34Het valt me elke keer op dat als er advies wordt gevraagd door nieuwe of bestaande leden en ik daar op reageer met een afwijkend advies om eens richting akoestiek te gaan ipv zekeringen, luidspreker brugjes of buy-wire oplossingen, een hele groep moet reageren dat ze wel verschil horen en dat het wel uit maakt.

Gewoon blijven doen, anders wordt het hier ook zo eenzijdig :) Ik doe het ook nog weleens, maar waar ik wel op let is de oorspronkelijke vraag. Meestal, zo tussen de regels door, is de adviesvrager vooral gericht om bevestigd te krijgen wat hij toch al dacht. Dan doe ik vaak de moeite al niet meer.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mmuetst

@katwax was eens in mijn mancave en heeft mij nog wel advies gegeven over verbeteren van mijn eigen akoestiek. Zo zijn er wel meer leden ook van andere fora bij mij over de vloer geweest met tips. Ongetwijfeld zou mijn eigen akoestiek ook beter kunnen. Ik moet zeggen dat ik tevreden ben met mijn huidige resultaat.
De gordijnen achter mijn luidsprekers heb ik nog kunnen redden van de vuilcontainer omdat mijn vrouw ze lelijk vind (ze waren door de vorige bewoners blijven hangen en het was handig dat we in het begin in ieder geval gordijnen hadden. Nu verbergen ze de stellingen met spullen (want mijn mancave is ook opslag). Toch zou ik wel eens willen experimenteren met panelen en ervaren wat het verschil kan maken dat het nog beter wordt.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

J.A.F._Doorhof

Acoustiek is gewoon 90% van je geluid en is altijd wel te verbeteren met flinke winst.

Als je liever 200 aan een zekering uitgeeft is dat een keuze, niet mijn persoonlijk.

Altijd
Akoestiek en plaatsing
Speakers
Processor
Eind versterker
Speler
Kabels

Bij hum etc een aparte stroomgroep maar hoeft mijn inziens absoluut niet audiofiel te zijn (hebben we ook niet en hier (industrieterrein) was het jammer genoeg nodig).

In die volgorde zou ik alles aanpakken met enorme winsten naar steeds fijner.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

#1155
Het zal voornamelijk de manier waarop zijn. Het aandragen van iedere keer dezelfde ab vergelijking, de wetenschap zegt, bij meten blijkt, je wordt opgelicht, je moet zus....hoeft allemaal niet geschreven te worden. Net zoals dat er niet op gereageerd hoeft te worden.

Mooiste als het beide wel kan......maar dat is niet mogelijk.

Deel je ervaring, de onderbouwing ervan doet er niet toe.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#1156
Quote from: J.A.F._Doorhof on August 17, 2023, 21:22:16Acoustiek is gewoon 90% van je geluid en is altijd wel te verbeteren met flinke winst.

Als je liever 200 aan een zekering uitgeeft is dat een keuze, niet mijn persoonlijk.

Altijd
Akoestiek en plaatsing
Speakers
Processor
Eind versterker
Speler
Kabels

Bij hum etc een aparte stroomgroep maar hoeft mijn inziens absoluut niet audiofiel te zijn (hebben we ook niet en hier (industrieterrein) was het jammer genoeg nodig).

In die volgorde zou ik alles aanpakken met enorme winsten naar steeds fijner.

Mijn lijstje is anders. Maar verder niet zo belangrijk, je vergeet mijn inziens wel een hele belangrijke: de mens.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Quote from: DofN on August 17, 2023, 21:17:25Gewoon blijven doen, anders wordt het hier ook zo eenzijdig :) Ik doe het ook nog weleens, maar waar ik wel op let is de oorspronkelijke vraag. Meestal, zo tussen de regels door, is de adviesvrager vooral gericht om bevestigd te krijgen wat hij toch al dacht. Dan doe ik vaak de moeite al niet meer.
Goede tip! Kan soms moeilijk tot 10 tellen  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: chansig on August 17, 2023, 21:25:23Mijn lijstje is anders. Maar verder niet zo belangrijk, je vergeet mijn inziens wel een hele belangrijke: de mens.

Gr. Hans
Ik begin met emotie voor muziek, dat kan namelijk uit elk willekeurig apparaat komen zonder dat het moet voldoen aan enige high-end normen. Daarna geven de sets die ik bezit mij elk op hun manier mij de nodige muzikale orgasmes (zal niet in detail treden  :D ). En ze klinken allemaal verschillend.  Kan het lijstje van @J.A.F._Doorhof wel volgen hoor, luidsprekers en plaatsing in mijn cave zorgen voor het grootste deel van mijn genot. Toch is ook het draaien van platen, het zien van een stukje mechaniek voor mij ook genot. Vooral omdat ik het leuk vind dat ik die antieke Fisher draaitafel weer in ere hersteld heb. Ook buizen geven mij plezier. Maar je hoort mij geen advies geven dat mensen voor buizen moeten gaan, sterker nog ik geef meestal het advies dat ze moeten weten waar ze aan beginnen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: chansig on August 17, 2023, 21:23:50Het zal voornamelijk de manier waarop zijn. Het aandragen van iedere keer dezelfde ab vergelijking, de wetenschap zegt, bij meten blijkt, je wordt opgelicht, je moet zus....hoeft allemaal niet geschreven te worden. Net zoals dat er niet op gereageerd hoeft te worden.

Mooiste als het beide wel kan......maar dat is niet mogelijk.

Deel je ervaring, de onderbouwing ervan doet er niet toe.

Gr. Hans
Tja, het is misschien ook het aard van het beestje (en dan bedoel ik mezelf). Ik kan mij voorstellen dat leden juist wel een onderbouwing willen om zo ook te leren. Ik heb dat wel als iemand commentaar levert om mijn visie. En ik leer daar zeker van. Maar misschien ben ik de uitzondering?  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 17, 2023, 21:22:16Acoustiek is gewoon 90% van je geluid en is altijd wel te verbeteren met flinke winst.

Als je liever 200 aan een zekering uitgeeft is dat een keuze, niet mijn persoonlijk.

Altijd
Akoestiek en plaatsing
Speakers
Processor
Eind versterker
Speler
Kabels

Bij hum etc een aparte stroomgroep maar hoeft mijn inziens absoluut niet audiofiel te zijn (hebben we ook niet en hier (industrieterrein) was het jammer genoeg nodig).

In die volgorde zou ik alles aanpakken met enorme winsten naar steeds fijner.
Ik kan me voorstellen dat je geen storingen via een lichtnet in je opname wilt hebben. Om welke storingen ging het dan en hoe heb je dat opgelost? Ik ben van mening dat een filter voor het lichtnet geen zwartere achtergronden en grotere soundstage gaat opleveren. Zou me wel voor kunnen stellen dat irritante tikken via je netspanning in je digitale muziek niet gewenst zijn. Anders luister je wel naar een draaitafel met een vieze plaat  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

DofN

#1161
Quote from: mmuetst on August 17, 2023, 21:44:46Tja, het is misschien ook het aard van het beestje (en dan bedoel ik mezelf). Ik kan mij voorstellen dat leden juist wel een onderbouwing willen om zo ook te leren. Ik heb dat wel als iemand commentaar levert om mijn visie. En ik leer daar zeker van. Maar misschien ben ik de uitzondering?  :D

Ik vind ook wel dat je bij nieuwe leden die onderbouwing kan geven. Ik had daar toen ik voor het eerst op forums kwam juist behoefte aan. Wat me er niet van weerhouden heeft om ook zelf met kabels te testen, met verschillende CD-spelers en streamers. Met ook gekke dingen zoals het "gehakt" fenomeen of verscheidene versterkers. En best veel luidsprekers. En vooral heel veel bij anderen luisteren.

Je kan nieuwe leden wel vertellen dat veel van wat je hoort "wens-horen" is of dat je verbeelding er met je vandoor gaat enz. en dat je in een blinde test geen verschil hoort tussen LS-kabel A en LS-kabel B.. Maar je moet mensen ook de ruimte geven om er zelf achter te komen. Samen met je onderbouwing maken mensen er wel of geen chocolade van.

De uitkomsten van deze tests, samen met onderbouwing en wat kritisch denken, gaven mij snel veel rust en het is nu ook duidelijk dat het voor mij nutteloos is om iedere tweak te proberen of het misschien niet toch wat doet. En anderen zullen altijd blijven beweren dat je niets mag zeggen over wat een tweak doet, tot je het zelf geprobeerd hebt. Onzin natuurlijk ;-), dat weten jij en ik en meer mensen hier.. En dat is de eeuwige discussie die je kan loslaten :) Kom je nooit uit.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Laan

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 17, 2023, 21:22:16Acoustiek is gewoon 90% van je geluid en is altijd wel te verbeteren met flinke winst.

Als je liever 200 aan een zekering uitgeeft is dat een keuze, niet mijn persoonlijk.

Altijd
Akoestiek en plaatsing
Speakers
Processor
Eind versterker
Speler
Kabels

Bij hum etc een aparte stroomgroep maar hoeft mijn inziens absoluut niet audiofiel te zijn (hebben we ook niet en hier (industrieterrein) was het jammer genoeg nodig).

In die volgorde zou ik alles aanpakken met enorme winsten naar steeds fijner.

Wat een gelul :-) cq over de top gechargeerd.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Laan

Quote from: DofN on August 17, 2023, 22:07:48Ik vind ook wel dat je bij nieuwe leden die onderbouwing kan geven. Ik had daar toen ik voor het eerst op forums kwam juist behoefte aan. Wat me er niet van weerhouden heeft om ook zelf met kabels te testen, met verschillende CD-spelers en streamers. Met ook gekke dingen zoals het "gehakt" fenomeen of verscheidene versterkers. En best veel luidsprekers. En vooral heel veel bij anderen luisteren.

Je kan nieuwe leden wel vertellen dat veel van wat je hoort "wens-horen" is of dat je verbeelding er met je vandoor gaat enz. en dat je in een blinde test geen verschil hoort tussen LS-kabel A en LS-kabel B.. Maar je moet mensen ook de ruimte geven om er zelf achter te komen. Samen met je onderbouwing maken mensen er wel of geen chocolade van.

De uitkomsten van deze tests, samen met onderbouwing en wat kritisch denken, gaven mij snel veel rust en het is nu ook duidelijk dat het voor mij nutteloos is om iedere tweak te proberen of het misschien niet toch wat doet. En anderen zullen altijd blijven beweren dat je niets mag zeggen over wat een tweak doet, tot je het zelf geprobeerd hebt. Onzin natuurlijk ;-), dat weten jij en ik en meer mensen hier.. En dat is de eeuwige discussie die je kan loslaten :) Kom je nooit uit.

Mooie zalvende woorden weer.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

mmuetst

Quote from: DofN on August 17, 2023, 22:07:48Met ook gekke dingen zoals het "gehakt" fenomeen.
Dat is toch dat je alleen op woensdag met je set speelt  :D
Soms sla je een goed advies in de wind. Zo zei iemand dat ik mijn LP's niet weg moest doen. Toch gedaan en later spijt. Dus de dozen met CD's blijven  :D en ik heb ook al spijt dat ik de Ikea Billies heb weg gedaan waar ze instonden  :D want de leuke CD's die je wilt draaien op dat moment liggen altijd onder in de doos.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

#1165
Helaas Laan ook aan mijn negeer lijst gezet...het is niet anders.
Verzoek om niet te reageren op zijn commentaar in dit topic, anders moet ik het toch weer lezen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kwabbernoot

Welke steekt jou zo dan?

Deze:
Quote from: Laan on August 17, 2023, 22:24:21Wat een gelul :-) cq over de top gechargeerd.

Of deze?
Quote from: Laan on August 17, 2023, 22:26:22Mooie zalvende woorden weer.
Even jouw favoriete smiley erbij:  :D

Groeten...

J.A.F._Doorhof

Qua stroom
Als onze overburen bepaalde apparatuur hadden lopen (zware machines) dan hoorde we dat in de speakers. Aangezien de zonnepanelen kwamen hebben we daarvoor een dedicated groep laten maken (standaard) en daarna was de storing weg.

Verder kun je het best gelul noemen maar ik heb mijn opleiding voor akoestiek, ben bij verschillende projecten van het begin af aan bij geweest en akoestiek en plaatsing is gewoon waar het zit. De rest is allemaal fine tuning. ;)

Je wil een ruimte die tussen bepaalde waardes ligt RT60 ITDG en je wil zo min mogelijk nodes en Antinodes etc.

Wat je eigen smaak bepaald kunnen de gekozen speakers zijn. Aangezien de speakers de dingen zijn die de lucht verplaatsen zijn die naast de akoestiek het belangrijkste.

Wat daarna gebeurt mag je in een andere volgorde zetten maar akoestiek en speakers is wat de sound bepaald voor het allergrootste deel.

Het is misschien niet sexy of etherisch genoeg maar van die 2 is het allemaal te meten, te verklaren en dondersgoed te horen ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Quote from: mmuetst on August 17, 2023, 21:44:46Tja, het is misschien ook het aard van het beestje (en dan bedoel ik mezelf). Ik kan mij voorstellen dat leden juist wel een onderbouwing willen om zo ook te leren. Ik heb dat wel als iemand commentaar levert om mijn visie. En ik leer daar zeker van. Maar misschien ben ik de uitzondering?  :D
De onderbouwing is er niet.
Er zitten op dit forum ook geen wetenschappers op dat gebied enkel mensen met beperkte kennis waaronder mijzelf.
Het is voor de meeste hier veel interessanter of je het wel of niet hoort en dat behoeft verder geen uitleg.
Als een TS iets over een kabel vraagt heeft hij niets aan akoestiek advies.
Als iemand akoestiek advies vraagt begin je ook niet over kabels of versterkers.
Voor mij zijn er ook geen believers en non believers maar mensen die verschillen horen en mensen die het niet horen, en schijnbaar kan dat niet langs elkaar leven.

Rob

Rob_Dingen

#1169
Quote from: J.A.F._Doorhof on August 17, 2023, 22:41:18Qua stroom
Als onze overburen bepaalde apparatuur hadden lopen (zware machines) dan hoorde we dat in de speakers. Aangezien de zonnepanelen kwamen hebben we daarvoor een dedicated groep laten maken (standaard) en daarna was de storing weg.

Verder kun je het best gelul noemen maar ik heb mijn opleiding voor akoestiek, ben bij verschillende projecten van het begin af aan bij geweest en akoestiek en plaatsing is gewoon waar het zit. De rest is allemaal fine tuning. ;)

Je wil een ruimte die tussen bepaalde waardes ligt RT60 ITDG en je wil zo min mogelijk nodes en Antinodes etc.

Wat je eigen smaak bepaald kunnen de gekozen speakers zijn. Aangezien de speakers de dingen zijn die de lucht verplaatsen zijn die naast de akoestiek het belangrijkste.

Wat daarna gebeurt mag je in een andere volgorde zetten maar akoestiek en speakers is wat de sound bepaald voor het allergrootste deel.

Het is misschien niet sexy of etherisch genoeg maar van die 2 is het allemaal te meten, te verklaren en dondersgoed te horen ;)

Ik snap wel wat hij bedoelt het gaat ten eerste om je set waarbij de speakers het belangrijkste zijn.
Als je dan de juiste opstelling hebt gevonden en je wil dan zaken gaan verbeteren staat akoestiek boven alle andere tweaks.

Rob

Tabcam

Je kan best zeggen wat in jouw mening de volgorde van belangrijkheid qua impact op geluidskwaliteit is. Dat zeggen meer mensen, zowel mensen die alleen de wetenschap voor waar aannemen als mensen die op hun eigen oren vertrouwen. Het gaat pas fout als het gepreek of gedram wordt van welke groep dan ook.

Qua demping, heb we op het forum vaak te maken met huiskamers waar het niet zo eenvoudig zonder toestemming van de significant other akoestische maatregels te treffen. Daarbij komt dat het voor velen niet goed voelt geld te investeren in een uitkomst die moeilijk is te voorspellen en niet is uit te proberen. Vandaar dat je vaker verhalen van kabels en zekeringen vind.

Er zijn ook voor/na metingen van akoestische maatregels maar die zijn niet zo snel te vertalen naar hun eigen situatie. Ook is demping in het meest kritische basgebied lastig voor elkaar te krijgen zonder acceptabele zichtbare gevolgen.

Er zijn meer wegen naar Rome. Dat het geluid in een akoestisch geperfectioneerde ruimte altijd veel beter zal klinken zullen maar weinigen aanvechten of betwijfelen. Soms wil iemand advies en helaas dat soort beperkingen om eromheen te werken. Mijns inziens ook in die omstandigheden nog steeds een even valide vraag.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mmuetst

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 17, 2023, 22:41:18Qua stroom
Als onze overburen bepaalde apparatuur hadden lopen (zware machines) dan hoorde we dat in de speakers. Aangezien de zonnepanelen kwamen hebben we daarvoor een dedicated groep laten maken (standaard) en daarna was de storing weg.

Verder kun je het best gelul noemen maar ik heb mijn opleiding voor akoestiek, ben bij verschillende projecten van het begin af aan bij geweest en akoestiek en plaatsing is gewoon waar het zit. De rest is allemaal fine tuning. ;)

Je wil een ruimte die tussen bepaalde waardes ligt RT60 ITDG en je wil zo min mogelijk nodes en Antinodes etc.

Wat je eigen smaak bepaald kunnen de gekozen speakers zijn. Aangezien de speakers de dingen zijn die de lucht verplaatsen zijn die naast de akoestiek het belangrijkste.

Wat daarna gebeurt mag je in een andere volgorde zetten maar akoestiek en speakers is wat de sound bepaald voor het allergrootste deel.

Het is misschien niet sexy of etherisch genoeg maar van die 2 is het allemaal te meten, te verklaren en dondersgoed te horen ;)
Bedankt voor de uitleg. Dus alleen een aparte groep zorgde voor de oplossing. Interessant, zat die groep dan op een andere fase of een andere toelevering op het industrieterrein? Ik werk zelf met datacenters en daar hebben  ze voor de continuïteit verschillende leveranciers van spanning in hun pand. Verder ben ik het met je lijst eens en kan ik zeker qua akoestiek nog veel van jou leren.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: Rob_Dingen on August 17, 2023, 22:44:30De onderbouwing is er niet.
Er zitten op dit forum ook geen wetenschappers op dat gebied enkel mensen met beperkte kennis waaronder mijzelf.
Het is voor de meeste hier veel interessanter of je het wel of niet hoort en dat behoeft verder geen uitleg.
Als een TS iets over een kabel vraagt heeft hij niets aan akoestiek advies.
Als iemand akoestiek advies vraagt begin je ook niet over kabels of versterkers.
Voor mij zijn er ook geen believers en non believers maar mensen die verschillen horen en mensen die het niet horen, en schijnbaar kan dat niet langs elkaar leven.

Rob
Waarom zou een goed advies op akoestiek een forum lid geen baat kunnen geven? Een andere manier van denken en het eens in een andere hoek gaan zoeken is toch niet verkeerd? We kunnen toch ook out of The luidsprekers (box) denken?  ;)
Zoals hier ook al door jezelf wordt bevestigd is de luidspreker en akoestiek een belangrijk onderdeel van het eindresultaat. Heb het idee dat forumleden die dat eerst goed voor elkaar hebben die kabels verder laten liggen voor wat het waard is. En misschien dan puur vanuit hobby wat mooie kabels kopen, tja hobby mag ook geld kosten natuurlijk.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

Quote from: mmuetst on August 17, 2023, 23:08:35Waarom zou een goed advies op akoestiek een forum lid geen baat kunnen geven? Een andere manier van denken en het eens in een andere hoek gaan zoeken is toch niet verkeerd? We kunnen toch ook out of The luidsprekers (box) denken?  ;)
Zoals hier ook al door jezelf wordt bevestigd is de luidspreker en akoestiek een belangrijk onderdeel van het eindresultaat. Heb het idee dat forumleden die dat eerst goed voor elkaar hebben die kabels verder laten liggen voor wat het waard is. En misschien dan puur vanuit hobby wat mooie kabels kopen, tja hobby mag ook geld kosten natuurlijk.
Daar heb je het fout mensen die om kabels vragen gaan dat na de akoestische aanpassingen ook nog doen dat maakt geen verschil.
En een ander belangrijk punt is wat Tabcam ook al aangaf is dat de meeste in hun huiskamer dat niet kunnen.
Daardoor gaan die over op andere tweaks en dat is voor vele ook onderdeel van de hobby.
Trouwens zijn goede akoestiek aanpassingen ook niet goedkoop en heeft niet iedereen er dat voor over.

Rob

Rob

J.A.F._Doorhof

Denk inderdaad een andere fase, echt geen idee. Was in ieder geval wel fijn dat het weg was.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"