materiaal akoestisch paneel

Started by mel, December 17, 2021, 19:38:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mel

Beste allemaal,

Ik denk er over om eventueel zelf panelen te gaan maken en te plaatsen op de de 1e reflectiepunten in mijn HT.
Ik heb zo met de spiegelmethode 4 punten gevonden.
Nu lees ik op verschillende DIY projecten ook evenveel soorten gebruikt materiaal, vb Rockwool , Akotherm enz enz.

Iemand ervaring met het best mogelijk materiaal voor mijn toepassing ?

Ik hoor het graag
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

jvanhambelgium

Akotherm is gezond materiaal dat je in leefruimtes kan gebruiken. Het ziet er dan nog eens redelijk mooi uit. Een frame/kadertje errond en klaar. Dat kan je met een plaat rockwool echt niet doen...
Ik denk dat Akotherm ook goed breedbandig absorptie doet (vergelijkbaar met Rockwool) dus dat is wat je zoekt.
Akotherm zijn gerecycleerde PET-flessen dacht ik.

Is wel niet het goedkoopste, ik denk dat Rockwool natuurlijk het allergoedkoopste is.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Rob_Dingen

Akotherm is fijner materiaal om mee te werken en veilig voor de gezondheid.
Steenwol is ook prima als je heb netjes met stof inpakt.

Rob

jvanhambelgium

Ik heb Akotherm gebruikt om paneetjes te maken langs de zijkanten op de langswanden.
Je mag altijd eens komen zien etc.
(ik herinner me dat je niet ver van me woonachtig bent)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Timvg

Absorberen best breedbandig aanpakken (anders verwijder je de reflectie niet maar pas je gewoon het spectrum aan) - 10cm rotswolplaat (of equivalent), op 5cm (of liefst 10cm) van de muur.

mel

Quote from: Timvg on December 18, 2021, 09:08:22
Absorberen best breedbandig aanpakken (anders verwijder je de reflectie niet maar pas je gewoon het spectrum aan) - 10cm rotswolplaat (of equivalent), op 5cm (of liefst 10cm) van de muur.

Wil dat dan zeggen dat Akotherm minder geschikt is?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

r_flagg

#6
Quote from: Timvg on December 18, 2021, 09:08:22
Absorberen best breedbandig aanpakken (anders verwijder je de reflectie niet maar pas je gewoon het spectrum aan) - 10cm rotswolplaat (of equivalent), op 5cm (of liefst 10cm) van de muur.

flink pakket van 15-20 cm
dat wordt dan een dikke puist tegen de muur
heeft het zin om zo'n pakket ook achter de speakers te plaatsen of wil je daar juist diffusie ipv absorptie?
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Timvg

Quote from: mel on December 18, 2021, 09:12:13
Wil dat dan zeggen dat Akotherm minder geschikt is?

Niet noodzakelijk, gewoon even de eigenschappen bekijken in de technische fiche. Er zijn ook meerdere soorten rotswolplaten. Rockfit 431 is mij vroeger door een heel bekwaam iemand aangeraden. Weet niet of dat nu nog gemaakt wordt.

Timvg

Quote from: r_flagg on December 18, 2021, 09:44:50
flink pakket van 15-20 cm
dat wordt dan een dikke puist tegen de muur
heeft het zin om zo'n pakket ook achter de speakers te plaatsen of wil je daar juist diffusie ipv absorptie?

Dat heeft zeker zin, best altijd uitrekenen in jouw specifieke situatie wat de problemen in theorie zijn, er zijn voldoende SBIR calculators te vinden hiervoor, of in vituixcad kan dit ook bv.

jvanhambelgium

#9
https://media.pim.merford.com/uploads/pdf/1/2/127_akotherm.pdf

Als je de D20/100 of D40/100 (= densiteit 20kg/m³ of 40kg/m³ en dikte 100mm oftewel 10cm) heb je best een breedbandig verloop.
Ofwel hang je 10cm op de muur, ofwel doe je 5cm dikke plaat die je dan vb 5cm van de muur laat afhangen, zou een zelfde effect moeten hebben.
(ik heb D40/50mm zwart gebruikt die ik dus zwevend heb hangen 5cm voor de wand)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

mel

Quote from: jvanhambelgium on December 18, 2021, 14:21:02
https://media.pim.merford.com/uploads/pdf/1/2/127_akotherm.pdf

Als je de D20/100 of D40/100 (= densiteit 20kg/m³ of 40kg/m³ en dikte 100mm oftewel 10cm) heb je best een breedbandig verloop.
Ofwel hang je 10cm op de muur, ofwel doet je 50cm dikke plaat die je dan vb 5cm van de muur laat handen, zou een zelfde effect moeten hebben.
(ik heb D40/50mm zwart gebruikt die ik dus zwevend heb hangen 5cm voor de wand)

10 cm op de muur ?? 😬 das een serieus pakketje.
Ik had gehoopt dat 5cm genoeg zou zijn.
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

Quote from: mel on December 18, 2021, 15:23:39
10 cm op de muur ?? 😬 das een serieus pakketje.
Ik had gehoopt dat 5cm genoeg zou zijn.
of het al dan niet "genoeg" is kan je zo niet zeggen.

feit is gewoon dat een laagdikte van 5cm die ook nog eens 5cm vd muur af wordt gehangen, gewoon breedbandiger (en dat dan vooral in de lagere frequenties vh werkgebied) gaat werken dan wanneer je diezelfde 5cm laag vlak tegen de muur hangt.

maar ook vlak tegen je muur is 5cm nog steeds véél beter dan niets  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jvanhambelgium

Quote from: mel on December 18, 2021, 15:23:39
10 cm op de muur ?? 😬 das een serieus pakketje.
Ik had gehoopt dat 5cm genoeg zou zijn.

"genoeg" is relatief hé ? In m'n topic heb ik een grafiek met RT60-meting met die panelen en met 8 panels langs de zijkanten was er zeker meetbaar verschil.
Ik heb 5cm dikke D40 Akotherm gebruikt die zo'n 10cm van muur hangt.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)