Velodyne SPL-1200 Ultra gaat spontaan aan/uit

Started by ErikT595, December 18, 2021, 20:44:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ErikT595


Sinds een aantal weken merk ik dat mijn Velodyne woofer soms spontaan uit of aan gaat terwijl ik muziek luister zit te kijken of een film zit te kijken.
Of zelfs als de audioset uit staat en de woofer nog aan, display middenin op het front staat dan aan en gaat zomaar uit en/of aan.
In eerste instantie dacht ik dat het probleem de schakelaar aan de voorkant was die overgevoelig was geworden. Deze gebruik ik nooit want ik zet de woofer altijd aan en uit via m'n afstandsbediening. Alleen is deze schakelaar al vanaf nieuws af aan erg gevoelig. Dus deze laten vervangen en vol goede moed weer laten spelen. Helaas het probleem is niet opgelost. Ook de automaat schakelaar aan de achterkant in beide standen gezet maar maakt niet uit.
Inmiddels nogmaals een poging gedaan uit te vogelen wanneer het probleem optreedt. Alle kabels omgewisseld met andere kabels, zelfs andere stopcontacten gebruikt voor zowel woofer als versterker. Maakt allemaal niet uit. Het enige wat uit lijkt te maken is dat als er geen tulp in de LFE aansluiting zit het probleem niet naar voren komt. Doe ik deze er alleen in de woofer in en niet in de versterker lijkt het ook niet op te spelen, pas als ik de andere kant ook aansluit gaat het mis. Zelfs als de stekker van de voeding niet in het stopcontact zit van de versterker gaat het al mis. Ook heb ik de tulpstekker welke in de versterker gaat in de 2e woofer aansluiting gedaan in de versterker maakt niet uit het gaat mis. Ik heb zelfs de tulp stekker in m'n UHD-Blu-ray speler gedaan omdat ik aan m'n versterker begon te twijfelen. Ook van van m'n speler de voeding niet eens aangesloten en gaat het mis. Als ik aan de tulpstekker rommel welke in de woofer gaat levert dat gek genoeg geen problemen op. Het probleem kan ik opwekken door een paar meter van de woofer vandaan op de grond te stampen, maar gebeurd dus ook spontaan als ik op een laag niveau luister of niet eens audio signaal geef. De woofer staat op een paar cm dik pak isolatie op m'n tegelvloer.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Of maar retour reparateur?

Denon AVR-X4300H, Velodyne SPL1200-Ultra, 2x Tannoy Revolution XT-6F, Monitor Audio Radius R180HD Gloss Black, 4x Monitor Audio Radius R90HD Gloss Black, 2x Dolby Atmos Klipsch RP-140sa, Zappiti 4K HDR Mini, Panasonic TX-65EZW1004, Panasonic DP-UB824EGK, Logitech Harmony 950.

chansig

Jossie vragen of hij er naar wilt kijken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Ik heb het verhaal twee keer gelezen maar zie zo niet echt aanknopingspunten.

Mogelijk heb je het ingangsvolume van de sub erg hoog staan en de output van de versterker laag? Dan pikt hij makkelijker een stoorsignaal op en springt daardoor aan (?)

Het is sowieso beter dit andersom te doen.
Omni !

ErikT595

#3
Bedankt voor de reacties.

Inmiddels lijkt het er op dat ik er uit ben. Na diverse zaken zoals hier boven beschreven uit te hebben gesloten heb ik een kennis gebeld die nogal thuis is in de elektronica. Hij gaf aan de coax kabel uit de TV te halen en dan nog eens te gaan proberen.
Geloof het of niet maar sindsdien werkt de woofer weer perfect!
Daarna ben ik de kabel terug gaan volgen om te kijken of er ergens een slecht contact was vanaf binnenkomen huis tot aan de TV beneden. En ja hoor, de kabel in de splitter zat er niet goed in welke in de meterkast zit. Deze er in gedaan en iets aangeknepen zodat de aansluiting goed klemt, de splitter aan de wand vast gezet en de kabels zodanig dat deze niet onder een rare bocht zitten. Vervolgens de TV weer aan gesloten en alles werkt weer naar behoren.

Nooit gedacht dat het zo'n rare storing kon geven. Vermoedelijk is de aan/uit trigger van de woofer erg gevoelig. Verklaart ook waarom de woofer geen last had als de tulp er niet aangesloten zat. De TV is via HDMI verbonden aan de versterker.
Denon AVR-X4300H, Velodyne SPL1200-Ultra, 2x Tannoy Revolution XT-6F, Monitor Audio Radius R180HD Gloss Black, 4x Monitor Audio Radius R90HD Gloss Black, 2x Dolby Atmos Klipsch RP-140sa, Zappiti 4K HDR Mini, Panasonic TX-65EZW1004, Panasonic DP-UB824EGK, Logitech Harmony 950.

chansig

Heeft diegene ook uitgelegd wat er dan misgaat/ging ?

Top dat het weer opgelost is.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Is jouw kabel aansluiting in de meterkast waar hij binnenkomt wel goed geaard aan de huisinstallatie?
Omni !

ErikT595

#6
Hij heeft niet exact uitgelegd wat er mis gegaan zou kunnen zijn. Meer dat er een verdwaalde/te hoge spanning de versterker in de woofer heeft kunnen triggeren via de TV en Receiver.

De kabel die het huis binnenkomt is niet nog eens apart geaard, dat zou ik nog eens kunnen doen ja. De mantel van de kabel zou wel geaard moeten zijn, maar extra kan nooit kwaad natuurlijk. Dan krijg je dit soort vage problemen ook niet meer als de connector niet helemaal goed zit lijkt mij.
Denon AVR-X4300H, Velodyne SPL1200-Ultra, 2x Tannoy Revolution XT-6F, Monitor Audio Radius R180HD Gloss Black, 4x Monitor Audio Radius R90HD Gloss Black, 2x Dolby Atmos Klipsch RP-140sa, Zappiti 4K HDR Mini, Panasonic TX-65EZW1004, Panasonic DP-UB824EGK, Logitech Harmony 950.

jossie

Quote from: ErikT595 on December 22, 2021, 10:57:28
Hij heeft niet exact uitgelegd wat er mis gegaan zou kunnen zijn. Meer dat er een verdwaalde/te hoge spanning de versterker in de woofer heeft kunnen triggeren via de TV en Receiver.

De kabel die het huis binnenkomt is niet nog eens apart geaard, dat zou ik nog eens kunnen doen ja. De mantel van de kabel zou wel geaard moeten zijn, maar extra kan nooit kwaad natuurlijk. Dan krijg je dit soort vage problemen ook niet meer als de connector niet helemaal goed zit lijkt mij.

Dat is het punt ja. Als de kabelmantel niet geaard is aan jouw huisinstallatie (= de meterkast/aarding) staat daar zeker een (mogelijk fikse) stoorspanning op, los van het feit of die mantel in het kabeldistributiepunt geaard is... als dan de plug niet goed zit kan er een aardige spike op de massa terecht komen.

Het hoort dus wel zo te zijn voor de duidelijkheid, zeker doen, als je van Ziggo een nieuw abonnee overnamepunt moet installeren zit die instructie met materiaal er ook bij. Daarnaast zou dan een mantelstroomfilter mogelijk ook nog wel kunnen helpen, laagfrequent onderbreekt zo'n ding het massapad.
Omni !

ErikT595

Ga het zeker in overweging nemen.
Bedankt voor de tips en het meedenken!
Denon AVR-X4300H, Velodyne SPL1200-Ultra, 2x Tannoy Revolution XT-6F, Monitor Audio Radius R180HD Gloss Black, 4x Monitor Audio Radius R90HD Gloss Black, 2x Dolby Atmos Klipsch RP-140sa, Zappiti 4K HDR Mini, Panasonic TX-65EZW1004, Panasonic DP-UB824EGK, Logitech Harmony 950.

sandervg

Ik heb dit probleem ook gehad met een gloednieuwe Velodyne. Oplossing was om 'm aan te sluiten met de 12V trigger kabel (vanaf de receiver) en dat loste het probleem volledig op.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian