Zwart beamer scherm (zoals Black Diamond)

Started by mgmcube, January 21, 2015, 16:52:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Quote from: Led on September 22, 2015, 01:27:54
Ik heb vandaag een Xtrem Screen 0.9 Classic (InCeiling) besteld. 
Als ie over een paar maanden in m'n plafond zit laat ik weten hoe het bevalt ;)
kan je er inmiddels (na zo'n klein jaar gebruik) al wat meer over los laten?
ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere gebruikers staan tov hun aanschaf van een Xtrem scherm ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Robert T

Als het goed is worden er volgende maand weer nieuwe schermen v an xtrem geintroduceerd op het event bij Werner (met daarbij horende acties)... mocht je die thread gemist hebben - wellicht de moeite waard om daar eens te buurten..
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Dirk

I know...dat bericht heb ik niet gemist (jij mijn reactie daar wel blijkbaar ;))
maar 'k ben oprecht benieuwd hoe Led eea ervaart op z'n eigen Xtrem scherm.
weet wel dat ik er heel tevreden van ben, maar 't kan geen kwaad dat wat meer gebruikers daarvan melding maken...vind ik  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Robert T

Heb net niet gekeken of je dat topic al had gezien nee... hopelijk kan ik over een tijdje ook wat ervaringen gaan delen dan :)
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

ppeter

Quote from: home@the movies on May  4, 2015, 19:16:19
Wij zijn bezig met het ontwerpen van ons eigen zero edge standaard matwit scherm, binnenkort meer hierover maar de eerste proeven zijn veelbelovend, ik vind het erg erg mooi uitzien en de prijs gaat zeer scherp worden.
Zal van zodra ik de tijd heb een foto posten van een klein testsample dan hoor ik graag jullie bevindingen, van zodra het eerste echte scherm er is mogen jullie het met veel plezier zelf uittesten.

gr
Werner

Is er al meer nieuws over jullie eigen scherm?
Ik hoor het graag.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

HJ

#105
Ook ik ben inmiddels overgegaan op een Dl scherm en wil mijn ervaring hier ook delen [emoji6]

Ik had een elektrisch tt beamax  100" matwit scherm met 1.0gain. Dat was een prima scherm en gaf erg mooi beeld.
Nadeel is bij mij dat ik in de huiskamer projecteer. Het plafond, de achter en voor muur zijn wit. Op de vloer ligt een lichtgrijs kleed. Allemaal niet bevorderlijk voor een goede projectie omgeving.
Savonds krijg ik het prima donker maar overdag lukt dat niet. Ik ben bezig met verduisterende gordijnen maar dan nog blijven de witte muren en het plafond.

Een Dl scherm is best prijzig dus ik heb er wel goed over nagedacht voordat ik tot aanschaf over ben gegaan. Andere optie zou een betere projector zijn maar dat gaat minstens zoveel kosten en dan blijft het basis probleem nog steeds.
Een scherm gaat in principe langer mee dan een projector in deze tijd denk ik.
Ik projecteer overigens met een sony vw95 welke een geweldig plaatje neerzet. Het beamax scherm is 100" maar ik kan net iets groter kwijt. Ik heb dus gekozen voor een tt Dl 104" met 0.9 gain. Net iets groter en met iets meer blackdrop zodat het nog wat lager komt te hangen. Tja, het word op maat gemaakt en als ik dan toch geld uitgeef dan zo goed mogelijk besteden.
Begin deze week het scherm opgehaald bij werner in belgie. De bevestiging is identiek aan de beamax dus ik kon het scherm zo ophangen aan de oude beugels.
De stroomkabel moet enkel nog even in het plafond en dan hangt het zoals gewenst.

De eerste indruk was heel positief.
Eerst heb ik even snel overdag gekeken terwijl de zon in de kamer viel(niet direct op het scherm), zelfs toen was het beeld nog redelijk. Natuurlijk flink uitgewassen kleuren maar met het mat witte scherm zag je dan echt een heel stuk minder.
Maar dit is geen gewone situatie dus rustig wachten tot het donker was...

Savonds natuurlijk film gekeken.
Dat was een heel ander verhaal [emoji3] De kleuren zijn veel voller, dat is duidelijk te zien (tov matwit 1.0)
Het CSI kleuren plaatje komt in me op. Duidelijk te zien is dat de kamer een stuk donkerder is tijdens het kijken. Natuurlijk weerkaatsen de witte muren maar ik schat dat het 30% of 40% scheelt. Doordat de gain 0.9 is komt er zowiso minder licht terug en het kaatst ook veel minder rondom.
Doordat het scherm grijs is zijn de zwart waardes aanzienlijk beter. In "arrow" is dat goed zichtbaar aan de zwarte leren kleding. In plaats van grijs is dat nu echt zwart.

De vollere kleuren vind ik wennen maar het is erg mooi. De kleuren moeten wel bijgeregeld worden want de kalibratie klopt nu niet meer.

Ik denk alleen niet dat het scherm geschikt is voor een projector met minder dan 1000 lumen. De vw95 doet het geweldig maar heeft maar net licht genoeg naar mijn smaak, dat is dan wel in de eco stand en met 500u op de teller.

Inmiddels heb ik het beeld bijgesteld en de kleuren kloppen nu echt goed en zijn lekker vol en absoluut niet flets. Het zwart is een pak beter, super upgrade in mijn geval.
[emoji41]

luuk123456

#106
Mooi Hans, dat je nu nog mooier beeld hebt met nog betere zwart waarden...
Het zal inderdaad een duurdere oplossing zijn dan werken met filters, maar uit je verhaal maak ik op dat je nu wel hebt wat je wilt...(en dat is natuurlijk onbetaalbaar[emoji16] )

Zou zo'n scherm nu ook z'n dienst bewijzen in een compleet zwart ht denk je? Of haal je met zo'n doek voornamelijk winst in lichte(Re) omstandigheden?
In ieder geval veel kijkplezier gewenst en geniet van je aankoop!

Groet,
Luuk


Verstuurd vanaf mijn Nexus 10 met Tapatalk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

HJ

Ik denk dat ik mss wat te kritisch ben. Voor mij mag het nog wel wat zwarter maar een lcd heeft gewoon wat lek licht. Ik denk idd dat dit scherm beter tot zn recht komt in een niet ideale ruimte. In een batcave heeft het wel nut maar veel minder lijkt me.

HJ

De truuk van dit scherm  is als ik het goed begrepen heb, dat invallend licht vanaf de zijkanten minder negatief effect heeft.
Projector licht komt dus recht op het scherm af en word weer recht terug gekaatst maar reflectie licht vanaf de muren en plafond worden wel terug gekaatst naar het scherm maar hebben minder negatief effect op het beeld.

Led

Quote from: Dirk on September 17, 2016, 13:46:27
kan je er inmiddels (na zo'n klein jaar gebruik) al wat meer over los laten?
ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere gebruikers staan tov hun aanschaf van een Xtrem scherm ;)

Sorry, het heeft even geduurd maar ik denk dat ik er inmiddels na zo'n 5 jaar gebruik wel wat over los laten.... :-)

Het was, achteraf gezien, een extreem goede beslissing destijds om veel geld uit te geven aan een (XtremScreen) scherm, en te besparen op de projector.
Ik kijk al jaren met genot, m'n projector is net kapot gegaan en er komt een nieuwe, maar dat scherm blijft en is elke dag weer fantastisch :-)

Het "silver" scherm tilde m'n budget Epson TW3200 boven z'n eigen kwaliteiten uit in die zin dat we zelfs gewoon wat licht in de kamer konden hebben tijdens het kijken van films zodat we niet in een complete bat-cave hoefden te zitten (we konden zo de hapjes nog vinden op tafel ;-)).