Denken als een debunker

Started by mmuetst, December 21, 2021, 00:42:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mmuetst

Heb me een tijdje geleden al voorgesteld, hou van vintage audio en buizenversterkers.
Maar hoor ook tot de categorie denken als een debunkers. Dus ik geloof niet in kabels, dopjes op je ingangen, lineaire voedigen. speciale stroom kabels en zo is de waslijst nog veel langer. Waar kan ik wel van genieten? Een goede akoestiek met een paar mooie luidsprekers. Heb een zwak voor versterkers met grote wappers (tja ook als debunker heb je zo je zwakheden  ;D heeft niks met geluid te maken) en buizenversterkers.
Mijn favoriete debunker site audiosciencereview....heerlijk!
Waar maak ik me schuldig aan: buizenversterkers zonder tegenkoppeling....foei! Ik weet dat de vervormingscijfers om te huilen zijn. maar ik geniet er volop van.
Snap ik dan die mensen die met die kabels bezig zijn dan niet als debunker? Jawel hoor, vroeger toen alles beter was, hield ik me er ook me bezig, maar heb ontdekt dat daar juist in onze hobby niet de winst zit. Waar wel dan...nu, het beest dat akoestiek heet.  Door ėén set luidsprekers in verschillende akoestische omgevingen beluisterd te hebben, merk je het grote verschil. We kennen allemaal het verschil van de luisterruimte bij de audio dealer en thuis toch?  Is mijn akoestiek dan perfect, nee hoor, zal vast beter kunnen. Maar heb de zoektocht van verbetering via geldverslindende tweaks achter mij gelaten.
Ik ga geen discussies aan, maar nodig mensen gezellig uit om bij mij te komen luisteren. Misschien is hun akoestiek beter en is hun set ook veel beter, dan hoop ik alleen maar op een tegen uitnodiging zodat ik dat allemaal mag ervaren.

Ik hoop dat u het leven van een debunker snapt en dat u er mee kan leven. Ben ook maar een audiophile, maar dan toch anders  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Mooi verhalen die ik zelf heb meegemaakt:
Toen ik op de MTS zat liep ik stage bij Eringa beeld en geluid in Zwolle. Ik hielp daar mee in projecten zoals kerkinstallaties en plafond speakers inbouwen in kantoren.
Super leuke stage en veel geleerd. Ik repareerde daar ook TV's en video's (dat deed ik thuis al om een zakcentje bij te verdienen).
Op een vrijdag avond ging ik met mijn collega een aantal gerepareerde TV's terug brengen naar de winkel (onze technische dienst zat op het industrie terrein en niet in de winkel).
Het was al bijna 6 uur en de monteurs die audio repareerden hadden weekend, dus vroegen ze of wij ook nog een biertje kwamen drinken in de technische dienst ruimte.
Daar hadden we wel zin in.
Plots werd er toch nog aangebeld bij de winkel, een klant kwam nog luidspreker kabels brengen. De verkoper van Eringa zij dat hij de kabels in de vriezer zou leggen en riep tegen de klant "tot morgen". In de vriezer leggen? Hoe zo in de vriezer leggen? Toen kwam er een mooi verhaal dat de klant alleen luisterde met bevroren kabels omdat dit een stuk beter klonk. Hij kwam zaterdag luisteren naar een set dure elektrostaten en dan moesten de kabels wel bevroren zijn.
Maandag was ik weer op mijn stage plek en was wel nieuwsgierig hoe het was afgelopen met die meneer en zijn bevroren kabels. Mijn collega wist mij te vertellen dat hij een uurtje had geluisterd en dat toen het geluid minder werd. De kabels waren inmiddels ontdooid. Hij heeft uiteindelijk de elektrostaten wel gekocht. 
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Staaled

Rare vogel.
Een kabel lijkt mij nogal te lijden onder vele temperatuurcycli. Enkel al condensvorming op de geleider waar deze bloot ligt......
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

mmuetst

Quote from: Staaled on December 21, 2021, 13:25:45
Rare vogel.
Een kabel lijkt mij nogal te lijden onder vele temperatuurcycli. Enkel al condensvorming op de geleider waar deze bloot ligt......
Waarschijnlijk had die klant iets gehoord over supergeleiding bij hele lage temperaturen (tegen o Kelvin aan) https://nl.wikipedia.org/wiki/Supergeleiding
Maar dan heb je toch een andere vriezer nodig  ;D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Mijn favoriete filmpje:
https://youtu.be/DeBJVh4z99k
Unobtanium Audio RCA....geweldig.
Maar als je denkt dat dit onzin is (en dat is het ook) kijk dan het volgende filmpje maar eens $2300,- voor een kabel die claimt dat deze minder storing door laat:
https://youtu.be/dLghg0QXPzs

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

vergeerr72

Is dat geen cyrogene behandeling avant la lettre?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

morca

Ik vond mijn pre te warm klinken.
Dit artikel bracht me op het idee de pre te bevriezen.
Zodat hij wat koeler klinkt

Maar ....  Nou doet ie niks meer.... :nopompom:
:angel:

Kingpin

Quote from: vergeerr72 on December 21, 2021, 15:01:17
Is dat geen cyrogene behandeling avant la lettre?
Dat heeft toch helemaal geen nut.
Je weet neem ik aan toch dat een signaal niet 'door' de kabel gaat maar 'buiten' de kabel wordt getransporteerd :angel:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

vergeerr72

Quote from: Kingpin on December 21, 2021, 15:28:39
Dat heeft toch helemaal geen nut.
Je weet neem ik aan toch dat een signaal niet 'door' de kabel gaat maar 'buiten' de kabel wordt getransporteerd :angel:
Als ik aan een stroomkabel voel dan weet ik dat meestal weer [emoji1]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Kingpin

#10
Quote from: vergeerr72 on December 21, 2021, 15:34:19
Als ik aan een stroomkabel voel dan weet ik dat meestal weer [emoji1]
Roept bij mij zelfs nog meer vragen op, en ik weet aardig wat van.
Maar blijkt dat, en ik citeer een klein stukje van deze materie:
QuoteDe energie/het signaal stroomt meestal overweldigend buiten de elektrische geleider van een kabel; het doel van de geleider is dus niet om energie te geleiden, maar om de energiedragende golf te geleiden.
Mooi voor een apart topic  ::)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mmuetst

#11
Sommige reviewers kunnen er ook wat van....Boyuurange Reisong A12
Deze is zeer positief:
https://youtu.be/BXm4IK8iESc
Maar kijk je hierna naar het volgende filmpje (vooral de meting op 14 minuut 15 seconden) dan denk je er toch anders over:
https://youtu.be/zaDxzMF8WiM
Dit is één grote vervormingsmachine....
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mmuetst

#13
Quote from: Kingpin on December 21, 2021, 15:52:47
De energie/het signaal stroomt meestal overweldigend buiten de elektrische geleider van een kabel; het doel van de geleider is dus niet om energie te geleiden, maar om de energiedragende golf te geleiden.
Waar kunnen we dat factchecken?

Laat maar, https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_electricity
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

ajbeefde

Quote from: morca on December 21, 2021, 15:09:29
Ik vond mijn pre te warm klinken.
Dit artikel bracht me op het idee de pre te bevriezen.
Zodat hij wat koeler klinkt

Maar ....  Nou doet ie niks meer.... :nopompom:
:angel:

Waarschijnlijk de verkeerde vriezer, Miele ?
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

mmuetst

#16
Dit was ook zo'n fantastisch verhaal:

Zondag 19 mei 2019 was er een demonstratie van Shunyata power kabels bij Wilbert HiFi in Utrecht.
Na een lekker bakkie koffie mochten we naar boven waar een medewerker van Shunyata ons ging uitleggen waarom die power kabels zo belangrijk zijn. Ik ben zelf sceptisch als het om dit soort dure kabels gaat, maar ik dacht, ik laat me verrassen.

De uitleg begon eerst over  het ontstaan van het bedrijf. Hierna kwam een uitleg over DTCD (Dynamic Instantaneous Current Delivery).



Wat er op neer komt dat gewone power kabels (die zwarte die standaard bij het doosje geleverd worden) slecht zijn om een snelle stroom vraag te kunnen leveren. Dit konden ze helaas in het pand van Wilbert niet live demonstreren. Op één of andere manier kregen ze steeds andere waardes. Gek hé?  ::)
Maar dit is hun demo filmpje (die ze dan lieten zien tijdens de demo):
https://youtu.be/4qCK--lRFd0
Daarna ging het verhaal over in storingen die op de lijn zitten: CCI, (COMPONENT-TO-COMPONENT INTERFERENCE) apparaten die elkaar beïnvloeden.
Deze zelfde test werd ook uitgevoerd met hun kabel met het zelfde resultaat.
https://youtu.be/Z6f1kwyZbM8
Ik vond het allemaal prachtig en begreep wat ze aan het doen waren. Maar mijn vraag was: kun je het horen? Ik vroeg me ook af of je het kunt meten in de audio apparatuur, dus na de voeding, maar die meting lieten ze helaas niet zien (want die zou niks kunnen aantonen).

Er werd een een stuk muziek opgezet. De installatie was niet misselijk, Moon 740P voorversterker en als ik het goed heb een Moon 870A eindversterker (kan ook een 860A zijn geweest). Een DCS ROSSINI DAC/UPNP SPELER met losse DCS ROSSINI MASTER CLOCK. Dit alles werd weergegeven door GAUDER AKUSTIK DARC 60 (zeer mooie luidsprekers. Wat het allemaal kost....heel veel. Maar goed, de muziek werd opgezet met eerst "normale" kabels (stukje nummer werd twee keer gespeeld). De muziek was van Vanessa Fernandez: Here But I'm Gone.
Er was één persoon in de luisterruimte die al gelijk vond dat het beter klonk ;D maar er was nog niks met de speciale kabels aangesloten  :popcorn:  snel werd hem duidelijk gemaakt dat dit de "slechte" kabels waren  ::)

Hierna werden de Shunyata aangesloten (eerst alleen de DAC). En ja hoor iedereen was overtuigd dit klonk een stuk beter met zo'n kabel van bijna €1000,- voor de stroomvoorziening. Ik dacht, ben ik gek, ik hoor het niet...De andere apparatuur werd hierna ook voorzien van een kabel van €1000,- en jawel het werd weer mooier. Begon toch aan mijzelf te twijfelen...hoor het echt niet.
Als klap op de vuurpijl werd de SHUNYATA EVEREST 8000 POWER DISTRIBUTION aangesloten, wow €10.000 (hij is nu iets goedkoper) dit moet het wel doen, dit moet beter klinken, en....nee merkte helemaal niks.
Conclusie het lag aan mijn oren. Maar goed ook, want ik wil dat geld graag aan andere zaken uitgeven. Toch vond ik het een leuke demonstratie (al was het alleen maar om naar deze mooie luidsprekers te mogen luisteren).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

addesmo

#17
Nu even wat anders. Waarom altijd die bewijs drang om aan te tonen dat er geen verschillen gehoord kunnen worden tussen kabels? Wees blij voor jezelf dat je het niet hoort, bespaart je de moeite om het te proberen en de uitgaven. Persoonlijk hoor ik het wel, maar dat is niet relevant. Net zo min als die 1000 euro of meer die iemand er aan uitgeeft. Heb wel flessen wijn gedronken die meer kosten en die zijn nu ook weg. Wil je dan de rijkste persoon op het kerkhof worden?
De site die je aanhaalt verklaart alles met metingen. Prima hoor, maar de natuurkunde is niet statisch. Over 100 of 1000 jaar zijn er weer nieuwe wetmatigheden of ontdekkingen.
Nogmaals, prima dat jij zegt dat er geen verschillen in kabels zijn, maar vind het dan ook prima dat anderen dat wel beleven!
Ps ik ben ook liefhebber van buizenversterkers😉

mmuetst

#18
Quote from: addesmo on December 22, 2021, 14:33:02
Nu even wat anders. Waarom altijd die bewijs drang om aan te tonen dat er geen verschillen gehoord kunnen worden tussen kabels? Wees blij voor jezelf dat je het niet hoort, bespaart je de moeite om het te proberen en de uitgaven. Persoonlijk hoor ik het wel, maar dat is niet relevant. Net zo min als die 1000 euro of meer die iemand er aan uitgeeft. Heb wel flessen wijn gedronken die meer kosten en die zijn nu ook weg. Wil je dan de rijkste persoon op het kerkhof worden?
De site die je aanhaalt verklaart alles met metingen. Prima hoor, maar de natuurkunde is niet statisch. Over 100 of 1000 jaar zijn er weer nieuwe wetmatigheden of ontdekkingen.
Nogmaals, prima dat jij zegt dat er geen verschillen in kabels zijn, maar vind het dan ook prima dat anderen dat wel beleven!
Ps ik ben ook liefhebber van buizenversterkers😉
Er is wel degelijk verschil in kabels, maar het ligt er aan welke kabel je bedoeld. Een kabel tussen je MM element en Phono versterker doet er zeker toe. Deze moet een zo laag mogelijke capaciteit hebben. Op de website van Amir www.audiosciencereview.com wordt er zeker wel geluisterd naar een product, dus die bewering van jou klopt niet.
Waar wij debunkers moeite mee hebben is al die onzin die verkocht wordt door fabrikanten. Als je iets als fabrikant claimt toon het dan ook aan met een goed onderbouwd verhaal met metingen en niet met fabeltjes. Neem als voorbeeld die kabel van AudioQuest. Ze vertellen dat je minder last hebt van storingen van buitenaf, maar in de praktijk is het dus bullshit en laat die kabel juist meer storing door (iets wat je dus niet wilt).
Tot nu toe heeft nog niemand via een goed opgezette blind test het verschil tussen kabels kunnen aantonen. Mocht je dat wel kunnen dan kun je veel geld verdienen. Volgens mij heeft Randi 1miljoen dollar uitgeloofd voor de gene die dat wel kan.
Ik heb nog eens wat oude audio bladen zitten bekijken uit de jaren 50 (https://worldradiohistory.com/Archive-All-Audio/High-Fidelity-Magazine.htm) niemand had het toen over kabels. Maar ineens hebben fabrikanten bedacht dat het wel een probleem is en dat er exotische materialen aan te pas moeten komen voor veel geld om goed geluid te krijgen...wel vreemd toch?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Teejoo

Quote from: mmuetst on December 22, 2021, 16:14:07
Er is wel degelijk verschil in kabels, maar het ligt er aan welke kabel je bedoeld. Een kabel tussen je MM element en Phono versterker doet er zeker toe. Deze moet een zo laag mogelijke capaciteit hebben. Op de website van Amir www.audiosciencereview.com wordt er zeker wel geluisterd naar een product, dus die bewering van jou klopt niet.
Waar wij debunkers moeite mee hebben is al die onzin die verkocht wordt door fabrikanten. Als je iets als fabrikant claimt toon het dan ook aan met een goed onderbouwd verhaal met metingen en niet met fabeltjes. Neem als voorbeeld die kabel van AudioQuest. Ze vertellen dat je minder last hebt van storingen van buitenaf, maar in de praktijk is het dus bullshit en laat die kabel juist meer storing door (iets wat je dus niet wilt).
Tot nu toe heeft nog niemand via een goed opgezette blind test het verschil tussen kabels kunnen aantonen. Mocht je dat wel kunnen dan kun je veel geld verdienen. Volgens mij heeft Randi 1miljoen dollar uitgeloofd voor de gene die dat wel kan.
Ik heb nog eens wat oude audio bladen zitten bekijken uit de jaren 50 (https://worldradiohistory.com/Archive-All-Audio/High-Fidelity-Magazine.htm) niemand had het toen over kabels. Maar ineens hebben fabrikanten bedacht dat het wel een probleem is en dat er exotische materialen aan te pas moeten komen voor veel geld om goed geluid te krijgen...wel vreemd toch?
Dat vind ik dus niet. Luisteren lijkt echt op de 2e plaats te staan. Het is eerder het omgedraaide: als het maar goed meet (en dan gaat het ook vaak ook nog altijd alleen om de DAC's te gaan, waarom eigenlijk?), dan is dat je top apparaat. En al die debunkers helemaal happy dat dat apparaat van 100 dollar dus beter is dan een apparaat van 10.000 en verkondigen dat het dus onzin is om meer geld uit te geven. Want dat is wat gebeurt.

Ik ben als beta persoon helemaal voor dat meten = weten, en vind ook dat je als fabrikant je zaken op orde moet hebben. Maar draai het niet om om op basis daarvan de kwaliteit van een apparaat te bepalen.

addesmo

#20
Quote from: mmuetst on December 22, 2021, 16:14:07
Er is wel degelijk verschil in kabels, maar het ligt er aan welke kabel je bedoeld. Een kabel tussen je MM element en Phono versterker doet er zeker toe. Deze moet een zo laag mogelijke capaciteit hebben. Op de website van Amir www.audiosciencereview.com wordt er zeker wel geluisterd naar een product, dus die bewering van jou klopt niet.
Waar wij debunkers moeite mee hebben is al die onzin die verkocht wordt door fabrikanten. Als je iets als fabrikant claimt toon het dan ook aan met een goed onderbouwd verhaal met metingen en niet met fabeltjes. Neem als voorbeeld die kabel van AudioQuest. Ze vertellen dat je minder last hebt van storingen van buitenaf, maar in de praktijk is het dus bullshit en laat die kabel juist meer storing door (iets wat je dus niet wilt).
Tot nu toe heeft nog niemand via een goed opgezette blind test het verschil tussen kabels kunnen aantonen. Mocht je dat wel kunnen dan kun je veel geld verdienen. Volgens mij heeft Randi 1miljoen dollar uitgeloofd voor de gene die dat wel kan.
Ik heb nog eens wat oude audio bladen zitten bekijken uit de jaren 50 (https://worldradiohistory.com/Archive-All-Audio/High-Fidelity-Magazine.htm) niemand had het toen over kabels. Maar ineens hebben fabrikanten bedacht dat het wel een probleem is en dat er exotische materialen aan te pas moeten komen voor veel geld om goed geluid te krijgen...wel vreemd toch?
Ik beweer helemaal niks. Lezen is ook een kunst he :exclamation:
En nogmaals, jij ontneemt mij niet dat ik verschil hoor in kabels. Zowel luidspreker als interlink.
En nee ik ben geen glovige. Nooit iets gezien in de Bagwan, Jomanda of welke religie dan ook!
Heb wel twee oren die het doen en de signalen naar mijn hersenen transporteren, waar ze bij mij dus anders dan bij jou "behandeld" worden. Niet beter, niet slechter, maar gewoon anders😊

mmuetst

Quote from: addesmo on December 22, 2021, 16:37:32
Ik beweer helemaal niks. Lezen is ook een kunst he :exclamation:
En nogmaals, jij ontneemt mij niet dat ik verschil hoor in kabels. Zowel luidspreker als interlink.
En nee ik ben geen glovige. Nooit iets gezien in de Bagwan, Jomanda of welke religie dan ook!
Heb wel twee oren die het doen en de signalen naar mijn hersenen transporteren, waar ze bij mij dus anders dan bij jou "behandeld" worden. Niet beter, niet slechter, maar gewoon anders😊
"De site die je aanhaalt verklaart alles met metingen" maar hij luistert ook, maar goed, ik wil niemand wat ontnemen. We laten alleen als debunker zien dat er door fabrikanten zaken geroepen worden die gewoon niet waar zijn. Ze worden nergens door de fabrikant onderbouwd en er worden claims gedaan die niet kloppen.
Dus doe vooral je ding met kabels.
Voor mensen die wel nieuwsgierig zijn naar deze testen en meer willen weten over hoe misleidend sommige fabrikanten zijn, doe je voordeel er mee.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: Teejoo on December 22, 2021, 16:31:32
Dat vind ik dus niet. Luisteren lijkt echt op de 2e plaats te staan. Het is eerder het omgedraaide: als het maar goed meet (en dan gaat het ook vaak ook nog altijd alleen om de DAC's te gaan, waarom eigenlijk?), dan is dat je top apparaat. En al die debunkers helemaal happy dat dat apparaat van 100 dollar dus beter is dan een apparaat van 10.000 en verkondigen dat het dus onzin is om meer geld uit te geven. Want dat is wat gebeurt.

Ik ben als beta persoon helemaal voor dat meten = weten, en vind ook dat je als fabrikant je zaken op orde moet hebben. Maar draai het niet om om op basis daarvan de kwaliteit van een apparaat te bepalen.
Hangt er een beetje vanaf hoe je er in staat. Voor mij is muzikaliteit niet perse iets wat goed moet meten, sterker nog mijn buizenversterkers meten helemaal niet goed. Mijn 300B heeft een klein beetje 50Hz brom van de gloeispanning en gebruikt minimale lokale tegenkoppeling, dus de vervormingscijfers zullen niet geweldig zijn. Toch luister ik het liefste naar deze versterker. Als een fabrikant van een DAC roept dat zijn ruisvloer minimaal is en deze DAC kost €10.000,- maar op de pijnbank bij Amir blijkt dat de ruisvloer eigenlijk beroerd is en minder presteert dan een DAC van €100,- dan is toch duidelijk dat die fabrikant gewoon een potje staat te liegen en een product verkoopt met slecht ontwerp.
Er worden trouwens ook dure DAC's getest van fabrikanten die wel goed meten en prima presteren. Zo zal er in elk budget rommel te koop zijn en goede producten.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

addesmo

#23
Stel nu eens dat die dure dac gewoon fijner klinkt door z'n ontwerp, net als die fijne buizenversterker, wat dan? Maar ik houd er verder over op. Gesprekken met mensen die anderen willen bek(l)eren leiden bij mij tot niks positiefs.

chansig

Quote from: addesmo on December 22, 2021, 14:33:02
Prima hoor, maar de natuurkunde is niet statisch. Over 100 of 1000 jaar zijn er weer nieuwe wetmatigheden of ontdekkingen.
Nogmaals, prima dat jij zegt dat er geen verschillen in kabels zijn, maar vind het dan ook prima dat anderen dat wel beleven!


Zou mooi zijn als we die tijd nog gaan meemaken dat er vanuit de natuurkunde verklaringen gaan komen die de waargenomen verschillen verklaren.

Maar die tijd is er nog niet. Tot die tijd kan (voor zover ik het begrijp van andere slimme mensen) de huidige natuurkunde het in ieder geval nog niet verklaren. Ik vind het daarom ook logisch om nu aan te nemen dat de waargenomen verschillen dan ook niet door bv een kabel komen. Het argument dat er in te toekomst mogelijk wel een iets gaat zijn...vind ik een flinterflinterflinterdun argument.

Maar: Je ervaart wat je ervaart dat staat als een paal boven water.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.