Phono ingang: Input Impedance 100Ω of 50Ω ?

Started by Tien, December 17, 2021, 22:03:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tien

Misschien dat iemand mij op weg wil helpen want als ik erop Google kom ik er niet uit.

Op mijn versterker zit achterop een switch [Input IMP] bij de eerste Phono-ingang die drie standen kent: 100Ω | 50Ω | MC

Nu weet ik dat ik een MM element heb, dus die MC stand is niet voor mij bedoeld. Maar welke wel? Ik heb ze beiden geprobeerd, hoor wel ietsje verschil maar het een is niet beter dan het andere (en hangt ook weer af van de muziek). Ik wil het gewoon graag by the book doen of het in ieder geval gewoon begrijpen.

Het betreft een Yamaha YP-211 speler met een nieuw Ortofon FF15XE (NF15XE) element. De versterker betreft een Yamaha CA-1000ii (ouwe meuk, ik weet het maar wel in nieuwstaat!)

Welke stand moet ik kiezen? Bedankt.

Cyreg

zeker weten dat er 50 Ohm staat? want MM ingang zou volgens specs 50 kOhm zijn?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Tien

#2
Je hebt helemaal gelijk. Er staat 100kΩ en 50kΩ

GuidoK

#3
Je kan waarschijnlijk het beste de 50k stand kiezen. Die is elektrisch het meest neutraal
Op 100k krijg je een boost in het hoog; ongeveer 4,5dB bij 15khz (en reeds 2dB bij ca 8,5kHz)
Ook de fase lineariteit verandert iets maar dat mag geen naam hebben.
Maar uiteindelijk is dit een soort van toonregeling, dus is de keuze die je het mooist vindt klinken de beste.
Als het element van nature in die range afvalt is dit een goede boost. (deze simulatie is dus puur het elektrische effect van het element. Wat de naald en cantilever aan resonanties etc geeft wordt niet meegenomen)

Enkele grafiekjes van de RLC simulatie (ik heb wat aannames moeten doen betreffende je interlink en de inductie van het element zal bij 10khz ook niet helemaal hetzelfde zijn als bij 1khz, maar dit geeft wel een redelijk idee):

50K ohm:



100k ohm:



numerieke waardes 100k afsluiting 13khz - 17khz (Hz, dB versterking, faseshift)
13081.774742602,4.0137711905217,-51.523557423438
13593.563908785,4.1955697973862,-56.170462497014
14125.375446227,4.3380526840459,-61.339017131277
14677.992676221,4.422625751028,-67.032034662581
15252.22956539,4.4284798140541,-73.213787347186
15848.931924611,4.3349889783497,-79.799373126138
16468.978654829,4.1252125026993,-86.652630592609
17113.283041618,3.7895758887018,-93.59774695281
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Tien


GuidoK

#5
Ik wou het voor mezelf ook even weten  ;) Waar de bump ongeveer zat.
100k ohm afsluitweerstand zie je niet zo heel vaak (bijna nooit ;)) op een versterker. Hier leer ik ook van  ;D
Die 50K is waarschijnlijk het equivalent van de gangbare 47k, al is het wel apart dat ze toch voor 50k hebben gekozen (of althans, dat schrijven ze er op).
Het is wel een mooie versterker hoor. Het eerste topmodel van Yamaha.

Die bump wordt trouwens behoorlijk groter als je een interlink met hoge capaciteit gebruikt.
In mijn berekeningen heb ik 150pF gebruikt (let wel dat je toonarmbekabeling ook ca. 30pF in beslag neemt), maar bij 250pf is die bult 6,5dB (wat al behoorlijk veel is, draai je hoge tonen regeling maar eens op +6), en bij ca. 12khz.

Maar goed, je hebt de keuze, dus het is afhankelijk van welk element je gebruikt en wiens oor er luistert welke stand het beste is.

Normaal ben ik juist geneigd om een lagere afsluitweerstand dan 47k te kiezen, maar dat is heel afhankelijk van het element, zowel van de elektrische parameters van de spoelen in het element (en de capaciteit van de interlink) als het klankkarakter van het element..
Sowieso speel ik het meest met een AT element, en die zijn meestal best fel in het hoog dus die hebben daar absoluut geen versterking nodig.
Garrard 401 - Ortofon AS-212